Jump to content

viknes 1030, dynamo blir varm, lav ladespenning


Magna

Recommended Posts

Hjelper en venn med lade problem på Viknes 1030, 

Dynamo som har vært inne på service og ble montert i går sammen med nytt start-batteri og nye forbruksbatteri 

Dynamoen er av merke Hitachi, styrestrøm fra tenning til dynamo er ok, når motor går målte jeg 12,1v og stopper viser det 12,6v, på dynamo blir - (jordkabel) varm. 

Ble byttet start-batteri for ca 2 år siden og jeg mistenker lade problem siden den gang (ev, før den tid) 

Båten ligger stortsett altid på landstrøm med lader tilkoblet og nesten aldri gangtid på sammenheng over 2,  da vil ikke strøm være merkbart problem for de som ikke har teknisk kompetanse i dette feltet

20250403_200918.jpg

20250403_200855.jpg

Screenshot_20250404_100434_Messenger.jpg

Link to post

Måler du på batteripoler eller dynamo?

Blir minuskabel varm hele veien, eller bare ved dynamoterminal? Hvis kabel blir varm, går det enten mye strøm, og/eller dårlig kontakt.

Har du målt noe strøm med amperemeter?

Hvor lenge etter start måler du? tenker på ettergløding på luft som flere Yanmar motorer har.

Minuskobling så litt lurvete ut, uten at jeg ser bak gummien.

Link to post

I forrige uke med test/sjekk var det garantert 0 lading fra dynamo etter kjøring i flere min. 

 

Gullfisk,,, du er inne på no når du spør om ettergløding, litt fort i svingen men vil tro jeg målte ca 1min etter oppstart med voltmeter men stoppet tidlig pga varmgang på - kobling og da redd for å skade dynamoen, minus kobling ser sån ut pga varm gangen (vil i dag prøve å kabler dynamoen direkte til start batteri med nye gode kabler) 

Dynamo vart innlevert pga samme problem som no, det vart byttet en diode og et lager. 

 

Vil i dag først sjekke spenning etter nokre min med motor i gang om ettergløding har lurt meg 

Link to post
Magna skrev for 2 timer siden:

I forrige uke med test/sjekk var det garantert 0 lading fra dynamo etter kjøring i flere min.

Etterglødingen på Yanmar varer etter husken ca 6 minutter. Hvis du måler spenningen etter 1 minutt og får 12,1V, så er faktisk ikke det så unaturlig, for glødingen på en slik sekser trekker veldig mange ampere. Legg opp turtallet på ca 1000-1100 rpm, og la den gå 10 minutter. Sett krokodilleklemmer på multimeterledningene og mål på batteripolene. Forleng gjerne ledningene slik at du får instrumentet opp over dørken. Følg med på spenningen disse minuttene. Hvis du har VSR rele`, så finn ut hvilket batteri som er prioritert (ofte start) og mål på det. Men det beste er å måle både på start, forbruk og dynamo samtidig. Da ser du også hvilket spenningsfall du har, når VSR kobler inn, og evt. avvik på spenning på start og forbruk. Fordrer tre multimetere med krokodilleklemmer, men lett å rigge til. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...