Jump to content

Behov for lyskaster og baugstige på 30 fots sportscruiser?


hos

Recommended Posts

Alternativet for meg blir kanskje å bruke bauglysene som søkelys, og heller svinge båten fra side til side for å lete etter sjømerker og andre objekter :smiley: Ved hjelp av kompass og kartplotter bør det være en enkel sak å få båten inn på rett kurs igjen etter at søket er avsluttet.

Er det litt sjø tror jeg dette kan bli :puke: for alle andre ombord.
Link to post
Share on other sites

Jeg har denne typen orginalmontert i min båt. Fin lykt, lyser bra, men jeg sliter med å få oversikt over hvilken retning den lyser - spesielt i klart vær :confused:

Kjører en del i mørket, og bruker lyskaster for å få visuell kontakt med sjømerker. Det vil si at jeg styrer den fra side til side, og opp og ned. I mørket kjører man gjerne med kalesjen på, og jeg ønsker å bruke lyset så lite som mulig (for nattsynet - og andre fartøyer kan bli distrahert). Så fort jeg har fått øye på det jeg ser etter skrur jeg lykta av, og neste gang den slåes på aner jeg ikke hvilken retning den lyser :headbang: Siden kalesjen hindrer meg å se lykta blir det mye sveiping frem og tilbake for å lete etter lysstrålen, og mister fokus på navigeringen ved å lete etter denne.

 

HADDE LYSKASTEREN BARE HATT EN MIDTSTILLING!!!! :headbang: Én knapp å trykke på så retter den seg opp i vater rett frem - det hadde vært noe!

 

Vet noen her på forumet om det finnes lyskastere som har denne muligheten? I såfall har jeg en pent brukt lyskaster til salgs :wink:

Jeg har samme problemet - det er mulig det er min personlighet som påvirker kontrollen :lol: , tror jeg har maken lyskaster som på bildet. På den gamle båten hadde jeg lyskaster festet direkte til håndtak i taket, synes dette var bedre. Men skal den sitte i masta, eller på targabøyle kan ikke denne typen brukes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...