Jump to content

Skippo på fleire einingar? Alternativ til Skippo?

Ask

Recommended Posts

har skippo, kjører på nettbrett og tlf, auto ruting er elendig, egentlig helt på bærtur så den bruker jeg ikke, i navigasjonsmodus kan en velge kjør uten rute å trykke start da kommer båt symbol og kursvektor opp, men den lager spor å det kan en ikke velge vekk i følge skippo så det er og et minus, men sett i forhold til pris osv bruker jeg skippo som jeg tror er billigst men ikke helt perfekt, et minus til er og at kartene bare oppdateres en gang i året....

11 hours ago, andlin said:

har skippo, kjører på nettbrett og tlf, auto ruting er elendig, egentlig helt på bærtur så den bruker jeg ikke, i navigasjonsmodus kan en velge kjør uten rute å trykke start da kommer båt symbol og kursvektor opp, men den lager spor å det kan en ikke velge vekk i følge skippo så det er og et minus, men sett i forhold til pris osv bruker jeg skippo som jeg tror er billigst men ikke helt perfekt, et minus til er og at kartene bare oppdateres en gang i året....

De fleste GPS'er installert på telefon bruker vel mobiltelefonsenderne som hjelpemiddel i forbindelse med mottak av GPS signalene (til "grovstilling") så det er mulig at det er en forskjell mellom nettbrett (uten simkort) og telefon (med simkort).

Har ikke testet så veldig grundig, på de forskjellene, så tør ikke å si hvor mye praktisk betydning det har. Har vanligvis med meg 2 telefonere med hvert sitt sim-kort, for å ha backup.

Når det gjelder oppdatering av kart, så har de fleste grunnene som jeg vet om pleid å ligge stabilt på samme sted, slik at det ikke har pleid å være noe stort problem. (Ut i fra mine behov.)

Norgeskart sine sjøkart er jo anda billigere, ca halv pris av Skippo, men har litt færre detaljer og litt mindre informasjon.

Var relativt sett mer fornøyd med Skippo den gang den het "Gule Sider Sjøkart", og før de begynte å legge til "tullefunksjoner" og reklame.

andlin skrev for 12 timer siden:

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal betale for et produkt man ikke er fornøyd med, når det finnes alternativer som er vesentlig bedre. Ja - Navionics koster 600kr/året for Norge. Sett i sammenhen av hva alt annet koster til båt vil jeg si det er innafor.

7 hours ago, TrikkerN Lønning said:

Ja - Navionics koster 600kr/året for Norge.

Ja, det vil jeg si at ikke var en veldig høy pris. Er dette for mobiltelefon? (Mener at jeg sjekket for større format, og at det da var mye dyrere?!)

Kan man ha Navionics på flere enheter?

Edit:

Har nok sett på kart for kartplottere. Skal tro om ikke dette blir riktig info? 

https://www.garmin.com/en-US/p/904283/pn/010-D2107-00

Opp til 2 enheter, ser det ut til:

https://support.garmin.com/en-US/navionics/faq/BH2NFnXJHzAvoT5fV3hwQ8/

Arne2 skrev 47 minutter siden:

Ja, det vil jeg si at ikke var en veldig høy pris. Er dette for mobiltelefon? (Mener at jeg sjekket for større format, og at det da var mye dyrere?!)

Kan man ha Navionics på flere enheter?

Edit:

Har nok sett på kart for kartplottere. Skal tro om ikke dette blir riktig info? 

https://www.garmin.com/en-US/p/904283/pn/010-D2107-00

Opp til 2 enheter, ser det ut til:

https://support.garmin.com/en-US/navionics/faq/BH2NFnXJHzAvoT5fV3hwQ8/

To enheter er riktig. 😊

Automatisk rute planlegge fungerer også bra og gir et godt utgangspunkt. Så kan Korrigerer der man ønsker.

@Olakjerre Orca er absolutt bra. Som nevnt er nattstilling veldig bra. 

Men vær obs på detaljer i kart.(Bilder lånt fra nett)IMG_1481.jpeg.bf15282c7e62104a3040eaed796dde95.jpegIMG_1480.jpeg.c5babe71afb80d576711428195cc016c.jpegIMG_1482.jpeg.b12b3f89225ae438c38d4bab3ad6d259.jpegIMG_1483.jpeg.14a5962811a332c41e9be7ae52d80fd6.jpeg

6 hours ago, TrikkerN Lønning said:

To enheter er riktig. 😊

Automatisk rute planlegge fungerer også bra og gir et godt utgangspunkt. Så kan Korrigerer der man ønsker.

@Olakjerre Orca er absolutt bra. Som nevnt er nattstilling veldig bra. 

Men vær obs på detaljer i kart.(Bilder lånt fra nett)IMG_1481.jpeg.bf15282c7e62104a3040eaed796dde95.jpegIMG_1480.jpeg.c5babe71afb80d576711428195cc016c.jpegIMG_1482.jpeg.b12b3f89225ae438c38d4bab3ad6d259.jpegIMG_1483.jpeg.14a5962811a332c41e9be7ae52d80fd6.jpeg

Skjønte ikke helt diffen på disse bildene?
Hva ser jeg etter?

Jeg bruker Orca som primær navigasjon. Har Orca Core 2 oppkoblet mot Raymarine autopilot og alt annet i båten på NMEA2000. Bruker en Display 2 nå, men brukte iPad tidligere. Dette fungerer helt strålende, og jeg bruker den til å lage manuelle ruter, lage automtiske ruter og kjøre disse.....

Utrolig deilig å kunne gjøre planleggingen på iPad, iPhone eller på Display2 hjemme eller hvor som helst, og så synkroniseres dette mer eller mindre umiddelbart, og når man kommer i båten er det bare å kjøre.

Orca har et par mangler for min del, som jeg håper å sikt løses:

1) De mangler hydrographica celler i Sverige - Dette resulterer i noe dårlige detaljer en del steder i Sverige. Her benytter jeg Skippo og abonerer på Svenske Hydrografica for å benytte de når jeg kjører for å finne uthavner etc.

2) Det er litt knotete å importere GPX filer fra andre kilder, og det er foreløpig ikke mulig å eksportere alle punkter/ruter fra Orca.

Orcas styrke er nok Core 2 som kobler opp all båtens elektronikk mot "appen". Det å kunne kjøre autopiloten fra pad er veldig flott, og de støtter jo alt av NMEA tilkoblet utsyr som vindmålere etc. Som helt sikkert er vedlig bra for seilbåtfolk(jeg har motorbåt). Den har også støtte for Radar Overlay på enkelte radarer. Jeg har ikke funnet noen andre "apper" som fungerer slik, og som kan utnytte båtens elektronikk på samme måte.

Og som noen skriver over her - de kronene Orca abonementet koster i året er ikke det som velter båtbudsjettet.......

/Baard

/Baard

11 hours ago, Baard said:

Og som noen skriver over her - de kronene Orca abonementet koster i året er ikke det som velter båtbudsjettet.......

/Baard

Jeg har kun gratisversjon foreløpig, synes den virker ok. Du mener det lønner seg å oppgradere til betalversjon? (jeg skal kun ha helt enkel navigering til å begynne med)

finnarne skrev On 3.5.2025 at 23.44:

Har du lagt inn rett båtstørrelse ? Dybde/bredde lengde osv.

Ja. Alle opplysninger som er mulig er lagt inn. Ser bare ut som den er livredd alle sund som er smalere enn 3-400 meter. Og båten min er bare 3 meter brei...

Oggiwara'en skrev for 1 time siden:

ORCA: Ja. Alle opplysninger som er mulig er lagt inn. Ser bare ut som den er livredd alle sund som er smalere enn 3-400 meter. Og båten min er bare 3 meter brei...

Under "Min båt" har du Ruteinnstillinger. Der kan du sette båtens høyde, dybde, og foretrukket minimum distanse fra land.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...