Jump to content

Epoxyprimer og varmluftpistol før topcoat?

Bigdrago

Recommended Posts

Eika skrev for 1 time siden:

Det blå er vel klistremerke som det er mala bunnstoff på ? 

Litt dårlig bilde TS gir oss her, men jeg tror ikke det. For meg ser det ut som om det er malt med blå maling eller topcoat på hvit gelcoat, og at bunnstoffet er svart. 

I så tilfelle ville jeg ikke primet, bare mattet ned gelcoaten der det skal flekkes med blått. Ser jo penselstrøkene fra den gamle malinga, så veldig nøye er vel ikke dette. 

Komodo skrev 14 minutter siden:

Litt dårlig bilde TS gir oss her, men jeg tror ikke det. For meg ser det ut som om det er malt med blå maling eller topcoat på hvit gelcoat, og at bunnstoffet er svart. 

I så tilfelle ville jeg ikke primet, bare mattet ned gelcoaten der det skal flekkes med blått. Ser jo penselstrøkene fra den gamle malinga, så veldig nøye er vel ikke dette. 

Det i den blå ringen har samme farge og finish og bokstavene er alltid klistremerker, så ser du de lilla prikkene og farge forskjellen som er bak, så ser du den tydelige pensel finish'n 

Derfor får jeg følelsen av at noen har bunnstuffa blått opp på dekorstripa en gang i tiden, så har noen andre bunnstoffa svart under 

Men jeg har tatt feil før, så kan godt hende jeg gjør det igjen 

Snapchat-314228622.jpg

Bilder med forklaring. Kun på høyre side hvor forrige eier har slitt med mye rur som har gross fast og gelcoat løsnet ved høytrykk. 

Skal pusse ned det hvit litt bedre, bruke acton og så legge på topcoat.

Spørsmålet er om man bør bruke varmepistol for å få litt varme så det herder bedre?

Forrige eier har prøvd å fikse det med topcoat/gelcoat uten hell. Jeg prøvde det samme i høst.

Screenshot_20250331_162632_Brave.jpg.78fb3af956d6dcc281cf25d958dceb0c.jpg

Screenshot_20250331_162828_Gallery.jpg.5d892c2d378ca87e442d13acb522a89b.jpg

Jeg er mest enig med @Eika her, det ser for meg ut som flere lag med bunnstoff. Om det er klistremerke i bunn ser jeg ikke, men måten malingen ser ut til å være "klæsja" på, får meg til å tenke bunnstoff. Hvis du mener du skal bruke topcoat, mener du da tradisjonell polyesterbasert topcoat, eller noen av de nye båtlakkene som kaller seg topcoat? Tradisjonell topcoat fester bare til gelcoat, siden begge er polyesterbasert. Isåflall må du pusse bort absolutt alt som ikke er gelcoat/polyester, hvis du vil at dette skal holde litt. Du sier at du "har" pusset, også legger du ut det bildet. Jeg håper du vet at det på bildet der er fryktelig langt fra ferdig pusset. :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...