Jump to content

Anbefalt kabelkvadrat for 400 A sikring

Hulda

Recommended Posts

On 4/16/2025 at 2:23 AM, Komodo said:

Ser nå at det er et par tall jeg ikke får helt til å stemme. Mens de anbefaler 2x95mm2 på 12/3000, anbefaler de bare 1x50mm2 på 24/3000. Noen som har en rimelig forklaring på det? i mitt hode burde anbefalt tverrsnitt vært omtrent i forholdet 1:2, ikke slik som her, altså nesten 1:4.

Energien avgitt til kabelen som varme vil jo vaere RI^2, der R er motstanden i kabelen og I er stroemmen.  Dvs at varmeutviklingen dropper til 1/4 near stroemmen halveres, dersom kabeltverrsnittett reduseres til 1/4 vil varmeutviklingen vaere den samme. Naa vil jo den tynneste kabelen bli litt varmere siden den ikke greier aa kvitte seg med varmen like effektivt (mindre overflate pr lengdeenhet). Saa tversnittet med 48V burde kanskje vaere en plass mellom 1/4 og 1/2 av tversnittet med 12V.

Som informert tidligere, så kommer Hulda prosjekt Li og Inverter til å ta plass til vinteren. I mellomtiden utdanner jeg meg innen svakstrøm. Og her er noen av de jeg bruker i utdanningsøyemed:

Explorist. Som kjører amerikansk standard, hvilket virker til å være et godt utgangspunkt. Som AYBC, som for meg virker til å være innenfor det jeg mener er vettugt. 

Clark's Adventure 

Cleversolarpower by Nick han er mer europeisk i USA

Og litt av denne kroppen her: Nigel Calder. Han er en guru innen elektro og korrosjon. Tok han en gang med feilinformasjon innen korrosjon. Fikk ikke noe svar. Tror han ble sur. Ellers er jeg enig i det aller, aller meste. Tross alt er han en guru.

Uansett, så langt er det 'Explorist' som er nummer 1. 

Ellers har Hulda nå blitt utstyrt med MRBF type sikringer fra den verdenskjente og meget respekterte:

20250422_145559.jpg.6fc0423d50cd0df49425a119cab4ea05.jpg

Akkurat nå er 2x 200 Ah LiFepo4 koblet med 50 kvadrat kabler og terminalsikret på begge plusser med 200 A sikringer. Slik sett at felles pluss ut er sikret med 200 A. Deretter kommer en batteribryter og 100 A ANL både på pluss og minus. Bedre enn ingenting. Frem til ANL er det 4 meter kabel 50 kvadrat. 

Etter hvert som ting utvikler seg, vil det jeg skriver trolig bli flyttet over til 'Byggingen av Hulda'. Jeg har så langt i denne tråden blitt utmerket veiledet og fått øket mitt innsyn i vesentlig grad. 

Når det gjelder hva jeg har lov til å gjøre, velger jeg å sveve i den troen at jeg kan gjøre alt, så lenge det er fagmessig utført og dokumentert. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...