Jump to content

Kompass RFC35R eller RFC35 til Simrad AP11 autopilot ønskes kjøpt

Recommended Posts

Hei og takk for svar igjen :-)

Jeg har kikket litt på ebay, men det frister ikke å ta sjansen da dem er litt kostbare. Fant et RFC35R på Finn i går, men det ble solgt rett foran nesa på meg.

Ser det ligger et fluxgate kompass, RFC250 u/kabel til 1100 ute nå, men tviler på om det passer  

Da hadde jeg heller kjøpt meg en et nytt GPS kompass. De er ti ganger bedre en noen av disse kompassene. Står et slikt Simrad ratecompass i min båt som ikke har vært i bruk etter at jeg kjøpte GPS kompass men akkurat hva det het husker jeg ikke. Uansett med det nye GPS kompasset styrer båten perfekt selv på full fart opp mot 38 kn. Med det gamle kompasset funket det kun opp til ca 25 kn. 

Ja det ser ut til at bare de tre nevnte kompassene som kan brukes. Dette designet nærmer seg 30 år, så du bør kanskje vurdere en ny autopilotpakke, med kompass. Det er kanskje ikke nødvendig med et flerantenne GNSS kompass. Jeg tror uansett det er 9-akse sensoren i disse som bidrar mest til den raske styreresponsen. Du kan muligens bruke eksisterende drivenhet/pumpe. Kanskje rorgiver også. Du må vel uansett opp i rundt 20000 kr, men du får kanskje litt for de gamle delene. De er priset ganske høyt på ebay ser jeg. 

Jeg har fått et pålegg fra kommunen på noen hundre tusen og må forsøke å finne en rimelig løsning inntil videre.

Jeg har en Scand Baltic 29 og bruker kun autopiloten i lave hastigheter 7-9 knop og enheten min har fungert greit til mitt behov :-)

Ser at RC25 kan brukes som erstatning kompass så takk for tips 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...