Jump to content

Evinrude 25hk 1974 mod går ujevnt. Mangler den justeringsskrue?

runemannelang

Recommended Posts

Hei.

Må bare starte med å si, at dette har jeg ikke greie på.

Det ser ut å mangle noe på motoren. Det kommer en slags "nyse" lyd og en antydning til gnist/ flamme ut av det hullet jeg peker på på bilde. Hva er det til og hva skal sitte der? 
Bilde nr 2 fant jeg på nettet. Der sitter det noe. Hva er den til????
Når jeg holder fingeren over hullet,  går motoren jevnere.inbound9030152169811670952.jpg.68336e9baccd3df7294facd0d028e015.jpginbound2105145852438467047.jpg.adc80e8bc15782bfd78f561f2a846cf9.jpg

Det var skikkelig moro å skru motoren sammen Brutter.  Fint at den starter lett. Håper noen kan svare på dette! Kommer ikke godt nok fram av verkstedmanualen hva dette kan være. 
Håper noen kan bidra! @Komodo, har du noen forslag? Ravns garasje skal konfereres men de har begrenset med tid.

IMG_9173.jpeg

IMG_9174.jpeg

IMG_9175.jpeg

IMG_9178.jpeg

IMG_9179.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Trawler 42 skrev 7 minutter siden:

Skal være noe der ja. Kalles "Lockout lever" på utaskjærsk.

Sjekk nummer 49 - 73 - 76 og 77 på tegningen på denne siden: https://www.crowleymarine.com/evinrude/oem-parts/outboard/1974/25402m/cylinder-and-crankcase

Tror ikke det er samme sted. Kommer kanskje bedre fram på videoen?

Mvh

Chilli Solbris

Har googlet meg frem til at det skal sitte en arm der som skal hindre startsnoren fra å kunne brukes dersom speed er satt for høyt.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Trawler 42 skrev Just now:

Har googlet meg frem til at det skal sitte en arm der som skal hindre startsnoren fra å kunne brukes dersom speed er satt for høyt.

Ser du noe mer ut fra videoen?

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 4 minutter siden:

Ser du noe mer ut fra videoen?

Egentlig ikke, men når jeg zoomer inn på dele tegningen så er jeg fortsatt inne på at det må være hva jeg nevnte.

Litt rart at det kommer lyd og gnist/flamme ut der også. Gjennomslag?

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Trawler 42 skrev 5 minutter siden:

Egentlig ikke, men når jeg zoomer inn på dele tegningen så er jeg fortsatt inne på at det må være hva jeg nevnte.

Litt rart at det kommer lyd og gnist/flamme ut der også. Gjennomslag?

Vet ikke om det er gjennomslag. Vi har rett og slett ikke god nok kunnskap om dette. Det er god kompresjon i motoren og den starter veldig lett. 

Mvh

Chilli Solbris

Trawler 42 skrev 44 minutter siden:

Skal være noe der ja. Kalles "Lockout lever" på utaskjærsk.

Sjekk nummer 49 - 73 - 76 og 77 på tegningen på denne siden: https://www.crowleymarine.com/evinrude/oem-parts/outboard/1974/25402m/cylinder-and-crankcase

Chilli Solbris skrev 9 minutter siden:

Da har jeg gått igjennom den deletegningen. Det stemmer det med det du har skrevet. Fant også ut at jeg mangler nr 32- 34- 50 og 51 også. Vet ikke hva det er til, men får bestille det også.  Så da takker jeg for hjelpen så langt 😀👍🏻

Chilli Solbris skrev 17 minutter siden:

Vet ikke om det er gjennomslag. Vi har rett og slett ikke god nok kunnskap om dette. Det er god kompresjon i motoren og den starter veldig lett. 

Dersom du ikke trenger den "startsperre armen" ville jeg bare funnet en bolt som passer der, fortrinnsvis med pakningsring under og lukket hullet på den måten. Da vil jo motoren gå bedre som du nevner tidligere.

Husker på min fars 25 HK så var det også en sperre for start dersom motoren ikke stod i fri.

Lurer på om ikke den armen på skjemaet er den som svinger inn mot svinghjulet og låser seg til hakkene i svinghjulet så man ikke kan dra i snoren.

runemannelang skrev 8 minutter siden:

Her ser du at jeg har trykket på plusstegnet. Etter det trykket jeg under boksen før jeg svarer for ikke å skrive inne i innlegget til den jeg vil svare….,

Mvh

Chilli Solbris

Trawler 42 skrev 2 minutter siden:

Husker på min fars 25 HK så var det også en sperre for start dersom motoren ikke stod i fri.

Lurer på om ikke den armen på skjemaet er den som svinger inn mot svinghjulet og låser seg til hakkene i svinghjulet så man ikke kan dra i snoren.

Det er helt riktig!👍 Det klarte faktisk jeg å forstå når vi skrudde den sammen!😂

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...