Jump to content

Renovering av 27 fot Tresnekke

Treskuta

Recommended Posts

Har Startet på en 27 fot hjemmebygget snekke var vis bygget av en lokal møbelsnekker i 1980-83 utrolig flott arbeid. Har nå stått tørt og fint i over 10 år men likevel flott i pussen. Står en Yanmar 33 hk i den. Så.takker evt for tips for sjøsetting i slutten av april . Men tror dette blircen nydelig båt 20250226_152621.jpg.be9e910a220943e6e1463d14714dfea4.jpg20250222_155422.jpg.98410faeb43d733ed3eb9db0ebc64ffb.jpg

• 2 måneder senere...

Det er delte meninger om dette, men min erfaring er at den gjerne må trutne en til to uker på vannet før du starter motor. Med dieselmotor ville jeg nok ventet nærmere 14 dager. Jeg har gjerne ventet en uke med mine tidligere snekker med gammel norsk bensinmotor i. Diesel har helt andre vibrasjoner. 
Flott båt 👍

Det kan nok lønne seg å ta av toppen og stake ut av kjølekanalene. De sprekker pga kjølekanaler tette av rust, og tilhørende varmgang. Og de toppene er ikke lette å få tak i uten sprekker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Noe skal man jo drive med mens skuta trutner 😎
Veldig uvanlig form på hekken for oss østlendinger. Ser mange vestlandsbåter har mye høyere og spissere hekk enn det som ble bygget heromkring. Antar den klyver sjøen fint med dønninger inn bakfra.  Noen som har faglige innspill rundt hekkformen? Bestandig interessert i å lære om ulike utviklinger i skrogform ut fra lokale forhold

Den er selvbygget men usikker om.den er kopi av noe annet 😊 skulle flytte den i dag men fikk problem med ferskvann inpeller  pumpe ser at akslingen virker litt slitt inpeller og simiringer/tetninger i pumpe hus er nytt men det lekker mye gjennom dei sladre hulla. Akslingen er vel ikke vare og bare og finne ny på en Yanmar 3qm30 83 mod 

Har trutnet ei god uke noe vann kommer forsatt inn helt bak  ved roret er vel noen større sprekker der. Den gamle termostaten streika og vart vel mye varme resultatet var og fjerne den for og få båten hjem vart vel bare 60Gr  så må finne ny termostat  men kan bli vanskelig og finne en lik tror eg så litt spesiell ut så neste fritur blir det mer kosmetikk atb 😊😊20250527_192756.jpg.60acc716865ffdd1087697f27fdf3de0.jpg20250523_203055.jpg.7c3470564d28201173fd509d38c511e0.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...