Jump to content

Rust på kjøl (igjen)


hermandotno

Recommended Posts

Hei! Istedenfor å ta opp en 20 år gammel tråd, så tillater jeg meg å starte en ny en. Jeg henviser til denne tråden her:
 

 

Jeg er fullstendig nybegynner med alt av verktøy og midler. 

 

Rusten var også en overraskelse, så jeg har litt dårlig tid med tanke på hvor mye tid jeg har på land.

 

Så jeg trenger ordentlig hjelp og litt steg-for-steg tilnærming. Slik jeg oppfatter det, så ser ting slik ut:

 

1. Skrap vekk det som er løst som man får vekk.

2. Sett opp telt rundt kjølen for å unngå støv og gå løs med stålbørste på drill eller vinkelsliper. Hva er best? Jeg må nemlig kjøpe inn dette.

3. På et eller annet tidspunkt skal jeg altså på med dette middelet "ferro-bet" når det bare er litt rust igjen. Så vaske? Med Aceton eller vann?

4. Ny runde med stålbørste. Kjølen skal nå være ren metall?

5. Ny runde med Aceton?

6. Første lag med Primer, tokomponent. Denne skal tynnes ut? Her står det at det er viktig at dette skjer innen en halvtime etter kjølen er ferdig slipt ned. Hvordan i all verden skal jeg rekke det? Skal jeg ta små områder av gangen?

7. Vente et døgn.

8. Andre lag med primer, tokomponent.

Angående produkter så tar jeg gjerne direkte tips til produkter jeg kan kjøpe på biltema eller andre steder så jeg slipper å ta så mange vurderinger. Jeg har ikke så mange dager på land og må bare komme igang.


Tusen takk!!

Link to post

Stålbørste på vinkelsliper er greiest å jobbe med. Og du vasker bort rester med vann, ikke aceton.

 

Ellers så har du nok ikke så dårlig tid som du tror, kjølen din ruster nok ikke bort de nærmeste hundre årene;-)

 

Og nytt lag med primer bør påføres mens det forrige ennå er klebrig. Så ett døgn blir lenge. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Stålbørste på vinkelsliper er veldig ineffektivt, polerer stålet til en glatt og fin overflate som ingenting biter på...

 

Vinkelsliper med tykk slipeskive brukte jeg da jeg slipte ned min kjøl, grunnet og sparklet så snart jeg var ferdig med sliping.

Link to post
hermandotno skrev for 5 timer siden:

Her står det at det er viktig at dette skjer innen en halvtime etter kjølen er ferdig slipt ned. Hvordan i all verden skal jeg rekke det? Skal jeg ta små områder av gangen?

Grovslip først hele kjølen, så kan du gå lett over med finere sliping rett før priming. Poenget med anbefalingen er nok at overflaten ikke skal få muligheten til å begynne å oksidere for mye før du lukker den inne med primer. Så lenge overflaten er ferskt bearbeidet får man i teorien bedre heft. Jeg hadde nok gjort det slik, altså gått lett over etter grovsliping, rett før priming. Gjerne en side om gangen, så slipper du bekymre deg for dårlig tid.

Link to post

Hei

 

Jeg ryddet opp under vannlinjen på en 1983 Rush 77 (Jeanneau Fantasia) i 2006. Jernkjølen blankslipte jeg med vinkelsliper med lamellskive. Deretter satte jeg den inn med epoxy fra West Systems. Dette fungerte helt perfect i mange år der metallet var blankt før påføring av epoxy. Der hvor det var sparklet med noe hvit sparkel ble det aldri bra. Jeg antar at det gikk bra på de flatene som var blankslipt metall fordi det ikke var fanget noe fukt under epoxyen. Der hvor det var sparklet var det fanget fukt i sparkelen som ødela for meg hver eneste vårpuss i de påfølgende 15 år før vi solgte båten. Det er mulig at dersom jeg hadde hatt tilgang til en kraftig sandblåser for å fjerne all rust og fukt i alle gamle rustgroper i jernet, for deretter å erstatte gammel fuktholdig sparkel med en ny epoxymiks så hadde reparasjonen blitt skuddsikker. Helt uten antirust av noe slag. Inntil noe slår hull eller det av annen grunn blir brist i epoxyforseglingen mot elementene da. Jeg skal førsøke å legge inn noen foto til svaret her...

Link to post

Tusen takk for svarene! Kanskje skrape først, så stålbørste på vinkelsliper og så til slutt slipeskive? Deler av kjølen har intakt bunnstoff hvor det ser ut som det ikke er noe poeng å slipe ned til stålet, skal dele bilder senere.

Link to post
hermandotno skrev On 13.3.2025 at 10.45:

Hei! Istedenfor å ta opp en 20 år gammel tråd, så tillater jeg meg å starte en ny en. Jeg henviser til denne tråden her:
 

 

Jeg er fullstendig nybegynner med alt av verktøy og midler. 

 

Rusten var også en overraskelse, så jeg har litt dårlig tid med tanke på hvor mye tid jeg har på land.

 

Så jeg trenger ordentlig hjelp og litt steg-for-steg tilnærming. Slik jeg oppfatter det, så ser ting slik ut:

 

1. Skrap vekk det som er løst som man får vekk.

2. Sett opp telt rundt kjølen for å unngå støv og gå løs med stålbørste på drill eller vinkelsliper. Hva er best? Jeg må nemlig kjøpe inn dette.

3. På et eller annet tidspunkt skal jeg altså på med dette middelet "ferro-bet" når det bare er litt rust igjen. Så vaske? Med Aceton eller vann?

4. Ny runde med stålbørste. Kjølen skal nå være ren metall?

5. Ny runde med Aceton?

6. Første lag med Primer, tokomponent. Denne skal tynnes ut? Her står det at det er viktig at dette skjer innen en halvtime etter kjølen er ferdig slipt ned. Hvordan i all verden skal jeg rekke det? Skal jeg ta små områder av gangen?

7. Vente et døgn.

8. Andre lag med primer, tokomponent.

Angående produkter så tar jeg gjerne direkte tips til produkter jeg kan kjøpe på biltema eller andre steder så jeg slipper å ta så mange vurderinger. Jeg har ikke så mange dager på land og må bare komme igang.


Tusen takk!!

Vi har en Saga 315 og oppdaget mye rust på kjøl/flyndre.

2010modell. Saga Boats anbefaler kaldgalvanisering på sprayboks etter skraping og vask med aceton.

MEN så husket jeg fra min tid med gamle amcars. Brunox..det omdannet rust til sort "metall".  Det tålte bensin,ole og vann. Trolig også sjøvann. Så jeg tester Brunox. Etter ett strøk ser det fint ut. Tar nok 3 strøk. Sprayboks kommer til over alt

 

Link to post

Nå har jeg fått tak i en Makita vinkelsliper GA5030R 125 mm. 

 

Tenkte jeg skulle dra på biltema eller Jernia imorgen og da finne riktig tilbehør til oppgaven. Noen med konkrete tips til hva jeg bør kjøpe av stålbørste? Det er så mange forskjellige varianter

Link to post
On 3/13/2025 at 4:33 PM, Hakkannen said:

Grovslip først hele kjølen, så kan du gå lett over med finere sliping rett før priming. Poenget med anbefalingen er nok at overflaten ikke skal få muligheten til å begynne å oksidere for mye før du lukker den inne med primer. Så lenge overflaten er ferskt bearbeidet får man i teorien bedre heft. Jeg hadde nok gjort det slik, altså gått lett over etter grovsliping, rett før priming. Gjerne en side om gangen, så slipper du bekymre deg for dårlig tid.

Har du noe forslag til konkrete produkter jeg kan kjøpe på biltema til jobben? Både til grovjobben og en slipeskive til finjobben.

Bør jeg vaske metallet med vann før priming?

 

Har de også riktig type primer på biltema? Noen som vet?

Link to post
On 3/13/2025 at 3:10 PM, Lars Hansen said:

Stålbørste på vinkelsliper er veldig ineffektivt, polerer stålet til en glatt og fin overflate som ingenting biter på...

 

Vinkelsliper med tykk slipeskive brukte jeg da jeg slipte ned min kjøl, grunnet og sparklet så snart jeg var ferdig med sliping.

Hvor kommer sparkling inn i bildet her?

Link to post
hermandotno skrev 19 minutter siden:

Hvor kommer sparkling inn i bildet her?

 

Hvis der er groper så store at de må sparkles, er det best å sparkle etter et strøk med primer, for å unngå at eksponert metall står åpent for oksydering lenger enn nødvendig.

Link to post
Just now, alf-inge said:

 

Hvis der er groper så store at de må sparkles, er det best å sparkle etter et strøk med primer, for å unngå at eksponert metall står åpent for oksydering lenger enn nødvendig.

Aha! Men det er nesten ikke groper så tror jeg slipper unna sparkel. 

Link to post
hermandotno skrev 7 minutter siden:

Aha! Men det er nesten ikke groper så tror jeg slipper unna sparkel. 

 

De mest ihuga regattaseilerne tåler ikke unødvendige ujevnheter på undervannsskroget, inklusive kjølen. Det bremser, spesielt i lave hastigheter. Så lenge du ikke leter etter sekunder på regattabanen gjør det ikke noe om kjølen ikke er 100% jevn.

Link to post
hermandotno skrev 21 minutter siden:

Har du noe forslag til konkrete produkter jeg kan kjøpe på biltema til jobben? Både til grovjobben og en slipeskive til finjobben.

Bør jeg vaske metallet med vann før priming?

Det kommer litt an på hvor god teknikk du har med vinkelsliper. For eksempel kan vanlig slipeskive (for vinkelsliper) gjøre underverker med god teknikk. Stopper du opp vil det bli en forsenkning, et merke der slipeskiva gravet seg litt inn. Men med jevne og sveipende bevegelser kan du få slipt overflaten forholdsvis jevnt og effektivt. Øving gjør (som regel) alltid mester, så å prøve deg litt fram på noe skrapmetall i forkant er ikke feil. Vernebriller, hørselvern, skikkelige heldekkende klær og maske er selvsagt pensum. 

 

 Flapdisk er litt mer tilgivende. Med grov korning først og avslutte med litt finere er denne grei å slipe forholdsvis jevnt med. Også fin å komme inn i hjørner med, så lenge du ikke har brukt disken opp for mye stikker "flapene" litt utfor støtterondellen og gir da en bittelitt mykere bearbeding inni hjørner og slikt enn slipeskive.

Stålbørste går også an å bruke, men er som Lars Hansen skriver ineffektivt og polerer nesten overflaten, i alle fall i forhold til å slipe.

 

Er du ute etter en jevnere overflate kan du gå over med eksentersliper med grovt slipepapir, men dette tar naturlig nok både tid og krever mange slipepapir, selv om det bare er utjevning etter jobben med vinkelsliperen som er målet. Båndsliper et mer effektivt, men krever samtidig mer teknikk og øvelse i bruk for å unngå at den graver seg ned og lager spor. Risky.
 

Etter sliping kan du blåse rent, eventuelt støvsuge overflaten og tørke kjapt over med ren fille dynket med aceton, for vask og avfetting. Ville ikke ha brukt vann, tilføres fuktighet vil overflaten kunne oksidere kjappere (overflaten må også bruke tid på å tørke skikkelig), noe som gir dårligere heft for primeren. 
 

Primer, der er det nok mange meninger, du har jo Biltemas epoksyprimer som ved flere strøk blir rimelig tett, den er rimelig og grei. Dyrere varianter, type kjente primere som du kan få f.eks. hos Maritim kan være greiere i påføring og mulig også noen beskytter like godt med færre lag. Jeg har brukt Biltemas primer til litt av hvert og synes denne er OK, men har helt klart hatt bedre totalopplevelser, både når det gjelder påføring og finish med en dyrere primere fra Internasjonal og Hempel. Poenget med priming er å beskytte den nyslipte overflaten mot fukt og oksygen. Enkomponente primere kan også gjøre dette, men tokomponente er vanligvis mer slitesterke.


Uansett priming etter alle kunstens regler kan du være sikker på at rusta kommer tilbake igjen her og der om noen år. Godt grunnarbeid gjør likevel at disse intervallene kan bli lengre enn hvis du gjør et slett arbeid (ikke får fjernet gammel rust skikkelig) og ikke får beskyttet godt nok med primer. Å ta for deg større eller mindre felt/seksjoner på kjølen om gangen, gjerne grovslipe alt, for så å finslipe mindre felt før støvfjerning, avfetting og første strøk med primer er en vei det går an å gå. Jobber du kjapt vil fremdeles første lag med primer være mottakelig for kjemisk binding med neste strøk. 

Link to post
Hakkannen skrev 3 minutter siden:

Etter sliping kan du blåse rent, eventuelt støvsuge overflaten og tørke kjapt over med ren fille dynket med aceton, for vask og avfetting.

 

Aceton fjerner også fukt, og reduserer dermed hvor mye metallet rekker å oksydere før du får på primer.

Link to post
8 minutes ago, Hakkannen said:

Det kommer litt an på hvor god teknikk du har med vinkelsliper. For eksempel kan vanlig slipeskive (for vinkelsliper) gjøre underverker med god teknikk. Stopper du opp vil det bli en forsenkning, et merke der slipeskiva gravet seg litt inn. Men med jevne og sveipende bevegelser kan du få slipt overflaten forholdsvis jevnt og effektivt. Øving gjør (som regel) alltid mester, så å prøve deg litt fram på noe skrapmetall i forkant er ikke feil. Vernebriller, hørselvern, skikkelige heldekkende klær og maske er selvsagt pensum. 

 

 Flapdisk er litt mer tilgivende. Med grov korning først og avslutte med litt finere er denne grei å slipe forholdsvis jevnt med. Også fin å komme inn i hjørner med, så lenge du ikke har brukt disken opp for mye stikker "flapene" litt utfor støtterondellen og gir da en bittelitt mykere bearbeding inni hjørner og slikt enn slipeskive.

Stålbørste går også an å bruke, men er som Lars Hansen skriver ineffektivt og polerer nesten overflaten, i alle fall i forhold til å slipe.

 

Er du ute etter en jevnere overflate kan du gå over med eksentersliper med grovt slipepapir, men dette tar naturlig nok både tid og krever mange slipepapir, selv om det bare er utjevning etter jobben med vinkelsliperen som er målet. Båndsliper et mer effektivt, men krever samtidig mer teknikk og øvelse i bruk for å unngå at den graver seg ned og lager spor. Risky.
 

Etter sliping kan du blåse rent, eventuelt støvsuge overflaten og tørke kjapt over med ren fille dynket med aceton, for vask og avfetting. Ville ikke ha brukt vann, tilføres fuktighet vil overflaten kunne oksidere kjappere (overflaten må også bruke tid på å tørke skikkelig), noe som gir dårligere heft for primeren. 
 

Primer, der er det nok mange meninger, du har jo Biltemas epoksyprimer som ved flere strøk blir rimelig tett, den er rimelig og grei. Dyrere varianter, type kjente primere som du kan få f.eks. hos Maritim kan være greiere i påføring og mulig også noen beskytter like godt med færre lag. Jeg har brukt Biltemas primer til litt av hvert og synes denne er OK, men har helt klart hatt bedre totalopplevelser, både når det gjelder påføring og finish med en dyrere primere fra Internasjonal og Hempel. Poenget med priming er å beskytte den nyslipte overflaten mot fukt og oksygen. Enkomponente primere kan også gjøre dette, men tokomponente er vanligvis mer slitesterke.


Uansett priming etter alle kunstens regler kan du være sikker på at rusta kommer tilbake igjen her og der om noen år. Godt grunnarbeid gjør likevel at disse intervallene kan bli lengre enn hvis du gjør et slett arbeid (ikke får fjernet gammel rust skikkelig) og ikke får beskyttet godt nok med primer. Å ta for deg større eller mindre felt/seksjoner på kjølen om gangen, gjerne grovslipe alt, for så å finslipe mindre felt før støvfjerning, avfetting og første strøk med primer er en vei det går an å gå. Jobber du kjapt vil fremdeles første lag med primer være mottakelig for kjemisk binding med neste strøk. 

Hjertelig takk for at du tar deg tiden å skrive. 

 

Jeg har aldri brukt vinkelsliper. Jeg er også usikker på om jeg skal prøve å gjøre dette perfekt i år. Jeg har sett for meg å slipe de delene av kjølen hvor rusten er åpenbar og hvor tidligere bunnstoff ikke er intakt. Deler av kjølen ser faktisk fin ut. Av tidshensyn har jeg sett for meg å gjøre en delvis jobb i år for så ta en skikkelig nøye jobb med sandblåser til neste år. 

 

Men, jeg er villig til å ta hele jobben i år også hvis jeg rekker det. Jeg heller mot flapdisk, siden jeg ikke har noe erfaring med denne typen arbeid fra før og har litt dårlig med tid. Jeg får ikke tid til å øve meg, jeg må begynne imorgen! 

 

Kanskje jeg skal gå for en tokomponent primer fra båtbutikken da, hvis det er bedre.

Link to post
alf-inge skrev 4 minutter siden:

Aceton fjerner også fukt, og reduserer dermed hvor mye metallet rekker å oksydere

Stemmer! Aceton er et vidunderprodukt (til sitt bruk), ikke rart jeg hamstret over 50 liter da det var snakk om at det skulle bli forbudt å selge til privatfolk for noen år tilbake, heldigvis ser det ut for at frykten min var begrunnet😄 Bruker det nesten daglig i forbindelse med trearbeid.

Link to post
hermandotno skrev 37 minutter siden:

Av tidshensyn har jeg sett for meg å gjøre en delvis jobb i år for så ta en skikkelig nøye jobb med sandblåser til neste år. 

Høres ut som en god plan😊 Klart, har du tid kan du ta hele kjølen når du først er i gang, men det er gjerne også andre ting du ser det kan være greit å få gjort når du først står på land, så det er alltid greit å legge alternative planer. 
 

hermandotno skrev 37 minutter siden:

Jeg har aldri brukt vinkelsliper

Da er det flapdisk du bør gå for. Det er en grei og hendig vinkelsliper du har fått tak i.
 

Siden du ikke har brukt vinkelsliper før kan jeg skrive litt om dette. Mulig du allerede kjenner til dette fra før, eller har lang erfaring i bruk av annet elektrisk verktøy med høye turtall, men nevner litt likevel, det er greit å ta sine forhåndsregler ved slikt hurtigspinnende verktøy😅
 

Makitaen din har sidebryter som du skyver framover for å starte den, skyves den helt fram låses bryteren i posisjon. Maskinen starter ganske brått, så hold den godt fast når du starter. Ved å presse i bakkant av bryteren stopper du den. La maskinen få oppnå fullt turtall før du legger disken an mot overflaten, da slipper du at den "hugger" til. 
 

En grei "regel" ved bruk av slikt verktøy er å alltid ha kontroll på kabelen. Jeg pleier legge kabelen over skuldra. Da har jeg alltid kontroll på hvor den er, og kan jobbe fritt med vinkelsliperen. Skulle du nærme deg maks avstand fra strømsnella/stikkontakten bør du stoppe opp og sørge for at kontakten kommer nærmere, maskinen må ikke bli hindret i bevegelsen sin av at kabelen står i spenn.
 

Maskinen spinner med klokka, så ta hensyn til retningen disken spinner når du bruker sliperen. Legger du høyre del av disken nedtil vil maskinen framover, altså bort fra deg. Legger du fronten nedtil vil maskinen til venstre, og legger du venstre side nedtil vil maskinen mot deg (noe du absolutt ikke ønsker). Ikke forhast deg, selv om du føler du har dårlig tid. En vinkelsliper kan skamfere deg skikkelig om du er uheldig eller bruker den feil. Risikoen for skader med vinkelsliper er relativt høy ved uvøren bruk. Du er sjefen, vær fast og ikke la maskinen få styre bevegelsene, med mindre maskinens bevegelser er til hjelp for det du ønsker. En fordel å bruke håndtaket med den ene hånda og den andre rundt selve maskinkroppen, slik at du får et tohånds grep. Tommelen kan du da la ligge løst oppå bakkanten av bryteren, slik at du kjapt kan stoppe maskinen om nødvendig.
 

Stå eller sitt stødig, ikke lurt å holde maskinen over deg mer enn absolutt nødvendig, helst ikke i det hele tatt. Tenk også på hvordan du posisjonerer beina dine, om du blir sittende og slipe i nærheten av disse, de tåler ikke direkte kontakt med en vinkelsliper i arbeid.

 

Øvelse gjør mester, så selv om du har dårlig tid vil jeg likevel anbefale deg sterkt å ta deg et kvarter på noe fastspent skrapmetall før du går i gang med kjølen, slik at du får bittelitt mer erfaring med hvordan maskinen trekker og oppfører seg før du begynner på flater som ligger mer utfordrende til.

 

Med skikkelig verneutstyr, fast føring og god fornuft er du langt på vei😊 

Link to post
hermandotno skrev for 2 timer siden:

Ok! Da gjenstår for meg bare å finne riktig stålbørste, slipeskive og primer på biltema

Dropp stålbørste, og dropp lamellskive, det er mitt råd. Bruk vanlig slipeskive. Det er mest effektivt, og desidert billigst i bbruk.da får du en ru og fin overflate som malingen biter godt på. 

 

Slip deg inn på blankt stål, og påfør noen strøk tokomponent epoxyprimer. Ikke kjøp primer på BT, den inneholder lite tørrstoffer og dekker dårlig. Kjøp Seajet, Hempel, eller fra et annet anerkjent merke. Aceton hadde jeg droppet om det ikke er fett eller olje der. Hadde nok også kun slipt de områdene der det er rust. 

Link to post
7 hours ago, Komodo said:

Dropp stålbørste, og dropp lamellskive, det er mitt råd. Bruk vanlig slipeskive. Det er mest effektivt, og desidert billigst i bbruk.da får du en ru og fin overflate som malingen biter godt på. 

 

Slip deg inn på blankt stål, og påfør noen strøk tokomponent epoxyprimer. Ikke kjøp primer på BT, den inneholder lite tørrstoffer og dekker dårlig. Kjøp Seajet, Hempel, eller fra et annet anerkjent merke. Aceton hadde jeg droppet om det ikke er fett eller olje der. Hadde nok også kun slipt de områdene der det er rust. 

Hei, det står mellom slipeskive og flapdisc.. Slipeskive er jeg litt redd for da jeg ikke har teknikk med vinkelsliper og risikerer å lage spor. Har du lenke til en slipeskive jeg eventuelt bør bruke?

 

Det kommer til å bli ujevnt i overgangen mellom der jeg sliper ned til og der det ikke er rust, men det er vel kanskje greit? Jeg er ikke regattaseiler.

Link to post
Hakkannen skrev for 9 timer siden:

Stemmer! Aceton er et vidunderprodukt (til sitt bruk), ikke rart jeg hamstret over 50 liter da det var snakk om at det skulle bli forbudt å selge til privatfolk for noen år tilbake, heldigvis ser det ut for at frykten min var begrunnet😄 Bruker det nesten daglig i forbindelse med trearbeid.

 

Lukter godt gjør det også :-)

Link to post
9 hours ago, Hakkannen said:

Høres ut som en god plan😊 Klart, har du tid kan du ta hele kjølen når du først er i gang, men det er gjerne også andre ting du ser det kan være greit å få gjort når du først står på land, så det er alltid greit å legge alternative planer. 
 

Da er det flapdisk du bør gå for. Det er en grei og hendig vinkelsliper du har fått tak i.
 

Siden du ikke har brukt vinkelsliper før kan jeg skrive litt om dette. Mulig du allerede kjenner til dette fra før, eller har lang erfaring i bruk av annet elektrisk verktøy med høye turtall, men nevner litt likevel, det er greit å ta sine forhåndsregler ved slikt hurtigspinnende verktøy😅
 

Makitaen din har sidebryter som du skyver framover for å starte den, skyves den helt fram låses bryteren i posisjon. Maskinen starter ganske brått, så hold den godt fast når du starter. Ved å presse i bakkant av bryteren stopper du den. La maskinen få oppnå fullt turtall før du legger disken an mot overflaten, da slipper du at den "hugger" til. 
 

En grei "regel" ved bruk av slikt verktøy er å alltid ha kontroll på kabelen. Jeg pleier legge kabelen over skuldra. Da har jeg alltid kontroll på hvor den er, og kan jobbe fritt med vinkelsliperen. Skulle du nærme deg maks avstand fra strømsnella/stikkontakten bør du stoppe opp og sørge for at kontakten kommer nærmere, maskinen må ikke bli hindret i bevegelsen sin av at kabelen står i spenn.
 

Maskinen spinner med klokka, så ta hensyn til retningen disken spinner når du bruker sliperen. Legger du høyre del av disken nedtil vil maskinen framover, altså bort fra deg. Legger du fronten nedtil vil maskinen til venstre, og legger du venstre side nedtil vil maskinen mot deg (noe du absolutt ikke ønsker). Ikke forhast deg, selv om du føler du har dårlig tid. En vinkelsliper kan skamfere deg skikkelig om du er uheldig eller bruker den feil. Risikoen for skader med vinkelsliper er relativt høy ved uvøren bruk. Du er sjefen, vær fast og ikke la maskinen få styre bevegelsene, med mindre maskinens bevegelser er til hjelp for det du ønsker. En fordel å bruke håndtaket med den ene hånda og den andre rundt selve maskinkroppen, slik at du får et tohånds grep. Tommelen kan du da la ligge løst oppå bakkanten av bryteren, slik at du kjapt kan stoppe maskinen om nødvendig.
 

Stå eller sitt stødig, ikke lurt å holde maskinen over deg mer enn absolutt nødvendig, helst ikke i det hele tatt. Tenk også på hvordan du posisjonerer beina dine, om du blir sittende og slipe i nærheten av disse, de tåler ikke direkte kontakt med en vinkelsliper i arbeid.

 

Øvelse gjør mester, så selv om du har dårlig tid vil jeg likevel anbefale deg sterkt å ta deg et kvarter på noe fastspent skrapmetall før du går i gang med kjølen, slik at du får bittelitt mer erfaring med hvordan maskinen trekker og oppfører seg før du begynner på flater som ligger mer utfordrende til.

 

Med skikkelig verneutstyr, fast føring og god fornuft er du langt på vei😊 

Takker igjen. Det blir nok til at jeg fokuserer på områdene med tydelig rust og lar de områdene som for det meste er intakt, stå til neste år. Med den ulempen at det blir en ujevn overgang. Jeg forstår at jeg må være forsiktig med denne maskinen.

Jeg er fortsatt litt i villrede vedrørende slipeskive eller flapdisc.

Når det gjelder primer, må jeg gjøre noe med denne? Noen som nevnte at den bør tynnes ut før første strøk?

Jeg tenkte å kjøpe en egnet primer på båtbutikken, påføre den, vente noen timer og så påføre neste lag, og så til slutt bunnstoff oppå der.

Link to post

Primer: Les bruksanvisningen! Kjøper du et kjent produkt som Hempel, Jotun etc., så har de hjemmesider der du kan lese deg opp. Det blir bare tøv om noen her skal komme med råd på et ukjent produkt.

 

 

Link to post
hermandotno skrev 1 time siden:

Hei, det står mellom slipeskive og flapdisc.. Slipeskive er jeg litt redd for da jeg ikke har teknikk med vinkelsliper og risikerer å lage spor. Har du lenke til en slipeskive jeg eventuelt bør bruke?

Skjønner at du har tenkt deg på Biltema, da er det denne jeg tenker på. 

Selv kjøper jeg aldri slipe- og kappe skiver på BT, men det spiller mindre rolle, de gjør sikkert samme jobben. Jeg pleier å handle slipe- og kappeskiver i en proffbutikk, f.eks. Ahlsell. Da går det gjerne i Tyrolitt e.l. Poenget er at jeg ville gått for å gå rett på med slipeskive, ikke diverse andre remedier først. Er det derimot mye bunnstoff der du skal slipe, så ville jeg skrapt vekk det grøvste først. Ellers så tetter du porene i slipeskiva.

 

Du kan godt bruke flapdisk også, men jeg ser ikke poenget. De er veldig mye dyrere, blir fort slitt eller tetter seg igjen, og du må jobbe mye lenger for å komme helt gjennom laget med rust, og inn på det rene, blanke stålet. Akkurat det vet jeg litt om, har noen hundre timer med vinkelsliper i henda. Til slutt vil du få en overflate som er nesten blank, det er ikke like gunstig når du skal begynne å male. Poenget er å få vekk alt av rust, og gropene der rusta har begynt har en viss dybde. Det ideelle er sandblåsing ned til SA2,5, men skal du gjøre det for hånd ville jeg altså styrt unna stålbørster og lamellskiver. Stålbørste på vinkelsliperen kan forresten være effektivt for å fjerne maling og bunnstoff, hvis det er aktuelt før du skal fjerne rust. Da kan du strippe vekk bunnstoff et par cm. inn på det området som ser friskt ut, og u får avgrenset området du skal slipe rust. 

 

Men om du skal bruke stålbørste på vinkelsliper for å fjerne maling må du være obs på HMS. Særlig de fra BT har en tendens til å slippe noen tråder innimellom. Nok til å miste synet av... Bruk gode lærhansker, litt kraftig jakke som det ikke er så farlig med, støvmaske, og gjerne en skjerm, type sveisemaske, ikke bare vernebriller. De piggene som kommer fra stålbørsten kan være slemme. 

 

hermandotno skrev 1 time siden:

Det kommer til å bli ujevnt i overgangen mellom der jeg sliper ned til og der det ikke er rust, men det er vel kanskje greit? Jeg er ikke regattaseiler.

Blir jo bare fisken som ser de ujevnhetene. Men hvis du stripper bunnstoff et par cm inn på det friske området som jeg nevnte, så får du muligheten til å lage en pen overgang. 

 

Og en annen ting. Det er nevnt å grovslipe først, og finslipe etterpå. Jeg ville nok både begynt og avsluttet med slipeskive, men det kan allikevel være en grunn til å gå over en gang til etter at all rust er borte. Sett da på ei ny skive, og gå over hele overflaten i et jevnt mønster. Når du sliper, så legg vinkelsliperen slik at skiva ligger mest mulig flatt mot stålet, da får du planest mulig resultat. Du får også et planere resultat med ei ny skive som har full diameter. Hvis du er høyrehendt, så vri dekselet slik at det står i 45 grader ned mot venstre, ikke rett til venstre. Da jobber du mest effektivt uten at skiva spoler ukontrollert bortover stålet. Tror du fort får en følelse på hvordan du skal jobbe effektivt for å få et greit resultat. Ellers har jo bla @Hakkannen kommet med veldig mange fine tips til deg :tommel_opp:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...