Sprenger223 Startet 30.Mars Link til dette innlegget Startet 30.Mars Hei jeg har fått kjøpt en gammel defekt 4 hester crescent motor lurte på om det var noe vert og beholde elle fikse opp den startet ikke desverre fikk kjøpt den for 650kr fikk også med en evinrude 6hk og en 4hk Johnson deluxe lurte bare på om det hadde vert verdt det og fikse den igjen? den helt til høyere legger ut bedre bilde litt senere idag Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Om den er verdt å beholde er vel vanskelig å svare på utifra et bilde. Du må nok begynne å se om du finner grunnen til at den ikke starter. Kompressjon, gnist og bensin må den ha. Også kan den jo ikke måle seg med nyere motorer når det gjelder driftsikkerhet og drivstofføkonomi, men bare det å få den til å gå igjen kan jo ha masse verdi i seg selv. Lag en prosjekttråd om den, så får du nok mange følgere med gode råd og innspill. :) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Sprenger223 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Bertramsen skrev On 30.3.2025 at 13.15: Om den er verdt å beholde er vel vanskelig å svare på utifra et bilde. Du må nok begynne å se om du finner grunnen til at den ikke starter. Kompressjon, gnist og bensin må den ha. Også kan den jo ikke måle seg med nyere motorer når det gjelder driftsikkerhet og drivstofføkonomi, men bare det å få den til å gå igjen kan jo ha masse verdi i seg selv. Lag en prosjekttråd om den, så får du nok mange følgere med gode råd og innspill. :) Vis hele sitatet Tusen takk for rådet jeg skal lage en prosjekt tråd så kan jeg kanskje også litt senere legge ut litt bedre bilder av den der jeg viser den litt mere har ett til vet ikke om det hjelper noe serlig da:) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Min bestefar hadde en slik luftavkjølt 4Hk Cresent på ei jolle. Jeg lærte meg å ro med den motoren. Kronisk ustabil og håpløs å få start på når den var varm. Mye haiking med forbipasserende båter i Grimstad på slutten av 70-tallet 😊 Johnson/Evinrude fra 50-60-70 tallet er solide motorer ment for å vare. Bruk pengene på nye stifter,plugger, impeller, kondensator og pluggkabler på Johnson/Evinrude, og heng Cresenten på veggen. Hvis ikke jeg husker feil er det heller ikke gir på den, så den drar framover med en gang. For bakking må du snu motoren 180 grader. Drittmotor…😛 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Jeg skulle akkurat til å skrive det. Fredriksen, voksen mann da vi var guttunger, hadde luftkjølt Cresent. Han rodde mer enn han kjørte motor. Men når han en stille sommermorgen fikk liv i faenskapet, kunne man høre han flere kilometer unna. Sitér dette innlegget Link to post
Sprenger223 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Tenkte meg den kanskje ikke var så solid men jeg har Skjekket på Johnson en den har gnist og tar in bensin men får ikke start på den desverre skal ta en titt på evinruden nå her er bilde av innsiden av crecenten om dere skulle vert intrisert tror nåkk det hadde tatt en god stund og få fikset den uansett fikk alle sammen for samlet pris av 650kr men hadde også et spørsmål som er om evinruden har el start tenkte kanskje dette pga den har ac Lightning logo på topp lokket også lurte jeg også på om de trenger dødmans Knap eller bare er start og kjør? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Nei det betyr bare at den har en lys spole. Sitér dette innlegget Link to post
Sprenger223 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Oja ok fint og vite ble litt forvirret men ja tenn pluggene på begge motorene men det er en liten Sitér dette innlegget Link to post
Sprenger223 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Her er en video av evinruden sin start tau noen som vet hva jeg kan gjøre med den går veldig sakte men fortsatt inn igjen Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 30.Mars Link til dette innlegget Svart 30.Mars Sprenger223 skrev On 30.3.2025 at 12.35: Hei jeg har fått kjøpt en gammel defekt 4 hester crescent motor lurte på om det var noe vert og beholde elle fikse opp den startet ikke desverre fikk kjøpt den for 650kr fikk også med en evinrude 6hk og en 4hk Johnson deluxe lurte bare på om det hadde vert verdt det og fikse den igjen? Vis hele sitatet Det kommer jo ann på hva du mener med "verd" å fikse. Økonomisk, neppe. Det vil sannsynligvis være både billigere og enklere å bare kjøpe noe som fungerer. Er det verd å fikse fordi det er gøy å reparere ting? Mest sannsynlig. Er det verd å fikse fordi du kan lære en masse av det? Også svært høy sannsynlighet. Er det verd å fikse fordi det blir en kjempespennende og underholdene tråd på baatplassen? Soleklart. Sitér dette innlegget Link to post
Sprenger223 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Har sett litt mere grundig på den den er rustet over alt og knukket en god del steder men har 2 til motorer da en evinrude 6hk og en Johnson 4hk som ser ganske lette ut og fikse de har gnist og alt kjøpte hovedsakelig disse motorene for og lære litt om og fikse på motorer og pluss det var veldig god pris på alle tre fikk alle sammen for 650kr tilsammen Sitér dette innlegget Link to post
Sprenger223 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Lurte på om det kanskje skal vere noe festet til den (det er innsiden med gir skiftet altså r-n-f Sitér dette innlegget Link to post
Sprenger223 Svart 30.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars Vet noen kanskje hvilken bensin slange den e trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Honduras skrev On 30.3.2025 at 14.51: Min bestefar hadde en slik luftavkjølt 4Hk Cresent på ei jolle. Jeg lærte meg å ro med den motoren. Kronisk ustabil og håpløs å få start på når den var varm. Mye haiking med forbipasserende båter i Grimstad på slutten av 70-tallet 😊 Johnson/Evinrude fra 50-60-70 tallet er solide motorer ment for å vare. Bruk pengene på nye stifter,plugger, impeller, kondensator og pluggkabler på Johnson/Evinrude, og heng Cresenten på veggen. Hvis ikke jeg husker feil er det heller ikke gir på den, så den drar framover med en gang. For bakking må du snu motoren 180 grader. Drittmotor…😛 Vis hele sitatet Hulda skrev On 30.3.2025 at 15.05: Jeg skulle akkurat til å skrive det. Fredriksen, voksen mann da vi var guttunger, hadde luftkjølt Cresent. Han rodde mer enn han kjørte motor. Men når han en stille sommermorgen fikk liv i faenskapet, kunne man høre han flere kilometer unna. Vis hele sitatet Ble vel solgt som Volvo Penta 4 hk og Archimedes 3.9 hk også.. Vi hadde den siste og kan bare stemme i innleggene ovenfor.. Archimedes var nok det beste navnet da faderen mer enn en gang truet med å ‘senke den midtfjords’.. Den tilbrakte mer tid hos Magne G Storesund AS som solgte den enn på båten og var heldigvis der når bygget brant ned til grunnen en gang på 80-tallet. Villaeierforsikringen dekket dette med 4000 kr som ble brukt til innkjøp av en Yamaha 4 hk som fungerte upåklagelig i 20 år aldeles uten vedlikehold 😍😍 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Så et unisont tips til TS vedrørende Cresenten er dermed å brenne ned garasjen den står i, og bruke forsikringspengene på en ny Yamaha 😂 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Fantino Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Honduras skrev On 31.3.2025 at 19.28: Så et unisont tips til TS vedrørende Cresenten er dermed å brenne ned garasjen den står i, og bruke forsikringspengene på en ny Yamaha 😂 Vis hele sitatet Ja noe sånt.. Ville ikke brukt 2 kalorier på å få driten til å gå med henblikk på å faktisk bruke den i alle fall. Den har nok rett og slett en konstruksjonsfeil, ser det er samme problemet som går igjen. Starter kald, men ikke f på varm motor. Ikke lunka en gang. Har heldigvis nød-snorstart så når du har dradd av snora (som du gjør etter kort tid), og den har jo ikke gir så om en setter den i rett retning så kan en jo ‘dra seg hjem’. Bør sikkert ha med pluggnøkkel for å lette på kompresjonen. Hadde mye underholdning med å observere dette skuespillet i kikkert fra stuevinduet på stille søndagsmorgener når opphavet skulle kose seg med en liten fisketur.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.