Jump to content

Rust på kjøl (igjen)

hermandotno

Recommended Posts

30 minutes ago, Komodo said:

Skjønner at du har tenkt deg på Biltema, da er det denne jeg tenker på. 

Selv kjøper jeg aldri slipe- og kappe skiver på BT, men det spiller mindre rolle, de gjør sikkert samme jobben. Jeg pleier å handle slipe- og kappeskiver i en proffbutikk, f.eks. Ahlsell. Da går det gjerne i Tyrolitt e.l. Poenget er at jeg ville gått for å gå rett på med slipeskive, ikke diverse andre remedier først. Er det derimot mye bunnstoff der du skal slipe, så ville jeg skrapt vekk det grøvste først. Ellers så tetter du porene i slipeskiva.

Du kan godt bruke flapdisk også, men jeg ser ikke poenget. De er veldig mye dyrere, blir fort slitt eller tetter seg igjen, og du må jobbe mye lenger for å komme helt gjennom laget med rust, og inn på det rene, blanke stålet. Akkurat det vet jeg litt om, har noen hundre timer med vinkelsliper i henda. Til slutt vil du få en overflate som er nesten blank, det er ikke like gunstig når du skal begynne å male. Poenget er å få vekk alt av rust, og gropene der rusta har begynt har en viss dybde. Det ideelle er sandblåsing ned til SA2,5, men skal du gjøre det for hånd ville jeg altså styrt unna stålbørster og lamellskiver. Stålbørste på vinkelsliperen kan forresten være effektivt for å fjerne maling og bunnstoff, hvis det er aktuelt før du skal fjerne rust. Da kan du strippe vekk bunnstoff et par cm. inn på det området som ser friskt ut, og u får avgrenset området du skal slipe rust. 

Men om du skal bruke stålbørste på vinkelsliper for å fjerne maling må du være obs på HMS. Særlig de fra BT har en tendens til å slippe noen tråder innimellom. Nok til å miste synet av... Bruk gode lærhansker, litt kraftig jakke som det ikke er så farlig med, støvmaske, og gjerne en skjerm, type sveisemaske, ikke bare vernebriller. De piggene som kommer fra stålbørsten kan være slemme. 

Blir jo bare fisken som ser de ujevnhetene. Men hvis du stripper bunnstoff et par cm inn på det friske området som jeg nevnte, så får du muligheten til å lage en pen overgang. 

Og en annen ting. Det er nevnt å grovslipe først, og finslipe etterpå. Jeg ville nok både begynt og avsluttet med slipeskive, men det kan allikevel være en grunn til å gå over en gang til etter at all rust er borte. Sett da på ei ny skive, og gå over hele overflaten i et jevnt mønster. Når du sliper, så legg vinkelsliperen slik at skiva ligger mest mulig flatt mot stålet, da får du planest mulig resultat. Du får også et planere resultat med ei ny skive som har full diameter. Hvis du er høyrehendt, så vri dekselet slik at det står i 45 grader ned mot venstre, ikke rett til venstre. Da jobber du mest effektivt uten at skiva spoler ukontrollert bortover stålet. Tror du fort får en følelse på hvordan du skal jobbe effektivt for å få et greit resultat. Ellers har jo bla @Hakkannen kommet med veldig mange fine tips til deg :tommel_opp:

Jeg forstår at dere har veldig god greie på dette, men det har ikke jeg. Jeg trenger en 1-2-3 manual her enkelt og greit. Har heller ikke tid til å vurdere alt mulig.

Når du skriver om stålbørste som slipper hår, mener du da flapdisk? 

Jeg må gjøre dette så enkelt som mulig da jeg kun har dagen idag.

hermandotno skrev 17 minutter siden:

Nei, flapdisk og stålbørste er to veldig forskjellige ting. Stålbørsten er laget av ståltråder, de kan løsne og når det skjer på maks turtall så blir ståltrådene slynget ut med høy hastighet, så les alt @Komodo skriver grundig, og følg rådene.

Flapdisk er laget av slipepapir som er montert med overlapp.

Her må du gjøre en liten jobb selv, du er nødt til å ta deg tid til å sette deg inn i navn på de viktigste komponentene du skal bruke.

hermandotno skrev 22 minutter siden:

Jeg forstår at dere har veldig god greie på dette, men det har ikke jeg. Jeg trenger en 1-2-3 manual her enkelt og greit. Har heller ikke tid til å vurdere alt mulig.

Skjønner det hermando, men tidsaspektet gjelder også for de som forsøker å hjelpe deg her inne :glimter:

hermandotno skrev 22 minutter siden:

Nei, stålbørste til å sette på vinkelsliper kan slippe trådene, altså ståltråden som børsten er bygget opp av. Glem flapdisk.

hermandotno skrev 19 minutter siden:

Og hvilken korning på flapdisk?

Hvis du ønsker å bruke flapdisk, til tross for det jeg skriver, så gå for grovest mulig korning. Dvs. 40 eller 60, det du får tak i.

Slipeskive

image.png.0e5e9781ac6f6ae8ee8d33fae09ee1e2.png 

Flapdisk/ lamellskive

image.png.992329b3da05fbedbb0f4eac0237151d.png 

Stålbørste

image.png.27d04dca251f81d69a8caabffec318ea.png 

Edit:

Og der kom @dieselfan meg i forkjøpet :fniser:

Da er vi altså igang og jeg har brukt slipeskive i 45 graders vinkel. Som dere ser har jeg fått frem det grå som da er gammel primer. Trenger jeg å få vekk også det grå, altså må jeg helt ned til metallet? Husk, denne jobben skal gjøres en god del nøyere til neste år.. kan jeg stoppe ved det grå laget og prime oppå det eller bør jeg ned til metallet her? Har også kjøpt flapdisker

IMG_20250318_131817034_MFNR.jpg

Dersom du veit at du skal gjere jobben skikkeleg neste år, så er det ikkje så nøye. Eg hadde smurt på eit strøk med botnstoff før båten skal på sjøen, og gløymt kjølen til neste år. Du vil kanskje miste nokre gram kjøl, men ingen ting å bry seg om.  

4 hours ago, sunnmøre said:

Dersom du veit at du skal gjere jobben skikkeleg neste år, så er det ikkje så nøye. Eg hadde smurt på eit strøk med botnstoff før båten skal på sjøen, og gløymt kjølen til neste år. Du vil kanskje miste nokre gram kjøl, men ingen ting å bry seg om.  

På bildene resultatet av dagens bruk av slipeskive og flapdisk. Det er masse smårustni groper jeg ikke klarer å få ut, men alt i alt ganske var jeg ganske nøye og ganske fornøyd. Har grunnet med tre lag tokomponent fra Hempel og skal ta andre siden imorgen før den settes på vannet.

IMG_20250318_174819083_MFNR.jpg

IMG_20250318_174814277_MFNR.jpg

IMG_20250318_174808136_MFNR.jpg

IMG_20250318_174754480_MFNR.jpg

IMG_20250318_174747976_MFNR.jpg

Då har du hatt ein god arbeidsdag! Du får legge ut bilde når dutar opp båten neste gong. Spennande å sjå  korleis det held. Kanskje det blir nok å slipe ned små område neste gong. Du har i alle fall fått prøvd deg med vinkelsliparen.

10 hours ago, Komodo said:

Skjønner det hermando, men tidsaspektet gjelder også for de som forsøker å hjelpe deg her inne :glimter:

Nei, stålbørste til å sette på vinkelsliper kan slippe trådene, altså ståltråden som børsten er bygget opp av. Glem flapdisk.

Hvis du ønsker å bruke flapdisk, til tross for det jeg skriver, så gå for grovest mulig korning. Dvs. 40 eller 60, det du får tak i.

Slipeskive

image.png.0e5e9781ac6f6ae8ee8d33fae09ee1e2.png 

Flapdisk/ lamellskive

image.png.992329b3da05fbedbb0f4eac0237151d.png 

Stålbørste

image.png.27d04dca251f81d69a8caabffec318ea.png 

Edit:

Og der kom @dieselfan meg i forkjøpet :fniser:

1 hour ago, sunnmøre said:

Då har du hatt ein god arbeidsdag! Du får legge ut bilde når dutar opp båten neste gong. Spennande å sjå  korleis det held. Kanskje det blir nok å slipe ned små område neste gong. Du har i alle fall fått prøvd deg med vinkelsliparen.

Ja, og kan ikke annet enn så hjertelig takk til alle dere som har hjulpet meg med skikkelig gode svar.

Herlig gjeng!

Ps: Noen av dere som tror jeg kan få enda bedre resultat ved bruk av stålbørste også? Blir ny runde på biltema imorgen... de rondellene blir jo brukt opp virker det som.

hermandotno skrev 1 time siden:

Ja, og kan ikke annet enn så hjertelig takk til alle dere som har hjulpet meg med skikkelig gode svar.

Herlig gjeng!

:tommel_opp: :flagg_bp:

hermandotno skrev for 3 timer siden:

På bildene resultatet av dagens bruk av slipeskive og flapdisk. Det er masse smårustni groper jeg ikke klarer å få ut,

Ja, det er akkurat den overflaten du har der som gjorde at jeg tidligere skrev at sandblåsing er det beste. Det er også litt av årsaken til at jeg ville foretrukket slipeskive. Da sliper du vekk litt mer av stålet, og kommer litt dypere i porene. Men det er nå min mening da :smiler:

Lars Hansen skrev 27 minutter siden:

Synes du skulle gitt slipeskive et forsøk også, og spart masse tid og penger...

Komodo foreslo denne, fåes vel i både 115 og 125mm.

TS har en 125mm vinkelsliper så vil absolutt ikke anbefale 115 mm skiver som et alternativ.

dieselfan skrev 1 minutt siden:

TS har en 125mm vinkelsliper så vil absolutt ikke anbefale 115 mm skiver som et alternativ.

Selvfølgelig ikke, bare til opplysning da jeg ikke gadd å scrolle igjennom alle innleggene for å finne ut hva han kjøpte...

Det der blir sikkert greit noen år. Mal første strøket med rund kost med frisert bust så den blir stiv. Dytt primeren inn i stålet.

Til sammenligning, proffmalere har sprøyter der malingen blir banket inn i skroget med minimum 160 bar. Og de greier å legge på så mye maling at det holder med ett strøk. Rundt vannlinjen på Hulda tror jeg at jeg har 8 strøk, delvis fordi vi går i is.

9 hours ago, Komodo said:

:tommel_opp: :flagg_bp:

Ja, det er akkurat den overflaten du har der som gjorde at jeg tidligere skrev at sandblåsing er det beste. Det er også litt av årsaken til at jeg ville foretrukket slipeskive. Da sliper du vekk litt mer av stålet, og kommer litt dypere i porene. Men det er nå min mening da :smiler:

9 hours ago, Lars Hansen said:

Synes du skulle gitt slipeskive et forsøk også, og spart masse tid og penger...

Komodo foreslo denne, fåes vel i både 115 og 125mm.

image.png.0160055cf50a900824cca2d91ed4a2dc.png

Jeg brukte både slipeskiver og flapdisk!

Skulle jeg kommet enda lenger inn i gropene måtte jeg stått der i tre dager og slipt ned..

Jeg skal ta andre siden i dag. Slipeskivene ble dårlige med en gang så ny runde på biltema for å kjøpe nye skiver og flapdisker.

Spørsmålet er om jeg skal prøve en stålbørste i tillegg..

hermandotno skrev for 1 time siden:

Jeg brukte både slipeskiver og flapdisk!

Bra, da har du gjort det du kan :tommel_opp:

Skulle jeg kommet enda lenger inn i gropene måtte jeg stått der i tre dager og slipt ned..
.... Slipeskivene ble dårlige med en gang så ny runde på biltema for å kjøpe nye skiver og flapdisker.

Ok, skjønner. Det betyr at slipeskivene ikke egner seg spesielt bra til det materialet du sliper i. 

Ei slipeskive er bygget opp av et slipemiddel (harde korn) og et bindemiddel. Dette skal fungere slik at når du sliper, så er det slipekornene i skiva som river ut en partikkel (spon) av stålet du sliper på. Når slipekornene blir sløve, skal det løsne fra skiva slik at nye, skarpe slipekorn kommer fram på overflata. Siden du opplever at skivene fort begynner å bli dårlige, tyder det på at de enten har dårlig kvalitet på slipekornene, eller at bindemiddelet er for hardt i forhold til det materialet du skal slipe. Det finnes slipeskiver for ulike materialer, og det jeg nevnte her nå forklarer litt av årsaken. Hvis du har en Tools butikk eller en annen proffleverandør i nærheten, kan det være en ide å dra dit og forklare akkurat det du opplevde. Da kan det være at du får tak i skiver som egner seg bedre for deg. Men det fordrer at du møter på en ekspeditør som skjønner hva du snakker om, og at de har ulike skiver på lager. Det er ikke gitt...

Spørsmålet er om jeg skal prøve en stålbørste i tillegg..

Ser ikke helt hensikten. Det måtte i så tilfelle være at ståltbørsten hadde klart å få ut litt mer rust i gropene. Men min erfaring er at stålbørsten stort sett polerer overflaten på rusten, ikke fjerner den.  Sikkert delte meninger om dette. 

Komodo skrev 43 minutter siden:

Ser ikke helt hensikten. Det måtte i så tilfelle være at ståltbørsten hadde klart å få ut litt mer rust i gropene. Men min erfaring er at stålbørsten stort sett polerer overflaten på rusten, ikke fjerner den.  Sikkert delte meninger om dette. 

Det er det nok. Jeg har gode erfaringer med stålbørste på grov rust. Særlig den med vridd bust som er vist lenger oppe. Den polerer ikke noe som helst. Bare fjerner rust og maling. Om man vil slipe etterpå for en ruere flate så går det helt greit. Men epoxyprimeren sitter godt uansett. Jeg har prøvd den på forskjellige flater, har ennå ikke opplevd flassing. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den stripen der fikk jeg frem etter fem minutter med flapdisk. Synes flapdisken rett og slett er mer effektiv enn slipeskive. Men overflaten blir jo ikke helt glatt? Og som dere ser, noen steder helt ned på metall og noen steder ned til gammel primer. Hva syns dere?

IMG_20250319_122415013_MFNR.jpg

Primeren som sitter fast er god nok. Hvis du ser 'Byggingen av Hulda' 2023 eller 2021, ser du overflaten jeg malte på. Og det var godt nok. Sitter som spikret selv der båten går gjennom isen. Null bunnstoff, men epoxymalingen er upåvirket.

Da er altså jobben gjort og ja, sliping av kjøl og håndtering av tonnevis med stål er en betydelig jobb både for kropp og sinn. Jeg føler jeg fikk et personlig forhold til kjølen min:) Det er sikkert bare bra for fremtiden, å være tettere på båten enn før.

Jeg kom ikke ned og fikk tatt all gravrust, men det var ikke så langt unna. Kombinasjonen stålbørste, flapdisc og til dels slipeskive fungerte ganske godt. Neste år blir det forhåpentligvis å sandblåse, varme opp kjølen for å få all fukt ut og så prime helt på nytt. I sammenheng med at jeg ønsker å skylle vekk alle ujevnheter fra skroget. Kanskje neste år, kanskje året etter. Jeg vil helst ikke tape for mye kjøl før den tid.. føler kjølen har blødd nok.

Nå er den uansett godt forseglet i flere lag med primer og to lag+ med bunnstoff. Og settes på vannet i dag. Jeg glemte selvfølgelig å ta bilder.

Skal følge opp denne tråden når jeg tar opp båten igjen! Takk for hjelpa!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...