Komodo Startet 14.April Link til dette innlegget Startet 14.April Arne2 skrev for 23 timer siden: Nå føler jeg meg vel nærmest programforpliktet til å si at dette dreier seg om en installasjon, som er langt hinsidig utenfor det som en "formelt sett amatør" har lov til å gjennomføre. Har du en link til loven som sier dette? Kommentar fra moderator: Emnet, inkl. meningsmåling, er opprettet av moderator og innleggene fra Anbefalt kabelkvadrat for 400 A sikring er flyttet hit. Meningsmålingen er anonym, ingen kan se hva du har stemt. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April 3 minutes ago, Komodo said: Har du en link til loven som sier dette? Ja selvfølgelig, men gidder ikke den diskusjonen flere ganger. Regner det som bortkastet tid. Link to post
Komodo Svart 14.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April Arne2 skrev 3 minutter siden: Ja selvfølgelig, men gidder ikke den diskusjonen flere ganger. Regner det som bortkastet tid. Ok, da tror jeg bare vi kan si at du ikke har dekning for påstanden din. Minner om at det er snakk om et 12V anlegg i en båt. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April 5 minutes ago, Komodo said: Ok, da tror jeg bare vi kan si at du ikke har dekning for påstanden din. Minner om at det er snakk om et 12V anlegg i en båt. Hvis du er elektrofagmann så kan vi diskutere det på PM. Ellers ikke. Link to post
Bonus Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Arne2 skrev 22 minutter siden: Ja selvfølgelig, men gidder ikke den diskusjonen flere ganger. Regner det som bortkastet tid. Det er lett å være enig i at 12V forlegninger i båt (om det skal føres og sikres for mer enn de små 2-3A) krever kunnskap og erfaring for å sikre seg best mulig for skade og brann. Men, et overgripende spørsmål er jo om man som ufaglært har lov til å gjøre slikt arbeid på egen båt. Det er jo informasjon som er vesentlig for mange her inne på baatplassen og burde, for de som kan, være lett å svare på. Så, igjen: Har man lov til dette? Eller, om man ikke har det, hvilken norsk lov eller forordning regulerer dette? Link to post
Steihy Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Arne2 skrev 24 minutter siden: Hvis du er elektrofagmann så kan vi diskutere det på PM. Ellers ikke. Mange ting gjentas her, fordi nye folk spør. Dette har allmen interesse. Begrunnelsen din for ikke å svare er usaklig, en elektrofagmann har ikke behov for å spørre. Du behøver ikke diskutere, bare henvise til hjemmelen. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bonus Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Om jeg synser litt videre; For kabler mellom trafo i gata og husinntak for normale IT eller TN anlegg, skal strømgrensene en kabel kan bære (og sikres for) justeres for hvordan kabelen legges (derating). Det er forskjell på godkjent kapasitet for kabel forlagt i fri luft, kabel nedgravd og kabel lagt inntil brennbart treverk e.l. Antar at det er lurt å ta tilsvarende hensyn når man dimensjonerer den type kabelforlegning som denne tråden omhandler. Link to post
Hulda Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Kan legge til at jeg la opp 220 V i Hulda. Bestilte inn elektriker fra Bravida for godkjenning. Han plukket opp alle stikk og koblingsbokser, gikk over fra A til Å. Det eneste han ikke godkjente var en stikkontakt som ikke var jordet. Så fikk jeg samsvarserklæring. Slik sett er jeg nok ikke fullstendig bortreist. Men jeg har mer respekt for Ampere enn Volt, uttrykt litt flåsete. I den kontekst at energi er A*V (P=R*I(squ)). Link to post
Arne2 Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April 5 minutes ago, Steihy said: Mange ting gjentas her, fordi nye folk spør. Dette har allmen interesse. Begrunnelsen din for ikke å svare er usaklig, en elektrofagmann har ikke behov for å spørre. Du behøver ikke diskutere, bare henvise til hjemmelen. Har undervist våre kommende elektrikere og elektrofagfolk i elektriske installasjoner, regelverk og elsikkerhet gjennom mange år, og har også arbeidet som fagansvarlig i bedrift. Erfaringen er vel den at det å forøke å legge fram det som går på regelverk her på baatplassen.no det kan ikke føre noen vei. Man kan ringe til DSB eller til DLE. De har informasjonsplikt. Link to post
Steihy Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Som sagt, du behøver ikke legge frem eller diskutere noe, bare oppgi regelen. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Anders And Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Det er "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr" som regulerer dette. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739 I veiledningen fra DSB (https://www.dsb.no/elsikkerhet/kvalifikasjoner-foretak-og-virksomhet/veiledning-til-forskrift-om-elektroforetak-mv/#krav-til-kvalifikasjoner) blir det spesifisert følgende: Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt: - effekten ikke overstiger 200 VA, - monterings- og bruksanvisning følges nøye, - hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og - tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Arne2 Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April 4 minutes ago, Steihy said: Som sagt, du behøver ikke legge frem eller diskutere noe, bare oppgi regelen. Det er for mye arbeid. Det er heller ikke slik regelverket fungerer. Link to post
Arne2 Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April 7 minutes ago, Anders And said: Det er "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr" som regulerer dette. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739 I veiledningen fra DSB (https://www.dsb.no/elsikkerhet/kvalifikasjoner-foretak-og-virksomhet/veiledning-til-forskrift-om-elektroforetak-mv/#krav-til-kvalifikasjoner) blir det spesifisert følgende: Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt: - effekten ikke overstiger 200 VA, - monterings- og bruksanvisning følges nøye, - hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og - tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt. Ja, det er jo helt rett. Men så følger normalt hele denne uendelige diskusjonen om at dette regelverket gjelder for båt eller ikke. Det gjør det jo, men jeg gidder i hvert fall ikke å kjøre den diskusjonen enda en gang. Det er jo tydeligvis en del som mener noe slikt som at: hvis jeg dreper min svigermor ved hjelp av en farlig installasjon i mitt hus, da er det et lovbrudd, men hvis jeg dreper min svigermor ombord i båten, på samme måte, så er det helt greit. Prinsippene for krav til sikkerhet for å sikre liv og verdier gjelder jo likt for bolig og for båt. Link to post
Steihy Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Det f Arne2 skrev 7 minutter siden: Det er for mye arbeid. Det er heller ikke slik regelverket fungerer Det finnes vel ikke regler for hvilke regler man kan henvise til..? Men slik jeg leser dette er det lov å gjøre 12V delen selv etter de reglene som er oppgitt, og at det er koblingen til 230V som er grensa. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bonus Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Loven det vises mot, heter "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr". Altså en lov som regulerer elektroforetak og kvalifikasjonskrav for .... Kan den da anvendes for å regulere eget privat, ikke faglært arbeid på egne lavspent (12V) installasjoner som ikke skal tilkobles 230V? Altså ikke et elektroforetak? Jeg spør fortsatt kun etter den juridiske siden, ikke hva som er smart eller fornuftig. Altså: Om jeg som lekmann eksempelvis legger og tilkobler kabler i egen privat småbåt for drift av 12V baugthruster (flere hundre ampere), gjør jeg da noe prinsipielt ulovlig? Eller har jeg prinsipielt lov, men det blir ulovlig om jeg ikke gjør det trygt og sikkert? Eller er det prinsipielt lov, samme hvor dårlig eller usikkert jeg gjør arbeidet? Om det er prinsipielt (juridisk) lov, hvordan vil et forsikringsselskap stille seg til en ev. brann og det avdekkes at jeg (ufaglært): Har gjort arbeidet med god kvalitet? Har gjort dårlig og usikkert arbeid? Hvilke lover eller hjemler vil da forsikringsselskapet vise til om de gir avkorting i forsikringen? Eller regulerer de sin mulighet til avkorting i egne regler (polisen)? Link to post
Anders And Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Bonus skrev 5 minutter siden: og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr Ja, det er denne som gjør det. Hvis du ser i veiledningen, til denne forskriften, fra DSB så finner du også unntakene som gjør at du kan koble lampettledningene hjemme selv. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Bonus Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Anders And skrev 1 minutt siden: Ja, det er denne som gjør det. Hvis du ser i veiledningen, til denne forskriften, fra DSB så finner du også unntakene som gjør at du kan koble lampettledningene hjemme selv. Så den loven gjelder da ikke kun elektroforetak og deres personnells kvalifikasjonskrav, men også meg som privatperson på egne 12V installasjoner som ikke kobles til 230V? Link to post
Anders And Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Bonus skrev 6 minutter siden: men også meg som privatperson på egne 12V installasjoner Ja GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Bonus Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Det må jo være vesentlig for båteiere å få dette sikkert bekreftet? Med antallet båtbranner forårsaket av 12V installasjoner og de presumptivt store implikasjonene av slike, så må det jo være sentralt å vite om man kan dømmes for, eller få betydelig avkorting i egen forsikring om man ev. har utført arbeid på slike installasjoner selv. Link to post
Lars H. Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Som en kontrollør en gang sa, "Jeg driter i om det er en fagmann som har lagt opp dette, bare det er fagmessig utført"!! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Anders And Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Bonus skrev 24 minutter siden: Det må jo være vesentlig for båteiere å få dette sikkert bekreftet? Dette er ganske kompliserte greier, og det finnes sikkert mange unntak. Men det som er sikkert er følgende: Selve den elektriske installasjonen i fritidsbåter er regulert under "Forskrift om maritime elektriske anlegg" https://lovdata.no/forskrift/2001-12-04-1450/§2 I DSB sin veiledning til denne forskriften § 4 så står det følgende: Hvem som kan forestå prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime elektriske anlegg reguleres i forskrift 19. juni 2013 nr. 739 om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek). https://www.dsb.no/elsikkerhet/maritime-elektriske-anlegg/veiledning-til-forskrift-om-maritime-elektriske-anlegg/ Forskrift 19. juni 2013 nr. 739: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739 I veiledningen fra DSB blir det spesifisert følgende: Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt: - effekten ikke overstiger 200 VA, - monterings- og bruksanvisning følges nøye, - hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og - tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt. https://www.dsb.no/elsikkerhet/kvalifikasjoner-foretak-og-virksomhet/veiledning-til-forskrift-om-elektroforetak-mv/#krav-til-kvalifikasjoner Bonus skrev 1 time siden: Om jeg som lekmann eksempelvis legger og tilkobler kabler i egen privat småbåt for drift av 12V baugthruster (flere hundre ampere), gjør jeg da noe prinsipielt ulovlig? Jeg tror det, ja. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Bonus Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Anders And skrev 1 minutt siden: ... I veiledningen fra DSB blir det spesifisert følgende: Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt: - effekten ikke overstiger 200 VA, Kulepunktet i rødt (uthevet av meg) vil jo være veldig beskrivende. Uansett om det er sikret effekt, kortslutningseffekt, apparateffekt ++, så er jo 200VA i en 12V (DC) installasjon ikke mer enn 16A. Er ikke mange startmotorer, dynamoer eller baugthrustere som klarer seg med det. Link to post
Arne2 Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April 9 minutes ago, Anders And said: Dette er ganske kompliserte greier, og det finnes sikkert mange unntak. Men det som er sikkert er følgende: Selve den elektriske installasjonen i fritidsbåter er regulert under "Forskrift om maritime elektriske anlegg" https://lovdata.no/forskrift/2001-12-04-1450/§2 Takk og pris for at det er noen som orker å ta over den diskusjonen. Har forsøkt å forklare disse prinsippene mange ganger før, men det har vist seg umulig. Link to post
Steihy Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Bonus skrev 1 time siden: hvordan vil et forsikringsselskap stille seg til en ev. brann og det avdekkes at jeg (ufaglært): Det med kobling mellom forsikringer og andre regler er ikke helt lett å forstå. En kasko er ofte solgt som en ren tabbeforsikring. Det er altså ofte lov å drite seg ut. Jeg har en båtbrann med forsikringoppgjør bak meg. Fordi det førte til redningsaksjon var politiavhør obligatorisk. Hverken politiet eller forsikringsselskapet stilte noen tekniske spørsmål rundt el. anlegget. Og så har jeg en grunnstøting med nesten fullverdi reparasjon. Det var helt åpenbart min feil og klart brudd på regler om oppmerksomhet o.l. Eneste diskusjonen var om verdi - kondemnering eller reparasjon. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Arne2 skrev 6 minutter siden: Har forsøkt å forklare disse prinsippene mange ganger før, men det har vist seg umulig. Det med å forklare lover og regler på en forståelig og klar måte er jo et eget fag. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn