Jump to content

Kjøpe ferdig snubber til ankerkjetting, hanefot

__jallis__

Recommended Posts

Ja. Det er en blåse med en talje. Gjennom taljen går det et tau ca. 15 meter langt. I ene enden av tauet en liten vekt (hos meg en stor sjakkel) andre enden av tauet festet til hullet i forkant av ankeret. Da blir bøya altid rett over ankeret. Og ankeret kan trekkes opp gale veien om det huker seg fast.

Hulda, med 120 hk og propell som en voksen ventilasjonsvifte, har et stort drag. Derfor lastes aldri winchen med lasten når jeg bakker inn ankeret. I sommer rev jeg i filler min siste Trelleborg rykkdemper da vi bakket inn ankeret. Blir dyrt i lengden det også.

Snubber er viktig, men ser ikke behov for hanefot. Kanskje litt mindre jaging, men jaging stresser meg uansett ikke. Bøye bruker jeg bare der jeg er usikker på om jeg får opp ankeret igjen. Generelt sett er det lurt å holde tingene så enkle som mulig og gjøre det lett å ta opp ankeret også i mørket og med mye bølger. En gummi rykkdemmer er fin å ha på snubberen, en da kan du ikke bakke inn ankeret med snubber. En kjettingstopper som denne https://www.svb24.com/en/chain-stopper.html  er bedre for å avlaste vinsjen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...