Jump to content

Uværet nordpå


Gudrun

Recommended Posts

Håper inderlig alle der oppe tenker som Mariell, at båter er "ting", og ikke verd å sette livet på spill for. Men selvsagt er det trist når båtene går ned.

 

Når dèt er sagt, antar jeg at nedover sørlandet kan det også skje at en og annen båt går ned i løpet av natta/morgendagen. Det er kommet en del snø, kalesjer ligger sammenklemt på et par stykker jeg har sett, og nå melder de 4 grader og regn det kommende døgn. Mao blir snøen blytung!

 

Var nettopp nede i havna for å sjekke Perlen, gikk også på annen båt for å dra av snø, men det er blitt islag. Tykk. Har ikke nr. til eier, ei heller er den registrert slik at jeg ikke kan spore opp nr. via register. Men akkurat i dette tilfelle er der satt en del støtter under kalesjebøyler, slik at denne vil nok klare seg greit.

 

Håper du får anledning jonkare til å ta bilder å dele med oss.......

Link to post
Share on other sites

Det er ikke gått ned flere båter inatt og nå skal det vel roe seg ned litt så vi får håpe folk greier å ta vare på båtene sine. Pratet med en som hadde kommet seg ombord igår og han kunne fortelle at hans båt tok inn vann igjenom gjenomføringer for pumpene. Han hadde da hentert tilbakeslagsventiler og montert disse. Noe å tenke på.

 

Har tatt noen dårlige bilder som jeg skal legge inn når jeg får anledning. Kan ikke gjøre det hjemme fra der jeg er nå pga stengte skoler

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dette er været kl. 10.50lt på Sørkjosen og Bodø lufthavn i dag :

 

>>> ENSR (SORKJOSEN) <<<

METAR 200950Z 14054G72KT CAVOK M13/M25 Q1025

 

>>> ENBO (BODO) <<<

METAR 200950Z 11034G59KT 9999 FEW040 SCT070 BKN100 M07/M15 Q1012 NOSIG

 

Minus 13 med iskald vind i 54kt (kastevinder opp i 72kt !) på Sørkjosen og

Minus 7 med iskald vind i 34kt (kastevinder opp i 59kt) på Bodø lufthavn.

 

Kjøleeffekten her er jo betydelig med slike verdier... Brrr.. :eek:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Har tatt noen dårlige bilder som jeg skal legge inn når jeg får anledning.

Helgelands Blad har en sak om havnen din på sin nettsiden.

 

Ikke særlig hyggelig.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Helgelands Blad har en sak om havnen din på sin nettsiden.

 

Ikke særlig hyggelig.

 

Brigg

En smule dårlig arbeid av han jornalisten da jeg vet at det er fire båter som er gått ned og han skriver en. Han har vel ikke vert ute av bilen og sett skikkelig da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Brae bilder det der, skal se å få lagt ur noen jeg og i helga

 

 

 

En smule dårlig arbeid av han jornalisten da jeg vet at det er fire båter som er gått ned og han skriver en. Han har vel ikke vert ute av bilen og sett skikkelig da

På bildet i avisa og på nette vises det faktisk 2 båter. Fottografen er også en av medlemene i havna. Så dette syntes jeg var dårlige greier Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

JohnKr, går det bra med naustet denne gangen? Fingrene holdes krysset. :yesnod:

 

Her på bierget besørget sønnavinden at fortøyningsbøylen på den ene utliggeren min knakk tvers av. Kom ned i havna i går og da lå ankeret akter og gnagde på flytebryggen. Lite gøy, men heldigvis blåbær i forhold til hva som oppleves i nord. Hold humøret oppe, så går det nok bra!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja det har vært friskt nå noen dager.

Må bare være glad for at marka er bar og det ikke snør og kover i tillegg.

Et annet problem er det å holde akterfortøyningene stramme hele tiden, med den store forskjellen på flo og fjære. Det som er stramt på floa blir selvfølgelig slakt på fjære sjø og da blir det hard påkjenning på utliggerne med den vindstyrken som har vært.

Har springtamper fra pollertene akter og festet dem skrått i land på begge sider av båten.

Med dette begrenser jeg sideveis rykk i utliggeren.

 

Vinden har løyet betraktelig nå og det meldes mildvær med sørvest (styrke12) og regn på søndag.

 

Eneste skaden jeg fikk, var at takluka i nedgangen på Viksunden ble slengt over av vinden mens jeg var ombord, og ja den knustes. Plasten blir jo sprø i 8-9 kuldegrader. (Vet de har/hadde nye på Maritim).

 

Får vel si jeg har vært heldig i forhold til de som har fått større skader !

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JohnKr, går det bra med naustet denne gangen? Fingrene holdes krysset. :yesnod:

 

Her på bierget besørget sønnavinden at fortøyningsbøylen på den ene utliggeren min knakk tvers av. Kom ned i havna i går og da lå ankeret akter og gnagde på flytebryggen. Lite gøy, men heldigvis blåbær i forhold til hva som oppleves i nord. Hold humøret oppe, så går det nok bra!

Hei Skipper_Worse

Ja denne gangen gikk det akkurat, de enorme bølgene nådde akkurat opp til portene ved full flo. Heldigvis er vannstanden relativ lav i disse dager.

 

I fjord gikk det verre, fikk slått inn portene og flyttet båten inn i murveggen.

 

Denne gangen gikk det bra...... :crazy::crazy: , men dette været sliter. Huset gynger i takt med vindkastene også. :puke:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Eneste skaden jeg fikk, var at takluka i nedgangen på Viksunden ble slengt over av vinden mens jeg var ombord, og ja den knustes. Plasten blir jo sprø i 8-9 kuldegrader. (Vet de har/hadde nye på Maritim).

Vi fikk i sin tid laget ny luke i teak, av Dolvik Båt, etter innbrudd og dertil hørende knusning av både luke og dør. Teakluken ble laget i leddet utførelse, slik at den "brettes" opp og derfor tar mindre plass når den er åpen. Løsningen anbefales ... hør med Index hva han synes om den.

 

Hei Skipper_Worse

Ja denne gangen gikk det akkurat, de enorme bølgene nådde akkurat opp til portene ved full flo. Heldigvis er vannstanden relativ lav i disse dager.

 

I fjord gikk det verre, fikk slått inn portene og flyttet båten inn i murveggen.

 

Ja, det var det jeg erindret, og det var derfor jeg var en smule bekymret for de forhold under hvilke du lagrer din Bilde YAMAHA påhenger. :wink: En lettelse å høre at det går bra denne gangen!! :flag:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Med alle oppslag på nyhetene på TV i det siste om ekstreme værforhold i nordnorge, store snemengder i sørnorge, må vi ikke glemme at østlandet også har sin del av ekstremt vær.

 

Jeg har vedlagt et bilde som i all sin gru illustrerer skadene skadene påført mitt hjem av stormen som passerte over østlandet for noen mnd. siden. Det får deg virkelig til å sette pris på det vi har, og minner oss på å ikke ta tingene for gitt.

 

Mist ikke motet, men stå på.

 

skader

Ha en god dag.

 

 

sorry, måtte bare.... :blush:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Med alle oppslag på nyhetene på TV i det siste om ekstreme værforhold i nordnorge, store snemengder i sørnorge, må vi ikke glemme at østlandet også har sin del av ekstremt vær.

 

Jeg har vedlagt et bilde som i all sin gru illustrerer skadene skadene påført mitt hjem av stormen som passerte over østlandet for noen mnd. siden. Det får deg virkelig til å sette pris på det vi har, og minner oss på å ikke ta tingene for gitt.

 

Mist ikke motet, men stå på.

 

skader

Ha en god dag.

sorry, måtte bare.... :blush:

 

Ja ja, den var faktisk god...... :eek:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Teakluken ble laget i leddet utførelse, slik at den "brettes" opp og derfor tar mindre plass når den er åpen. Løsningen anbefales ... hør med Index hva han synes om den.

Joda, løsningen er utmerket den! Ser pent ut, og fungerer bra under bruk. Jeg hadde hel plastluke på den forrige båten, og den var stort sett i veien uansett om den stod oppe eller nede... Det eneste minuset med teakluken er at den ikke er 100% tett i skjøten, slik at hvis båten ligger uten kalesje i regnvær så kan det lekke inn litt vann. Men jeg har nå kalesjen på mer eller mindre hele tiden, så det er ikke noe stort problem for meg i alle fall. Man kan jo også lage et trekk til å tre over, alternativt en plate kantet med lister til å dekke luken hvis båten ligger lenge uten kalesje.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har i natt farta rundt om i Grimstad, og så langt i dag har jeg konstatert 3 båter som er gått ned. Årsaken er sterk vind, samt kraftig snefall, som gjør at det fokker seg i lo for båtene. Det bygger seg mer og mer opp, til slutt er der så mye tynde, at båten går rundt. Skremmende spør du meg. Men traff jeg eiere ? Åneida, jeg skuffa av to båter, aner ikke hvem eiere er, men håper jeg treffer dem en dag, og kan få lov til å si "du bør ikke ha båt". (dette dreier seg om båter hvor kalesje har kolapsa for leeeeenge siden, uten at det gjøres noe med).

 

Håper det roer seg ned nå for noen dager..........

Link to post
Share on other sites

Vi fikk i sin tid laget ny luke i teak, av Dolvik Båt, etter innbrudd og dertil hørende knusning av både luke og dør. Teakluken ble laget i leddet utførelse, slik at den "brettes" opp og derfor tar mindre plass når den er åpen. Løsningen anbefales ... hør med Index hva han synes om den.

 

Takker for tipset Skipper_Worse!

 

Tror jeg vil prøve å få tak i en "orginal", bare fordi den slipper inn mere lys.

 

Takker også for tilbudet fra min gode venn "Bruspulver" for vilje til å bidra med å bøte på "skaden".

Til våren må vi satse på å få Enes'en i sitt rette element.

 

Fortsatt god helg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...