Jump to content

Hentetråd - Oslofjorden fra nord til sør med 2/3-dels båt.

Kanalkapteinen

Recommended Posts

lr-80 skrev for 6 timer siden:

Det er like som på min båt. De kostet 1000 kroner stykket (Bavaria Båt Norge) for tre år siden, da jeg kjøpte for å sette inn rekkeport. 

Akkurat, måtte du gjøre noe med innfesting også, eller skrudde du de bare på plass? 
Vurderer å sette inn en port på ene sida når vi først er i gang.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Siste dag på reisa startet med en stille og fin morgen på Østre Bolæren. Må jeg sover veldig godt i denne båten 😊 

Det blei årets første bad før frokost (9,8 grader er hverken moro eller behagelig, men det er det ikke å gå til tannlegen heller. Likevel føles begge deler godt etterpå.) 

Jeg tok skuta fra kai i litt kinkig vind, og jeg føler meg altså helt fullstendig nybegynner med å manøvrere denne båten inne i havner. Her må man først sette fart med roret midtskips, så kan man gå i fri og legge over det man vil, både forover og akterover. Da snur båten utrolig kjapt. Jeg er jo vant til at man må ha propellstrøm over roret for å få styring; her er det (nesten) motsatt.

Får håpe vi unngår de store pinlighetene i sommer, men jeg lover ingenting! 

Vi satte så kursen sørover og fikk ganske kjapt både vind og strøm midt i fleisen. Og slik skulle dagen bli: 1 - 2 knop motstrøm, og 5-9 m/s motvind. Da vi dreide vestover etterhvert, dreide vinden også. Vi seilte noen mil innimellom, men det blei primært motorgange. Vi valgte å ta turen innom Vrengensundet for å døyve en begynnende sjøsyke hos den andre delen av mannskapet. Sjøen ble ganske uryddig, og særlig forbi Tønsberg tønne var det mye slag og sprut. 
Likevel hadde vi et nydelig vær, og jeg koste meg virkelig!

Svenner i det fjerne:

IMG_2073.jpeg.9f00545ca13142bfee4c8e430ebab58c.jpeg

Det er imidlertid litt uvant å måtte finne seg i at med forholda midt imot, går farten ned under fem knop, og ting tar tid. På brygga i Langesund stod rederinnen og yngste dattera mi å venta. De måtte vente et par timer lenger enn det som var planen 😅

Vi kom fram i halv åttetida på kvelden, og fikk se båtplassen vi var tildelt for første gang. Her var det trangt!!  
At bredda på plassen er litt knapp er vår egen feil, men når avstanden fra vår bås til båsen på nabopiren er drøye 10 meter, blir det tight å få inn en 12 meters båt uten thruster i feil vind 🫣

En annen ny ting er at selv etter timevis med motorgange, har ikke drivstoffnåla flytta seg mer enn et par millimeter?!?? 

Det skal bli en spennende sesong dette.

-Takk for følget!! 

Siste etappe:

https://sailties.net/voyage/A449A01C-3622-4E0B-A9D5-4681E85E8674?user=jFKm2UrAEWXICbbgrNGA5Gw0E7o2

Kanalkapteinen skrev for 8 timer siden:

Akkurat, måtte du gjøre noe med innfesting også, eller skrudde du de bare på plass? 
Vurderer å sette inn en port på ene sida når vi først er i gang.

Det er for myk glassfiber selv til vanlige støtter. Så boltene under dekk bør forsterkes opp med en plate for haifinne som brukes til å trekke seg opp. Sjekk tilgang inni skap før du går i gang. 

Kanalkapteinen skrev for 8 timer siden:

En annen ny ting er at selv etter timevis med motorgange, har ikke drivstoffnåla flytta seg mer enn et par millimeter?!?? 

tanken på disse båtene er skrå i bunn, så det som pleier å skje er at den rører lite på seg i starten, og synker raskere mot slutten. Pleier å fylle når måleren er på halv tank, unngår å være under 1/3 igjen

Bruk vest!

Jonas78 skrev 1 time siden:

tanken på disse båtene er skrå i bunn, så det som pleier å skje er at den rører lite på seg i starten, og synker raskere mot slutten. Pleier å fylle når måleren er på halv tank, unngår å være under 1/3 igjen

Uansett lurt å ha et forhold til timer. Jeg skriver opp hver gang jeg fyller, så ser jeg forbruk og kan beregne ca dieselkapasitet.

lr-80 skrev 8 minutter siden:

Uansett lurt å ha et forhold til timer. Jeg skriver opp hver gang jeg fyller, så ser jeg forbruk og kan beregne ca dieselkapasitet.

Nja, mitt problem er at vameren bruker ofte mer diesel enn motoren, så da klarer jeg ikke holde oversikt ved å notere motortimer. Men har hatt tankmåleren ned i 7% på det laveste, men ikke noe jeg ønsker å gjøre ofte... Så min måte er å ikke la den gå lavere enn 1/3-1/4 del.

Bruk vest!

Code0 skrev On 12.4.2025 at 9.40:

Høres ut til at dere er kommet godt i gang! Tips: uthalet på storseilet bør gå akterover, ikke nedover. I sporet på bommen er det ett låsebeslag som kan løsnes med unbrakonøkkel. Skyv den akterover et stykke, ref bilde stjålet fra nettet:

IMG_6097.png

Antar det er dette du mener Code0? 

IMG_2195.jpeg.4017a3f2eac35b93fb7b827558c00341.jpeg

Hvor langt ut på bommen vil du anbefale? Omtrent midtveis? 

Kan ellers melde om fin seiling nå i påska, førstereis med familien. De liker konseptet og kona viser seg å like jakten på halve knop mer enn ho liker komfort 😅

IMG_2145.jpeg.3fe9be31f5b350f287fe9473b9b36731.jpeg

Code0 skrev On 19.4.2025 at 22.33:

Der rodkicken er festet til bommen er ett greit utgangspunkt. Så observerer du hvordan det ser ut når du drar ut storseilet.

Nyttig info i tråden. Dette skal jeg teste også.

@Code0, hva tenker du er grunnen til at det er montert på den måten med stoppeskruene nær masten om det er en bedre løsning å ha de i området rundt kick`en?

Bruk vest!

Jonas78 skrev for 10 timer siden:

hva tenker du er grunnen til at det er montert på den måten

…det har jeg ikke noe informasjon om. Men det er vel som skjøtepunktet for genoaen, det er justerbart. Finner ikke noe om dette i Seldéns sider, lite info på nettet. Men disse videoene bruker samme oppsett. Jeg tenker angrepsvinkel bør være tilsvarende skjøtepunkt på genoa, likt drag i underlik og akterlik. Kanskje enda mer i underliket i starten. Tauet heter ‘uthal’, ikke ‘nedhal’. Husk også å slakke kick og skjøte, så bommen får sjans til å komme opp og treffe uthalshjørnet. Jeg ser en på youtube som aldri har fått med seg det (en som kjøpte seg bav 36 i voksen alder, kjører mest for motor) (men godt eksempel på at det ikke er ALLE på youtube du kan bruke som mentor).

IMG_0691.jpeg

IMG_0692.jpeg

Code0 skrev 55 minutter siden:

Tauet heter ‘uthal’, ikke ‘nedhal’. Husk også å slakke kick og skjøte, så bommen får sjans til å komme opp og treffe uthalshjørnet.

godt poeng ang navnet :-)

du mener man skal slakke kick og skjøte når man haler ut storseilet?

nyttig, skal teste dette.

mitt skjøte og kick står som da jeg tok seilet inn. Da er jo rutinen at seilet skal hales inn med bommen 90 grader, med slakt akterstag og seilet vinklet mot BB.

@Kanalkapteinen- nå går vi kanskje ut av trådens intensjon med å gå litt dypt inn i et tema, men håper dette er nyttig for deg og din båt også.

Bruk vest!

Jonas78 skrev 47 minutter siden:

du mener man skal slakke kick og skjøte når man haler ut storseilet?

Jeg gjør det. Så er det noen som har veldig sprek fjær i kick’en, så bommen peker til værs med slakk kick, og de bør holde igjen. Så det jeg tror blir mest korrekt å si er ‘ bommen horisontal, slakk på skjøtet så bommen kan dreie’. Følg med når seilet nærmer seg utrullet, slakk gjerne litt på kicken da, om du må bruke kraft for å få hjørnet NED på bommen, bommen bør heller LØFTE seg til uthalhjørnet. Særlig når du rever, da har du rullet inn endel, har slakt uthal og skal stramme uthal igjen. Da bør du ha slakk kick. Du bør etterhvert få litt feeling på hvordan dette skal se ut, og operere tauene accordingly. Rulle ut / sette seil i mye vind for eksempel, krever litt forståelse, ikke kun følge en oppskrift slavisk. Storseilet vet ikke hvilken vinkel bommen har, det opplever kun draget fra tauet. Se oppover, blir det rynker i seilet, ser det riktig ut osv.

Code0 skrev for 9 timer siden:

Jeg gjør det. Så er det noen som har veldig sprek fjær i kick’en, så bommen peker til værs med slakk kick, og de bør holde igjen. Så det jeg tror blir mest korrekt å si er ‘ bommen horisontal, slakk på skjøtet så bommen kan dreie’. Følg med når seilet nærmer seg utrullet, slakk gjerne litt på kicken da, om du må bruke kraft for å få hjørnet NED på bommen, bommen bør heller LØFTE seg til uthalhjørnet. Særlig når du rever, da har du rullet inn endel, har slakt uthal og skal stramme uthal igjen. Da bør du ha slakk kick. Du bør etterhvert få litt feeling på hvordan dette skal se ut, og operere tauene accordingly. Rulle ut / sette seil i mye vind for eksempel, krever litt forståelse, ikke kun følge en oppskrift slavisk. Storseilet vet ikke hvilken vinkel bommen har, det opplever kun draget fra tauet. Se oppover, blir det rynker i seilet, ser det riktig ut osv.

Veldig nyttig informasjon 👍👍 Har nettopp kjøpt B30 med rullestorseil. 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Jonas78 skrev On 21.4.2025 at 10.58:

@Kanalkapteinen- nå går vi kanskje ut av trådens intensjon med å gå litt dypt inn i et tema, men håper dette er nyttig for deg og din båt også.

Dette er bare gull :) 

Jeg trenger virkelig denne informasjonen og lærer noe nytt hele tida. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...