Jump to content

viknes 1030, dynamo blir varm, lav ladespenning

Magna

Recommended Posts

Hjelper en venn med lade problem på Viknes 1030, 

Dynamo som har vært inne på service og ble montert i går sammen med nytt start-batteri og nye forbruksbatteri 

Dynamoen er av merke Hitachi, styrestrøm fra tenning til dynamo er ok, når motor går målte jeg 12,1v og stopper viser det 12,6v, på dynamo blir - (jordkabel) varm. 

Ble byttet start-batteri for ca 2 år siden og jeg mistenker lade problem siden den gang (ev, før den tid) 

Båten ligger stortsett altid på landstrøm med lader tilkoblet og nesten aldri gangtid på sammenheng over 2,  da vil ikke strøm være merkbart problem for de som ikke har teknisk kompetanse i dette feltet

20250403_200918.jpg

20250403_200855.jpg

Screenshot_20250404_100434_Messenger.jpg

2 hours ago, Magna said:

målte jeg 12,1v og stopper viser det 12,6v,

Hvor har du målt, på dynamo eller på batteriene?

2 hours ago, Magna said:

(jordkabel) varm

Kun mens den lader?

Hvorfor ble dynamoen levert på service?

Måler du på batteripoler eller dynamo?

Blir minuskabel varm hele veien, eller bare ved dynamoterminal? Hvis kabel blir varm, går det enten mye strøm, og/eller dårlig kontakt.

Har du målt noe strøm med amperemeter?

Hvor lenge etter start måler du? tenker på ettergløding på luft som flere Yanmar motorer har.

Minuskobling så litt lurvete ut, uten at jeg ser bak gummien.

I forrige uke med test/sjekk var det garantert 0 lading fra dynamo etter kjøring i flere min. 

Gullfisk,,, du er inne på no når du spør om ettergløding, litt fort i svingen men vil tro jeg målte ca 1min etter oppstart med voltmeter men stoppet tidlig pga varmgang på - kobling og da redd for å skade dynamoen, minus kobling ser sån ut pga varm gangen (vil i dag prøve å kabler dynamoen direkte til start batteri med nye gode kabler) 

Dynamo vart innlevert pga samme problem som no, det vart byttet en diode og et lager. 

Vil i dag først sjekke spenning etter nokre min med motor i gang om ettergløding har lurt meg 

Magna skrev for 2 timer siden:

I forrige uke med test/sjekk var det garantert 0 lading fra dynamo etter kjøring i flere min.

Etterglødingen på Yanmar varer etter husken ca 6 minutter. Hvis du måler spenningen etter 1 minutt og får 12,1V, så er faktisk ikke det så unaturlig, for glødingen på en slik sekser trekker veldig mange ampere. Legg opp turtallet på ca 1000-1100 rpm, og la den gå 10 minutter. Sett krokodilleklemmer på multimeterledningene og mål på batteripolene. Forleng gjerne ledningene slik at du får instrumentet opp over dørken. Følg med på spenningen disse minuttene. Hvis du har VSR rele`, så finn ut hvilket batteri som er prioritert (ofte start) og mål på det. Men det beste er å måle både på start, forbruk og dynamo samtidig. Da ser du også hvilket spenningsfall du har, når VSR kobler inn, og evt. avvik på spenning på start og forbruk. Fordrer tre multimetere med krokodilleklemmer, men lett å rigge til. 

Gullfisk og Komodo,,,,, 10 poeng til dere, var ettergløding som lurte oss i går,, 

No kan båteier trygt legge ut på påsketur med nye vedlikeholdsfrie batterier og dynamo som leverer strøm

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...