ph. Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April det mest praktiske svaret er vel at hensynet til sikkerhet og funksjon (fx. tilstrekkelig dimensjonerte og solide forbindelser, godt dokumentert ryddig opplegg med sikrede kurser ) bør bestemme selv om lovgymnastikk og forsikringssvindel kan være fristende så lenge man er trygt på land.. Hvorvidt strøm og spenning ute av fase gir annet effektresulat er mindre vesentlig p.. Link to post
Komodo Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April TrikkerN Lønning skrev for 19 timer siden: Personlig skulle jeg ønske du tok feil her, men du har helt rett.(Dette har ingenting med kommersiell interesse å gjøre) FEK(Forskrift om elektroforetak) regulerer ikke elinstallasjoner i fritidsbåter, da maritime anlegg, inkludert fritidsbåter, er unntatt (§ 2). I stedet er FOR-2016-01-15-35 (om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv.) relevant, under Sjøfartsdirektoratets myndighet. Den implementerer EU-direktivet 2013/53/EU og krever at nye fritidsbåter er CE-merket, inkludert sikre elektriske installasjoner i tråd med ISO-standarder (som ISO 10133 for likestrøm og ISO 13297 for vekselstrøm). For små fritidsbåter er det få spesifikke krav, og Nordisk Båtstandard gir veiledning. Sitat fra sjøfartsdirektoratet : "Det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy. Men elektriske installasjoner skal utføres i henhold til fritidsfartøyforskriften og harmonisert standard." TrikkerN Lønning skrev for 17 timer siden: FEK har satt en begrensing på 200VA≈200W. FEK regulerer ikke arbeid på 12V-anlegg ombord i fritidsbåt, pd. foreligger det ikke noe regulering ved arbeid ombord i fritidsbåt. Sitatet mitt er hentet fra sist jeg var involvert i tilsvarende diskusjon her i 2020. I lys av den diskusjonen sendte jeg et spørsmål direkte til Sdir. Etter mange purringer var det den teksten jeg fikk til svar. Det du skriver her er veldig interessant @TrikkerN Lønning. Når jeg leser FEK og unntakene i §2c, er det ikke innlysende for meg om fritidsfartøy er unntatt eller ikke. Ordet fritidsfartøy er ikke brukt i den paragrafen. Men ut fra det du skriver her, tolker jeg det slik at du har vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet og fått en avklaring på at fritidsfartøy faktisk er unntatt, stemmer det? Og at det er de som viser til at det er Fritidsfartøyforskriften som gjelder? I så tilfelle er jo dette veldig interessant, da det er en avklaring som det er umulig å lese seg til ut fra tekstene i forskriftene. Jens_P skrev for 4 timer siden: Så kan vi løfte forvirringen til et nytt nivå. VA(VoltAmpere) er måleenhet for tilsynelatende effekt i vekselstrøm kretser. Måleenheten eksisterer ikke for likestrøm, her angis effekt i W(Watt). Jeg har såpass tiltro til lovmakerne at hadde denne forskriften vært gjeldene for likestrøm så hadde effektrgrensen vært angitt W i tillegg til VA eller på annen måte tydeliggjort at grensen gjelder både vekselstrøm og likestrøm. Skarpt observert @Jens_P Jeg tenkte ikke på dette med det samme, måtte grave litt bak i hjernebarken for å trekke dette fram. Som du sier er jo tilsynelatende effekt et begrep som er knyttet til vekselstrøm, og fritt etter hukommelsen årsaken til at vi må putte inn cos phi i effektformelen ved trefaset vekselspenning. Helt irrelevant å bruke i en situasjon med likestrøm. Her et utdrag fra SNL: Voltampere er en enhet som brukes innen fagområdet vekselstrømteknikk for tilsynelatende effekt, det vil si for produktet av effektivverdiene av strøm og spenning. Den tilsynelatende effekten er vanligvis større enn både den aktive og reaktive effekten. Dette skjer når vekselstrøm møter induktiv eller kapasitiv motstand, hvorved maksimumsverdiene for strøm og spenning blir forskjøvet i forhold til hverandre. Dette kalles for faseforskyvning og angis med vinkelen φ. Så som du sier, bruken av begrepet VA alene er jo nok til å slå ihjel argumentet om at begrensingen på 200VA gjelder likestrømsanlegg. Ser fram til å få en avklaring på dette. For som jeg skrev tidligere, dersom det viser seg at begrensningen på 12V / 17A gjelder for ufaglærte og fritidsbåter, så er det mange som seiler rundt med ulovlige anlegg! Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Komodo skrev Just now: Det du skriver her er veldig interessant @TrikkerN Lønning. Når jeg leser FEK og unntakene i §2c, er det ikke innlysende for meg om fritidsfartøy er unntatt eller ikke. Ordet fritidsfartøy er ikke brukt i den paragrafen. Men ut fra det du skriver her, tolker jeg det slik at du har vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet og fått en avklaring på at fritidsfartøy faktisk er unntatt, stemmer det? Og at det er de som viser til at det er Fritidsfartøyforskriften som gjelder? I så tilfelle er jo dette veldig interessant, da det er en avklaring som det er umulig å lese seg til ut fra tekstene i forskriftene. Skarpt observert @Jens_P Jeg tenkte ikke på dette med det samme, måtte grave litt bak i hjernebarken for å trekke dette fram. Som du sier er jo tilsynelatende effekt et begrep som er knyttet til vekselstrøm, og fritt etter hukommelsen årsaken til at vi må putte inn cos phi i effektformelen ved trefaset vekselspenning. Helt irrelevant å bruke i en situasjon med likestrøm. Her et utdrag fra SNL: Voltampere er en enhet som brukes innen fagområdet vekselstrømteknikk for tilsynelatende effekt, det vil si for produktet av effektivverdiene av strøm og spenning. Den tilsynelatende effekten er vanligvis større enn både den aktive og reaktive effekten. Dette skjer når vekselstrøm møter induktiv eller kapasitiv motstand, hvorved maksimumsverdiene for strøm og spenning blir forskjøvet i forhold til hverandre. Dette kalles for faseforskyvning og angis med vinkelen φ. Så som du sier, bruken av begrepet VA alene er jo nok til å slå ihjel argumentet om at begrensingen på 200VA gjelder likestrømsanlegg. Ser fram til å få en avklaring på dette. For som jeg skrev tidligere, dersom det viser seg at begrensningen på 12V / 17A gjelder for ufaglærte og fritidsbåter, så er det mange som seiler rundt med ulovlige anlegg! Ja, diskuterte dette en gang i 2019/2020 og i den forbindelse sendte jeg mail i håp om å få en avklaring. Den gang var det innlysende for meg at FEK gikk hånd i hånd med andre relevante lover - Måtte innse at jeg tok feil. Her er hele mailen,ink mitt spørsmål. Fra meg: Regler rundt utførelse av elektrisk arbeid i fritidsbåt: Hvilke kvalifikasjoner kreves for å legge opp 12V-anlegg i en fritidsbåt? Og hvilke regelverk/lovverk legges til grunn? Svar fra Senior ingeniør sdir. Vi viser til din e-post datert 05.01.2020 om foretak som elektriker på fritidsbåt. CE-merking av fritidsfartøy reguleres av forskrift 15. januar 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv. (fritidsfartøyforskrift) Det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy. Men elektriske installasjoner skal utføres i henhold til fritidsfartøyforskriften og harmonisert standard. Du kan finne mer informasjon om harmonisert standard på: https://ec.europa.eu/growth/single-market/european-standards/harmonised-standards/recreational-craft_en Link to post
Lars H. Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April TrikkerN Lønning skrev 9 minutter siden: Det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy. Men elektriske installasjoner skal utføres i henhold til fritidsfartøyforskriften og harmonisert standard. Da får det meg til å tenke på en uttalelse fra en kontrollør av det elektriske opplegget i en bolig: "Jeg driter i om det er utført av en fagperson eller amatør, - bare det er fagmessig utført!" Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Jens_P skrev for 4 timer siden: Så kan vi løfte forvirringen til et nytt nivå. VA(VoltAmpere) er måleenhet for tilsynelatende effekt i vekselstrøm kretser. Måleenheten eksisterer ikke for likestrøm, her angis effekt i W(Watt). Jeg har såpass tiltro til lovmakerne at hadde denne forskriften vært gjeldene for likestrøm så hadde effektrgrensen vært angitt W i tillegg til VA eller på annen måte tydeliggjort at grensen gjelder både vekselstrøm og likestrøm. Veldig godt observert, dette reflekterte jeg ikke over, og det du påpeker er helt korrekt.😅 Oppnår man VA ved likestrøm, så har man i hvertfall ikke likestrøm lengre. 😎 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Lars H. skrev Just now: Da får det meg til å tenke på en uttalelse fra en kontrollør av det elektriske opplegget i en bolig: "Jeg driter i om det er utført av en fagperson, - bare det er fagmessig utført!" Hehe, måtte smile litt da jeg så det du skrev tidligere – det ligger mye sannhet i det. Det er ingen tvil om at det finnes elektrikerarbeid som kunne vært gjort bedre. Jeg merker det spesielt godt nå som jeg “sitter på den andre siden av bordet” i jobbsammenheng. Link to post
Cheyenne Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April TrikkerN Lønning skrev 32 minutter siden: Hehe, måtte smile litt da jeg så det du skrev tidligere – det ligger mye sannhet i det. Det er ingen tvil om at det finnes elektrikerarbeid som kunne vært gjort bedre. Jeg merker det spesielt godt nå som jeg “sitter på den andre siden av bordet” i jobbsammenheng. Hadde en sak for fem seks år siden da minstemann flyttet inn i helt nytt hus. Når en to kw vifteovn startet i stua sank lysstyrken i spotene ganske mye. Målte og testa litt her og der og når det ble satt på en 3,5 kw ovn på siste kontakt i sikringskursen så sank vel spenningen med ca 30 volt. Klagde på dette til elfirmaet som hadde installert, men i første omgang ville de ikke gjøre noe og avfeide med at det var normalt med litt spenningsfall. Lang historie kort så viste det seg at de hadde lagt det opp sånn at det var ca 70 meter ledning fra sikringen til siste kontakten. Prøvde å forklare at det kunne ha noe med langt strekk å gjøre, men siden jeg ikke var elektriker ville de ikke høre på meg, men brukte mange timer på å finne ut det jeg sa med en gang. Dette ble en dyr lærepenge for de da de til slutt måtte åpne opp i vegger og tak for å installere flere kurser. Er som sagt ikke elektriker men hvis du har spenningsfall så er det vel somregel to årsaker: dårlig kontakt, for tynne kabler/ledninger i forhold til lengde. Link to post
Komodo Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April TrikkerN Lønning skrev 49 minutter siden: Ja, diskuterte dette en gang i 2019/2020 og i den forbindelse sendte jeg mail i håp om å få en avklaring. Den gang var det innlysende for meg at FEK gikk hånd i hånd med andre relevante lover - Måtte innse at jeg tok feil. Den som er i stand til å innse at man tar feil, lærer og går videre som en klokere mann. Ikke alle innehar den egenskapen TrikkerN Lønning skrev 49 minutter siden: Her er hele mailen,ink mitt spørsmål. Fra meg: Regler rundt utførelse av elektrisk arbeid i fritidsbåt: Hvilke kvalifikasjoner kreves for å legge opp 12V-anlegg i en fritidsbåt? Og hvilke regelverk/lovverk legges til grunn? Svar fra Senior ingeniør sdir. Vi viser til din e-post datert 05.01.2020 om foretak som elektriker på fritidsbåt. CE-merking av fritidsfartøy reguleres av forskrift 15. januar 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv. (fritidsfartøyforskrift) Det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy. Men elektriske installasjoner skal utføres i henhold til fritidsfartøyforskriften og harmonisert standard. Du kan finne mer informasjon om harmonisert standard på: https://ec.europa.eu/growth/single-market/european-standards/harmonised-standards/recreational-craft_en Ja, dette var jo interessant. Men jeg må vel si at det var noe kortere og enklere formulert enn jeg hadde håpet. Han sier jo ingenting om at FEK ikke gjelder for fritidsfartøy, han sier bare at det er fritidsfartøyforskriften som gjelder, og at det ikke stilles spesielle krav til sertifikat som skibselektriker. Han sier jo heller ikke at det ikke stilles krav til fagbrev som elektriker, bare at det ikke stilles dette spesielle kravet. Dette er det eneste jeg finner i forskriften om elektrisk installasjon: Ingenting om krav til den som installerer altså. Hvilke harmoniserte standarder som gjelder og hva de sier vet jeg ikke. Men tviler på at det står noe om kompetansekrav der. Jeg lurer derfor fremdeles på hvor du har fra at fritidsfartøy er unntatt i FEK §2c. Hadde jo egentlig håpet på at det var SD som spesifiserte akkurat dette. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Komodo skrev 2 minutter siden: Den som er i stand til å innse at man tar feil, lærer og går videre som en klokere mann. Ikke alle innehar den egenskapen Ja, dette var jo interessant. Men jeg må vel si at det var noe kortere og enklere formulert enn jeg hadde håpet. Han sier jo ingenting om at FEK ikke gjelder for fritidsfartøy, han sier bare at det er fritidsfartøyforskriften som gjelder, og at det ikke stilles spesielle krav til sertifikat som skibselektriker. Han sier jo heller ikke at det ikke stilles krav til fagbrev som elektriker, bare at det ikke stilles dette spesielle kravet. Dette er det eneste jeg finner i forskriften om elektrisk installasjon: Ingenting om krav til den som installerer altså. Hvilke harmoniserte standarder som gjelder og hva de sier vet jeg ikke. Men tviler på at det står noe om kompetansekrav der. Jeg lurer derfor fremdeles på hvor du har fra at fritidsfartøy er unntatt i FEK §2c. Hadde jo egentlig håpet på at det var SD som spesifiserte akkurat dette. Jeg fikk AI til og oppsummere relevante innspill/linker her, samt maildialog med Sdir.(Obs: langt tilsvar) 1. Innledning Elektriske lavvoltsanlegg (12/24 V likespenning, DC) i fritidsbåter driver essensielle funksjoner som belysning, pumper, navigasjonssystemer og batterilading. Sikkerhet er avgjørende for å unngå risikoer som kortslutning, brann eller skade på utstyr, samtidig som regelverket i Norge gir båteiere fleksibilitet til å utføre enkle arbeider selv. Denne oppsummeringen analyserer hvilke kvalifikasjoner som kreves for å legge opp, vedlikeholde eller endre 12/24 V-anlegg i fritidsbåter, definert som fartøy med skroglengde mellom 2,5 og 24 meter, og hvilke lover og forskrifter som gjelder. Informasjonen er basert på norske forskrifter, EU-direktiver, veiledningen til FOR-2001-12-04-1450 (heretter kalt Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB, tilgjengelig på dsb.no), og en e-postdialog med Sjøfartsdirektoratet datert 05.01.2020. Målet er å gi en klar og helhetlig oversikt over regelverket og praktiske implikasjoner for båteiere. 2. Relevante forskrifter og direktiver Arbeid på lavvoltsanlegg i fritidsbåter reguleres av flere regelverk, som hver bidrar til å definere sikkerhetskrav og kvalifikasjonsbehov. Nedenfor er en detaljert gjennomgang av de mest sentrale forskriftene og direktivene, med fokus på deres anvendelse for 12/24 V-anlegg. 2.1 FOR-2001-12-04-1450 – Forskrift om maritime elektriske anlegg • Virkeområde: Forskriften gjelder prosjektering, utførelse, drift, endring og vedlikehold av maritime elektriske anlegg på norske skip, sjøredskaper og fritidsfartøy (§ 2). Fritidsbåter er eksplisitt inkludert, definert som fartøy med skroglengde mellom 2,5 og 24 meter (§ 3), i tråd med definisjoner i fritidsfartøyregelverket. • Sikkerhetskrav: Kapittel IV (§§ 10–33) fastsetter funksjonsbaserte krav til elsikkerhet, som er relevante for både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC) anlegg, inkludert: • § 14 og § 15: Beskyttelse mot elektrisk støt ved normal bruk og ved feil. For 12/24 V DC er risikoen for støt minimal, og enkle tiltak som isolering eller kapsling er tilstrekkelige, som bekreftet i Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 14). • § 16: Beskyttelse mot skadelige termiske virkninger, som brannfare fra overoppheting eller kortslutning. • § 17: Beskyttelse mot overstrøm, som kan oppnås med sikringer eller brytere. Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 17) noterer at for startbatterier, vanlige i fritidsbåter, kan en bryter brukes i stedet for overstrømsvern. • § 23: Krav om ventilasjon for akkumulatorbatterier for å hindre gassansamling, et viktig punkt for fritidsbåter med batteribanker. Disse kravene er generelle, men deres anvendelse på lavvoltsanlegg er mindre kompleks på grunn av lav risiko. • Kvalifikasjonskrav: FOR-2001-12-04-1450 § 4 pålegger eieren av et fritidsfartøy å sørge for at det elektriske anlegget tilfredsstiller sikkerhetskravene. Det stilles ingen eksplisitte krav om elektrofaglig sertifisering eller formelle kvalifikasjoner for arbeid på lavvoltsanlegg. Dette innebærer at båteiere kan utføre arbeidet selv, så lenge installasjonene er forsvarlige og sikre. • Unntak for fritidsbåter: Forskriften gir fritidsbåter betydelige unntak fra byråkratiske krav: • § 6: Unntatt fra krav om kontroll og erklæring om samsvar. • § 7: Unntatt fra plikt til å utarbeide omfattende dokumentasjon. • § 8: Unntatt fra meldeplikt til myndighetene. Disse unntakene, bekreftet i Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til §§ 6–8), reduserer formalitetene og støtter at båteiere kan håndtere arbeider på 12/24 V-anlegg uten å involvere myndigheter eller fagfolk. • Anbefalte standarder: Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 5) lister normer som kan brukes for å oppfylle sikkerhetskravene, inkludert: • ISO 10133 – Small craft – Electrical systems – Extra low voltage DC installations, som spesifikt omhandler likestrømsanlegg under 50 V, typisk 12/24 V i fritidsbåter. • Nordisk Båtstandard, en praktisk veileder for elektriske installasjoner i fritidsbåter, særlig i Norden. Disse standardene er ikke juridisk bindende, men oppfyllelse av dem anses som en måte å møte forskriftens krav på. De er utformet for å være tilgjengelige for båteiere uten elektrofaglig bakgrunn, og inkluderer retningslinjer for sikringer, kabelføring og batterihåndtering. • Praktisk betydning: For lavvoltsanlegg krever FOR-2001-12-04-1450 at installasjoner er sikre, men fraværet av kvalifikasjonskrav og dokumentasjonsplikt gir båteiere frihet til å utføre arbeider som installasjon av lys, pumper eller batterisystemer selv, forutsatt at de følger anerkjente standarder. 2.2 FOR-2013-06-19-739 – Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav (FEK) • Virkeområde: Reguleres landbaserte elektriske anlegg og arbeid utført av elektroforetak. FEK § 2, fjerde ledd bokstav c unntar eksplisitt maritime elektriske anlegg, inkludert de i fritidsbåter, fra forskriftens anvendelse, da disse reguleres av FOR-2001-12-04-1450. • Kvalifikasjonskrav: FEK krever at arbeid på landbaserte anlegg utføres av kvalifiserte elektrofagfolk (§ 5), men dette kravet har ingen relevans for fritidsbåter, gitt unntaket for maritime anlegg. For 12/24 V-anlegg om bord er det dermed ingen plikt til å engasjere sertifiserte fagfolk. • Feil i veiledningen: Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 4) hevder at FEK regulerer hvem som kan utføre prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime anlegg. Dette er misvisende, da FEKs eget unntak klart utelukker fritidsbåter. FOR-2001-12-04-1450 er den styrende forskriften, og den krever ikke formelle kvalifikasjoner for lavvoltsarbeid. • Implikasjon: Båteiere er ikke bundet av FEKs krav om sertifiserte fagfolk og kan fritt utføre arbeid på 12/24 V-anlegg, så lenge de oppfyller sikkerhetskravene i FOR-2001-12-04-1450. 2.3 FOR-2006-07-01-458 – Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) • Virkeområde: Gjelder alt arbeid på elektriske anlegg, inkludert maritime, med mål om å sikre at arbeidet utføres uten fare for liv, helse eller materielle verdier (§ 3). For lavvoltsanlegg (under 50 V vekselspenning eller 120 V likespenning) er risikoen for elektrisk støt minimal, og FSE stiller derfor mindre strenge krav til kompetanse (§ 16, om risikovurdering). • Kvalifikasjonskrav: FSE krever at personer som arbeider på elektriske anlegg har tilstrekkelig kompetanse til å utføre arbeidet sikkert, men det er ingen spesifikk plikt om elektrofaglig sertifisering for lavvoltsanlegg som 12/24 V DC. For fritidsbåter betyr dette at båteiere må ha grunnleggende kunnskap om sikre installasjoner, som bruk av korrekte sikringer, kabler og batterihåndtering, men de trenger ikke formelle kvalifikasjoner. • Relevans: Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 4) nevner FSE som relevant for utførelse, reparasjon, drift og vedlikehold av maritime anlegg. For båteiere innebærer dette en generell plikt til å arbeide sikkert, men FSE legger ingen vesentlige begrensninger på deres mulighet til å håndtere 12/24 V-anlegg, gitt den lave risikoen ved slike spenninger. • Praktisk betydning: FSE understreker sikkerhet, men støtter at båteiere kan utføre lavvoltsarbeid selv, så lenge de tar nødvendige forholdsregler basert på tilgjengelige standarder og veiledninger. 2.4 FOR-2016-01-15-35 – Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere • Bakgrunn: Implementerer Directive 2013/53/EU (fritidsfartøydirektivet) i norsk rett og regulerer produksjon, omsetning og sertifisering av fritidsfartøy med skroglengde 2,5–24 meter. Forskriften krever CE-merking for nye fritidsbåter for å sikre samsvar med sikkerhetskrav, inkludert elektriske installasjoner. • Elektriske anlegg: FOR-2016-01-15-35 § 3 og vedlegg krever at elektriske installasjoner i nye fritidsbåter oppfyller harmoniserte standarder, som: • ISO 10133 – Small craft – Electrical systems – Extra low voltage DC installations, for likestrømsanlegg under 50 V, som dekker 12/24 V-systemer. • ISO 13297 – Small craft – Electrical systems – Alternating current installations, for vekselstrømsanlegg opp til 250 V (relevant for landstrøm, men ikke 12/24 V DC). Disse standardene sikrer at lavvoltsanlegg er prosjektert og utført forsvarlig ved produksjon, med fokus på beskyttelse mot brann, kortslutning og gassansamling fra batterier. • Kvalifikasjonskrav: Forskriften krever ikke at elektriske installasjoner, verken ved produksjon eller vedlikehold, utføres av sertifiserte elektrikere. Dette bekreftes direkte i e-postdialogen med Sjøfartsdirektoratet (05.01.2020), hvor senioringeniøren uttaler: «Det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy. Men elektriske installasjoner skal utføres i henhold til fritidsfartøyforskriften og harmonisert standard.» • Relevans for båteiere: For nye fritidsbåter garanterer CE-merking at 12/24 V-anlegg er installert i tråd med ISO 10133. Ved vedlikehold, oppgradering eller ettermontering må båteiere følge tilsvarende standarder for å opprettholde sikkerhet, men uten krav om å engasjere fagfolk. Dette gir fleksibilitet for arbeid på lavvoltsanlegg, som å installere nye batterier, lys eller pumper. 2.5 Directive 2013/53/EU – Fritidsfartøydirektivet • Omfang: Direktivet regulerer sikkerhetskrav for fritidsfartøy og vannscootere i EU/EØS, inkludert elektriske systemer. Det erstatter tidligere direktiver (94/25/EC og 2003/44/EC) og er implementert i Norge via FOR-2016-01-15-35, med virkning fra 18. januar 2016. • Elektriske krav: Vedlegg I i direktivet krever at elektriske anlegg skal være «designet, konstruert og installert slik at risikoen for brann og elektrisk støt minimeres». For lavvoltsanlegg spesifiseres dette gjennom harmoniserte standarder, som ISO 10133, som dekker tekniske detaljer for DC-systemer under 50 V, inkludert kabelføring, sikringer og batteriinstallasjoner. • Harmoniserte standarder: Publikasjoner i Official Journal of the EU, som Commission Implementing Decision (EU) 2022/1954 (OJ L 269, 17.10.2022), lister harmoniserte standarder som gir «presumption of conformity» med direktivet. ISO 10133 er sentral for lavvoltsanlegg og er direkte relevant for fritidsbåter med 12/24 V-systemer. • Implikasjon for båteiere: Direktivet og tilhørende standarder sikrer at nye fritidsbåter har sikre elektriske anlegg ved levering. For vedlikehold eller endringer må båteiere opprettholde samsvar med disse standardene for å bevare CE-merkingens gyldighet, men direktivet krever ikke sertifiserte fagfolk for arbeid på lavvoltsanlegg. Dette samsvarer med Sjøfartsdirektoratets uttalelse om fravær av sertifikatskrav. 2.6 FOR-2011-12-22-1523 – Kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk • Relevans: Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 4) nevner denne forskriften i forbindelse med kvalifikasjonskrav til mannskap. Forskriften regulerer imidlertid kun profesjonelle sjøfolk på kommersielle fartøy og har ingen anvendelse for fritidsbåteiere eller private vedlikeholdsarbeider. • Implikasjon: FOR-2011-12-22-1523 er irrelevant for arbeid på 12/24 V-anlegg i fritidsbåter og påvirker ikke båteieres mulighet til å utføre arbeidet selv. 3. Kvalifikasjonskrav for arbeid på 12/24 V-anlegg Basert på de gjennomgåtte regelverkene og kildene, kan kvalifikasjonskravene for arbeid på lavvoltsanlegg i fritidsbåter oppsummeres som følger: • FOR-2001-12-04-1450: Ingen formelle kvalifikasjonskrav for arbeid på lavvoltsanlegg. § 4 krever at eieren sikrer forsvarlig elsikkerhet, men det er ingen plikt til å bruke sertifiserte elektrikere. Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til §§ 14–17) bekrefter at lavvoltsanlegg (under 50 V) har lav risiko, og enkle tiltak som isolering, sikringer eller brytere er tilstrekkelige, noe som gjør arbeidet håndterbart for båteiere med grunnleggende kunnskap. • FOR-2013-06-19-739 (FEK): Gjelder ikke fritidsbåter, da maritime anlegg er unntatt (§ 2). Dermed er det ingen krav om elektrofaglig sertifisering for 12/24 V-anlegg om bord. • FOR-2006-07-01-458 (FSE): Krever at arbeidet utføres sikkert med tilstrekkelig kompetanse, men stiller ingen sertifiseringskrav for lavvoltsanlegg. Båteiere må ha praktisk forståelse av sikre installasjoner, som støttes av standarder som ISO 10133. • FOR-2016-01-15-35 og Sjøfartsdirektoratets svar: E-post fra Sjøfartsdirektoratet (05.01.2020) bekrefter eksplisitt at «det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy». Installasjoner må følge FOR-2016-01-15-35 og harmoniserte standarder som ISO 10133, men dette innebærer ingen plikt til å bruke fagfolk. Forskriften støtter at båteiere kan utføre arbeidet selv, så lenge det er i tråd med standardene. • Directive 2013/53/EU: Gjennom FOR-2016-01-15-35 krever direktivet at elektriske anlegg i nye fritidsbåter oppfyller sikkerhetsstandarder, men det stilles ingen kvalifikasjonskrav for vedlikehold eller endringer av lavvoltsanlegg. ISO 10133 gir tekniske retningslinjer som båteiere kan følge uten formell opplæring. • Praktisk konklusjon: Båteiere kan legge opp, vedlikeholde eller endre 12/24 V-anlegg i fritidsbåter uten formelle kvalifikasjoner, forutsatt at arbeidet er sikkert og følger anerkjente standarder som ISO 10133 eller Nordisk Båtstandard. Regelverket legger vekt på sikkerhet fremfor sertifisering, noe som gir betydelig fleksibilitet for private båteiere. 4. Harmoniserte standarder og praktiske retningslinjer For å sikre at arbeid på lavvoltsanlegg oppfyller forskriftenes sikkerhetskrav, anbefales følgende standarder, som er særlig relevante for fritidsbåter: • ISO 10133 – Small craft – Electrical systems – Extra low voltage DC installations: Harmonisert under Directive 2013/53/EU og nevnt i FOR-2016-01-15-35 samt Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 5). Standarden dekker: • Krav til kabelføring for å unngå kortslutning eller varmgang. • Spesifikasjoner for sikringer og brytere tilpasset kretsens belastning. • Sikker batteriinstallasjon, inkludert ventilasjon og beskyttelse mot gassutslipp. • Tilkobling av utstyr som lys, pumper og navigasjonssystemer. Standarden er utformet for å være praktisk anvendelig og forståelig, også for båteiere uten elektrofaglig bakgrunn. • Nordisk Båtstandard: En nordisk veileder for fritidsbåter, nevnt i Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 5). Den gir praktiske anbefalinger for elektriske installasjoner, inkludert 12/24 V-anlegg, og er mindre formell enn ISO-standarder, men bredt akseptert i bransjen. Den dekker lignende områder som ISO 10133, som kabler, sikringer og batterihåndtering. • Anvendelse: Begge standardene er veiledende, ikke bindende, men å følge dem sikrer samsvar med sikkerhetskravene i FOR-2001-12-04-1450 og FOR-2016-01-15-35. De gir båteiere konkrete retningslinjer for å utføre arbeidet selv, uten behov for spesialisert opplæring. For eksempel anbefaler de bruk av korrekt dimensjonerte kabler, sikringer tilpasset belastningen, og ventilasjon for batterier for å hindre risiko. 5. Spesielle betraktninger for lavvoltsanlegg • Sikkerhetsrisiko: Lavvoltsanlegg på 12/24 V DC har svært lav risiko for elektrisk støt, men feil installasjon kan føre til kortslutning, overoppheting eller brann. Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 14) bekrefter at spenninger under 50 V anses som ufarlige for støt, og enkle tiltak som isolering eller kapsling er tilstrekkelige. Viktige sikkerhetstiltak inkluderer: • Bruk av sikringer eller brytere for å beskytte mot overstrøm (Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB, til § 17). • Korrekt dimensjonerte kabler for å unngå varmgang. • Ventilasjon for batterier for å hindre gassansamling (§ 23). • Båteieres rolle: Den lave risikoen og enkle tiltakene gjør lavvoltsanlegg ideelle for selvstendig arbeid. Båteiere trenger kun grunnleggende kunnskap om elektriske prinsipper, som kan tilegnes gjennom standarder, veiledninger eller praktiske båtressurser. • Praktiske eksempler: Typiske arbeider inkluderer: • Koble til LED-lys eller navigasjonsutstyr. • Installere eller bytte batterier med korrekt sikring. • Legge opp kabler til pumper eller ladesystemer. Disse oppgavene er godt innenfor rekkevidde for båteiere som følger ISO 10133 eller Nordisk Båtstandard. 6. Sjøfartsdirektoratets rolle og e-postdialog • Tilsynsmyndighet: Sjøfartsdirektoratet forvalter FOR-2001-12-04-1450 (maritime elektriske anlegg) og FOR-2016-01-15-35 (fritidsfartøy). For fritidsbåter fokuserer de primært på CE-merking for nye fartøy og overordnet elsikkerhet, ikke på å håndheve kvalifikasjonskrav for enkle vedlikeholdsarbeider. • E-postdialog (05.01.2020): I svaret til din henvendelse om regler for elektrisk arbeid i fritidsbåter uttaler en senioringeniør ved Sjøfartsdirektoratet: • «Det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy. Men elektriske installasjoner skal utføres i henhold til fritidsfartøyforskriften og harmonisert standard.» • Henvisningen er til FOR-2016-01-15-35 og standarder som ISO 10133, tilgjengelig via EU-kommisjonens nettsider om harmoniserte standarder (ec.europa.eu). • Implikasjon: Dette svaret bekrefter at båteiere kan utføre arbeid på 12/24 V-anlegg uten formelle kvalifikasjoner, så lenge installasjonene oppfyller sikkerhetsstandarder. Det understreker fleksibiliteten i regelverket og samsvarer med fraværet av sertifiseringskrav i FOR-2001-12-04-1450 og FOR-2016-01-15-35. Sjøfartsdirektoratets henvisning til harmoniserte standarder forsterker viktigheten av å følge tekniske retningslinjer som ISO 10133 for å sikre forsvarlighet. 7. Praktiske implikasjoner for båteiere Basert på regelverket og Sjøfartsdirektoratets klargjøring, her er hva båteiere bør vite om arbeid på 12/24 V-anlegg: • Hva kan båteiere gjøre?: • Uten formelle kvalifikasjonskrav kan båteiere selv: • Installere eller oppgradere 12/24 V-anlegg, som LED-lys, pumper, batterisystemer eller navigasjonsutstyr. • Vedlikeholde eksisterende anlegg, som å bytte sikringer, koble til nytt utstyr eller sikre batterier. • Følge ISO 10133 eller Nordisk Båtstandard for å sikre korrekte installasjoner, inkludert bruk av passende kabler, sikringer og ventilasjon. • Grunnleggende kunnskap om elektriske prinsipper, som kan tilegnes gjennom standarder, båtforeninger eller maritime guider, er tilstrekkelig. • Når bør fagfolk kontaktes?: • For komplekse installasjoner eller feilsøking som krever spesialisert kompetanse (f.eks. avanserte batteristyringssystemer eller integrerte elektroniske systemer). • For 230 V vekselstrømsanlegg (landstrøm), hvor landbasert arbeid reguleres av FOR-2013-06-19-739 og krever kvalifiserte fagfolk, mens ombord-installasjoner fortsatt må følge FOR-2001-12-04-1450. Selv for AC-anlegg om bord kreves ingen sertifisering, men sikkerhetskravene er strengere. • Ressurser for båteiere: • Sjøfartsdirektoratets nettsider (sjofartsdir.no) for informasjon om fritidsbåter og CE-merking. • Standard Norge (standard.no) for tilgang til ISO 10133 eller relaterte standarder. • Båtforeninger, som Norsk Båtforbund, og maritime publikasjoner (f.eks. Båtliv, Praktisk Båtliv) for praktiske veiledninger. • Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (dsb.no) for tekniske detaljer og normer. 8. Konklusjon Arbeid på lavvoltsanlegg (12/24 V) i fritidsbåter reguleres primært av FOR-2001-12-04-1450 og FOR-2016-01-15-35, som begge krever forsvarlig elsikkerhet, men ingen formelle kvalifikasjonskrav for båteiere. FOR-2001-12-04-1450 fastsetter sikkerhetskrav i kapittel IV, men fritar fritidsbåter fra byråkratiske plikter som dokumentasjon og meldeplikt, som bekreftet i Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til §§ 6–8). FOR-2013-06-19-739 (FEK) gjelder ikke maritime anlegg, til tross for feilaktig henvisning i veiledningen, og FOR-2006-07-01-458 (FSE) krever kun sikkerhet, ikke sertifisering, for lavvoltsarbeid. Directive 2013/53/EU, implementert via FOR-2016-01-15-35, sikrer at nye fritidsbåter oppfyller standarder som ISO 10133, som også veileder vedlikehold uten krav om fagfolk. E-postdialogen med Sjøfartsdirektoratet (05.01.2020) understreker at det ikke kreves sertifikat som skipselektriker for arbeid på fritidsbåter, og installasjoner må følge harmoniserte standarder som ISO 10133. Båteiere kan dermed utføre arbeid på 12/24 V-anlegg selv, forutsatt at de har tilstrekkelig kunnskap og følger anerkjente retningslinjer som Nordisk Båtstandard eller ISO 10133. For komplekse arbeider eller vekselstrømsanlegg bør fagfolk vurderes, men for typiske lavvoltsoppgaver tilbyr regelverket betydelig fleksibilitet, støttet av klare veiledninger og standarder. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Samt en oppsummering fra juridisk ståsted: 1. Innledning Elektriske lavvoltsanlegg (12/24 V likespenning, DC) i fritidsbåter driver essensielle funksjoner som belysning, pumper, navigasjonssystemer og batterilading. Sikkerhet er avgjørende for å unngå risikoer som kortslutning, brann eller skade på utstyr, samtidig som regelverket i Norge gir båteiere fleksibilitet til å utføre enkle arbeider selv. Denne oppsummeringen analyserer hvilke kvalifikasjoner som kreves for å legge opp, vedlikeholde eller endre 12/24 V-anlegg i fritidsbåter, definert som fartøy med skroglengde mellom 2,5 og 24 meter, og hvilke lover og forskrifter som gjelder. Informasjonen er basert på norske forskrifter, EU-direktiver, veiledningen til FOR-2001-12-04-1450 (heretter kalt Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB, tilgjengelig på dsb.no), og en e-postdialog med Sjøfartsdirektoratet datert 05.01.2020. Målet er å gi en klar og helhetlig oversikt over regelverket og praktiske implikasjoner for båteiere. 2. Relevante forskrifter og direktiver Arbeid på lavvoltsanlegg i fritidsbåter reguleres av flere regelverk, som hver bidrar til å definere sikkerhetskrav og kvalifikasjonsbehov. Nedenfor er en detaljert gjennomgang av de mest sentrale forskriftene og direktivene, med fokus på deres anvendelse for 12/24 V-anlegg. 2.1 FOR-2001-12-04-1450 – Forskrift om maritime elektriske anlegg • Virkeområde: Forskriften gjelder prosjektering, utførelse, drift, endring og vedlikehold av maritime elektriske anlegg på norske skip, sjøredskaper og fritidsfartøy (§ 2). Fritidsbåter er eksplisitt inkludert, definert som fartøy med skroglengde mellom 2,5 og 24 meter (§ 3), i tråd med definisjoner i fritidsfartøyregelverket. • Sikkerhetskrav: Kapittel IV (§§ 10–33) fastsetter funksjonsbaserte krav til elsikkerhet, som er relevante for både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC) anlegg, inkludert: • § 14 og § 15: Beskyttelse mot elektrisk støt ved normal bruk og ved feil. For 12/24 V DC er risikoen for støt minimal, og enkle tiltak som isolering eller kapsling er tilstrekkelige, som bekreftet i Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 14). • § 16: Beskyttelse mot skadelige termiske virkninger, som brannfare fra overoppheting eller kortslutning. • § 17: Beskyttelse mot overstrøm, som kan oppnås med sikringer eller brytere. Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 17) noterer at for startbatterier, vanlige i fritidsbåter, kan en bryter brukes i stedet for overstrømsvern. • § 23: Krav om ventilasjon for akkumulatorbatterier for å hindre gassansamling, et viktig punkt for fritidsbåter med batteribanker. Disse kravene er generelle, men deres anvendelse på lavvoltsanlegg er mindre kompleks på grunn av lav risiko. • Kvalifikasjonskrav: FOR-2001-12-04-1450 § 4 pålegger eieren av et fritidsfartøy å sørge for at det elektriske anlegget tilfredsstiller sikkerhetskravene. Det stilles ingen eksplisitte krav om elektrofaglig sertifisering eller formelle kvalifikasjoner for arbeid på lavvoltsanlegg. Dette innebærer at båteiere kan utføre arbeidet selv, så lenge installasjonene er forsvarlige og sikre. • Unntak for fritidsbåter: Forskriften gir fritidsbåter betydelige unntak fra byråkratiske krav: • § 6: Unntatt fra krav om kontroll og erklæring om samsvar. • § 7: Unntatt fra plikt til å utarbeide omfattende dokumentasjon. • § 8: Unntatt fra meldeplikt til myndighetene. Disse unntakene, bekreftet i Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til §§ 6–8), reduserer formalitetene og støtter at båteiere kan håndtere arbeider på 12/24 V-anlegg uten å involvere myndigheter eller fagfolk. • Anbefalte standarder: Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 5) lister normer som kan brukes for å oppfylle sikkerhetskravene, inkludert: • ISO 10133 – Small craft – Electrical systems – Extra low voltage DC installations, som spesifikt omhandler likestrømsanlegg under 50 V, typisk 12/24 V i fritidsbåter. • Nordisk Båtstandard, en praktisk veileder for elektriske installasjoner i fritidsbåter, særlig i Norden. Disse standardene er ikke juridisk bindende, men oppfyllelse av dem anses som en måte å møte forskriftens krav på. De er utformet for å være tilgjengelige for båteiere uten elektrofaglig bakgrunn, og inkluderer retningslinjer for sikringer, kabelføring og batterihåndtering. • Praktisk betydning: For lavvoltsanlegg krever FOR-2001-12-04-1450 at installasjoner er sikre, men fraværet av kvalifikasjonskrav og dokumentasjonsplikt gir båteiere frihet til å utføre arbeider som installasjon av lys, pumper eller batterisystemer selv, forutsatt at de følger anerkjente standarder. 2.2 FOR-2013-06-19-739 – Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav (FEK) • Virkeområde: Reguleres landbaserte elektriske anlegg og arbeid utført av elektroforetak. FEK § 2, fjerde ledd bokstav c unntar eksplisitt maritime elektriske anlegg, inkludert de i fritidsbåter, fra forskriftens anvendelse, da disse reguleres av FOR-2001-12-04-1450. • Kvalifikasjonskrav: FEK krever at arbeid på landbaserte anlegg utføres av kvalifiserte elektrofagfolk (§ 5), men dette kravet har ingen relevans for fritidsbåter, gitt unntaket for maritime anlegg. For 12/24 V-anlegg om bord er det dermed ingen plikt til å engasjere sertifiserte fagfolk. • Feil i veiledningen: Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 4) hevder at FEK regulerer hvem som kan utføre prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime anlegg. Dette er misvisende, da FEKs eget unntak klart utelukker fritidsbåter. FOR-2001-12-04-1450 er den styrende forskriften, og den krever ikke formelle kvalifikasjoner for lavvoltsarbeid. • Implikasjon: Båteiere er ikke bundet av FEKs krav om sertifiserte fagfolk og kan fritt utføre arbeid på 12/24 V-anlegg, så lenge de oppfyller sikkerhetskravene i FOR-2001-12-04-1450. 2.3 FOR-2006-07-01-458 – Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) • Virkeområde: Gjelder alt arbeid på elektriske anlegg, inkludert maritime, med mål om å sikre at arbeidet utføres uten fare for liv, helse eller materielle verdier (§ 3). For lavvoltsanlegg (under 50 V vekselspenning eller 120 V likespenning) er risikoen for elektrisk støt minimal, og FSE stiller derfor mindre strenge krav til kompetanse (§ 16, om risikovurdering). • Kvalifikasjonskrav: FSE krever at personer som arbeider på elektriske anlegg har tilstrekkelig kompetanse til å utføre arbeidet sikkert, men det er ingen spesifikk plikt om elektrofaglig sertifisering for lavvoltsanlegg som 12/24 V DC. For fritidsbåter betyr dette at båteiere må ha grunnleggende kunnskap om sikre installasjoner, som bruk av korrekte sikringer, kabler og batterihåndtering, men de trenger ikke formelle kvalifikasjoner. • Relevans: Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 4) nevner FSE som relevant for utførelse, reparasjon, drift og vedlikehold av maritime anlegg. For båteiere innebærer dette en generell plikt til å arbeide sikkert, men FSE legger ingen vesentlige begrensninger på deres mulighet til å håndtere 12/24 V-anlegg, gitt den lave risikoen ved slike spenninger. • Praktisk betydning: FSE understreker sikkerhet, men støtter at båteiere kan utføre lavvoltsarbeid selv, så lenge de tar nødvendige forholdsregler basert på tilgjengelige standarder og veiledninger. 2.4 FOR-2016-01-15-35 – Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere • Bakgrunn: Implementerer Directive 2013/53/EU (fritidsfartøydirektivet) i norsk rett og regulerer produksjon, omsetning og sertifisering av fritidsfartøy med skroglengde 2,5–24 meter. Forskriften krever CE-merking for nye fritidsbåter for å sikre samsvar med sikkerhetskrav, inkludert elektriske installasjoner. • Elektriske anlegg: FOR-2016-01-15-35 § 3 og vedlegg krever at elektriske installasjoner i nye fritidsbåter oppfyller harmoniserte standarder, som: • ISO 10133 – Small craft – Electrical systems – Extra low voltage DC installations, for likestrømsanlegg under 50 V, som dekker 12/24 V-systemer. • ISO 13297 – Small craft – Electrical systems – Alternating current installations, for vekselstrømsanlegg opp til 250 V (relevant for landstrøm, men ikke 12/24 V DC). Disse standardene sikrer at lavvoltsanlegg er prosjektert og utført forsvarlig ved produksjon, med fokus på beskyttelse mot brann, kortslutning og gassansamling fra batterier. • Kvalifikasjonskrav: Forskriften krever ikke at elektriske installasjoner, verken ved produksjon eller vedlikehold, utføres av sertifiserte elektrikere. Dette bekreftes direkte i e-postdialogen med Sjøfartsdirektoratet (05.01.2020), hvor senioringeniøren uttaler: «Det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy. Men elektriske installasjoner skal utføres i henhold til fritidsfartøyforskriften og harmonisert standard.» • Relevans for båteiere: For nye fritidsbåter garanterer CE-merking at 12/24 V-anlegg er installert i tråd med ISO 10133. Ved vedlikehold, oppgradering eller ettermontering må båteiere følge tilsvarende standarder for å opprettholde sikkerhet, men uten krav om å engasjere fagfolk. Dette gir fleksibilitet for arbeid på lavvoltsanlegg, som å installere nye batterier, lys eller pumper. 2.5 Directive 2013/53/EU – Fritidsfartøydirektivet • Omfang: Direktivet regulerer sikkerhetskrav for fritidsfartøy og vannscootere i EU/EØS, inkludert elektriske systemer. Det erstatter tidligere direktiver (94/25/EC og 2003/44/EC) og er implementert i Norge via FOR-2016-01-15-35, med virkning fra 18. januar 2016. • Elektriske krav: Vedlegg I i direktivet krever at elektriske anlegg skal være «designet, konstruert og installert slik at risikoen for brann og elektrisk støt minimeres». For lavvoltsanlegg spesifiseres dette gjennom harmoniserte standarder, som ISO 10133, som dekker tekniske detaljer for DC-systemer under 50 V, inkludert kabelføring, sikringer og batteriinstallasjoner. • Harmoniserte standarder: Publikasjoner i Official Journal of the EU, som Commission Implementing Decision (EU) 2022/1954 (OJ L 269, 17.10.2022), lister harmoniserte standarder som gir «presumption of conformity» med direktivet. ISO 10133 er sentral for lavvoltsanlegg og er direkte relevant for fritidsbåter med 12/24 V-systemer. • Implikasjon for båteiere: Direktivet og tilhørende standarder sikrer at nye fritidsbåter har sikre elektriske anlegg ved levering. For vedlikehold eller endringer må båteiere opprettholde samsvar med disse standardene for å bevare CE-merkingens gyldighet, men direktivet krever ikke sertifiserte fagfolk for arbeid på lavvoltsanlegg. Dette samsvarer med Sjøfartsdirektoratets uttalelse om fravær av sertifikatskrav. 2.6 FOR-2011-12-22-1523 – Kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk • Relevans: Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 4) nevner denne forskriften i forbindelse med kvalifikasjonskrav til mannskap. Forskriften regulerer imidlertid kun profesjonelle sjøfolk på kommersielle fartøy og har ingen anvendelse for fritidsbåteiere eller private vedlikeholdsarbeider. • Implikasjon: FOR-2011-12-22-1523 er irrelevant for arbeid på 12/24 V-anlegg i fritidsbåter og påvirker ikke båteieres mulighet til å utføre arbeidet selv. 3. Kvalifikasjonskrav for arbeid på 12/24 V-anlegg Basert på de gjennomgåtte regelverkene og kildene, kan kvalifikasjonskravene for arbeid på lavvoltsanlegg i fritidsbåter oppsummeres som følger: • FOR-2001-12-04-1450: Ingen formelle kvalifikasjonskrav for arbeid på lavvoltsanlegg. § 4 krever at eieren sikrer forsvarlig elsikkerhet, men det er ingen plikt til å bruke sertifiserte elektrikere. Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til §§ 14–17) bekrefter at lavvoltsanlegg (under 50 V) har lav risiko, og enkle tiltak som isolering, sikringer eller brytere er tilstrekkelige, noe som gjør arbeidet håndterbart for båteiere med grunnleggende kunnskap. • FOR-2013-06-19-739 (FEK): Gjelder ikke fritidsbåter, da maritime anlegg er unntatt (§ 2). Dermed er det ingen krav om elektrofaglig sertifisering for 12/24 V-anlegg om bord. • FOR-2006-07-01-458 (FSE): Krever at arbeidet utføres sikkert med tilstrekkelig kompetanse, men stiller ingen sertifiseringskrav for lavvoltsanlegg. Båteiere må ha praktisk forståelse av sikre installasjoner, som støttes av standarder som ISO 10133. • FOR-2016-01-15-35 og Sjøfartsdirektoratets svar: E-post fra Sjøfartsdirektoratet (05.01.2020) bekrefter eksplisitt at «det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy». Installasjoner må følge FOR-2016-01-15-35 og harmoniserte standarder som ISO 10133, men dette innebærer ingen plikt til å bruke fagfolk. Forskriften støtter at båteiere kan utføre arbeidet selv, så lenge det er i tråd med standardene. • Directive 2013/53/EU: Gjennom FOR-2016-01-15-35 krever direktivet at elektriske anlegg i nye fritidsbåter oppfyller sikkerhetsstandarder, men det stilles ingen kvalifikasjonskrav for vedlikehold eller endringer av lavvoltsanlegg. ISO 10133 gir tekniske retningslinjer som båteiere kan følge uten formell opplæring. • Praktisk konklusjon: Båteiere kan legge opp, vedlikeholde eller endre 12/24 V-anlegg i fritidsbåter uten formelle kvalifikasjoner, forutsatt at arbeidet er sikkert og følger anerkjente standarder som ISO 10133 eller Nordisk Båtstandard. Regelverket legger vekt på sikkerhet fremfor sertifisering, noe som gir betydelig fleksibilitet for private båteiere. 4. Harmoniserte standarder og praktiske retningslinjer For å sikre at arbeid på lavvoltsanlegg oppfyller forskriftenes sikkerhetskrav, anbefales følgende standarder, som er særlig relevante for fritidsbåter: • ISO 10133 – Small craft – Electrical systems – Extra low voltage DC installations: Harmonisert under Directive 2013/53/EU og nevnt i FOR-2016-01-15-35 samt Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 5). Standarden dekker: • Krav til kabelføring for å unngå kortslutning eller varmgang. • Spesifikasjoner for sikringer og brytere tilpasset kretsens belastning. • Sikker batteriinstallasjon, inkludert ventilasjon og beskyttelse mot gassutslipp. • Tilkobling av utstyr som lys, pumper og navigasjonssystemer. Standarden er utformet for å være praktisk anvendelig og forståelig, også for båteiere uten elektrofaglig bakgrunn. • Nordisk Båtstandard: En nordisk veileder for fritidsbåter, nevnt i Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 5). Den gir praktiske anbefalinger for elektriske installasjoner, inkludert 12/24 V-anlegg, og er mindre formell enn ISO-standarder, men bredt akseptert i bransjen. Den dekker lignende områder som ISO 10133, som kabler, sikringer og batterihåndtering. • Anvendelse: Begge standardene er veiledende, ikke bindende, men å følge dem sikrer samsvar med sikkerhetskravene i FOR-2001-12-04-1450 og FOR-2016-01-15-35. De gir båteiere konkrete retningslinjer for å utføre arbeidet selv, uten behov for spesialisert opplæring. For eksempel anbefaler de bruk av korrekt dimensjonerte kabler, sikringer tilpasset belastningen, og ventilasjon for batterier for å hindre risiko. 5. Spesielle betraktninger for lavvoltsanlegg • Sikkerhetsrisiko: Lavvoltsanlegg på 12/24 V DC har svært lav risiko for elektrisk støt, men feil installasjon kan føre til kortslutning, overoppheting eller brann. Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 14) bekrefter at spenninger under 50 V anses som ufarlige for støt, og enkle tiltak som isolering eller kapsling er tilstrekkelige. Viktige sikkerhetstiltak inkluderer: • Bruk av sikringer eller brytere for å beskytte mot overstrøm (Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB, til § 17). • Korrekt dimensjonerte kabler for å unngå varmgang. • Ventilasjon for batterier for å hindre gassansamling (§ 23). • Båteieres rolle: Den lave risikoen og enkle tiltakene gjør lavvoltsanlegg ideelle for selvstendig arbeid. Båteiere trenger kun grunnleggende kunnskap om elektriske prinsipper, som kan tilegnes gjennom standarder, veiledninger eller praktiske båtressurser. • Praktiske eksempler: Typiske arbeider inkluderer: • Koble til LED-lys eller navigasjonsutstyr. • Installere eller bytte batterier med korrekt sikring. • Legge opp kabler til pumper eller ladesystemer. Disse oppgavene er godt innenfor rekkevidde for båteiere som følger ISO 10133 eller Nordisk Båtstandard. 6. Sjøfartsdirektoratets rolle og e-postdialog • Tilsynsmyndighet: Sjøfartsdirektoratet forvalter FOR-2001-12-04-1450 (maritime elektriske anlegg) og FOR-2016-01-15-35 (fritidsfartøy). For fritidsbåter fokuserer de primært på CE-merking for nye fartøy og overordnet elsikkerhet, ikke på å håndheve kvalifikasjonskrav for enkle vedlikeholdsarbeider. • E-postdialog (05.01.2020): I svaret til din henvendelse om regler for elektrisk arbeid i fritidsbåter uttaler en senioringeniør ved Sjøfartsdirektoratet: • «Det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy. Men elektriske installasjoner skal utføres i henhold til fritidsfartøyforskriften og harmonisert standard.» • Henvisningen er til FOR-2016-01-15-35 og standarder som ISO 10133, tilgjengelig via EU-kommisjonens nettsider om harmoniserte standarder (ec.europa.eu). • Implikasjon: Dette svaret bekrefter at båteiere kan utføre arbeid på 12/24 V-anlegg uten formelle kvalifikasjoner, så lenge installasjonene oppfyller sikkerhetsstandarder. Det understreker fleksibiliteten i regelverket og samsvarer med fraværet av sertifiseringskrav i FOR-2001-12-04-1450 og FOR-2016-01-15-35. Sjøfartsdirektoratets henvisning til harmoniserte standarder forsterker viktigheten av å følge tekniske retningslinjer som ISO 10133 for å sikre forsvarlighet. 7. Praktiske implikasjoner for båteiere Basert på regelverket og Sjøfartsdirektoratets klargjøring, her er hva båteiere bør vite om arbeid på 12/24 V-anlegg: • Hva kan båteiere gjøre?: • Uten formelle kvalifikasjonskrav kan båteiere selv: • Installere eller oppgradere 12/24 V-anlegg, som LED-lys, pumper, batterisystemer eller navigasjonsutstyr. • Vedlikeholde eksisterende anlegg, som å bytte sikringer, koble til nytt utstyr eller sikre batterier. • Følge ISO 10133 eller Nordisk Båtstandard for å sikre korrekte installasjoner, inkludert bruk av passende kabler, sikringer og ventilasjon. • Grunnleggende kunnskap om elektriske prinsipper, som kan tilegnes gjennom standarder, båtforeninger eller maritime guider, er tilstrekkelig. • Når bør fagfolk kontaktes?: • For komplekse installasjoner eller feilsøking som krever spesialisert kompetanse (f.eks. avanserte batteristyringssystemer eller integrerte elektroniske systemer). • For 230 V vekselstrømsanlegg (landstrøm), hvor landbasert arbeid reguleres av FOR-2013-06-19-739 og krever kvalifiserte fagfolk, mens ombord-installasjoner fortsatt må følge FOR-2001-12-04-1450. Selv for AC-anlegg om bord kreves ingen sertifisering, men sikkerhetskravene er strengere. • Ressurser for båteiere: • Sjøfartsdirektoratets nettsider (sjofartsdir.no) for informasjon om fritidsbåter og CE-merking. • Standard Norge (standard.no) for tilgang til ISO 10133 eller relaterte standarder. • Båtforeninger, som Norsk Båtforbund, og maritime publikasjoner (f.eks. Båtliv, Praktisk Båtliv) for praktiske veiledninger. • Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (dsb.no) for tekniske detaljer og normer. 8. Konklusjon Arbeid på lavvoltsanlegg (12/24 V) i fritidsbåter reguleres primært av FOR-2001-12-04-1450 og FOR-2016-01-15-35, som begge krever forsvarlig elsikkerhet, men ingen formelle kvalifikasjonskrav for båteiere. FOR-2001-12-04-1450 fastsetter sikkerhetskrav i kapittel IV, men fritar fritidsbåter fra byråkratiske plikter som dokumentasjon og meldeplikt, som bekreftet i Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til §§ 6–8). FOR-2013-06-19-739 (FEK) gjelder ikke maritime anlegg, til tross for feilaktig henvisning i veiledningen, og FOR-2006-07-01-458 (FSE) krever kun sikkerhet, ikke sertifisering, for lavvoltsarbeid. Directive 2013/53/EU, implementert via FOR-2016-01-15-35, sikrer at nye fritidsbåter oppfyller standarder som ISO 10133, som også veileder vedlikehold uten krav om fagfolk. E-postdialogen med Sjøfartsdirektoratet (05.01.2020) understreker at det ikke kreves sertifikat som skipselektriker for arbeid på fritidsbåter, og installasjoner må følge harmoniserte standarder som ISO 10133. Båteiere kan dermed utføre arbeid på 12/24 V-anlegg selv, forutsatt at de har tilstrekkelig kunnskap og følger anerkjente retningslinjer som Nordisk Båtstandard eller ISO 10133. For komplekse arbeider eller vekselstrømsanlegg bør fagfolk vurderes, men for typiske lavvoltsoppgaver tilbyr regelverket betydelig fleksibilitet, støttet av klare veiledninger og standarder. Link to post
Komodo Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April TrikkerN Lønning skrev 20 minutter siden: (Obs: langt tilsvar) Ja, det der ble i lengste laget. Det er slike tekster som får folk til å ramle av, og tråder til å dø sakte ut. Tror vi må trekke noen litt mer konkrete konklusjoner ut av dette. Kan du f.eks. gå god for disse linjene i siste avsnitt? TrikkerN Lønning skrev 17 minutter siden: 8. Konklusjon Arbeid på lavvoltsanlegg (12/24 V) i fritidsbåter reguleres primært av FOR-2001-12-04-1450 og FOR-2016-01-15-35, som begge krever forsvarlig elsikkerhet, men ingen formelle kvalifikasjonskrav for båteiere. Hvis dette er riktig, kan vi sette to streker under svaret på at @Anders Ands henvisning til FEK er irrelevant, og at @Arne2s bastante påstander om ulovligheten som startet denne diskusjonen er feil. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Cheyenne Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April • For 230 V vekselstrømsanlegg (landstrøm), hvor landbasert arbeid reguleres av FOR-2013-06-19-739 og krever kvalifiserte fagfolk, mens ombord-installasjoner fortsatt må følge FOR-2001-12-04-1450. Selv for AC-anlegg om bord kreves ingen sertifisering, men sikkerhetskravene er strengere. Leser jeg ovenstående lange innlegg heelt feil når jeg leser at en faktisk kan bygge sitt eget 230 v strømopplegg ombord i egen båt? Link to post
Hulda Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Cheyenne skrev 37 minutter siden: Leser jeg ovenstående lange innlegg heelt feil når jeg leser at en faktisk kan bygge sitt eget 230 v strømopplegg ombord i egen båt? Det håper jeg også :-) Men du verden for en perfekt redegjørelse! Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Komodo skrev 49 minutter siden: Ja, det der ble i lengste laget. Det er slike tekster som får folk til å ramle av, og tråder til å dø sakte ut. Tror vi må trekke noen litt mer konkrete konklusjoner ut av dette. Kan du f.eks. gå god for disse linjene i siste avsnitt? Hvis dette er riktig, kan vi sette to streker under svaret på at @Anders Ands henvisning til FEK er irrelevant, og at @Arne2s bastante påstander om ulovligheten som startet denne diskusjonen er feil. Man kan skrolle til konklusjon 😉 Dette er jo tolkning av regelverk, og mer juristmat enn elektrofaglig. Dog er dette absolutt interessant, og verdig tema å løfte frem i et fora med mange kloke hode !😊 Videre synes jeg det er merkelig at DSB henviser til FEK i forbindelse med maritime elektriske anlegg – selv om slike anlegg i utgangspunktet er eksplisitt unntatt fra forskriften, jf. § 2 bokstav c. (Jeg har riktig nok sendt dem en mail for avklaring) Jeg har enda ikke funnet noen steder som avklarer temaet rundt kvalifikasjoner. Men alt tilsier at man står med et stort ansvar ved (selv)utførelse. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Cheyenne skrev for 2 timer siden: • For 230 V vekselstrømsanlegg (landstrøm), hvor landbasert arbeid reguleres av FOR-2013-06-19-739 og krever kvalifiserte fagfolk, mens ombord-installasjoner fortsatt må følge FOR-2001-12-04-1450. Selv for AC-anlegg om bord kreves ingen sertifisering, men sikkerhetskravene er strengere. Leser jeg ovenstående lange innlegg heelt feil når jeg leser at en faktisk kan bygge sitt eget 230 v strømopplegg ombord i egen båt? Jeg etterspurte kort oppsummering om dette(AI): Påstanden om at det ikke kreves sertifisering for arbeid på vekselstrømsanlegg (AC-anlegg, f.eks. 230 V) om bord i fritidsbåter, men at sikkerhetskravene er strengere enn for likestrømsanlegg (DC, f.eks. 12/24 V), er basert på: • FOR-2001-12-04-1450 (Forskrift om maritime elektriske anlegg): Ingen krav om elektrofaglig sertifisering for AC-arbeid om bord (§ 4), og fritidsbåter er unntatt fra erklæring om samsvar og meldeplikt (§§ 6–8). Sikkerhetskravene i kapittel IV (§§ 14–17) er strengere for AC pga. risiko for støt og brann, som krever jordfeilbrytere, jordingsystemer og robust isolering, jf. Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg (DSB). • FOR-2013-06-19-739 (FEK): Gjelder ikke maritime anlegg (§ 2), så sertifiseringskrav for landbaserte AC-anlegg er irrelevante om bord. • FOR-2006-07-01-458 (FSE): Krever tilstrekkelig kompetanse, ikke sertifisering, men strengere risikovurdering for AC pga. høyere fare (§ 16). • FOR-2016-01-15-35 (Fritidsfartøyforskriften): Krever at AC-anlegg følger ISO 13297, som har strengere tekniske krav (jordfeilbrytere, jordingsystemer) enn ISO 10133 for DC. Ingen sertifiseringskrav, som bekreftet i e-post fra Sjøfartsdirektoratet (05.01.2020). • Directive 2013/53/EU: Støtter sikkerhet via ISO 13297 uten krav om fagfolk. Konklusjon: Båteiere kan utføre AC-arbeid om bord uten sertifisering, men må følge strengere sikkerhetskrav enn for DC pga. økt risiko for støt og brann, som krever mer komplekse tiltak. Dog kan det være at det foreligger et regelverk, som jeg ikke kjenner til. Jeg etterspurt om det var noen andre relevante lover, regler og normer som må/bør tilføyes. Det korte svaret var nei.(Jeg kan legge inn svaret som vedlegg senere) Link to post
Maika Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden: Jeg fikk AI til og oppsummere relevante innspill/linker her, samt maildialog med Sdir.(Obs: langt tilsvar) PS. Med AI så mener du her en språkmodell. En språkmodell er ikke kunsskapsbasert, kun en matrise på hvilke ord som mest sannsynlig kommer etter hverandre. Videre er de forskjellige språkmodellene gode på forskjellige ting, også internt innenfor en leverandør, de svarer forskjellig avhengig av hvordan du spør etc. Regelen er altså: IKKE bruk disse til å trekke konklusjoner, kun som innspill, og sjekk alltid det den svarer. (Noe jo Tromsø kommune nylig smertelig ble oppmerksomme på.) For moro skyld spurte jeg nå OpenAI sin ChatGPT versjon 4o og 4.5 om man har lov å legge opp 230V i egen båt: Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Maika skrev 7 minutter siden: PS. Med AI så mener du her en språkmodell. En språkmodell er ikke kunsskapsbasert, kun en matrise på hvilke ord som mest sannsynlig kommer etter hverandre. Videre er de forskjellige språkmodellene gode på forskjellige ting, også internt innenfor en leverandør, de svarer forskjellig avhengig av hvordan du spør etc. Regelen er altså: IKKE bruk disse til å trekke konklusjoner, kun som innspill, og sjekk alltid det den svarer. (Noe jo Tromsø kommune nylig smertelig ble oppmerksomme på.) For moro skyld spurte jeg nå OpenAI sin ChatGPT versjon 4o og 4.5 om man har lov å legge opp 230V i egen båt: Har du lagt inn relevant lovverk?(Ser ikke slikt ut) Jeg finner selv ikke noe krav til kvalifikasjoner i de gjeldende lover som har vært innom i denne tråden. Videre er jeg enig med deg at man skal være varsom ved bruk av AI. Link to post
Anders And Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden: • Feil i veiledningen: Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg, DSB (til § 4) hevder at FEK regulerer hvem som kan utføre prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime anlegg. Dette er misvisende, da FEKs eget unntak klart utelukker fritidsbåter. FOR-2001-12-04-1450 er den styrende forskriften, og den krever ikke formelle kvalifikasjoner for lavvoltsarbeid. Jeg tror jeg ville hatt dette bekreftet fra andre kilder en AI før jeg hadde satt 2 streker under svaret. Hvis DSB sine veiledninger er feil så får jeg bare legge meg langflat, men står fortsatt oppreist inntil videre. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Anders And skrev 5 minutter siden: Jeg tror jeg ville hatt dette bekreftet fra andre kilder en AI før jeg hadde satt 2 streker under svaret. Hvis DSB sine veiledninger er feil så får jeg bare legge meg langflat, men står fortsatt oppreist inntil videre. Jeg har ikke konkludert med noe vedrørende lovligheten med å utføre 230V-anlegg selv. Hadde ikke unntak for FEK vært tilstede, hadde jo dette vært klokkerent. Jeg ventet spent i tbm fra DSB. Av erfaring kan det ta litt tid 😊 Link to post
Maika Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden: Har du lagt inn relevant lovverk? Nei, poenget mitt var at man kan få forskjellige svar på helt like spørsmål. Ved å legge til relevant lovverk, så ville kanskje svarene blitt like, men kanskje også ikke. Jeg er helt enig i at det er svært nyttig å bruke LLMs og annen AI til mange ting, jeg bruker det selv veldig mye både i jobb og privat. Men dersom man skriver at man har spurt AI og limer inn spørsmål og svar, så vil mange tolke det som en "konklusjon", selv om det altså er mange usikkerhetsmomenter. Dette er altså ikke ment som noe angrep på deg, kun ment som opplysning om disse modellenes begrensninger til alle som leser det du la inn. Modellene hallisunerer fortsatt mye og finner på ting der de ikke har informasjon, men svarer også knakende godt på svært mye. Dermed sitter mange igjen med inntrykket av at de er kunnskapsbasert, mens det altså ikke er tilfelle, selv om de ofte også har helt rett. Link to post
Hulda Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Nå trives jeg veldig bra med at jeg lovlig kan gjøre alt selv. Ikke riv ned den sannheten :-) Link to post
JRK Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Bonus skrev On 14.4.2025 at 15.50: Kulepunktet i rødt (uthevet av meg) vil jo være veldig beskrivende. Uansett om det er sikret effekt, kortslutningseffekt, apparateffekt ++, så er jo 200VA i en 12V (DC) installasjon ikke mer enn 16A. Er ikke mange startmotorer, dynamoer eller baugthrustere som klarer seg med det. Utrolig å mange krumspring man skal lese her før å kunne forsvare egen installasjon. Men 200 W, så enkelt er dette. Så snart man nærmer seg batteriet uten en sikring imellom på 16A har man en utfordring. Går du inn på en original montert fordeling skinne med 32A sikring, må du starte med en ny sikring før du legger opp noe som helst. Dette betyr at uansett så må du ha tilgjengelig skjema, eller kunne følge kabler og ha kunnskap om effekt beregning, dimensjonering av kabler og eventuelle brytere som skal styre utstyr. Og sist men ikke minst kunne anvende det verktøy som behøves. De fleste her på båtplassen tilegner seg jo kunnskap, men ut fra jeg har sett på hva folk har gjort er jeg litt skeptisk Link to post
Anders And Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April JRK skrev 6 minutter siden: 200 W Blir det ikke riktig å si at ved DC spenning er vinkelen 0 grader. Cos 0 = 1, og da blir VA = W GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
JRK Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Anders And skrev 6 minutter siden: Blir det ikke riktig å si at ved DC spenning er vinkelen 0 grader. Cos 0 = 1, og da blir VA = W Som jeg skulle skrevet det selv Link to post
Cheyenne Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Hulda skrev 1 time siden: Nå trives jeg veldig bra med at jeg lovlig kan gjøre alt selv. Ikke riv ned den sannheten :-) Helt enig Hulda, helt enig. Nå har vi vel klart å etablere en sannhet her på forumet at alt er lov i egen båt 😁 Det er det vel ingen som kan rokke ved. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn