Jump to content

Erfaringstråd om rubbing og forseglingsprodukter

Jonas78

Recommended Posts

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Hvilket vaskemiddel brukere du for å vaske paddene?

Reint og lunka vann fungerer bra på mirka sine produkter.

Det blei storvask idag og rydding idag, alle som ikke skal kastes har blitt lagt til bløting, så blitt spyla reine i dusjen 

Nederste etasje er bare ull, så vanelig heavycut i midten og finish pads på toppen

IMG20250511144453.jpg

8 minutes ago, larsand said:

det er mye effekt i rene og gode pads.. mirka ullpad og meguiars skumpads er mine favoritter.. i år prøvde jeg meguiars m27 sealant som topplag men fikk ikke helt godfølelsen når jeg stryker med handbaken over. mulig det blir ett lag med voks utenpå sealeren. 

Se bildene mine på forrige side, Bruker Meguiars 56 og 45 til slutt. Synes det holder seg veldig bra. Vannet preller veldig bra av, og jeg spyler med ferskvann etter hver helg. Jeg og reagerte litt på at det ikke føltes så glatt etterpå, men fungerer bra likevel.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

5 minutes ago, larsand said:

bruker meguiars på jobben så jeg snakker med selgeren deres støtt og stadig. de skryter jo fælt av m27 så det fungerer bra. tok en vanntest å det preller rett av. men det er noe med den nyvoksede følelsen jeg savner

Skal sjekke ut den. ser at den går på det meste av plast og folie også. Rekner med den kan være fin på de sortte detaljene på styrehuset.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har, i likhet med flere andre her inne, drevet med hobbydetailing av bil i mange år. Til å begynne med lot jeg det smitte over på poleringsjobbene på båten. Normalen var Rupes Grønn eller Blå Pad, og DA Maskin. Jeg har hittill sverget til Meguiars produkter (Heavy Cut Compund og One-Step) til poleringsjobben, og Collinite (845) som voks. Har en egen tråd her inne på test av hhv Fusso og Collinite (kortversjonen: Fusso bedre holdbarhet, men tyngre å jobbe med. Collinite varte godt over en sesong, Fusso holdt frem til neste sommer og krevde bare vask og ny påføring med voks).

Ettersom erfaringen har kommet, griper jeg stadig oftere til roterende med ullpad. Resultatet blir det samme, blank og fin båt. Men roterende gjør jobben mye raskere og man kommer bedre til inn i vinkler og hjørner. Jeg tror jeg skal lytte til @Eika her og forsøke meg på Polarshine denne gangen. Det lyder forlokkende å kunne vaske pads med vann.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 7 minutter siden:

Jeg har, i likhet med flere andre her inne, drevet med hobbydetailing av bil i mange år. Til å begynne med lot jeg det smitte over på poleringsjobbene på båten. Normalen var Rupes Grønn eller Blå Pad, og DA Maskin. Jeg har hittill sverget til Meguiars produkter (Heavy Cut Compund og One-Step) til poleringsjobben, og Collinite (845) som voks. Har en egen tråd her inne på test av hhv Fusso og Collinite (kortversjonen: Fusso bedre holdbarhet, men tyngre å jobbe med. Collinite varte godt over en sesong, Fusso holdt frem til neste sommer og krevde bare vask og ny påføring med voks).

Ettersom erfaringen har kommet, griper jeg stadig oftere til roterende med ullpad. Resultatet blir det samme, blank og fin båt. Men roterende gjør jobben mye raskere og man kommer bedre til inn i vinkler og hjørner. Jeg tror jeg skal lytte til @Eika her og forsøke meg på Polarshine denne gangen. Det lyder forlokkende å kunne vaske pads med vann.

Welcome to the other side :kul: her er alt du måtte trenge for og få den blankeste båten i havna

Samt enkelt vedlikehold av pads 

IMG20250512112457.jpg

Hvis man virkelig vil ha et blankt resultat så anbefaler jeg denne. Med denne puta blir det så blankt at selv @Eika hadde lagt seg ned for å grine av misunnelse hvis han hadde sett resultatet :fniser: 

Måtte en tur innom Hjelpemiddelsentralen på lørdag og plukke opp en ny poleringsmaskin. For meg er det kun roterende som gjelder, og jeg ville ha en som var litt lettere enn den gamle. Gikk da for denne. Fungerte greit, men ikke helt fornøyd med turtallsstyringen. Kunne tenkt meg at den hadde vært litt lavere gearet. Tror også jeg skal forsøke å få tak i en 125mm rondell istedenfor den originale på 150. 

Kjøpte også med et par av disse harde putene. Hadde noen gjenstridige flekker som ikke forsvant med vanlig poleringsmiddel og blå pute. Med den gule puta og rubbing forsvant de tvert med liten innsats. Kjøpte også to slike, men de har jeg ikke fått testet ennå. Ser BT har utvidet utvalget sitt av poleringsutstyr kraftig. 

Bruker jo selvsagt stort sett bare BT produkter, og i år tenkte jeg å prøve denne voksen, men den fikk jeg ikke noe smell på. Den er kremaktig, og veldig tykk å dra ut. Den delen er for så vidt grei, Men jeg synes den var håpløs å få vekk. Det gjaldt uansett om jeg tørket den av med en gang, eller lot den tørke som det stod på flaska. Prøvde også å polere den vekk med maskin, men selv det var ikke lett...

Eika skrev Just now:

Denne rubbinga fra Biltema har jeg faktisk såpass trua på at jeg har kjøpt en flaske 

https://www.biltema.no/bilpleie/utvendig-bilpleie/glassrens-og-glassforsegling/ultimate-cut-2000042992

Den kjøpte jeg og testet i fjor. Fungerer helt greit, men er ikke særlig grov. Har ei litersflaske med Autosol marine rubbing, den er vesentlig bedre på gjenstridige flekker eller matt gelcoat.

Eika skrev Just now:

Ang voks og mareritt, da legger du alt for tjukkt, gni det inn, med lite voks. Det er bedre og ta 2 runder enn og legge tjukkt en gang 

Takk for tips, da tester jeg det :tommel_opp:

den ullputa fra biltema prøvde jeg sist uke.. kan desverre ikke sammenlignes med mirka ullpute eller en tosidig pute.. det å kunne bruke kanten på puta på trange steder osv er meget behagelig. samt at den går lettere på overflatene.. puten fra biltema var vesentlig tyngre å jobbe med å ga dårligere resultat

Komodo skrev 17 minutter siden:

Den kjøpte jeg og testet i fjor. Fungerer helt greit, men er ikke særlig grov. Har ei litersflaske med Autosol marine rubbing, den er vesentlig bedre på gjenstridige flekker eller matt gelcoat.

Jeg skal teste den imot polarshine 35, da de lissom skal ha samme specs 

Dere som snakker om at rotende fort brenner gelcoat, tenker dere på en roterende med bare én hastighet? Full guffe?

Jeg har bare brukt roterende, både Biltema og en annen litt bedre og de kan man justere hastighet på. Lav hastighet=liten sjans for å brenne gelcoat fordi varmegangen blir lavere men tar lengre tid. Høy hastighet=større sjans selvsagt for å brenne gelcoat men tar kortere tid. Er man usikker og førstegangspolerer med roterende er det bare å begynne på sakteste fart. Tror jeg skal stå lenge og vel og lenger enn det å polere på sakteste fart før den brenner igjennom noe som helst. 

Brukte en billig DA engang og den vibrerte så innmari at den var ubrukelig i lengden, så sikkert bra å kjøpe en av litt kvalitet om man skal polere en hel båt.

Gabi skrev 1 time siden:

Dere som snakker om at rotende fort brenner gelcoat, tenker dere på en roterende med bare én hastighet? Full guffe?

Jeg har bare brukt roterende, både Biltema og en annen litt bedre og de kan man justere hastighet på. Lav hastighet=liten sjans for å brenne gelcoat fordi varmegangen blir lavere men tar lengre tid. Høy hastighet=større sjans selvsagt for å brenne gelcoat men tar kortere tid. Er man usikker og førstegangspolerer med roterende er det bare å begynne på sakteste fart. Tror jeg skal stå lenge og vel og lenger enn det å polere på sakteste fart før den brenner igjennom noe som helst. 

Brukte en billig DA engang og den vibrerte så innmari at den var ubrukelig i lengden, så sikkert bra å kjøpe en av litt kvalitet om man skal polere en hel båt.

Det skal godt gjøres å brenne gelcoat. Jeg begynte med dette i år2000 og har til dags dato aldri brent gelcoat, men hadde med meg en idag som klarte å brenne den ett par plasser "siden poleringsmaskina hang seg fast i rekka"

Eika skrev On 12.5.2025 at 17.56:

Biltema rubbing og temu pads leverte det, her er det brukt mequiars voks. 97mod scand dynamic 

IMG20250512161917.jpg

Jeg gikk over til Biltema sin Ultimate Cut i fjor, da jeg ikke hadde mer igjen av 3M med grønn kork som jeg vanligvis har brukt.

Kjøpte i år også dobbeltsidig ullpad fra Båtpleiebutikken i Drøbak, da 3M padden min er utslitt. 

Kan ikke si at jeg merker noe særlig forskjell, bortsett fra at den nye padden loer en del i starten.

@Lars Hansen jeg ser du skriver padden som i ett tall, hvis du kun har 1, så anbefaler jeg virkelig at du kjøper 2-3 til, sånn at du kan spyle de med vann også la de renne av seg, imens du jobber.

Det er så mye enklere og få ett godt resultat med reine pads. Når det klabber så blir det bare masse friksjon, varme også begynner gjerne pad'sa og hoppe

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...