Jump to content

Rust på kjøl (igjen)

hermandotno

Recommended Posts

Hei! Istedenfor å ta opp en 20 år gammel tråd, så tillater jeg meg å starte en ny en. Jeg henviser til denne tråden her:

Jeg er fullstendig nybegynner med alt av verktøy og midler. 

Rusten var også en overraskelse, så jeg har litt dårlig tid med tanke på hvor mye tid jeg har på land.

Så jeg trenger ordentlig hjelp og litt steg-for-steg tilnærming. Slik jeg oppfatter det, så ser ting slik ut:

1. Skrap vekk det som er løst som man får vekk.

2. Sett opp telt rundt kjølen for å unngå støv og gå løs med stålbørste på drill eller vinkelsliper. Hva er best? Jeg må nemlig kjøpe inn dette.

3. På et eller annet tidspunkt skal jeg altså på med dette middelet "ferro-bet" når det bare er litt rust igjen. Så vaske? Med Aceton eller vann?

4. Ny runde med stålbørste. Kjølen skal nå være ren metall?

5. Ny runde med Aceton?

6. Første lag med Primer, tokomponent. Denne skal tynnes ut? Her står det at det er viktig at dette skjer innen en halvtime etter kjølen er ferdig slipt ned. Hvordan i all verden skal jeg rekke det? Skal jeg ta små områder av gangen?

7. Vente et døgn.

8. Andre lag med primer, tokomponent.

Angående produkter så tar jeg gjerne direkte tips til produkter jeg kan kjøpe på biltema eller andre steder så jeg slipper å ta så mange vurderinger. Jeg har ikke så mange dager på land og må bare komme igang.

Tusen takk!!

Stålbørste på vinkelsliper er greiest å jobbe med. Og du vasker bort rester med vann, ikke aceton.

Ellers så har du nok ikke så dårlig tid som du tror, kjølen din ruster nok ikke bort de nærmeste hundre årene;-)

Og nytt lag med primer bør påføres mens det forrige ennå er klebrig. Så ett døgn blir lenge. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Stålbørste på vinkelsliper er veldig ineffektivt, polerer stålet til en glatt og fin overflate som ingenting biter på...

Vinkelsliper med tykk slipeskive brukte jeg da jeg slipte ned min kjøl, grunnet og sparklet så snart jeg var ferdig med sliping.

hermandotno skrev for 5 timer siden:

Her står det at det er viktig at dette skjer innen en halvtime etter kjølen er ferdig slipt ned. Hvordan i all verden skal jeg rekke det? Skal jeg ta små områder av gangen?

Grovslip først hele kjølen, så kan du gå lett over med finere sliping rett før priming. Poenget med anbefalingen er nok at overflaten ikke skal få muligheten til å begynne å oksidere for mye før du lukker den inne med primer. Så lenge overflaten er ferskt bearbeidet får man i teorien bedre heft. Jeg hadde nok gjort det slik, altså gått lett over etter grovsliping, rett før priming. Gjerne en side om gangen, så slipper du bekymre deg for dårlig tid.

Hei

Jeg ryddet opp under vannlinjen på en 1983 Rush 77 (Jeanneau Fantasia) i 2006. Jernkjølen blankslipte jeg med vinkelsliper med lamellskive. Deretter satte jeg den inn med epoxy fra West Systems. Dette fungerte helt perfect i mange år der metallet var blankt før påføring av epoxy. Der hvor det var sparklet med noe hvit sparkel ble det aldri bra. Jeg antar at det gikk bra på de flatene som var blankslipt metall fordi det ikke var fanget noe fukt under epoxyen. Der hvor det var sparklet var det fanget fukt i sparkelen som ødela for meg hver eneste vårpuss i de påfølgende 15 år før vi solgte båten. Det er mulig at dersom jeg hadde hatt tilgang til en kraftig sandblåser for å fjerne all rust og fukt i alle gamle rustgroper i jernet, for deretter å erstatte gammel fuktholdig sparkel med en ny epoxymiks så hadde reparasjonen blitt skuddsikker. Helt uten antirust av noe slag. Inntil noe slår hull eller det av annen grunn blir brist i epoxyforseglingen mot elementene da. Jeg skal førsøke å legge inn noen foto til svaret her...

Tusen takk for svarene! Kanskje skrape først, så stålbørste på vinkelsliper og så til slutt slipeskive? Deler av kjølen har intakt bunnstoff hvor det ser ut som det ikke er noe poeng å slipe ned til stålet, skal dele bilder senere.

hermandotno skrev On 13.3.2025 at 10.45:

Hei! Istedenfor å ta opp en 20 år gammel tråd, så tillater jeg meg å starte en ny en. Jeg henviser til denne tråden her:

Jeg er fullstendig nybegynner med alt av verktøy og midler. 

Rusten var også en overraskelse, så jeg har litt dårlig tid med tanke på hvor mye tid jeg har på land.

Så jeg trenger ordentlig hjelp og litt steg-for-steg tilnærming. Slik jeg oppfatter det, så ser ting slik ut:

1. Skrap vekk det som er løst som man får vekk.

2. Sett opp telt rundt kjølen for å unngå støv og gå løs med stålbørste på drill eller vinkelsliper. Hva er best? Jeg må nemlig kjøpe inn dette.

3. På et eller annet tidspunkt skal jeg altså på med dette middelet "ferro-bet" når det bare er litt rust igjen. Så vaske? Med Aceton eller vann?

4. Ny runde med stålbørste. Kjølen skal nå være ren metall?

5. Ny runde med Aceton?

6. Første lag med Primer, tokomponent. Denne skal tynnes ut? Her står det at det er viktig at dette skjer innen en halvtime etter kjølen er ferdig slipt ned. Hvordan i all verden skal jeg rekke det? Skal jeg ta små områder av gangen?

7. Vente et døgn.

8. Andre lag med primer, tokomponent.

Angående produkter så tar jeg gjerne direkte tips til produkter jeg kan kjøpe på biltema eller andre steder så jeg slipper å ta så mange vurderinger. Jeg har ikke så mange dager på land og må bare komme igang.

Tusen takk!!

Vi har en Saga 315 og oppdaget mye rust på kjøl/flyndre.

2010modell. Saga Boats anbefaler kaldgalvanisering på sprayboks etter skraping og vask med aceton.

MEN så husket jeg fra min tid med gamle amcars. Brunox..det omdannet rust til sort "metall".  Det tålte bensin,ole og vann. Trolig også sjøvann. Så jeg tester Brunox. Etter ett strøk ser det fint ut. Tar nok 3 strøk. Sprayboks kommer til over alt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...