Jump to content

Rust på kjøl (igjen)

hermandotno

Recommended Posts

Hei! Istedenfor å ta opp en 20 år gammel tråd, så tillater jeg meg å starte en ny en. Jeg henviser til denne tråden her:

Jeg er fullstendig nybegynner med alt av verktøy og midler. 

Rusten var også en overraskelse, så jeg har litt dårlig tid med tanke på hvor mye tid jeg har på land.

Så jeg trenger ordentlig hjelp og litt steg-for-steg tilnærming. Slik jeg oppfatter det, så ser ting slik ut:

1. Skrap vekk det som er løst som man får vekk.

2. Sett opp telt rundt kjølen for å unngå støv og gå løs med stålbørste på drill eller vinkelsliper. Hva er best? Jeg må nemlig kjøpe inn dette.

3. På et eller annet tidspunkt skal jeg altså på med dette middelet "ferro-bet" når det bare er litt rust igjen. Så vaske? Med Aceton eller vann?

4. Ny runde med stålbørste. Kjølen skal nå være ren metall?

5. Ny runde med Aceton?

6. Første lag med Primer, tokomponent. Denne skal tynnes ut? Her står det at det er viktig at dette skjer innen en halvtime etter kjølen er ferdig slipt ned. Hvordan i all verden skal jeg rekke det? Skal jeg ta små områder av gangen?

7. Vente et døgn.

8. Andre lag med primer, tokomponent.

Angående produkter så tar jeg gjerne direkte tips til produkter jeg kan kjøpe på biltema eller andre steder så jeg slipper å ta så mange vurderinger. Jeg har ikke så mange dager på land og må bare komme igang.

Tusen takk!!

Stålbørste på vinkelsliper er greiest å jobbe med. Og du vasker bort rester med vann, ikke aceton.

Ellers så har du nok ikke så dårlig tid som du tror, kjølen din ruster nok ikke bort de nærmeste hundre årene;-)

Og nytt lag med primer bør påføres mens det forrige ennå er klebrig. Så ett døgn blir lenge. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Stålbørste på vinkelsliper er veldig ineffektivt, polerer stålet til en glatt og fin overflate som ingenting biter på...