Bigdrago Startet 31.Mars Link til dette innlegget Startet 31.Mars Skal flekke litt for å gjøre båten penere. Har pusset ned til det hvite. Må jeg legge primer før topcoat? Det er jo bare 5-10C i lufta, bruker dere varmepistol for at topcoaten skal herde ordentlig? Link to post
Ingar Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars "det hvite", er det gelcoaten fra båten var ny? Link to post
Bigdrago Svart 31.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars Det er vel primer/vanntett lag og det blå gelcoat? Link to post
Eika Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Det blå er vel klistremerke som det er mala bunnstoff på ? Link to post
Komodo Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Eika skrev for 1 time siden: Det blå er vel klistremerke som det er mala bunnstoff på ? Litt dårlig bilde TS gir oss her, men jeg tror ikke det. For meg ser det ut som om det er malt med blå maling eller topcoat på hvit gelcoat, og at bunnstoffet er svart. I så tilfelle ville jeg ikke primet, bare mattet ned gelcoaten der det skal flekkes med blått. Ser jo penselstrøkene fra den gamle malinga, så veldig nøye er vel ikke dette. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Komodo skrev 14 minutter siden: Litt dårlig bilde TS gir oss her, men jeg tror ikke det. For meg ser det ut som om det er malt med blå maling eller topcoat på hvit gelcoat, og at bunnstoffet er svart. I så tilfelle ville jeg ikke primet, bare mattet ned gelcoaten der det skal flekkes med blått. Ser jo penselstrøkene fra den gamle malinga, så veldig nøye er vel ikke dette. Det i den blå ringen har samme farge og finish og bokstavene er alltid klistremerker, så ser du de lilla prikkene og farge forskjellen som er bak, så ser du den tydelige pensel finish'n Derfor får jeg følelsen av at noen har bunnstuffa blått opp på dekorstripa en gang i tiden, så har noen andre bunnstoffa svart under Men jeg har tatt feil før, så kan godt hende jeg gjør det igjen Link to post
Bigdrago Svart 31.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars Bilder med forklaring. Kun på høyre side hvor forrige eier har slitt med mye rur som har gross fast og gelcoat løsnet ved høytrykk. Skal pusse ned det hvit litt bedre, bruke acton og så legge på topcoat. Spørsmålet er om man bør bruke varmepistol for å få litt varme så det herder bedre? Forrige eier har prøvd å fikse det med topcoat/gelcoat uten hell. Jeg prøvde det samme i høst. Link to post
Boatmad Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Det er vel flasset blå lakk og ikke flasset gelcoat ? Link to post
Bertramsen Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Jeg er mest enig med @Eika her, det ser for meg ut som flere lag med bunnstoff. Om det er klistremerke i bunn ser jeg ikke, men måten malingen ser ut til å være "klæsja" på, får meg til å tenke bunnstoff. Hvis du mener du skal bruke topcoat, mener du da tradisjonell polyesterbasert topcoat, eller noen av de nye båtlakkene som kaller seg topcoat? Tradisjonell topcoat fester bare til gelcoat, siden begge er polyesterbasert. Isåflall må du pusse bort absolutt alt som ikke er gelcoat/polyester, hvis du vil at dette skal holde litt. Du sier at du "har" pusset, også legger du ut det bildet. Jeg håper du vet at det på bildet der er fryktelig langt fra ferdig pusset. :) Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Boatmad Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Mener Uttern produserte en del skrog som ble lakkert blå og ikke støpt blå ? flere av dem var plaget med flassing. Link to post
Bigdrago Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April Ser nå på andre nettforum at man fint kan bruke varmepistol for å få ny topcoat til å herde korrekt :) Forhåpentligvis vil dette tåle neste års høytrykkspyling. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn