h0vard Startet 12.April Link til dette innlegget Startet 12.April Hei, Hadde ett ganske ugreit uhell idag mens jeg holdt på å flytte noen kabler ved hovedstrømbryter/batterikasse. Har nok blitt for mye riksing og en kabel har fått for stort bend og deretter gitt etter(ledere som knekker). Jeg blir rimelig overraska(plutselig røykutvikling flere steder i båten), så har ikke helt kontroll på hva som kortslutta, men enden på visa er vertfall at en kabel frem til styreposisjon får ganske store skader rett ved pol-koblingen og at samtlige strømførende kabler bak/på instrumentpanelene smelter. Jeg skulle helst hatt noen kyndige til å sett på det, men usikker på hvor man finner det i Oslo. Har dere noen anbefalinger? Jeg antar jeg som minimum må trekke den kabelen som starta det hele på nytt og dernest spleise de brente på instrumenthusa(eller kjøpte nytt selvfølgelig). Link to post
h0vard Svart 12.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April Jeg har koblet ut instrumentene og koblet fra batteriet Link to post
Selco Racing Svart 13.April Link til dette innlegget Svart 13.April h0vard skrev for 12 timer siden: antar jeg må spleise de brente ledningene Sikring på rett sted og størrelse, skal hindre overbelastning /kortslutning. Alle koblinger og skjøter må være 100%, helst vanntette. Bruk skjøtehylser som klemmes fagmessig. Vet ikke hva du mener med å spleise, men høres litt tvilsomt ut. Link to post
"Mathilde" Svart 13.April Link til dette innlegget Svart 13.April Selco Racing skrev for 3 timer siden: Alle koblinger og skjøter må være 100%, helst vanntette. Bruk skjøtehylser som klemmes fagmessig. Vet ikke hva du mener med å spleise, men høres litt tvilsomt ut. Eller kanskje loddeskjøtehylser; https://www.biltema.no/verktoy/lodding/tilbehor-til-lodding/loddeskjotehylse10-stk-2000044562?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInuCLtb_UjAMVFCCiAx2xKQyEEAQYAyABEgLEZ_D_BwE Link to post
Roger jo Svart 13.April Link til dette innlegget Svart 13.April h0vard skrev for 16 timer siden: Jeg antar jeg som minimum må trekke den kabelen som starta det hele på nytt og dernest spleise de brente på instrumenthusa(eller kjøpte nytt selvfølgelig). Kople fra batteriene. Utført ser jeg. Hør med forsikringen om de dekker noe. Skaff deg koblingsskjema for båten. Kontakt båt fabrikanten mulig du får kjøpe nytt kabelsett til instrumentene. Eller skift ut en og en kabel med samme farge som den har og merk de lag et koblingsskjema. Og la en elektriker kople de for deg , da sparer en noen kroner den store jobber er å strekke fram nye ledninger. En får kjøpt kabler med mange ledere.. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arne2 Svart 13.April Link til dette innlegget Svart 13.April 16 hours ago, h0vard said: Jeg antar jeg som minimum må trekke den kabelen som starta det hele på nytt og dernest spleise de brente på instrumenthusa(eller kjøpte nytt selvfølgelig). Det spørs om ikke dette er et eksempel på hva som kan skje når man går i gang med "hobbymekk" og gjennomfører endringer på båtens elektriske anlegg, uten å være elektrofagmann. Feil ved de eventuelt nye kursene og det nye utstyret vil jo sånn sett kunne få konsekvenser for båtens originale elektriske anlegg. Hvis det hadde vært min båt, så hadde jeg vel begynt og jobbet trinnvis videre, etter behov, omtrent slik: 1. Sjekke om det er lagt opp noen nye kurser enten direkte i fra batteriets plusspol eller en fordelingsskinne som er koblet opp mot batteriets plusspol, og om om det er noen ny kurs som er lagt opp uten sikring. Hvis det finnes noe slikt, da kan det vel være at man har funnet årsaken. 2. Sjekke alle sikringsbokser og se om det er noe som er koblet om eller endret på. 3. Forsøke å få tak i båtens originale koblingsskjema. 4. Bygge det elektriske anlegget tilbake til "slik som levert i fra fabrikk". Ta vekk alle kurser som er lagt opp i ettertid. Sjekke at det originale anlegget fungerer 100% 5. Utarbeide et nytt koblingskjema til "nytt utstyr" som man ønsker å ha ombord ut over det originale. 6. Koble opp "nytt utstyr" ut i fra "nytt koblingsskjema", slik at man har riktig dokumentasjon både for båtens originale elektriske anlegg og for de nye kursene som er lagt opp. Så kommer en litt kinkig faktor inn i bildet. Om man får tak i en "vanlig 230V huselektriker" så er det vel ikke sikkert at vedkommende vil være "vel bevandret" innenfor "småbåtelektro". Nå står det ikke hvilken båt det gjelder, men ut i fra bildet, så kan det vel se ut som at det dreier seg om en forholdsvis liten båt, slik at det kanskje ikke dreier seg om et veldig komplisert elektrisk anlegg. Hva slags båt dreier det seg om? Hvis båttypen er kjent, så kan vi vel for eksempel forsøke å Google oss fram til et koblingsskjema og så se om det kan bidra til å kaste litt lys over saken. Hvis jeg skulle hatt tak i "kyndig hjelp", da ville jeg kanskje ha gått til en båtforening eller et båtverksted og hørt om de har noen anbefalinger i forhold til å få tak i en "småbåtelektriker". (Faget finnes ikke, så det må dreie seg om en eller annen variant av "vanlig elektriker" som har lært seg "småbåtelektro" i ettertid.) Link to post
Selco Racing Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April h0vard skrev On 12.4.2025 at 17.43: Jeg skulle helst hatt noen kyndige til å sett på det, Ja, du kjenner nok en med noe elektro kunnskap som kan gi deg noe tips, eller spør nabobåten. Skal du hyre inn fagfolk for å fikse båten, elektrisk, mekanisk, skrog, osv, blir du ruinert og ukyndig. Livet er å lære noe nytt, og da kan man ikke sette bort jobben. Link to post
Hulda Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Hør nu engang. Det er ikke oppgitt hva slags båt dette er: Fabrikat, modell, byggeår, CE-merket, hjemmebygg. Ingenting. Vi vet ikke om båten er forsikret. Link to post
Poly-Esther Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Jeg har en 2002 Askeladden 515 Freestyle. Maken til spagetti har jeg ikke sett før. Ingen har rørt en kabel fra båten var ny. Jeg har hatt noen båter, og felles for alle er at kablingen er så ille, at jeg forstår ikke hvordan det er mulig. Hvor er DNV når de godkjenner dette. Godt at båtverftene ikke jobber med fly, da hadde det ikke vært mange fly i lufta. Som en selvmotsigelse, så vedlegger jeg et bilde fra en MD80 SAS-maskin. Her sitter hele plinten i halen udekket. Finn kabelen som går til lyset på toalettet. Link to post
Komodo Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Poly-Esther skrev 40 minutter siden: Hvor er DNV når de godkjenner dette. Godt at båtverftene ikke jobber med fly, da hadde det ikke vært mange fly i lufta. DNV er nok ikke mye ute i feltet og følger opp ledningsspagetti på fritidsbåter. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Jeg ser at MD80 kabler etter Hulda-metoden. Link to post
h0vard Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Takk for alle svar. Båten det gjelder er en Oceanmaster 630 fra 2007. Ikke særlig avansert elektrisk anlegg altså. Jeg fikk skjøtet der hvor det var nødvendig og nå kan den vertfall brukes. Skal få trukket den kabelen med størst synlig skade på ny, så jeg er sikker på at det ikke skjuler seg skader jeg ikke ser(er koblet fra nå). Alt i alt var nok dette mindre arbeid enn fryktet. Skal få noen kyndige til å ta en sjekk. Igjen takk for tips og gode innspill. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn