Jump to content

Er det noen som kjenner til firma som bytter mansjetter på tørrdrakt?

Bergen

Recommended Posts

Dette er lett å bytte selv, men om du vil sette bort oppdraget så gjør alle dykkerbutikker slikt. 

Her er en tråd som beskriver bytting av støvler på dykkerdrakt. I prinsippet akkurat den samme jobben, bare litt større dimensjoner og litt høyere krav til limingen. Til denne jobben lagde jeg en skreddersydd treplugg. For armmansjetter kan du bruke ei vinflaske eller noe annet som passer på diameteren.

Jeg ser ikke skikkelig, men er det øverst i sømmen? I så fall er dette rådet ubrukelig. Ellers er det fint å ha Tear-Aid i hus til rifter i latex, gummi, neopren, regntøy etc. Jeg har sånne reparasjoner som er 20 år gamle.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jeg er vinterpadler og er avhengig av at utstyret holder. Sist jeg byttet hals/håndmansjetter sendte jeg hele tørrdrakta til produsenten, Palm, i Clevedon i Storbritannia. De har egen serviceavdeling som utfører rep. Da bytter de alt av tetninger og sveiser inn nye originale, slik at drakta nærmest blir nullstilt.

Kostet ca 1500 kroner, inkludert norsk mva på reparasjonen. Prisen er det ikke noe å si på. Værre var det å ikke kunne få brukt de fine dagene i januar til noe fornuftig.

20250212_124044.jpg

Komodo skrev On 8.2.2025 at 20.38:

Dette er lett å bytte selv, men om du vil sette bort oppdraget så gjør alle dykkerbutikker slikt. 

Her er en tråd som beskriver bytting av støvler på dykkerdrakt. I prinsippet akkurat den samme jobben, bare litt større dimensjoner og litt høyere krav til limingen. Til denne jobben lagde jeg en skreddersydd treplugg. For armmansjetter kan du bruke ei vinflaske eller noe annet som passer på diameteren.

Jeg har laget pluggene i isopor. 

Grei jobb å gjøre selv dette.

Ved bytte av fot, pass på så den peker rett vei, jeg greid å få den bak frem engang :frustrert:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Steihy skrev for 9 timer siden:

Jeg ser ikke skikkelig, men er det øverst i sømmen? I så fall er dette rådet ubrukelig.

Nei, det omtrent midt på ankelen, men det er nok gummien som begynner å bli morken, så jeg tror det er bytte av hel foten/sokken som må til.

Jeg ser forøvrig brukte på Finn til samme pris som Nemo skal ha for å bytte, så det er mulig vi heller går for den løsningen. Det var der denne kom fra også. Det er fruen sin drakt.

mons skrev for 10 timer siden:

Palm har svært gode padledrakter og kjører kampanje med ca 30 % avslag nå.

Fordelen med å velge "merkevare" er at det lar seg reparere og oppgradere. Palm har som nevnt i innlegget over en rask og rimelig serviceavdeling i Storbritannia. Jeg har også bra erfaring med Kokatat, som er veldig gode på ettermarked, rep og service hvis noe skulle gå i stykker eller få slitasjeskade. Kokatat produseres i USA, og rep tar derfor erfaringsvis noe lengre tid/litt dyrere frakt. Men tørrdrakten blir "nullstilt" og får mange nye år etter en service hos produsent. Jeg er derfor usikker på hvor "billig" det er å kjøpe rimelig tørrdrakt hvis drakta blir brukt.

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å kjøpe brukt tørrdrakt på Finn. Du må i i alle fall få dokumentert alder, tilstand og bruk. Dette er sikkerhetsutstyr. Gummi/latex/neopren-tetninger råtner raskt hvis det ikke er vedlikeholdt og blir uansett ødelagt av alder. Det er videre store kvalitetsforskjeller på membraner, ytterstoff, skjøter og forsterkninger, blant annet er det mye "Kina-vare" på de billige draktene. 

Som skaden på TS`s sin drakt over er latex-sokker utsatt for mekanisk slitasje. Mange av de bedre tørrdraktene (f.eks. den gule Palm AleutianXP-drakten over) har samme materiale i fotdelen som resten av drakten, altså 4-lags forsterket nylon med Goretex membran, og ikke en tynn latexgummi-fot som før eller siden revner. Tørrdrakter leveres også i to versjoner, med og uten integrert stormhette. Jeg klarer meg ikke uten hetta til vinterbruk og og i litt vær.

En god tørrdrakt med pustende membran er også ekstremt behagelig til seiling. Jeg har ofte brukt tørrdrakta ved roret når drittværet virkelig har slått til. Den er mye mer vanntett og behagelig enn de fleste seiljakker/bukser, hvor regn og saltvann før eller siden trekker gjennom. Og mye sikrere hvis jeg skulle være så uheldig at jeg havner overbord.

Steihy skrev for 23 timer siden:

Jeg ser ikke skikkelig, men er det øverst i sømmen? I så fall er dette rådet ubrukelig. Ellers er det fint å ha Tear-Aid i hus til rifter i latex, gummi, neopren, regntøy etc. Jeg har sånne reparasjoner som er 20 år gamle.

Tear-Aid fungerer sikkert, men akkurat på latex er også sykkellappesaker en god løsning? I alle fall som en quick-fix i felt.

TideRace skrev for 4 timer siden:

En god tørrdrakt med pustende membran er også ekstremt behagelig til seiling. Jeg har ofte brukt tørrdrakta ved roret når drittværet virkelig har slått til.

Med unntak av at halsen kan bli litt påtrengende over tid - helt enig.

Jeg var hav- og helårspadler da jeg begynte å seile i 2017, det var helt naturlig å ta med, og bruke, tørrdrakten i seilbåten. Heldigvis. Jeg har blitt bedt om å utdype denne hendelsen før, uten å orke. Men det er sikkert læring her, så nå benytter jeg anledningen. 

1. oktober 2017 skulle jeg komme meg fra Utsira til Haugesund før varslet vindøkning. Hadde avtale med Wave om gjennomgang av el. system dagen etter. Generelt fordi det så gammelt og dårlig ut, særlig fordi den slo inn på start bare av og til. Startet med sveiv etter noen forsøk og litt kinning denne morgenen. Det hadde vært skikkelig grisevær på tur ut, alt yttertøy var vått, så tørrdrakt.

Et par sjømil ut og med god bør på forseilet og nyinstallert autopilot, gikk jeg ned for å skjære en blings. Byssa var forut på styrbord side, rett bak forpiggen. Etter et par minutter så jeg at det røyk fra motorrommet. Båten dreide opp, jeg skjønte ikke hvorfor.

Jeg påstår ikke at jeg handlet rasjonelt, eller gjorde riktige valg, men jeg fikk skrekk for brann. Fikk mentale bilder av voldsom oppblussing dersom jeg åpnet motorrommet. Det var tilgang gjennom luke i cockpit, bare det å gå over kassa og opp...

Jeg hadde høyst sannsynlig reagert anderledes om jeg ikke hadde mer kajakk enn motor i ryggmargen på den tida, men det å gå i jolla og komme meg bort fra røyken var et naturlig valg. Jolla (minste West, 160?) lå på fordekket sånn at luka fra forpiggen slo opp inni jolla. Det tok sekunder å skjære av stroppene på ene sida med brødkniven og komme seg opp. Grab-bag med PLB og noen bluss sto i rekkevidde, VHF var på vesten. Alt dette var kajakkutstyr. Mobil, briller, bilnøkler etc. lå på kartbord rett ved oppgangen, og ble ikke med. Fra dekk så røyken tettere ut, så jeg satte fast, kastet jolla på sjøen og krøyp i. 

Hadde tenkt å holde meg til båten i håp om selvslukking. Det økte så fort nå at jeg slapp tampen og drev fort i en annen retning. Først da ropte jeg mayday til Kystradio sør. Nå så jeg flammer, og følte jeg hadde gjort riktig valg.

Hadde brukbar kontakt med radio i starten, men han hørte ikke meg like godt som jeg hørte han. Jeg hadde trykket inn nødknappen på radioen og trodde den sendte posisjon automatisk, men han gjentok spørsmål om posisjon. Uten briller var jeg hjelpeløs og klarte ikke å lese av. Aktiverte PLB. Nå var båten i full fyr, og vi drev så fort fra hverandre at den forsvant under horisonten. Jeg hørte ikke KRS, men hørte trafikk fra hummerfiskebåtene som snakket med KRS. Flere meldte at de ikke kunne gå ut av skjermet farvann pga vind. Ingen hørte meg. Forsto at helikopter var varslet.

Alle tankene i løpet av den tida ville fylle hele den nye serveren. De påvirket ikke forløpet, så vi dropper det. Jeg var redd.

Etter ei stund hørte jeg helikopteret. Ventet så lenge jeg turde mens lyden ble sterkere. Skjøt opp et lite bluss. Lyden endret seg, så jeg skjøt opp ett til. Hadde nå bare ett stort igjen. Så nå helikopteret, og at det søkte enda. Skjøt opp siste og svei hånda skikkelig. Fra der av ble det sånn som jeg hadde vært med på i øvelser flere ganger offshore.

Etterspill, både mentalt og praktisk læringsmessig, ville nok blitt en enda lenger post. Orker ikke nå, men tar spørsmål om det er interesse.

Og så har vi kuppet en tråd med et enkelt praktisk spørsmål igjen, og avslutter med at pga av tørrdrakten ble hendelsen ikke en gang ubehagelig - rent fysisk. Jeg kan ikke huske at jeg frøs. På den annen side, hadde jeg ikke hatt den på hadde jeg sannsynligvis prøvd å slukke.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/3rdGv/se-video-redningshelikopter-rykket-ut-til-baatbrann

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...