Jump to content

Løst!! Impeller sitter dønn fast, hvordan løsne! Evinrude 135 DI -06 (FICHT)

Smiley

Recommended Posts

Før salg så tenkte jeg at jeg skulle gi motoren litt omsorg. Impeller har ikke vært byttet i mitt eie, så jeg tenkte det kunne være fornuftig å selge med ny-byttet impeller og girolje.
Jobben gikk greit frem t.o.m. demontering av impellerhus. Selve impelleren ble da sittende igjen på akslingen. Problemet er at jeg ikke får rikket den. Jeg har forsøkt å spraye WD40 ned langs aksling og la stå, uten hell så langt.

Er det noen som har noe triks som det er verdt å vite? Eller er det bare å sette i gang å skjære i stykker den gamle impelleren?

Jeg har sett en del videoer på Youtube i forkant, og der får jo samtlige med seg impelleren opp når de hever huset.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Problemet løst!
Deler løsningen i tilfelle noen skulle slite med det samme.
Jeg laget meg 2 brede "gafler" av en 5mm tykk plastplate jeg hadde liggende. "Gaffelåpningen" laget jeg i samme bredde som tykkelsen på akslingen. Begge "gaflene" ble slepet skrå i tuppen. Banket først den ene inn i mellom impeller og pakningsplaten under (jeg hadde kjøpt komplett impellersett med alt tilbehør, så ingen fare om platen skulle skades). Deretter slo jeg inn neste "gaffel" under den andre. Kjente på impelleren, men den satt fortsatt fast. Jeg ga da selve akslingen et lite slag fra toppen, og vipps, så var impelleren løs! Sjekket alle deler for skader selv om de skulle byttes, ingen skader siden jeg brukte plast.

image.png.6f50802a3afe6752b3a20fa18d513c20.png

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...