Jump to content

Moment ved festing av Intercooler 8361 SRM10

b0rls

Recommended Posts

Om du ikke finner nøyaktig moment så kan man se etter moment data fra motorer med lik skruedimensjon og like materialer.
Så kan man sammenlikne det med hva skrueprodusenter anbefaler for samme skruedimensjon. Om de to verdiene er ganske like så er du trolig så nære at trykt kan bruke verdien.

Om du deler:

-Gjengedimensjon

-Kvalitet på originalskrue - del gjerne bilde av skruehode

-Materiale på intercooler som skruen skrues inn i

-Tykkelse på flensen

-Inngrepslengde på skruene

Så kan vi prøve å finne gode data.
Men det må jo finnes en verkstedhåndbok for motoren?

Hei og takk for svar. Skal måle gjenger senere. Intercooleren er alu, med messing endelokk.

det er 4 lange stak denne tres inn på som festes med mutteren vist på bilde.

jeg finner ingenting i noen av manualene nei, finner masse torque tabeller, men ingenting om intercooler/manifold 

IMG_7078.png

IMG_7077.png

b0rls skrev 31 minutter siden:

Intercooleren er alu,

Hvis gjengelengden er lang, så kan tiltrekningsmomentet høyt i forhold til hva skruen tåler. @dieselfan etterlyste et bilde av skruehodet, eller i det minste skruekvalitet. Har du det? Ellers er det jo viktig at du påser at tetningsflater er rene og plane før montering, og at alle gjenger er rene og friske slik at skruene løper lett. 

Komodo skrev 45 minutter siden:

Hvis gjengelengden er lang, så kan tiltrekningsmomentet høyt i forhold til hva skruen tåler.

Ser for meg ut som det er ståltopp, og da tror jeg vi kan glemme inngrepslengde som en viktig faktor.

Det er en rekkesekser. Toppen har to doble og to enkle innsugskanaler. Se på pakningen i linken i trådstart, den er todelt. Kan se ut som det er langmuttere med splittskiver som er brukt. På bilde av motor kan jeg se 4 pinneskruer, 2 i hver pakning. Ganske sentrert på høyden. 
Om pinneskruene stikker ca 120mm ut av toppen og langmutterne har gjengepartilengde på mer enn 2.2x gjengediameter så vil det være materialet i pinneskruene som er eneste store faktor for å bestemme tiltrekningsmoment for de 6 langmutterne. Men dessverre sjeldent å se merking på pinneskruer...

Da har jeg antatt at skruekanalene i intercooleren er massive, det må TS sjekke, eller dele bilde som viser skruekanalene i IC.

Ville byttet ut splittskivene med vanlige skiver og heller brukt svak/medium gjengesikring på pinneskruene.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...