Kallethekid Startet Onsdag 08:22 Link til dette innlegget Startet Onsdag 08:22 Jeg har kjøpt en seilbåt der luken i dekk for dregg, tau og lignende er tynn og føles veldig myk ut. Jeg ønsker å forsterke denne med glassfiber og eventuelt noe mer avstivning. Trenger tips på fremgangsmåte, da jeg har veldig begrenset erfaring med glassfiberarbeid. Link to post
ivar Svart Onsdag 13:19 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:19 Det aller meste du måtte lure på innen glassfiberarbeid finnes i denne tråden Problemet her er nok at informasjonsmengden er litt overveldende :D Mulig @Komodo kan gi noen pekepinner til hvor du finner fornuftig avstiving av luker Jeg ville startet med grundig rengjøring, deretter slipe bort all gelcoat på baksida av luka, Det at den er såpass krakelert bekrefter det du sier med at den er for tynn i laminatet. Det som åpenbarer seg bak gelcoaten vil bestemme videre vei Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kallethekid Svart Onsdag 14:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:27 Takk for tipset. Jeg har lest en hel del i den tråden, men det er som du sier mye info å ta inn. Hadde håpet at jeg bare kunne slipe bort gelcoat, feste en plate av noe slag og så glassfiber over. Platen er som du sier ganske krakkelert, men så vidt jeg kan bedømme er den solid, uten noe kjerne. Link to post
Havarita Svart Onsdag 17:08 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:08 Om du er ukomfortabel med glassfiberarbeid, finnes det en alternativ måte: Du kan tilpasse en alu-plate og lime på undersiden. (Litt mindre enn åpningen i dekket) F.eks 4mm, og lime med Tec7 Slip av sprukket maling, god rengjøring, og jevn limpåføring (tannet sparkelspade) og godt limpress. Maskeringstape langs kanten på både luka og plata, så drar du av overskytende med fingen etterpå. Plata kan evt males for syns skyld. Link to post
Ask Svart Onsdag 17:21 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:21 Hei Slike mindre glasfiberjobbar er enklare enn du kanskje trur. Spesielt når du kan ta av luka, slipa på ein høveleg stad, og gjera jobben innandørs. Som nemnt. Slip av maling/topcoat. Bruk vinkelslipar med ein sliperondell. Kjøp glasfiber og polyester, pensalr, aceton og hanskar. Biltema sine produkt er ok nok til denne jobben. Klipp til nokre lag med glasfiber. Vask med aceton. Miks polyesteren. Smør på luka, ha på glasfiber, smør på meir polyester og press ut all luft under glasfiberen. Gjenta om du har på fleire lag. Link to post
Komodo Svart Onsdag 22:37 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:37 Jobber ikke du på Svela nede ved Simo? Ta med deg luka på jobb i morgen, så kan jeg kjøre innom og tegne og forklare 👍 Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kallethekid Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Komodo skrev On 19.2.2025 at 23.37: Jobber ikke du på Svela nede ved Simo? Ta med deg luka på jobb i morgen, så kan jeg kjøre innom og tegne og forklare 👍 Tusen takk for hyggelig tilbud! Akkurat nå er jeg på vinterferie, men kan skru av luken og ta den med til neste uke. (Det stemmer at jeg holder til på Svela) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn