__jallis__ Startet 22.Februar Link til dette innlegget Startet 22.Februar Er det noen norske butikker som selger (mer eller mindre) ferdige snubbere, i hanefot-utgave? Noe slik som denne: https://dbropes.com/products/5-8-x-15-three-strand-double-anchor-shock-system-with-ss-thimble-and-spring-hook Altså der snubber er festet med lik belastning i to punkter på båten? Link to post
Grønnskollingen Svart 22.Februar Link til dette innlegget Svart 22.Februar Nei, jeg har ikke sett noe sånt for salg i Norge. Å spleise treslått tau er veldig enkelt og raskt, så om du setter av en time eller to har du gjort jobben selv. Link to post
Renzir Svart 23.Februar Link til dette innlegget Svart 23.Februar Kjøpte bare ett fortøyningstau og en kjettingkrok. Laget en alpine Butterfly bend eller hva det heter litt nærmere Løkken enn midten og bare fester det i kryssholdt på begge sider foran. du må uansett kjøpe en krok, for å bruke en sjakkel ville jeg irritert meg grønn over samt mistet i vannet første mnd. Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar Link til dette innlegget Svart 23.Februar denne har jeg lagd selv. Link to post
S/Y Emma Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar @Bitteliten har en god løsning. Jeg har brukt en tilsvarende, bare med en Victory kjettingkrok. Lett å sette på, lett å ta av (den ramler av kjettingen automatisk når den treffer ankerrullen). Tauene fester jeg på hvert sitt kryssholt i baugen. Video av opplegget i aksjon: https://photos.app.goo.gl/XFsQRf8x6HBHm2JDA Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
EiSvIn Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Var det ikke noen ungdommer som var her inne som skulle produsere ferdigknytte fortøyningstau? Jeg tror vel kanskje dette hadde vært et bedre produkt.. Jeg har hatt samme løsning som @S/Y Emma, men opplevde vel kanskje at den ikke akkurat falt av automatisk - men heller at den kunne være litt fiklete å få av. Men det handler sikkert om at min var litt trang - en runde med en fil hadde sikker gjort at det gikk lettere. Denne er vesentlig billigere enn den Emma lenker til: https://www.baatvarehuset.no/products/1852-ankersikringkjettinglas-316-10-12mm2 Link to post
S/Y Emma Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Prisen henger sammen med dimensjonen. Den som er 10-12 mm er vesentlig dyrere enn 6-8 mm. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Maika Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Jeg har gjort det enklere, dvs droppet kauser og bare tredd midten av tauet litt gjennom øyet på kjettinglåsen, og deretter de to endene av tauet gjennom denne løkken. Kauser gjør vel løsningen sterkere, men det er jo ikke kritisk hvis det skulle ryke, og jeg tror det er sterkt nok i massevis. (Det har i hvert fall holdt for meg i 20 år.) Link to post
atletico1 Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Bruker bare kjetting krok med en stykk snubber line ut gjennom baugrulle som forenkler det hele spesielt hvis man senere trenger å justere kjetting lengde. Må sjekke at snubber tau ikke gnager mot metall hvis båten har tendens til å vandre sidelengs for anker. Muligens båten vandrer mindre sidelengs med hanefot snubber. Noen erfaringer enkel vs dobbel snubber? Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar S/Y Emma skrev for 10 timer siden: @Bitteliten har en god løsning. Jeg har brukt en tilsvarende, bare med en Victory kjettingkrok. Lett å sette på, lett å ta av (den ramler av kjettingen automatisk når den treffer ankerrullen). Tauene fester jeg på hvert sitt kryssholt i baugen. Video av opplegget i aksjon: https://photos.app.goo.gl/XFsQRf8x6HBHm2JDA Ankersystemet vårt er lagd for å håndtere mye vær. Mye mer enn folk flest finner på å ligge på svai i. Skal tåle ihvertfall 35 ms kast. Derfor doble tau og rykkdempere. Link to post
enslagsgjest Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Man kan også bare knyte snubberen rett på kjettingen med "rolling hitch". Mener Juho på Alluring Arctic gjør det. Holder det igjennom Nordvestpassasjen funker det sikkert for deg også. Jeg er en slags gjest Link to post
Steihy Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar atletico1 skrev for 10 timer siden: Muligens båten vandrer mindre sidelengs med hanefot snubber. Noen erfaringer enkel vs dobbel snubber? Vanskelig å måle, så jeg er ikke sikker. Jeg mener det ikke gjør særlig forskjell på min båt. Det er større vindfang forut som gjør at den svinger. Nå ble det litt ut over topic igjen, men jeg tror den jaginga er mer utfordrende for både ankerfeste - i hvert fall på grunt vann - og rode. Jeg har ankret og bøyefortøyd akter noen ganger etter at jeg flyttet fram i forpiggen. Fordel, mindre jaging. Ulempe, været inn i sprayhood og klasking i hekk. Vil muligens bli noe mer press på roden og hanefoten, jeg tror det blir utlignet av jevnere drag og vinkel. Fikk ideen etter ei urolig natt i bøye i 17 - 20 m/s, jeg var alle veier på en gang. Naboen hadde fortøyd i hekken - på hanefot - og lå strak i vinden. Men til vanlig bruk ønsker jeg meg et ankerseil. Back on topic er jeg enig i med de som sier gjør det enkelt. Personlig hater jeg den Victorykroken flere anbefaler, jeg fikler med den. Om andre er fornøyd så er det brukerfeil, uansett kan du kan få en 8 mm av meg. Jeg bruker en sånn som Bitteliten viser. For tauverket er jeg enig med Maika, tre igjennom. På den korte tampen er det bare å gå opp en dimm eller to dersom noe prosents bruddstyrke er et tema. Det samme gjelder det med hanefot. Eneste grunn til å bruke dobbel tamp er å fordele lasta på flere punkter. TS spør klart om fordelen med det siste. Dersom du foretrekker å trekke tampen gjennom ankerrulla eller et enkelt kryssholdt er det enklere å bruke enkel tamp som er kraftig nok. Om du ligger på hanefot med mye jaging, vil hele lasta tidvis være på et bein uansett. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
S/Y Emma Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Har aldri hatt problemer med Victory-kroken, men min er 10-12 mm, så det er mulig den funker bedre pga høyere vekt og mer romslighet i sporet (har 10 mm kjetting). Når jeg vinsjer inn, hopper den av kjettinglenka i det den treffer ankerrulla. Den er avhengig av kontinuerlig last nedover for å holdes på plass på kjettingen. Dobbel tamp er sikkert ikke nødvendig, men foretrekker å fordele lasten på begge kryssholtene når begge tamper er like stramme. Pluss at man har en backup i tilfelle noe ryker. Har knytt faste løkker som hukes rett på kryssholtene. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Jeg har også denne Victory-kroken, funker ikke hos meg. Mulig at jeg er klønete. Så nå ligger den et eller annet sted om bord. Og jeg knyter fast tauet. Om det blåser, så blåser det. Enten man ligger på Gluppö eller Nordvestpassasjen. Men det jeg ser på YouTube er at andre plasser i verden ankres det mye mer enn hjemme hos oss. Og over lange perioder som flere måneder i slengen. Link to post
Steihy Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar S/Y Emma skrev for 7 timer siden: Dobbel tamp er sikkert ikke nødvendig, men foretrekker å fordele lasten på begge kryssholtene når begge tamper er like stramme. Pluss at man har en backup i tilfelle noe ryker. Har knytt faste løkker som hukes rett på kryssholtene. Det gjør jeg også. Det med enkel tamp var ment dersom en bare bruker ett festepunkt. Hanefot er det vanligste. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Roger jo Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Jeg brukte en sjakkel og en taustump til jeg kjøpte ISURE MARINE sin Sikring er å legge kjettingen rundt pullerten PS. Hanefot hadde jeg brukt hadde jeg hatt plastbåt da er det lurt å fordele belastningen. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Det er den jeg har @Roger jo. Slik som Hulda er konstruert, må jeg tre på dingsen på stram kjetting, og da går den ikke innpå. Og mikker jeg det til slik at kjettingen er slakk, så hopper den av i det kjettingen strammer seg. Når jeg har kommet så langt, har jeg frosne likfingre, kink i ryggen og er lynforbanna. Link to post
Roger jo Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Hulda skrev for 8 timer siden: må jeg tre på dingsen på stram kjetting, og da går den ikke innpå. Og mikker jeg det til slik at kjettingen er slakk, så hopper den av i det kjettingen strammer seg. Det høres ut son du har feil dim den fins i 6-8mm 8-10mm, 10-12 OSV Har omtrent samme utfordringen med nebbet , får rederinnen til å ta noen korte børst så jeg får hanket inn kjettingen med båtshaken og tredd på kloa. Har også hatt et par vellykka tilkoplinger med å tape den fast til båtshaken når været ikke ble som forventet og en trengte rykkavlaster. Den jeg har har hoppet av en gang. Har lest at denne er ok, det er den typen Riggerne brukte, husker jeg ratt. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Jeg kjøpte fra Seatronic 10/12 mm. Link to post
Roger jo Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar den kan ha ligget i feil skoff. mål på en 1 0-12 mm krok Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Jepp. Kan jo se om jeg finner den. Så blir det eventuelt jobb for vinkelsliper. Lett frisering. Link to post
Roger jo Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Ser ikke at denne typen er merket og at de går under forskjellige navn mener min er flat Her er måls på en 8- 10mm Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dennrick Svart 1.Mars Link til dette innlegget Svart 1.Mars Et spørsmål om snubber. Jeg har et tau med rykkdemper og krok. Har pleid å sette det fast i det ene kryssholtet. Er det "god praksis" / bedre å heller ha en hanefot lik den som Bitteliten viste over? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 1.Mars Link til dette innlegget Svart 1.Mars Det kommer an på forholdene det, @dennrick. Vet jeg at det blir null vind i ankringsperioden, skiter jeg i hele snubber'n. Sier meldingen at det kommer til å blåse stikker og strå, snubber med to fester. Det skal vel mye til at lasten blir så stor at kryssholdt blir nappet ut av dekket ved kun en snubber. Hulda bruker to snubbere for bedre retningsstabilitet. Dessuten noen meter slakk kjetting ned i sjøen for å dempe at båten vingler hit og dit. Funker hos meg. Har ikke ankerseil. Men uansett snubber elller ikke, ankerkjettingen blir sikret slik at lasten ikke tas opp av winchen. Og blåser det, skal lasten verken tas opp av winchen eller ankerrullen. Ukjent farvann og/eller mange som ankrer, ut med ankerbøye. Denne har så solid tau at bruddlasten er borti et tonn. Ankerkjettingen min har bruddlast 7 tonn. Krok ála Bitteliten eller dings ála Roger jo, hvorom strides de lærde. Hvilket betyr at i grunnen blir det hipp som happ. Dette ble en hel lærebok, på hvordan jeg ser det. Sikkert mange som ser det annerledes. @Roger jo, det er kjettingkroken med 15 mm åpning jeg har. Med 'stram' kjetting på dekk glipper den greit innpå. Med skikkelig stram kjetting er det umulig. Nå har kjettingen min litt store sveiser og mye galv (produsert i Tyskland). Skal forske litt mer og frisere til brukbar pasning. Link to post
dennrick Svart 1.Mars Link til dette innlegget Svart 1.Mars Takk for det @Hulda Det var tydelig. Det med ankerbøye som du nevnte: Mener du da en bøye som er festet i ankeret og som da flyter sånn ca rett over der hvor ankeret ligger? Det med å kjøre fast ankeret, så gjøres vel dette da før man rigger til snubberen? Vi har vært mye i land med baugen inn og anker ut akterut, men vi er nybegynnere med å ligge på svai. Er ganske sikker på at vi har gjort det to ganger siden 2006 Men det blir mer etterhvert. Bestilte akkurat 10mm kjetting (oppgraderer fra 8 mm) til Vulcan 33 Kg der fremme. Jeg har den kroken som Roger jo viste. Men nå kan det hende jeg må ha en ny en siden kjettingen blir litt kraftigere. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn