Jump to content

Behov for lyskaster og baugstige på 30 fots sportscruiser?


hos

Recommended Posts

Det er mye spennende som tas opp og diskuteres her på baatplassen, og i det siste har det vært mange interessante innlegg om elektroniske duppeditter som kan/bør monteres ombord. Jeg trodde at den nesten nye båten jeg har kjøpt (og som hentes hos Nidelv til våren) var godt utstyrt, men jeg ser jo at det er uendelig langt fram, ikke minst på elektronikk-siden. Jeg befinner meg fortsatt for det meste på et ”elektrisk og mekanisk nivå”. I og med at båten nå ligger hos Nidelv, tenkte jeg at de skulle få montere litt mer utstyr i den før jeg henter den. Derfor har jeg et par spørsmål om behovet for/nytten av diverse utstyr på en sportscruiser på ca 30 fot som typisk benyttes til helgeturer, tre ukers ferietur og en del småturer.

 

Vi kjører en del om kvelden/tidlig om morgenen mens barna sover, og båten har såkalte bauglys (to stk foran på skroget). Er det tilstrekkelig for kjøring når det begynner å bli mørkt, eller bør vi ha en fjernstyrt lyskaster på targabøylen i tillegg? Har en slik lyskaster andre bruksområder enn bauglys?

 

Vi går mye i land (med baugen inn) på øyer o.l., og på tidligere båter har vi hatt baugstige (fra ILAS) som settes ned i fester/braketter på fordekket, men jeg synes det er litt tungvint å ta med meg denne stigen fra stuerom i cockpiten hver gang vi skal legge til, så jeg har ønsket meg en type som ”alltid er klar til bruk”. Den nye båten er relativt lav i skroget og har et ganske langt baugspyd, så behovet for baugstige er nok mye mindre enn med snekkene vi har hatt til nå. Hva slags erfaring har dere med lignende båter om behovet for baugstige?

 

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å montere en baugstige under baugspydet som enkelt kan vippes ned. Jeg nevnte det for Østlandsforhandleren til Nidelv, og han var skeptisk til å ”ødelegge det pene designet” på båtens baugparti på denne måten. Alternativt kan jeg montere en baugstige lik den som benyttes i Nidelv 340 og Nor Star 350, se bildet. Fordelen med den er at den alltid er klar til bruk, og at den er ”pen”, men den må vippes ned hver gang en går/ligger med baugen inn mot brygger/land (fordi barn ikke klarer å komme over den i oppvippet tilstand), og jeg har en følelse av at det da er fort gjort at den dunker borti f.eks. ”høye” brygger, og da vil sikkert dekket/skroget bli noe ødelagt ved stigens innfestningspunkter.

 

Bilde

 

Alternativt kan jeg muligens benytte en vanlig flyttbar baugstige (type ILAS), men hvordan passer slike på båter med langt baugspyd?

 

Hva bør jeg velge? Har dere noen erfaringer?

 

Mvh hos, som håper på gode tips!

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Vi kjører en del om kvelden/tidlig om morgenen mens barna sover, og båten har såkalte bauglys (to stk foran på skroget). Er det tilstrekkelig for kjøring når det begynner å bli mørkt, eller bør vi ha en fjernstyrt lyskaster på targabøylen i tillegg? Har en slik lyskaster andre bruksområder enn bauglys?

Er ikke bauglys bedre enn en lyskaster. Jeg bruker av og til en lyskaster på taket, men blir blendet av lyset når den treffer framdekket. Har ikke bauglys, men kunne godt tenkt meg det.

 

Elektrisk styrt lyskaster synes jeg også kan være litt knotete å håndtere..

Link to post
Share on other sites

Hei hos.

 

Det er litt erfaring med noen av de tankene du har her:

vedr baugstige: det jobbet jeg masse med for å finne en god løsning på Bitteliten III. Den løsningen som er på Nidelv 340 var "drømmeløsningen" men den funket ikke i praksis på denne båten. Løsningen min ble en innfellbar stige montert under baugspydet. Baugspydet er hult inni - så det er greit å komme til med store skiver på baksiden

Bilde

Bilde

Kostet et par tusen ferdig montert fra Dockside Marine. Som du ser går stigen langt ned mot vannlinjen, hvilket gjør at man må passe på så den ikke klemmes mellom båt og brygge. Dog er stigen såpass myk i konstruksjnen at jeg tror den vil bøye seg lenge før det går utover skroget der stigen er festet.

Men at en slik baugstige ødelegger profilen på båten vil jeg på det sterkeste benekte :yesnod:

Bilde

Bilde

Pinsen 2005 - Fanterenna

 

Men det viktigste poenget er kanskje at vi brukte denne et par ganger maks. N300 er ganske lav i baugen, og baugspydet stikker langt frem. Et råd kan være å vente å se om du virkelig trenger en baugstige.

 

Vedr. bauglys eller lyskaster. Bitteliten III har fjernstyrt lyskaster. Jeg foretrekker det fremfor bauglys fordi lyskasteren kan rettes mot f.eks sjømerker eller gjenstander i vannet som ikke er rett foran båten. Lyser bra er min erfaring. Ettersom marsjfarten deres dobles nå sammenlignet med forrige båten kan det være at behovet for å gå i mørket blir noe mindre.

Bilde

 

Det mest verdifulle av "unyttig" ekstrautstyr vi hadde ombord var solputa på fordekket. Fint sted å slappe av for ungene når man går i sakte fart, og et ekstra rom i båten når man vil ha litt fred fra unger.

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for nyttige innspill :smiley:

 

Bilde

Pinsen 2005 - Fanterenna

Jeg må si det var en lekker båt du hadde, Bitteliten :yesnod:

Vakre omgivelser, og deilig forsommer-stemning også - skarp kontrast til vinterværet på Østlandet!

 

Men det viktigste poenget er kanskje at vi brukte denne et par ganger maks. N300 er ganske lav i baugen, og baugspydet stikker langt frem. Et råd kan være å vente å se om du virkelig trenger en baugstige.

Ja, jeg får tenke meg litt mer om og finne ut hva jeg går for.

 

Vedr. bauglys eller lyskaster. Bitteliten III har fjernstyrt lyskaster. Jeg foretrekker det fremfor bauglys fordi lyskasteren kan rettes mot f.eks sjømerker eller gjenstander i vannet som ikke er rett foran båten. Lyser bra er min erfaring. Ettersom marsjfarten deres dobles nå sammenlignet med forrige båten kan det være at behovet for å gå i mørket blir noe mindre.

Ja, det blir nok mindre "mørkekjøring" nå, men det er mulig jeg vil ha en lyskaster likevel.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Har en lyskaster med trådløs fjernkontroll ,den er gull verdt syntes jeg da . Både når jeg kjører og det er mørkt og skal inn trange steder og ikke minst når vi sitter på øya og koser oss og noen må ombord i mørket ,bare å ta opp fjernkontrollen fra lomma å slå på lyset å vise vei . Koster jo litt , men hva gjør ikke det .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg må si det var en lekker båt du hadde, Bitteliten :yesnod:

Jepp - håper nye eieren ser bildene også. Dette er en av de fineste dagene vi har hatt.

 

Ja, jeg får tenke meg litt mer om og finne ut hva jeg går for.

For å være helt konkret: Jeg hadde ikke gjort dette igjen - fordi vi ikke hadde bruk for den. Når vi f.eks lå på vanlig flytebrygge var det "hur enkelt som helst" for ungene og ØKH å gå ombord. Se bildet fra Fanterenne - det er tatt på lavvann. Om du setter på en stige - velg da en kortere enn den som er på Bitteliten III.

 

Forøvrig skal vi ha baugstige på Bitteliten IV - det er en variant i rustfritt og teak som henges på pullpiten. Man baugen er mye høyere på W37 og den har ikke baugnebb

Link to post
Share on other sites

Har en lyskaster med trådløs fjernkontroll ,den er gull verdt syntes jeg da . Både når jeg kjører og det er mørkt og skal inn trange steder og ikke minst når vi sitter på øya og koser oss og noen må ombord i mørket ,bare å ta opp fjernkontrollen fra lomma å slå på lyset å vise vei . Koster jo litt , men hva gjør ikke det .

 

Tine II

 

Hvilken type lyskaster har du?

 

Ser at det selges en del forskjellig med fjernkontroll. Jabsco har noen jeg tror er bra, men de er ganske dyre. Noe slikt:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Baugstige er et must ville jeg sagt.

 

Ville heller hatt en lyskaster enn bauglys. Med lyskasteren kan du søke opp staker underveis hvor alle har montert refleks. Disse vile du neppe sett med bauglys. Dette ut fra min erfaring.

 

Lyskasteren til TINE II er jo bare helt topp.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Baugstige er ett must vil jeg påstå også.

Jeg er nødt til og ha det skal jeg komme meg ombord hvis det er høyvann, og Bastarden er enda høyere enn gamlesnekka Aurora. Kom nesten ikke opp på den i båtplassen (fast brygge) ved høyvann.

 

Lyskaster vil jeg og ha, men syns de er skrekkelig dyre.

Det finns ikke noen fjernstyrte alternativer da? Tenkte på lyskaster som brukes i landbruket ol.

Link to post
Share on other sites

Hvilken type lyskaster har du?

Har en som er kjøpt her i byen på tilbud , men ser dem har den på bla martitim art nr 11122-10 til nette sum av 3090- Har sett dem billigere andre steder . Men den er kjekk da . Ha fjernkontrollen i lomma og bare vippe den opp å slå på lyset for damene vis dem må ombord på kontoret en tur .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Lyskaster vil jeg og ha, men syns de er skrekkelig dyre.

Det finns ikke noen fjernstyrte alternativer da? Tenkte på lyskaster som brukes i landbruket ol.

Denne fra Maritim kanskje? Riktignok med sugekoppfeste, men mer human pris. Går sikkert å bygge om festet til "fast installasjon". (Ikke to dråper lynlim under sugekoppen da. :wink: )

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Denne fra Maritim kanskje? Riktignok med sugekoppfeste, men mer human pris. Går sikkert å bygge om festet til "fast installasjon". (Ikke to dråper lynlim under sugekoppen da. :wink: )

Den er ikke så dum, men går det ann og fjerne håndtaket tro?

Og hvor sitter motoren på denne? Kanskje det er mulighet for og fjerne foten og erstatte denne med teak eller noe.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å montere en baugstige lik den bitteliten hadde på sin båt.

 

Men, kjøp en som har ett trinn mindre og monter den minst 5, kanskje 10 cm lenger fremover. Siden du kommer til innvendig i baugspydet vil jeg anbefale deg å legge en opp til 10 cm teakplank på begge sider innvendig som en ekstra forsterkning, bore hull og tre boltene ned fra innsiden.

 

Jeg gjorde dette med den samme stigen på min Skilsø, og det fungerte helt perfekt!

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for mange gode innspill!

 

Ville heller hatt en lyskaster enn bauglys. Med lyskasteren kan du søke opp staker underveis hvor alle har montert refleks. Disse vile du neppe sett med bauglys. Dette ut fra min erfaring.

Ja, det er et viktig poeng at lyskasteren kan brukes til å søke opp ting som ikke er i kjøreretningen!

 

Ser at det selges en del forskjellig med fjernkontroll. Jabsco har noen jeg tror er bra, men de er ganske dyre. Noe slikt:

Bilde

Den ser jo veldig fin ut - passer sikkert meget bra på targaen til Nidelv 300 Sport!

Det spørs om det ikke blir en som likner på denne :confused:

 

Nidelv leverer Jabsco lyskastere - funket bra for meg

Hadde din trådløs fjernkontroll eller bryter/spak på dashbordet?

 

 

Jeg vil anbefale deg å montere en baugstige lik den bitteliten hadde på sin båt.

 

Men, kjøp en som har ett trinn mindre og monter den minst 5, kanskje 10 cm lenger fremover. Siden du kommer til innvendig i baugspydet vil jeg anbefale deg å legge en opp til 10 cm teakplank på begge sider innvendig som en ekstra forsterkning, bore hull og tre boltene ned fra innsiden.

 

Jeg gjorde dette med den samme stigen på min Skilsø, og det fungerte helt perfekt!

Med små barn tror jeg nok at jeg vil få god bruk for en baugstige, og denne typen er jo funksjonell. Takk for gode monteringstips :yesnod: Vet du hvor de kan ha bra utvalg av slike stiger (gjerne med to trinn, og kanskje litt smalere enn den som er på Bitteliten III)? Jeg kikket nettopp på maritim.no, og der har de noen med tre trinn, men jeg fant ingen med to (går muligens å fjerne det nederste?). Malfix (malfix.no) i Oslo har også slike, men de er med tre og fire trinn.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Vet du hvor de kan ha bra utvalg av slike stiger (gjerne med to trinn, og kanskje litt smalere enn den som er på Bitteliten III)? Jeg kikket nettopp på maritim.no, og der har de noen med tre trinn, men jeg fant ingen med to (går muligens å fjerne det nederste?). Malfix (malfix.no) i Oslo har også slike, men de er med tre og fire trinn.

Jeg har vurdert en slik på min båt: http://www.rtirustfritt.no/Baugstige.htm

 

den virker OK, ikke for lang, og passer fint under mitt baugspyd. Kommer også an på hvordan baugspydet er lagd, mitt har "hulrom" under baugspydet. Normalt er det ikke mye en liten 2 trinns baugstige bygger. Fikk oppgitt en pris på kr 2.100 fra RTI.

 

Ellers finner du masse muligheter på: http://batsystem.se/

 

De har en 2 trinns baugstige BKT 72 til en pris på SEK 1.250. Denne har et annet opphengssystem som ikke passer min båt (må modifisere feste med klosser), men ser ut til å være en nett modell.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde din trådløs fjernkontroll eller bryter/spak på dashbordet?

Bryter/spak

 

Med små barn tror jeg nok at jeg vil få god bruk for en baugstige, og denne typen er jo funksjonell. Takk for gode monteringstips :yesnod: Vet du hvor de kan ha bra utvalg av slike stiger (gjerne med to trinn, og kanskje litt smalere enn den som er på Bitteliten III)? Jeg kikket nettopp på maritim.no, og der har de noen med tre trinn, men jeg fant ingen med to (går muligens å fjerne det nederste?). Malfix (malfix.no) i Oslo har også slike, men de er med tre og fire trinn.

Flak har bra utvalg. De er grossist. Dockside kan skaffe. Info om stigen på Lykkeliten:

Trappen er 38cm bred og 85cm lang så den vill mangle ca 15cm ned til vannet. Stigen har artikkelnummer 19380 hos Flak

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert en slik på min båt: http://www.rtirustfritt.no/Baugstige.htm

 

den virker OK, ikke for lang, og passer fint under mitt baugspyd. Kommer også an på hvordan baugspydet er lagd, mitt har "hulrom" under baugspydet. Normalt er det ikke mye en liten 2 trinns baugstige bygger. Fikk oppgitt en pris på kr 2.100 fra RTI.

 

Ellers finner du masse muligheter på: http://batsystem.se/

 

De har en 2 trinns baugstige BKT 72 til en pris på SEK 1.250. Denne har et annet opphengssystem som ikke passer min båt (må modifisere feste med klosser), men ser ut til å være en nett modell.

Ja, dette er den baugstigen jeg mener kan passe best for din båt:

http://batsystem.se/ Stige nr BTK72

Takk for nyttige lenker til steder med båtutstyr - jeg kjente ikke til dem!

Jeg er helt enig i at modell BTK72 fra batsystem.se ser fin ut :yesnod: ,

så jeg får se litt mer på den.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Har selv bestilt en slik fra maritim.no, vet ikke om dette er noe særlig .

Men det er vel verd å prøve det til den prisen.

LYSKASTER RADIOSTYRT M/SUGEKOPP HVIT

Pris: 598,-

Radiostyrt lyskaster som festes med sugekopp. Leveres med fjernkontroll med rekkevidde på ca. 40 meter.

Leveres med bæreveske og kabel med lighterplugg.

Effekt: 50 watt

Hor. bevegelse: 360 grader

Vert. bevegelse: 70 grader

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/733/11123-00.jpg

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Ser at det selges en del forskjellig med fjernkontroll. Jabsco har noen jeg tror er bra, men de er ganske dyre. Noe slikt:

Bilde

Jeg har denne typen orginalmontert i min båt. Fin lykt, lyser bra, men jeg sliter med å få oversikt over hvilken retning den lyser - spesielt i klart vær :confused:

Kjører en del i mørket, og bruker lyskaster for å få visuell kontakt med sjømerker. Det vil si at jeg styrer den fra side til side, og opp og ned. I mørket kjører man gjerne med kalesjen på, og jeg ønsker å bruke lyset så lite som mulig (for nattsynet - og andre fartøyer kan bli distrahert). Så fort jeg har fått øye på det jeg ser etter skrur jeg lykta av, og neste gang den slåes på aner jeg ikke hvilken retning den lyser :headbang: Siden kalesjen hindrer meg å se lykta blir det mye sveiping frem og tilbake for å lete etter lysstrålen, og mister fokus på navigeringen ved å lete etter denne.

 

HADDE LYSKASTEREN BARE HATT EN MIDTSTILLING!!!! :headbang: Én knapp å trykke på så retter den seg opp i vater rett frem - det hadde vært noe!

 

Vet noen her på forumet om det finnes lyskastere som har denne muligheten? I såfall har jeg en pent brukt lyskaster til salgs :wink:

Link to post
Share on other sites

Ser hos www.tra-mar.no for du den jeg har til 2700- bilde nr08009 , den er verdt penga .Den er med trådløs fjernkontroll .....

PS: Astor bare ratt koster ca 300 mindre der enn på Maritim :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Den sugekoppen bør nok suge hardt vil jeg si. hos sin båt gjør 35 knop og tåler ganske grov sjø. Da bør ting sitte godt fast

Til min bruk tar jeg ikke sjansen på lyskaster med sugekopp, nei. Jeg vil vite at den sitter der den skal også i dårlig vær/mye vind.

 

Jeg har denne typen orginalmontert i min båt. Fin lykt, lyser bra, men jeg sliter med å få oversikt over hvilken retning den lyser - spesielt i klart vær :confused:

Kjører en del i mørket, og bruker lyskaster for å få visuell kontakt med sjømerker. Det vil si at jeg styrer den fra side til side, og opp og ned. I mørket kjører man gjerne med kalesjen på, og jeg ønsker å bruke lyset så lite som mulig (for nattsynet - og andre fartøyer kan bli distrahert). Så fort jeg har fått øye på det jeg ser etter skrur jeg lykta av, og neste gang den slåes på aner jeg ikke hvilken retning den lyser :headbang: Siden kalesjen hindrer meg å se lykta blir det mye sveiping frem og tilbake for å lete etter lysstrålen, og mister fokus på navigeringen ved å lete etter denne.

 

HADDE LYSKASTEREN BARE HATT EN MIDTSTILLING!!!! :headbang: Én knapp å trykke på så retter den seg opp i vater rett frem - det hadde vært noe!

Ingen egen erfaring ennå, men jeg skjønner problemet, og er enig i at det hadde vært gunstig med en "veldefinert" midtstilling. Caluna, et kamera på targaen (i tillegg til det du har i motorrommet) innstilt mot lyskasteren hadde kanskje løst problemet :lol:

 

Alternativet for meg blir kanskje å bruke bauglysene som søkelys, og heller svinge båten fra side til side for å lete etter sjømerker og andre objekter :smiley: Ved hjelp av kompass og kartplotter bør det være en enkel sak å få båten inn på rett kurs igjen etter at søket er avsluttet.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...