Roger jo Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars De burde ikke sove godt om Natten, de som stemte for 50 Knop. og mente båtførerbevis var nok, til å kjøre i 49knop og de før 1980 trengte ikke det heller. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Eika Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars De som stemte for at de født før 1980 slipper båtfører prøven og hvor simpel den er, burde ikke sove godt Innfør ett like strengt sertifikat som det er på bil, med masse kjøretimer og oppkjøring. La den koste 25k sånn at båtkjøring blir for de som faktisk er spessielt intressert også la den gjelde for alle over 16/18 Link to post
Hulda Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Vet ikke hvor ofte jeg i helt fase med Eika, men akkurat nå, 100 %. Og Roger jo. Link to post
Hakkannen Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Enig! Klarer man gjennomføre både båtførerkurset og prøven (basert på multiple choice) på en lørdags formiddag er det svært begrenset hvor mye man får med seg av reell verdi. Et sertifikat som D5L er muligens litt ivrig om man bare skal ferdes innaskjærs i småbåt, men hadde man hatt en mellomting mellom båtførerprøven og D5L, med praksis og skikkelig prøve, hadde folk fått et bedre grunnlag for tryggere ferdsel på sjøen. Med mulighet for påbygg i form av høyhastighetsbevis. Link to post
Eika Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Hulda skrev 38 minutter siden: Vet ikke hvor ofte jeg i helt fase med Eika, men akkurat nå, 100 %. Og Roger jo. Det er alltid første gang for noe Link to post
Roger jo Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Hakkannen skrev 30 minutter siden: Klarer man gjennomføre både båtførerkurset og prøven (basert på multiple choice) på en lørdags formiddag er det svært begrenset hvor mye man får med seg av reell verdi Nettopp. Pensumet er ""Brukbart"" men er 25 timer nok?? Mangler praksis DELEN også https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/batforerbevis/pensum-til-batforerproven/ Feilen er hos sjøfartsdirokteradet som lar tilbydere få lov til å holde kvelds kurs med beståttgaranti når de sier at et kurs bør være minimim 25 timer. For at pensumet til båtførerprøven skal kunne dekkes tilstrekkelig bør ikke undervisningen være av kortere varighet enn 25 timer https://www.sdir.no/siteassets/dokumenter-fas/fritidsfartoy/retningslinjer-for-batforerproven---oppdatert-2022-1.pdf Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hakkannen Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Roger jo skrev 30 minutter siden: For at pensumet til båtførerprøven skal kunne dekkes tilstrekkelig bør ikke undervisningen være av kortere varighet enn 25 timer Enig. Sjekket opp hva som egentlig forventes, ut fra pensumet, i forbindelse med å lage et potensielt valgfag, "båtførerprøven", der jeg jobber. Selv 25 timer synes jeg kan bli litt knapt om vi skal kunne gå litt i dybden og jobbe skikkelig med stoffet. Praksis ser jeg på som essensielt. Manøvrering. Hvordan oppfører en båt med påhengs/drev seg? Med strak aksling? Hvorfor og hvordan krenger mindre båter så kraftig når man går (for mange sin del, hopper) om bord? Også slike "småting" (som de som har vokst opp i båt har fått inn med morsmelka) som å kunne fortøye og fendre en båt skikkelig. Bedre å prøve og feile litt under kyndig veiledning enn å måtte gå rundt i havna for å se hvordan andre har gjort det (det er for så vidt også læring) når man skal fortøye sin første båt. Link to post
J-Å Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Roger jo skrev for 3 timer siden: Jo i Norge kan ta Båtfører prøven og fra fylte 16 år kan en kjøre vannscootere som har topphastighet på 49 knop. Litt dårlig formulert av meg. Jeg er klar over at det er slik, men jeg mente å si at utdanningen (og aldersgrensen) reelt sett ikke er tilstrekkelig for å føre et hurtiggående fartøy i mørke. Link to post
Hulda Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Eika skrev for 2 timer siden: Det er alltid første gang for noe Beveger meg ikke så fort :-) Link to post
dieselfan Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Hakkannen skrev for 2 timer siden: Sjekket opp hva som egentlig forventes, ut fra pensumet, i forbindelse med å lage et potensielt valgfag, "båtførerprøven", der jeg jobber. Selv 25 timer synes jeg kan bli litt knapt om vi skal kunne gå litt i dybden og jobbe skikkelig med stoffet. Som en av de dærre født før 1980 og ikke kan noen ting, så kan jeg dele at i 1978 hadde jeg "Båtførerprøven" som valgfag i ett skoleår. Den gangen var det 43 uker. Vi hadde 2 timer pr uke så det ble ca 86 timer + en frivillig eksamen på en lørdag. Læreren var en maritim leirskolelærer som etter min mening gjorde en meget god jobb med å lære bort relevant stoff. Vi fikk også så mye lekser at flertallet av dagens Iphone engler hadde nok blitt dypt krenka.... Link to post
Hakkannen Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars dieselfan skrev 1 time siden: Som en av de dærre født før 1980 og ikke kan noen ting, så kan jeg dele at i 1978 hadde jeg "Båtførerprøven" som valgfag i ett skoleår. Der er vi nok litt i "samme båt", jeg tok også båtførerprøven som valgfag på ungdomsskolen, det ble en god del timer og vi var noen turer ute med båt og fikk prøve oss på navigering, også nattestid😊 En slik grundig opplæring hadde vært greiere og gjort nye båtførere bedre skikket til å føre båt enn slik enkelte dessverre får gjennomført og bestått dagens båtførerprøve. Selvsagt finnes det unntak, de som er så heldige og har fått vokse opp med båtliv får mye med seg hjemmefra, men dette gjelder ikke alle. Derfor tenker jeg det kunne ha vært en fordel om også dagens båtførerbevis ble grundigere, og helst med en form for praksis i tillegg. Så kan vi forebygge bedre mot slike tragiske ulykker som dessverre skjer, der enkelte av ulykkene kanskje kunne ha vært unngått om folk visste bedre hva de drev på med. Link to post
J-Å Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Hakkannen skrev for 10 timer siden: Et sertifikat som D5L er muligens litt ivrig om man bare skal ferdes innaskjærs i småbåt, men hadde man hatt en mellomting mellom båtførerprøven og D5L, med praksis og skikkelig prøve, hadde folk fått et bedre grunnlag for tryggere ferdsel på sjøen. En forbedring kunne være å erstatte krav om båtførerprøven med krav om ICC. https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/internasjonalt-batforersertifikat/ Link to post
Hakkannen Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars J-Å skrev 1 time siden: erstatte krav om båtførerprøven med krav om ICC Det kunne ha vært et stykke på vei ja, fremdeles er minstekravet til kursing til ICC dagens båtførerprøve, men en praktisk utsjekk hadde nok ført til et behov for noe praksis i forkant, og det hadde ikke vært feil. Link to post
Roger jo Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Takk til @J-Å leste linken til bunn. Gledelig nyhet for de med ICC og D5L og motsatt for de som kjører med før "1980 " disp".. Bekreftelsesbrev på førerrettigheter for båtførerbevis, ICC og D5L Fra 1. mai 2022 innførte Sverige krav om et eget sertifikat for å føre vannscooter. I forbindelse med dette kravet har Sjøfartsdirektoratet laget et bekreftelsesbrev hvor det fremgår at det norske båtførerbeviset, ICC og fritidsskippersertifikatet (D5L) også gir førerrettigheter på vannscooter. Dette brevet må medbringes når man skal føre vannscooter i Sverige. Til informasjon så gjelder ikke unntaket fra kravet om båtførerbevis for de født før 1.1.1980 i Sverige. Alle, uavhengig av alder, må derfor inneha et kompetansebevis for å føre vannscooter i Sverige. Ved spørsmål ber vi dere ta kontakt med Transportstyrelsen i Sverige. Vedlegg: Bekreftelsesbrev på førerrettigheter - båtførerbevis, ICC og D5L (pdf) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chiefengineer Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Eika skrev for 13 timer siden: De som stemte for at de født før 1980 slipper båtfører prøven og hvor simpel den er, burde ikke sove godt Innfør ett like strengt sertifikat som det er på bil, med masse kjøretimer og oppkjøring. La den koste 25k sånn at båtkjøring blir for de som faktisk er spessielt intressert også la den gjelde for alle over 16/18 Hva har båtfolk som har vokst opp i båt, vært båtbrukere i mange titalls år å lære av å måtte kjøre opp til et slikt «sertifikat»? Absolutt ingen ting. Man kan ikke bare henge på enda flere regler og lover så snart noen skader seg eller forulykker. Link to post
Eika Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Hva har båtfolk som har vokst opp i båt, vært båtbrukere i mange titalls år å lære av å måtte kjøre opp til et slikt «sertifikat»? Absolutt ingen ting. Man kan ikke bare henge på enda flere regler og lover så snart noen skader seg eller forulykker. Det er ikke disse båtfolkene som har fått det inn med morsmelka hele oppveksten man vil luke ut, men heller de som IKKE har vokst opp med båt, de som ser rett frem de 2 timene i året. Etter min mening er det svært mange mennesker som ikke har noe som helst og gjøre bak spakene i en båt, men ett skikkelig sertifikat som krever masse og er dyrt, vil luke ut svært mange av disse Hvis du ikke skjønner helt hvem jeg mener, ta deg en tur til Kragerø og still deg på sparbrygga og observer i noen timer. Se også utover bærøfjorden på kaoset som er der og alle som bare kjører rett frem. Hvis man ikke vet noe så enkelt som at man har vikeplikt fra styrbord/høyre så har man faktisk ingen verdens ting bak spakene i en båt og gjøre. Link to post
Chiefengineer Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Eika skrev for 2 timer siden: Det er ikke disse båtfolkene som har fått det inn med morsmelka hele oppveksten man vil luke ut, men heller de som IKKE har vokst opp med båt, de som ser rett frem de 2 timene i året. Etter min mening er det svært mange mennesker som ikke har noe som helst og gjøre bak spakene i en båt, men ett skikkelig sertifikat som krever masse og er dyrt, vil luke ut svært mange av disse Hvis du ikke skjønner helt hvem jeg mener, ta deg en tur til Kragerø og still deg på sparbrygga og observer i noen timer. Se også utover bærøfjorden på kaoset som er der og alle som bare kjører rett frem. Hvis man ikke vet noe så enkelt som at man har vikeplikt fra styrbord/høyre så har man faktisk ingen verdens ting bak spakene i en båt og gjøre. Når en ulykke til sjøs skjer har man allerede overtrådt regler. Disse reglene har en strafferamme og det er håndhevingen av dette regelverket man nok bør se nærmere på. Hvor mange bilister er det ikke som kolliderer, kjører utfor veien eller forårsaker andre hendelser som koster samfunnet og forsikringstakerne store summer og sågar også menneskeliv til tross for at de har et kostbart sertifikat? Det skjer jo hver eneste dag. Link to post
Mastiff Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Jeg syns det er rart det ikke problematiseres at folk kjører noe som helst i mørket uten lanterner. Selv robåter skal ha en elektrisk lanterne i mørket, men der holder det vel med ei lommelykt. Da må jo vannskutere og alt annet uten lanterner ha toltalforbud mot bruk mellom solnedgang og soloppgang, etter sånn som jeg forstår reglene. Det er jo komplett umulig for andre båter å se dem. Link to post
hanto1 Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars Vannscootere skal ha lanterne, og mange har det. Lovverket er helt klart, blir man stoppet for manglende lanternebruk blir man bøtelagt. Problemet på mange mindre båter ( & Scootere) er at den rundtlysende hvite lanterna blender båtføreren. På skjærgårdjeepen vår forsvinner alt som kan kalles nattesyn da hele båten lyses opp. Kjører tidvis kun med sidelanterner, og bryter derved loven og tar en bevisst risk i trange farvann. Blir bare tull å spekulere i ditt og datt vedrørende ulykken , ofte er det en hel serie av uheldige omstendigheter som ligger til grunn. Hadde man kunne sertifisert seg bort fra uhell og ulykker hadde vi hatt en mere fregatt. På tide å legge tråden død? Link to post
Bårdp Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars hanto1 skrev 50 minutter siden: Problemet på mange mindre båter ( & Scootere) er at den rundtlysende hvite lanterna blender båtføreren. På skjærgårdjeepen vår forsvinner alt som kan kalles nattesyn da hele båten lyses opp. Kjører tidvis kun med sidelanterner, og bryter derved loven og tar en bevisst risk i trange farvann. Om du ikke kan benytte påbudt lanterneføring bør du jo ikke kjøre i mørket med den farkosten. Link to post
Mastiff Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars @hanto1 Ei rundstrålende hvit lanterne kan settes på stang. De nyere diodeantennene lyser lite nedover, man må være kanskje ti meter unna for å se den for fullt. Jeg har en sånn fra Biltema, og bare den sitter høyere enn hodet på føreren, er den ikke det minste plagsom. Min sitter riktignok mye høyere, men det er fordi jeg har sidelanterner på styrehustaket, og man skal ha topplanternen en meter over sidelanternene. Det er ikke påbudt på min båt på grunn av størrelsen, men jeg syns det er greit å følge den regelen likevel. Link to post
hanto1 Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars Mastiff, Har selv akkurat den lanterna, men burde hatt den mye høyere, men da jeg knapt kjører i mørket lengre gidder jeg ikke å bygge om samt få omsydd kalesja over konsollen. (Har også en batteridrevet jeg kan surre på båtshaken om jeg skal ut i traffikert farvann/ 5 knops området ) Link to post
Mastiff Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars @hanto1 Hadde det ikke vært enklere å kjøpe et flaggstangfeste og ei balkongflaggstang, feste lanterna på toppen (jeg har tatt av festet på den og limt og skrudd den fast på et annet rør jeg hadde liggende) og så bruke en kontakt eller bare kalbesko til å hekte den på og av i løpet av ti sekunder? Edit: Jeg tok et bilde av den nå. Litt Frankenstein-feste (to samenskrudde aluvinkler og stanga fra en tidligere topplanterne), men den funker veldig greit. Balkongflaggfestet rett over den grønne lanterna er til 17.-mai-flaggene (et likt på motsatt side). Link to post
Honduras Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars Personlig synes jeg man bør skille mellom båttyper. Å ha en prøve til 25’ for å kunne dra ut med ei 14 fot jollle med 20hk for å dra noe makrell, eller for å kunne kjøre rundt innaskjærs i ei snekke, synes jeg er overkill. Fornuftig med høyfartsbevis, men man bør ikke skjære alle over en kam. Forøvrig burde man se nærmere på hvor mange som forulykker i skog og fjell eller trenger redning. Tenker at det kanskje burde kreves kompetansebevis på 30 timer før man får lov til å gå utenfor offentlig vei også… * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
J-Å Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars hanto1 skrev for 6 timer siden: Problemet på mange mindre båter ( & Scootere) er at den rundtlysende hvite lanterna blender båtføreren. På skjærgårdjeepen vår forsvinner alt som kan kalles nattesyn da hele båten lyses opp. Det kan være bedre å ha separat topplanterne og akterlanterne. Da kan topplanternen plasseres på en stang helt forut for eksempel. Det eneste kravet er at den skal være 1m over sidelanternene (0.5m <7m). På seilbåter kan en under motorgange bruke rundtstrålende ankerlanterne i mastetoppen, plus kombinert sidelanterne i baugen. Det er ganske OK i regn og tåke. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn