Jump to content

Hentetråd - Oslofjorden fra nord til sør med 2/3-dels båt.

Kanalkapteinen

Recommended Posts

Jau. 

Plutselig var vi der at familien syntes det var dårlig gjort at far har seilbåt bare for seg selv, og vi har derfor skaffet oss store deler av en mer familievennlig seilbåt som nå skal flyttes til hjemmehavn i Telemark. 

Dette betyr jo at det mangler noen oppdateringer i diverse tråder jeg har her inne, men det skal komme. Tror jeg. 

Båten er en Bavaria 36 Cruiser/AC fra 2005, og jeg skal seile/tøffe den fra Sandvika til Langesund i løpet av de neste dagene sammen med den andre eieren. Mer om selve båten kommer i egen tråd. Tror jeg. 

Slik kan den visstnok se ut en sommerkveld. 
Bav1.jpg.b3e7cc5f8546c1962bb448b256d7855d.jpg

På vei til Sandvika med tog nå, båten må pakkes ut etter vinteren der den ligger i boblehavn, systemer skal testes, seil monteres og vi må bunkre både til båten og oss selv. 
Forhåpentlig er vi av gårde før det mørkner i kveld, et vagt mål er å komme oss omtrent til Son før natta tar oss. 

Planen er å være i Langesund lørdag ettermiddag, men vi ser an vær og forhold. 

Hjelpes!

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Morten_L skrev 8 minutter siden:

Gratulerer både med flott båt og ikke minst med å få familien over på rett side som seilbåtfolk 😄

Takk! Den er usedvanlig velholdt, men trenger litt oppgraderinger på utstyrsfronten. 
Vi ser fram til eksperimentet "seilbåtfamilie" med skrekkblanda fryd :fniser:

index skrev 5 minutter siden:

Gratulerer med ny båt! Hvilke to tredjedeler er deres?:ler:

Jeg håper det er de to tredjedelene som til enhver tid fungerer :ber:

Korsfjord skrev 3 minutter siden:

Spennende, og gratulerer med ny båt! Snakker vi total konvertering her, eller er seiling fortsatt et noe du har på si'? 

Per nå snakker vi totalkonvertitt ja, men jeg skal prøve å unngå radikalisering.
Og i bakhodet lurer det en plan om noe badebåtaktig med stor påhengs i tillegg som kan passe her oppe i kanalen. Får ikke Bavariaen opp hit med det første ;D

Konvertering til lakentørker er nok ikke det dummeste man kan gjøre. Det er mye bovolum i slike, og man slapper godt av i sakte fart. I tillegg så får man lært noe nytt, å seile.  Nesten så man får lyst til å prøve selv. Men min båt er mer som nyttefarkost å regne, og da ser jeg fler ulemper med seilbåt. Kanskje en gang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Gratulerer med ny båt:seiler:. Spennende, fin båt å lære med, til du en gang skal overta Blue Sky 😉

Skal du tilbake til mitogbåt???😁😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du verden @Kanalkapteinen! Det er bare å gratulere med større seiler!😄😄🤩🤩 Nå er du virkelig reder med tre båter i stallen!

God tur!! Og nyt den hele veien!😄

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 1 minutt siden:

Skal du tilbake til mitogbåt???😁😁😁

Hmm.. her må det nok tolkes litt, 🤪🤪🤪men.. 

Fra et par år tilbake så gjorde jeg og @Kanalkapteinen en liten avtale, jeg skulle bygge opp seilbåten til en standard han kunne like,  så skulle han komme med en skli takling fra siden og overta😅

Litt usikker om den avtalen kanskje ble skrevet i sanden på lavvann 😅😅😅

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev 3 minutter siden:

Hmm.. her må det nok tolkes litt, 🤪🤪🤪men.. 

Fra et par år tilbake så gjorde jeg og @Kanalkapteinen en liten avtale, jeg skulle bygge opp seilbåten til en standard han kunne like,  så skulle han komme med en skli takling fra siden og overta😅

Litt usikker om den avtalen kanskje ble skrevet i sanden på lavvann 😅😅😅

😁😁😁

Mvh

Chilli Solbris

index skrev for 12 timer siden:

Konvertering til lakentørker er nok ikke det dummeste man kan gjøre. Det er mye bovolum i slike, og man slapper godt av i sakte fart. I tillegg så får man lært noe nytt, å seile.  Nesten så man får lyst til å prøve selv. Men min båt er mer som nyttefarkost å regne, og da ser jeg fler ulemper med seilbåt. Kanskje en gang...

Ja, det er nettopp det å lære noe nytt og kanskje kunne reise litt lenger som har lokket oss til å teste seilbåt, så er vi spent på hvordan vi opplever ulempene og totalen av å skifte. 

Code0 skrev for 12 timer siden:

Gratulerer! Jeg har tilsvarende båt, bare å spørre. Og Bavariaklubben har mye info.

Så bra! Det kommer nok en del spørsmål da ja :) Vurderer sterkt et medlemskap i Bavariaklubben :) 

Bjørn Løvjomås skrev for 11 timer siden:

Gratulerer med ny båt:seiler:. Spennende, fin båt å lære med, til du en gang skal overta Blue Sky 😉

Takk Bjørn! Skal innom deg og stemple av ved første passering av Arendal ;) 

Og du har helt rett, denne er et fint steg på veien til Blue Sky :) Ser fram til at du er ferdig med alle prosjektene og vil selge den til meg! 

Chilli Solbris skrev for 10 timer siden:

Du verden @Kanalkapteinen! Det er bare å gratulere med større seiler!😄😄🤩🤩 Nå er du virkelig reder med tre båter i stallen!

God tur!! Og nyt den hele veien!😄

Takk Erik! 
Det er moro å prøve noe nytt :)
Blir nok Fredrikstad i løpet av sesong også skal du se ;) 

MrJan skrev for 4 timer siden:

God tur til Langesund, selv om du ikke rekker hit i dag, så kan jeg hvertfall melde om fint rolig vær her 😀 kos deg og gratulerer med ny båt 😀

Takk for det! Godt å vite at vi har forumister i nærheten av hjemmehavna! Kom ikke langt i kveld nei, men vi sikter på Langesund på lørdag. Får håpe på det man kaller tjenlig vær :) 

Vi kom ikke så langt som vi hadde håpt i kveld, det ble en lang dag med klargjøring og vask før avreise i kveld. 
Vi fikk imidlertid en herlig og spennende måneskinnsseilas til Sætre, der vi ligger for natta. 
Båten er overraskende artig å seile, den responderer godt og vi var oppe i drøye 9 knop på bidevind i kveld på tross av begrensa erfaring  😊

Artig og komfortabel båt ser det ut som så langt. 
Ser fram til morgendagen! 

IMG_2051.jpeg.b5b0558ffb2af636e124387bacd12f17.jpeg

Nydelige forhold med opp mot 10 m/s og måneskinn!

IMG_2054.jpeg.ea025410f42cdfc87dc79d78775a4e88.jpeg

Til kai i Sætre🙂

IMG_2056.jpeg.c8a76846c8a6508826ff82acd4f45580.jpeg

Moro at dere fikk god vind å prøve seila i! Det er fint i Sætre! Kos dere på neste etappe!😃😃

Mvh

Chilli Solbris

Kanalkapteinen skrev for 9 timer siden:

Vurderer sterkt et medlemskap i Bavariaklubben :) 

Lurt. Masse nyttig kunnskap, mentorordning, og rabattavtaler som langt overstiger medlemskontingenten ved første service. (Nå har vårens handlekveld akkurat vært, men hver vår og høst er det 25% rabatt på Maritim.) De arrangerer riggsjekk, felles brygge på Færderen og ellers hyggelige aktiviteter. 

lr-80 skrev for 2 timer siden:

Nå har vårens handlekveld akkurat vært, men hver vår og høst er det 25% rabatt på Maritim.)

Han som trillet ett 30 kg anker gjennom kassa hadde i allefall tjent inn årets medlemsavgift (250kr). Så ut som Vulcan bak bobleplasten.

I går gikk turen fra Sætre og uti fjorden fikk vi etter hvert 4-6 m/s rett i fleisen. Bestemte oss for å trene på seiling framfor å komme lengst mulig, for været var bra og det kom en annen seilbåt etter oss for fulle seil. Dermed var regattaen i gang 😅

Regatta på lavt nivå, må en vel kanskje si, men god trening på å bli kjent med båten var det. Colorline måtte vi også samarbeide med uti fjorden der.

Vi krysset oss utover mot Son, og klarte å holde unna stort sett. Der måtte vi starte motor for å få kommet oss litt av gårde. 
Etter en time for motor dreide vinden mot nordvest og vi fikk en nydelig kveldsseilas til Østre Bolæren der jeg fikk øvd på å bakke inn i bås med båten. Det gikk greit nok, men jeg har litt å lære om sig og lystring på en slik båt.
Vi fikk laga oss mat og tatt litt service på motor. Den hadde tulla litt med kjøling etter oppstart ved at det var mye luft i slangene. Slangeklemmer ble strammet. sjøvannsfilter renset for reker, og lokket strammet til litt. Så får vi håpe det gjorde susen. 
Flott på Bolæren og veldig moro med seiling så langt 🙂 

8 knop føles plutselig som å ligge i plan 😅

Før avreise i Sætre. Nydelig påskevær! 

IMG_2059.jpeg.49839621d3f4d3d9d9a411cd99889426.jpeg

Litt rev i seila for sikkerhets skyld. Sikkert mye å gå på med seiltrim.

IMG_2063.jpeg.77cee5def49db3f0c02566149b33a188.jpeg

Kveldsstund på Bolæren. Aldri vært her før, så det var artig å komme hit. Nydelig område! 
IMG_2069.jpeg.2b3362f20b8fbb3e4393cd768b777312.jpeg

Gårsdagens seilas:

https://sailties.net/voyage/03A0513C-EC5D-4FA2-9D93-D17859183561?user=jFKm2UrAEWXICbbgrNGA5Gw0E7o2

Høres ut til at dere er kommet godt i gang! Tips: uthalet på storseilet bør gå akterover, ikke nedover. I sporet på bommen er det ett låsebeslag som kan løsnes med unbrakonøkkel. Skyv den akterover et stykke, ref bilde stjålet fra nettet:

IMG_6097.png

Code0 skrev for 23 timer siden:

Høres ut til at dere er kommet godt i gang! Tips: uthalet på storseilet bør gå akterover, ikke nedover. I sporet på bommen er det ett låsebeslag som kan løsnes med unbrakonøkkel. Skyv den akterover et stykke, ref bilde stjålet fra nettet:

IMG_6097.png

Takk @Code0!! 
Slike tips og observasjoner er jo gull 👍😊

Jeg lurte litt på det oppsettet der, har stått og klødd meg i hodet over at blokkene stod kloss i hverandre. 
Du får komme om bord en gang og gå over båten 👍

Har du forresten tips til hvor jeg kan få kjøpt nye rekkestøttefester? Tre av dem er delvis knekt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...