Jump to content

Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?

Komodo

Hva kan man som legmann gjøre selv i sin egen båt?  

129 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

X10an skrev 4 minutter siden:

Det sies enkelte steder på nettet at man blant annet selv kan skifte ut topolede støpsler inntil 25 A på bevegelig ledning. Hvor disse tolkningene og denne eksakte strømstyrken kommer fra kan jeg ikke svare på da jeg aldri har sett disse benevnelsene i verken lov eller forskrift, kun i "uformelle" rettledninger. Vet kanskje @Arne2 noe om hvor disse "påstandene" har sitt utspring?

Det er sikkert dette du tenker på:

https://www.dsb.no/sikkerhverdag/strom/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv/

Arbeid på fast installasjon er ikke tillatt. Selv ikke taklamper på sukkerbit. Må være pluggbart

X10an skrev 34 minutter siden:

Dette gjelder også for elbiler uten nærmere spesifiserte unntak. Man kan ikke tolke verkstedforskriften som en indikasjon på at 200 VA ikke er ment å gjelde for privatpersoner i egen båt. Formelt sett følger dette direkte av forskrift om elektroforetak §2, tredje ledd, bokstav f.

200 VA er forøvrig en helt kurant benevnelse på 200 W i et DC anlegg.

Når det gjelder å skifte ut et enkelt komponent slik som et batteri så er det godt mulig at dette _kan_ være innenfor lovverket (min personlige mening).

Dette henger sammen med at du kan skifte ut enkelte komponenter selv, også i din egen bolig (i utgangspunktet ting med bevegelig ledning). Men å dimensjonere og å legge opp en ny kurs er noe helt annet enn å skifte ut et enkelt komponent. Jeg tenker altså at det kan argumenteres for at det å skifte ut et batteri med hurtigklemmer eller med skrudde kabelsko kan gå under elektrisk utstyr som er konstruert for bruk av ikke-elektrofagfolk, litt som å koble en stikkontakt. Jeg tenker videre at et batteri ikke nødvendigvis er en del av den faste installasjonen. Dette er isåfall unntatt i forskriften.

Det sies enkelte steder på nettet at man blant annet selv kan skifte ut topolede støpsler inntil 25 A på bevegelig ledning. Hvor disse tolkningene og denne eksakte strømstyrken kommer fra kan jeg ikke svare på da jeg aldri har sett disse benevnelsene i verken lov eller forskrift, kun i "uformelle" rettledninger. Vet kanskje @Arne2 noe om hvor disse "påstandene" har sitt utspring?

Så fort man snakker om foretak kommer også IK-forskriften inn. Så det blir noe annet en at hvermannsen har "frie tøyler".

Arne2 skrev On 29.4.2025 at 15.21:

Når det gjelder "de firkantede regler", så vil nok svaret fra DSB være, når det kommer, etter all sannsynlighet være at det gjelder en grense på 200 VA for det man kan koble selv av 12V DV utstyr også ombord i båten.

Etter å ha korrigert mitt eget bastante syn tidligere i tråden har jeg bare fulgt med samtidig som jeg har prøvd å få fornuft i reglene enda en gang. Nå mener jeg at Arne2's oppsummering er presis. 

Først en overordnet regel om at man kan installere selv dersom det ikke innbærer fare, så en regel som definerer farepunktet. 200 VA.

Alle andre om og hvis og hva med, gjelder overtredelse, tilsyn og konsekvens i praksis. Men reglene er klare og lett tolkbare.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jeg har enda ikke fått svar fra DSB på min henvendelse. men avventer litt til før jeg purrer.

Min forståelse er fortsatt det samme, og jo mer jeg leser, tenker og (muligens) forstår, jo tydeligere blir det for meg.

Jeg skrev dette den 22. april:

Min oppsummering er, så langt, at en privat fritidsbåteier (ufaglært) ikke kan gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun kan gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12V / 24V anlegget. Jeg forstår da videre at han/hun ikke kan gjøre arbeid med med 12V / 24V anlegg med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.

For å være enda tydeligere på den omtalte 200VA begrensningen, dette må gjelde maksimalt mulig effektnivå i det omtalte anlegget. Ikke maksimal påstemplet effekt for enheten du kobler til.

Eksempel: du kobler en 10W lensepumpe direkte til forbruksbatteribanken med 2,5mm2 kabel. Uten sikring eller tilkoblet en annen krets med veldig stor sikring. Om denne kretsen eller den tilkoblede enheten kortslutter, så blir effekten i kretsen langt over 200VA (eller W). Som medfører reell sannsynlighet for brann eller annen skade. Da kan ikke en slik tilkobling (min tolkning) være innenfor unntaket for lavvoltsanlegg (under 50V) med effekt under 200VA.

Men, kjernen i hele problematikken er jo at de respektive el-anlegg ombord i våre fritidsbåter er utført i henhold til gjeldende lover og forskrifter slik at risiko for støt (høy spenning) eller skade på person og utstyr (høy strøm) minimeres. Og, om vi selv (ufaglærte eller ikke) utfører alle arbeider på egne el-anlegg ombord i henhold til dette, så er vi jo på den 'trygge siden'. Det er jo, i henhold til lovverket, ikke dokumentasjonsplikt for slike anlegg. Og, da er det heller ikke plikt til å legge igjen spor etter hvem som har utført disse og hvilke kvalifikasjoner vedkommende besitter. Myndighetene kunne ha stoppet ved kun å beskrive hvordan slike anlegg skal utføres. Men, man har gått ett skritt videre og omtalt hvilke kvalifikasjoner som gjelder for hvilke typer arbeid. Antagelig under oppfatningen om at kvalifisert personell gjør det riktigere og bedre enn ukvalifisert (formelle kvalifikasjoner).

Så, kortversjonen (min tolkning) er: Gjør du som ufaglært, arbeider på el-anlegget i egen båt, så sørg i hvertfall for at arbeidene oppfyller krav og normer i lovverket ("Forskrift om maritime elektriske anlegg" og "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr").

_Bliss_ skrev for 3 timer siden:

Du har helt rett i at det er akkurat dette jeg tenker på. Spørsmålet er bare om disse 16 A og 25 A har konkrete holdepunkter i lovverk og forskrifter, eller om det mer eller mindre bare er noen som har holdt en finger opp i luften for å sjekke hvilken vei vinden blåser? Dette har jo definitivt ikke noe som helst å gjøre med grensen på 200 VA.

Det er nyttig å holde 230V utenfor diskusjonen, etter som 50V er øvre grense. 200VA er grensen i regelen, altså ca. 200W med 12,5V gir 16 A. Så den er vel grei. 

Lenger opp har det vært trukket inn skipselektrikerkometanse. Det er noen år siden jeg seilte på skip, men det fantes ikke 12V i el anlegget. Diskusjonen rundt 12V regelverket er uklar nok.

Bonus skrev 1 time siden:

Så, kortversjonen (min tolkning) er: Gjør du som ufaglært, arbeider på el-anlegget i egen båt, så sørg i hvertfall for at arbeidene oppfyller krav og normer i lovverket ("Forskrift om maritime elektriske anlegg" og "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr").

Og jeg mener at dette går under kategorien praktiske konsekvenser. At det ikke er dokumentasjonsplikt betyr ikke at det er lov. Spørsmålet gjaldt helt konkret hva som er lov.

Du summerte regelen bedre første gang.

Bonus skrev 1 time siden:

Min oppsummering er, så langt, at en privat fritidsbåteier (ufaglært) ikke kan gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun kan gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12V / 24V anlegget. Jeg forstår da videre at han/hun ikke kan gjøre arbeid med med 12V / 24V anlegg med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.

Jeg har i hvert satt to streker under dette, eller slik jeg selv summerte for litt siden.

Steihy skrev for 2 timer siden:

En overordnet regel om at man kan installere selv dersom det ikke innbærer fare, så en regel som definerer farepunktet. 200 VA.

Steihy skrev 1 time siden:

Og jeg mener at dette går under kategorien praktiske konsekvenser. At det ikke er dokumentasjonsplikt betyr ikke at det er lov. Spørsmålet gjaldt helt konkret hva som er lov.

Fullstendig enig! Jeg formulerte meg da dessverre ikke slik jeg ønsket det.

Jeg mener fortsatt det samme med hensyn på hva en båteier (ufaglært) har lov til å gjøre på egen fritidsbåt:

Min 'kortversjon' i tråden over var, med dine ord, en praktisk konsekvens. Og, ikke ihht gjeldende lov og forskrifter vedrørende hva man selv (som ufaglært) har lov til å gjøre på egen fritidsbåt.

Arne2 skrev for 12 timer siden:

Spørsmålet hva som er lov eller ikke lov, er nok ikke det mest relevante å ta utgangspunkt i, 

...

Man bør vel heller formulere slik:

Nå har du drodlet så mye rundt irrelevante spørsmål i denne tråden Arne, at nå har du tydeligvis glemt hvordan den oppstod. Det er jo nettopp spørsmålet hva som er lov eller ikke som gjorde at denne tråden ble født. Hulda skulle legge opp en sikring på 200 eller 400 ampere, og du fastslo at dette ikke var lov for en amatør:

image.png.41aa17faab3f404d625c287ffddf7012.png

Derav spørsmålet fra meg om hvor du leser dette i loven. Et spørsmål du avsto fra å svare på da du ikke gadd å diskutere dette, selv om det nå ser ut til at interessen din for å diskutere har våknet allikevel. 

image.png.39015e09e0715b097ea057ad467261ab.png

Arne2 skrev On 14.4.2025 at 13.30:

Hvis du er elektrofagmann så kan vi diskutere det på PM. Ellers ikke.

Så det er ikke opp til deg å definere hva det er relevant å spørre om eller ikke. Lurer du på andre ting enn det denne tråden handler om, står du fritt til åpne en ny tråd og spørre om det. Denne tråden handler om hva ufaglærte har lov til å koble av elektrisk i egen båt. 

TrikkerN Lønning skrev for 10 timer siden:

@Komodo  -Som @Anders And påpeker så er ikke fritidsfartøy eksplisitt nevnt. Jeg 

:tommel_opp:

X10an skrev for 4 timer siden:

Dette gjelder også for elbiler uten nærmere spesifiserte unntak.

Takk :tommel_opp: Men nesten litt merkelig. Ville trodd at det ikke var lov for menigmann å tukle med det som går på høy spenning i en elbil. Har forstått det slik at det kan være opp til 700-800 volt. 

Man kan ikke tolke verkstedforskriften som en indikasjon på at 200 VA ikke er ment å gjelde for privatpersoner i egen båt. Formelt sett følger dette direkte av forskrift om elektroforetak §2, tredje ledd, bokstav f.

Nei, selvsagt ikke. Men for å trekke en parallell, så blir det litt merkelig om man kan gjøre hva som helst på en bil, til og med en elbil med mange hundre volt, mens man ikke lovlig kan montere en ankervinsj på egen båt. For ikke å snakke om bare det å bytte et batteri. Spørsmålet er derfor hva intensjonen var da DSB skrev den veiledningen vi diskuterer. 

200 VA er forøvrig en helt kurant benevnelse på 200 W i et DC anlegg.

Nja, det er vel akkurat der det kan være en viss uenighet. Som @Jens_P tidligere bemerket er VA et begrep brukt i vekselstrømssammenheng, noe som også støttes av Store Norske Leksikon:

image.png.3c4c81d43be9b71823f7cfe8017832f7.png

Hvis DSB mente at 200VA også skulle gjelde for 200W i et likestrømsanlegg, hvorfor skrev de ikke da 200W? Merk at jeg ikke påstår at denne begrensningen ikke gjelder også for 200W, jeg er kun ute etter å få en avklaring fra DSB på dette for å fjerne enhver usikkerhet. At andre føler seg sikre på hva DSB har ment hjelper lite. 

X10an skrev 48 minutter siden:

Du har helt rett i at det er akkurat dette jeg tenker på. Spørsmålet er bare om disse 16 A og 25 A har konkrete holdepunkter i lovverk og forskrifter, eller om det mer eller mindre bare er noen som har holdt en finger opp i luften for å sjekke hvilken vei vinden blåser? Dette har jo definitivt ikke noe som helst å gjøre med grensen på 200 VA.

At dette skrivet fra DSB er gyldig kan vi nok være ganske sikre på. Det DSB publiserer og utgir skriftlig, kan anes som praktiske tolkninger av lover og forskrifter som noen ganger ikke er presise nok. 

Men som du sier, dette har jo ingen relevans til det vi diskuterer i denne tråden, selv om enkelte allerede har brukt dette skrivet som argument for at ufaglærte ikke har lov til å tukle med 12V i egen båt. Denne publikasjonen er helt åpenbart kun ment som en oppklaring i hva ufaglærte kan gjøre på et 230V anlegg i sitt eget hus, og har ingenting med 12V i frtidsbåter å gjøre. 

Komodo skrev 28 minutter siden:

Nå har du drodlet så mye rundt irrelevante spørsmål i denne tråden Arne, at nå har du tydeligvis glemt hvordan den oppstod. Det er jo nettopp spørsmålet hva som er lov eller ikke som gjorde at denne tråden ble født. Hulda skulle legge opp en sikring på 200 eller 400 ampere, og du fastslo at dette ikke var lov for en amatør:

image.png.41aa17faab3f404d625c287ffddf7012.png

Derav spørsmålet fra meg om hvor du leser dette i loven. Et spørsmål du avsto fra å svare på da du ikke gadd å diskutere dette, selv om det nå ser ut til at interessen din for å diskutere har våknet allikevel. 

image.png.39015e09e0715b097ea057ad467261ab.png

Så det er ikke opp til deg å definere hva det er relevant å spørre om eller ikke. Lurer du på andre ting enn det denne tråden handler om, står du fritt til åpne en ny tråd og spørre om det. Denne tråden handler om hva ufaglærte har lov til å koble av elektrisk i egen båt. 

:tommel_opp:

Takk :tommel_opp: Men nesten litt merkelig. Ville trodd at det ikke var lov for menigmann å tukle med det som går på høy spenning i en elbil. Har forstått det slik at det kan være opp til 700-800 volt. 

Nei, selvsagt ikke. Men for å trekke en parallell, så blir det litt merkelig om man kan gjøre hva som helst på en bil, til og med en elbil med mange hundre volt, mens man ikke lovlig kan montere en ankervinsj på egen båt. For ikke å snakke om bare det å bytte et batteri. Spørsmålet er derfor hva intensjonen var da DSB skrev den veiledningen vi diskuterer. 

Nja, det er vel akkurat der det kan være en viss uenighet. Som @Jens_P tidligere bemerket er VA et begrep brukt i vekselstrømssammenheng, noe som også støttes av Store Norske Leksikon:

image.png.3c4c81d43be9b71823f7cfe8017832f7.png

Hvis DSB mente at 200VA også skulle gjelde for 200W i et likestrømsanlegg, hvorfor skrev de ikke da 200W? Merk at jeg ikke påstår at denne begrensningen ikke gjelder også for 200W, jeg er kun ute etter å få en avklaring fra DSB på dette for å fjerne enhver usikkerhet. At andre føler seg sikre på hva DSB har ment hjelper lite. 

At dette skrivet fra DSB er gyldig kan vi nok være ganske sikre på. Det DSB publiserer og utgir skriftlig, kan anes som praktiske tolkninger av lover og forskrifter som noen ganger ikke er presise nok. 

Men som du sier, dette har jo ingen relevans til det vi diskuterer i denne tråden, selv om enkelte allerede har brukt dette skrivet som argument for at ufaglærte ikke har lov til å tukle med 12V i egen båt. Denne publikasjonen er helt åpenbart kun ment som en oppklaring i hva ufaglærte kan gjøre på et 230V anlegg i sitt eget hus, og har ingenting med 12V i frtidsbåter å gjøre. 

Du er nok inne på noe her.

Nå har vi to forespørsler inne hos dsb. Så en av oss får vel en avklaring!😊 

Bonus skrev for 2 timer siden:

Min oppsummering er, så langt, at en privat fritidsbåteier (ufaglært) ikke kan gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord.

Den kan omgås med å kjøpe DEFA landstrøms anlegg.

Det er vel en lovlig skjøteledning som kan stå tilkoplet uten tilsyn, skjøteledning skal brukes under tilsyn mene jeg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ingar skrev 31 minutter siden:

Godt tips, men pass på sikkerhetsjord

Riktig det.J

Jeg fikk i sin tid  beskjed  fra (LADIX) om å kaste jordledningen fra sentralen til batteriet og lene meg på Land jord. 

Klippet ledningen til varmtvannsberederen.. da jeg har stålbåt det er spørsmål om tid før varmeelementet lekker.

Denne virker ikke

Her er regelverket for jording.

Ingar skrev 1 time siden:

Er det dette du tenker på?

image.png.8dfffa9cc5a48fd44ecd8a86b0825605.png

Ellers; den ene linken fører til den andre her, og når det gjelder krav til jording så endte jeg opp i denne tråden, der du legger ut et svar du har fått fra DSB, da jording ved kobling av skilletrafo ikke er omtalt i Elsikkerhet 77.  DSB viser til bla. NEK 410 og IEC-60092. Men jeg kan ikke se at de har kommet med noen eksempler på hvordan et slik anlegg kan jordes lovlig uten å bruke dynaplate eller tilsvarende. Jeg har tidligere lagt ut skjemaer fra NEK 400 som viser hvordan jordledning skal kobles med og uten skilletrafo, men jeg vet ikke om 410 sier noe mer, eller om det er andre metoder som er godkjent i tillegg til det 400 omtaler. Men de tingene hører uansett hjemme i tråden du linket til om tilkobling av jordplate. Foreslår at vi tar videre diskusjon om det i den tråden, ikke her.  

Komodo skrev 1 time siden:

Er det dette du tenker på?

Angående å ikke gjøre som Defa sier:

Tar det som gitt at Shuko-kontakten og 230V ut fra "boksen" er jordet via landstrøm, noe annet vil være ulovlig.
Men boksen har også en jordingsterminal som skal kobles til batteriet. Denne trenger man jo ikke og det kan føre til tæring å koble den til batteriminus. 

Fra bruksanvisningen:

defa.jpg

defai1.jpg

Jeg har forsøkt å løfte min henvendelse til DSB med følgende e-post. Har jo forstått at det kan ta tid å få svar på slike henvendelser, men jeg prøver likevel:

Hei igjen, jeg tillater meg å løfte denne henvendelsen. Den omtalte diskusjonen går på Nordens største fritidsbåtforum (www.baatplassen.no) med over 100.000 medlemmer. Her diskuteres de fleste emner rundt temaet fritidsbåt. Strøm, el-anlegg, utvidelser og oppgraderinger av disse er særdeles hyppige diskutert.

Det er en kjensgjerning at det oppstår brann i mange fritidsbåter. Branner som ofte medfører store skader. Flere av disse skyldes feil i el-anlegg. Mange anlegg er lite fagmessig utført og ofte oppgradert eller endret av ufaglærte og/eller ukyndige båteiere. Ofte med store, høyenergi batteribanker.

Jeg tror derfor en (for lekmann) klarifisering innen dette området er et godt preventivt tiltak. Jeg har selv vært båteier tidligere, men er fortsatt særdeles opptatt av emnet og interessert i å bidra til at kvaliteten og sikkerheten i el-anlegg i fritidsbåter kan bedres. Derfor min involvering i diskusjonen og denne henvendelsen.

Den aktuelle diskusjonen finnes her: https://baatplassen.no/i/topic/177292-str%C3%B8mopplegg-i-b%C3%A5t-hva-kan-man-gj%C3%B8re-selv/

Håper at DSB kan sette av tid og fokus for dette emnet.

//trond

Anders And skrev 22 minutter siden:

Men hva betyr dette da

§ 2. Virkeområde

Forskriften gjelder arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr.

Bestemmelsene om foretak gjelder alt arbeid som forutsettes utført av et foretak, uavhengig av hvordan den enkelte har valgt å organisere arbeidet. Med foretak menes også underenheter til et foretak.

Olevine skrev 49 minutter siden:

Men hva betyr dette da

Hva lurer du egentlig på?

Du kan begynne med å lese Veiledning til § 2, ellers er det mange utredninger i denne tråden som belyser det meste. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Anders And skrev for 1 time siden:

Åpne "Veiledning til § 6"

det er vel  Sjøfartsdirektoratet en bør Kontakte.

https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/lover-og-forskrifter-som-berorer-fritidsbater/

Hva med dette.?

Forskriften gjelder heller ikke for

1. drift av elektriske anlegg og elektrisk utstyr som tilfredsstiller relevante installasjons- og utstyrsnormer og som er konstruert for bruk av ikke-elektrofagfolk
  2. reparasjon av elektrisk utstyr når dette utføres av produsent eller dennes representant i Norge
  3. drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...