Jump to content

Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?

Komodo

Hva kan man som legmann gjøre selv i sin egen båt?  

132 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Roger jo skrev for 6 timer siden:

det er vel  Sjøfartsdirektoratet en bør Kontakte.

https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/lover-og-forskrifter-som-berorer-fritidsbater/

Hva med dette.?

Forskriften gjelder heller ikke for

1. drift av elektriske anlegg og elektrisk utstyr som tilfredsstiller relevante installasjons- og utstyrsnormer og som er konstruert for bruk av ikke-elektrofagfolk
  2. reparasjon av elektrisk utstyr når dette utføres av produsent eller dennes representant i Norge
  3. drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger.

Du må nok lese hele tråden(dette har blitt nevnt tidligere). Jeg ble også veldig opphengt i pkt 3 . Skip tilfaller ikke fritidsbåt.

Selco Racing skrev for 12 timer siden:

Gjelder overalt, men ikke for angitte unntak.

Og der er ikke fritidsfartøy/-båter angitt som unntak.

Så den er skrevet for fritidsfartøy/-båter?

Er fremdeles i tvil unntak er " skip"  hva menes.?

Forskriften gjelder heller ikke for

drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger.

Er de skrevet av  en  Landkrabbe og Sjøkrabbe?

samme ordlyden her bare spesifisert.

§ 2.Virkeområde

Forskriften gjelder for prosjektering, utførelse, drift, endring og vedlikehold av maritime elektriske anlegg på norske skip, flyttbare innretninger, sjøredskaper og fritidsfartøy. Forskriften gjelder også for elektrisk utstyr som er tilkoblet maritime elektriske anlegg.

Forskriften gjelder ikke for:

- Elektronisk radio-, telekommunikasjons- og informasjonsutstyr og
- skip- eller sjøredskaper til militært bruk.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Enig med Bonus. Men for at regelhierarkiet skal gi mening, må man ned på det nivået som regulerer anlegg under 50V, og se bort fra alt det de ikke gjelder for.

230V på skip, borerigger, fritidsfartøy og alt annet flytende, er irrelevant for forståelsen av reglene for 12V under 200VA, altså 16A.

Skiller man ut alt annet, blir det enkelt.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 2 timer siden:

... Men for at regelhierarkiet skal gi mening, må man ned på det nivået som regulerer anlegg under 50V, og se bort fra alt det de ikke gjelder for.

Veldig enig, man må ned på detaljnivå for å forstå de konkrete implikasjonene. Intensjonen med skissen var å vise hvordan regelhierarkiet er bygget opp.

Jeg tror fortsatt min tolkning fra innlegg 22. april er korrekt. Har forkortet den litt og byttet ut ordet 'kan' med 'har lov til å' for om mulig å være enda mer presis:

En privat fritidsbåteier (ufaglært) har ikke lov til å gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun har lov til å gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12/24V anlegget. Dog ikke ved 12/24V anleggsdeler med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.

Jeg tror den blir enda enklere å forstå dersom du sier 16A i i stedet for 200VA. Eller (200VA : 12,5V = 16A) som forklaring i parentes. De fleste har en umiddelbar forståelse for A, men vi har sett at 200VA skaper mye forvirring.

Som andre har sagt, det er amperen som er farlig. En begrensning på strøm gir like god mening som hovedskillet på spenning. Jeg vil ikke mene noe om den er fornuftig satt.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 2 minutter siden:

Jeg tror den blir enda enklere å forstå dersom du sier 16A i i stedet for 200VA.

Enig i det for frittstående forståelse. Men, jeg bruker fortsatt 200VA for å tydelig koble denne begrensningen til beskrivelsen i lovverket. Kan skrive den om når/om DSB formelt bekrefter at forståelsen er korrekt.

Steihy skrev for 2 timer siden:

Jeg tror den blir enda enklere å forstå dersom du sier 16A i i stedet for 200VA. Eller (200VA : 12,5V = 16A) som forklaring i parentes. De fleste har en umiddelbar forståelse for A, men vi har sett at 200VA skaper mye forvirring.

Ja, det blir jo mer forståelig for mange, men også mer upresist. Enkelte har jo 24V anlegg, og da blir strømmen den halve. 

Men jeg ville i så tilfelle sagt 17A og 12V, siden 12V er nominell spenning for et blybatteri. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...