Jump to content

Anbefalt kabelkvadrat for 400 A sikring


Hulda

Recommended Posts

@JRK, det er min ukvalifiserte vurdering også. Det er grunnen til at jeg uansett monterer 200 A terminalsikringer. De vil beskytte om BMS konker og sender ut mer enn maks strøm. I tillegg kommer NHxx med skuff/holder. Jeg er ikke komfortabel med å bore hull i sikringskniven når det materialiserer seg slike kvadrater på kablingen. 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Hva med å se på hva Victron anbefaler av kabeldimensjoner og sikringsstørrelser?

Vår multipluss 12/3000/120 har intern sikring på 250A mot overbelastning. Denne sikringen skal man ikke bytte selv dersom den ryker. Mest sannsynlig fordi multipluss skal være smart nok til å ikke smelte denne sikringen.  Så når vi har sikret med 2x160A så er dette mot kortslutning i inverter på utsiden av intern sikring. 

Link to post
Seilars skrev 26 minutter siden:

Vår multipluss 12/3000/120 har intern sikring på 250A mot overbelastning.

Litt pussig, men det er kanskje litt forskjell på modellene. Her fra manualen til 12/3000/120 Quattro:

image.png.5dbc1f714e61dd8a029bbbd53501d0c7.png 

 

Ser forresten nå at det er flere modeller enn jeg var klar over. Tabellen jeg limte inn lenger opp som inneholder en feil er fra manualen til Victron Phoenix inverter, ikke multipluss som du har.

https://www.farco.no/lader-/-inverter/invertere/inverter-250-1200va/victron-phoenix-inverter-12/3000-230v-smart?gad_source=1&gbraid=0AAAAAC5JuEhHIg7BdJR7q7v7F8GN838n9&gclid=Cj0KCQjwqv2_BhC0ARIsAFb5Ac_Pu6yXab84_7JiKnYG82zmHDVoIVW8hH-FM4kfKT10kB9DgxVrSFMaAvAQEALw_wcB 

 

 

Link to post

@Hulda hvis du ser på kalkulatoren  for kabeler jeg linket til  tidligere så gir den max amper  i kabler med ulike temratugodkjenning på kabel  du kan også se på volt drop og andre faktorer i den andre delen av den todelte calculatoren: https://boathowto.com/electrics/wire-size-calculators/ Der vil Max amp på kabler med tem på opptil 105 g celsius være : 

 

50mm2 270a

70mm2 330a

90mm2 390a

 

Nigel Calder som står bak denne er en fagmann av dimensjoner og i selv om han jobber med amerikanske systemer så har de også info om europeiske standarder. Han sitter i komiteen som lager standarden i statene osv. sjekk han opp.

 

 

 

 

Link to post

@Ingar ja max kontinuerlig og sikring i henhold til denne tabellen (kalkulatoren)

Ved inverter på 12 v mellom 1500 og 3000 watt samt lading med kraftige dynamoer er dette meget aktuelt.


Jeg har 1500 watt inverter og 2 m 50mm2 kabel med 175 a sikring til busbarfordelingen som er etter hovedsikringen  som er 2x 100a mrbf ( godkjent kortslutningstrøm på 10.000a)og 50mm 2 kabel på 1,5m til hvert sitt batteri .
 

Link to post
Ingar skrev 24 minutter siden:


Dette er vel for kontinuerlig belastning? Kommer ikke på noe om bord i en vanlig fritidsbåt som bruker over 10A over tid.

Enig i tankegangen, og også helt uaktuelt i vår båt. Men det ser ut til at flere og flere installerer enorme lithiumbanker og stor inverter, og bruker dette til f.eks. vv-bereder og stekeovn. Så hvis du skal langtidssteke ribbe etter Komodos oppskrift (8 timer steketid :fniser:), kan det bli et ganske stort strømtrekk over ganske mange timer på likestrømssiden.

Link to post

Jeg kjører «bare» 1500 w men der rekker til kaffemaskinen og til å koke mat på en enkel induksjonsplate. Det er den som gjør at jeg dimensjonerer deretter. Da blir det fort 90-125 amp kontinuerlig over tid. Så greit med riktig dimensjonering. Min tank var at jeg tok høyde for de maks 200 amp(2x100) mine lithium batterier ( 2x150 ah)bms vil gi ut kontinuerlig og dimensjonerte alt etter dette så jeg var sikker.

Link to post

Jeg er jo skyldig her med en enorm Litium bank som @Komodo nevner. 1248AH. Sammen med en Multiplus II 12/3000/120. Ny nå i våres, så vi er helt ferske her. Vi har brukt Makspower, og har også oppgradert dynamo fra de som kjørte på med 150 A i et par timer for å lade opp banken fra ca -200 Ah. Etter dette meldte dynamoen seg ut i et par timer, og da vi kom frem, så kunne jeg ta på den.

 

Jeg har dog bare en stekovn som bruker gass. Vi har bare tenkt til å kjøre varmtvannsbereder og kaffetrakter i uthavn. Så kommer det sikkert en brødrister etterhvert. Kanskje en Airfryer.

 

Vi er på 50 mm2 og 70 mm2. Egen tråd:

 

 

 

 

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Neste problem. 

Jeg har sjekket opp Renogy som selges hos bl.a. Clas O. Disse inverterene har blitt modifisert slik at de IKKE kan kobles til fast opplegg. Der uttaket for fast opplegg sitter, er det montert en stikk av typen man finner som strøminngang på datamaskiner. Trolig for at inverteren skal ha en UP-funksjon. Så da forsvinner den inverteren fra mulige objekter. Så da seiler Li Time opp som favoritt sammen med Victron.

Link to post
Ttopp skrev for 2 timer siden:

Ok bra å vite vurdere en slik selv.

 

For meg er det poengløst og surrealistisk å ha en 3 kW inverter som er utstyrt med to husmorstikk. 

Regner ikke med at det har noen hensikt å spørre Clas O heller, skulle forbause meg om de har peiling på det som ligger inni esken. I reklamen blir enheten utstyrt med to stk 20 kvadrat batterikabler. 

Link to post
6 hours ago, Hulda said:

Jeg har sjekket opp Renogy som selges hos bl.a. Clas O. Disse inverterene har blitt modifisert slik at de IKKE kan kobles til fast opplegg. Der uttaket for fast opplegg sitter, er det montert en stikk av typen man finner som strøminngang på datamaskiner. Trolig for at inverteren skal ha en UP-funksjon. Så da forsvinner den inverteren fra mulige objekter.

 

Er det ulovlig å koble fast anlegg i båten til en av Shuko-kontaktene? Kan være nyttig med UPS om man sitter med desktop PC i gjestehavn, kostet månedslønner før i tiden.


Image1.jpg

Link to post

Sant nok. Men da må jeg laste >2 kW over 1 husmorstikk. Og denne stikken må jeg kjøre gjennom en jordfeilautomat før den går inn på vendebryteren og strømmen går ut på båtens 220 V anlegg. Det blir litt jalla. Og så har jeg kun med meg nettbrett og laptop'er i båten. For meg så funker denne løsningen ikke optimalt. Det blir så treigt at jeg heller velger Victron, og den sitter langt inne i budsjettkonflikten. Li Time har en 3 kW inverter til under 4000 kr. som jeg kan få fraktfritt til min adresse i Strömstad.

Link to post
Hulda skrev for 8 timer siden:

For meg er det poengløst og surrealistisk å ha en 3 kW inverter som er utstyrt med to husmorstikk. 

Kan skjønne den, men samtidig så kan man spørre om konsekvensene av om stikket(evnt stikkene) ramler ut en gang? Og hvor ofte skjer det? Vi har kjørt med planende ristende båt i noen tusen nautiske mil i ganske hard sjø mange ganger uten av vår stikk har ristet ut av Victron inverter (300w). Oddsen for at dine stikk skal riste ut fra din seilbåt med mye mykere bevegelser er vel tilnærmet null tror jeg. 

 

Skjønner at fast opplegg er best men når alternativ plan B blir kanskje mye dyrere produkt som du ikke ønsker å ta deg råd til eller et evnt dårligere produkt med fast kopling er det kanskje en mulighet for å revurdere? 

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

Sant nok. Men da må jeg laste >2 kW over 1 husmorstikk. Og denne stikken må jeg kjøre gjennom en jordfeilautomat før den går inn på vendebryteren og strømmen går ut på båtens 220 V anlegg. Det blir litt jalla. Og så har jeg kun med meg nettbrett og laptop'er i båten. For meg så funker denne løsningen ikke optimalt. Det blir så treigt at jeg heller velger Victron, og den sitter langt inne i budsjettkonflikten. Li Time har en 3 kW inverter til under 4000 kr. som jeg kan få fraktfritt til min adresse i Strömstad.

 På inngangsiden på våre 3kVA UPS er er det en tilnærmet PC strømplugg. Da vi er redde for at denne kan løsne har vi laget en liten bøyle som løser pluggen. Kan en tilsvarende hjemmemekket løsning funke for schukouttakene? Kan disse to parallell kobles inn til bryteren som du velger landstrøm aggregat eller inverter?

Link to post

Jeg er ikke redd for at stikk skal ramle ut. Jeg liker ikke å kjøre en stikk inn som tilførsel i et fast opplegg. For meg blir det unaturlig å ha en stump 2,5 kvadrat skjøteledning inn i en DIN-skinnemontert jordfeilautomat med fast opplegg ut av denne automaten. Som skal kunne lastes med 3 kW kontinuerlig. Jeg er sær, jeg vil ikke ha det slik.

 

@JRK, ja, det lar seg gjøre. Med jeg vil ikke trives med løsningen. Helst ville jeg hatt en inverter uten stikkontakter. Men da heter den Victron, veier tre ganger mer og koster minst dobbelt så mye. Jeg har adresse i Strömstad og får Giandel og Li Time sendt fraktfritt dit uten problemer med MVA. Den eneste ulempen er garanti og eventuell reklamasjon som er enklere og bedre om jeg handler hos Seatronic.

Link to post
Ttopp skrev On 16.4.2025 at 17.52:

Der vil Max amp på kabler med tem på opptil 105 g celsius være : 

 

50mm2 270a

70mm2 330a

90mm2 390a

 

Hvordan terminerer du en 50mm2 kabelsko med 8mm hull når den skal være godkjent for 270A, og hva slags kabelsko bruker du da? 

 

Hos oss er det utelukkende benyttet profesjonelle kabelsko av den DNV sertifiserte typen abiko KRF 50-8.  Den presses med skikkelig pressutstyr, og da er den godkjent for inntil 190A. 

 

Hvilken type kabelsko  anbefales for 270A kontinuerlig last?  Når jeg ser på båtbutikker og andre plasser som selger kabelsko, så er det ingen som er i nærheten av kvaliteten til de abiko KRF skoene jeg har som tåler 190A ved 50mm2 kabel. (DNV E-9979,IEC 61238-1-3). Det synest jeg folk skal være klar over før de følger råd om å sikre en 50mm2 med 250A, og kjøper kabelsko fra båtbutikk.  Velger man  150A ANL sikringer, så er man faktisk mer på nivå med de kabelskoene folk flest bruker, og de maritime normene som våre myndigheter kjenner best.  

Link to post

Takker, det tilflyter stadig mer nyttig informasjon. 

Jeg var inne på hjemmesiden til Abiko. Der fant jeg samme type KRF ringkabelsko som jeg har presset på mine 95 kvadrat kabler som jeg fikk etter demontering av en generatorstasjon offshore. For at disse kabelskoene skal holde spec., er det viktig at man bruker korrekt pressverktøy. Som i dette tilfellet er identisk med den gamle presstangen som Biltema i sin tid leverte. Og den presser ikke 6-kant. Og å presse en 95 kvadrat kobber KRF med manuell tang, krever alt hva jeg har av hvalpefett og muskler. 

 

Abiko har på programmet KRF 95 kvadrat med hull for M8.

 

Tilsvarende denne tangen er avbildet på hjemmesiden til Abiko:

Huldamars2015004.jpg.75c53bc8d91fd15710d8fd7108b87304.jpg

Link to post
Hulda skrev for 11 timer siden:

Jeg er ikke redd for at stikk skal ramle ut. Jeg liker ikke å kjøre en stikk inn som tilførsel i et fast opplegg. For meg blir det unaturlig å ha en stump 2,5 kvadrat skjøteledning inn i en DIN-skinnemontert jordfeilautomat med fast opplegg ut av denne automaten. Som skal kunne lastes med 3 kW kontinuerlig. Jeg er sær, jeg vil ikke ha det slik.

 

@JRK, ja, det lar seg gjøre. Med jeg vil ikke trives med løsningen. Helst ville jeg hatt en inverter uten stikkontakter. Men da heter den Victron, veier tre ganger mer og koster minst dobbelt så mye. Jeg har adresse i Strömstad og får Giandel og Li Time sendt fraktfritt dit uten problemer med MVA. Den eneste ulempen er garanti og eventuell reklamasjon som er enklere og bedre om jeg handler hos Seatronic.

Du er absolutt ikke sær. Er egentlig helt enig Hulda. Jeg har heller ikke slike løsninger, men ser jo at det er en fullt ut forsvarlig løsning for den som vil spare noen kroner. 
 

Link to post

Det var akkurat den presstanga vi brukte for å presse både 50 og 70 mm2 i vår installasjon. Den kostet ca 700 kr i sin karriere i Biltema sitt sortiment.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...