ezach Startet 8.Mars Link til dette innlegget Startet 8.Mars Hei. Skal gi vifthjulet på dynamoen et strøk eller to med lakk. Bør vel demontere. Hvilket moment skal mutteren på bolten ha? Motorola marine 75A fra 1985. Noen tips om metode for å løsne mutteren? Sitter godt! 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Beskrevet mange ganger før. Av: Hold reimhjulet med hanske og skru med el. slagtrekker, kommer med en gang. På: Skru til med vanlig nøkkel/skralle. Rotasjonen trekker til hjulet så det blir 'umulig' å få av. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Den mutteren pleier å komme hvis du holder fast reimskiva med ei stor rørtang. Hvis ikke løser du problemet med muttertrekker. Men spørsmålet ditt er vel egentlig tiltrekningsmomentet når du monterer mutteren på nytt, eller misforstår jeg emnetittelen din? Har aldri hørt om noen som bruker momentnøkkel på den mutteren. Dra til så du blir passe hvit på knokene, da er det greit Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ezach Svart 8.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars Takk til begge. Nyttig. 🙂 Søkte på flere måter for å finne "moment", uten hell. Demonterings-tips var noe jeg kom på mens jeg skrev innlegget. 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars ezach skrev 10 minutter siden: Søkte på flere måter for å finne "moment", uten hell. Moment = kraft x arm. For tiltrekning av skruer er det ordet "tiltrekningsmoment" du skal se etter. I dagligtale bruker folk bare moment, men ikke nødvendigvis i dokumentasjon. Men vær obs på at denne mutteren skal ha et lavt moment i forhold til dimensjonen på gjengen. Her har du en tabell. Men vil ikke anbefale deg å trekke den veldig hardt til. Legg merke til at momentet varierer ekstremt i forhold til skruens (og mutterens) fasthetsklasse. Men her er det andre forhold også. Hvis du er usikker, bytt heller sprengskiva under mutteren, eller påfør litt Loctite. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ezach Svart 8.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars Lærerikt. ⚓️😎 Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Min erfaring er at hvis @Hulda eller @Komodo svarer så er det bare å lytte Og flere andre her inne også Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Hulda Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Rødmer beskjedent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.