Anders And Svart igår klokken 10:00 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:00 Roger jo skrev 23 minutter siden: drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. Det vi diskuterer her i denne tråden er fritidsfartøy GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
TrikkerN Lønning Svart igår klokken 16:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:15 Roger jo skrev for 6 timer siden: det er vel Sjøfartsdirektoratet en bør Kontakte. https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/lover-og-forskrifter-som-berorer-fritidsbater/ Hva med dette.? Forskriften gjelder heller ikke for drift av elektriske anlegg og elektrisk utstyr som tilfredsstiller relevante installasjons- og utstyrsnormer og som er konstruert for bruk av ikke-elektrofagfolk reparasjon av elektrisk utstyr når dette utføres av produsent eller dennes representant i Norge drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. Du må nok lese hele tråden(dette har blitt nevnt tidligere). Jeg ble også veldig opphengt i pkt 3 . Skip tilfaller ikke fritidsbåt. Link to post
Roger jo Svart igår klokken 17:15 Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:15 Anders And skrev for 7 timer siden: Det vi diskuterer her i denne tråden er fritidsfartøy Mulig jeg misforstår, men ser ikke at denne er for fritidsbåter https://www.dsb.no/elsikkerhet/kvalifikasjoner-foretak-og-virksomhet/veiledning-til-forskrift-om-elektroforetak-mv/#krav-til-kvalifikasjoner Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Selco Racing Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Roger jo skrev for 13 timer siden: Mulig jeg misforstår, men ser ikke at denne er for fritidsbåter https://www.dsb.no/elsikkerhet/kvalifikasjoner-foretak-og-virksomhet/veiledning-til-forskrift-om-elektroforetak-mv/#krav-til-kvalifikasjoner Gjelder overalt, men ikke for angitte unntak. Og der er ikke maritime elektriske anlegg, herunder fritidsfartøy/-båter angitt som unntak. Link to post
Bonus Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Det diskuteres hvilke lover og forskrifter som regulerer elektriske anlegg i fritidsbåt. Jeg har forsøkt å lage en oversikt over dette (etter min egen oppfatning): Link to post
Roger jo Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Selco Racing skrev for 12 timer siden: Gjelder overalt, men ikke for angitte unntak. Og der er ikke fritidsfartøy/-båter angitt som unntak. Så den er skrevet for fritidsfartøy/-båter? Er fremdeles i tvil unntak er " skip" hva menes.? Forskriften gjelder heller ikke for drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. Er de skrevet av en Landkrabbe og Sjøkrabbe? samme ordlyden her bare spesifisert. § 2.Virkeområde Forskriften gjelder for prosjektering, utførelse, drift, endring og vedlikehold av maritime elektriske anlegg på norske skip, flyttbare innretninger, sjøredskaper og fritidsfartøy. Forskriften gjelder også for elektrisk utstyr som er tilkoblet maritime elektriske anlegg. Forskriften gjelder ikke for: - Elektronisk radio-, telekommunikasjons- og informasjonsutstyr og - skip- eller sjøredskaper til militært bruk. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Steihy Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Enig med Bonus. Men for at regelhierarkiet skal gi mening, må man ned på det nivået som regulerer anlegg under 50V, og se bort fra alt det de ikke gjelder for. 230V på skip, borerigger, fritidsfartøy og alt annet flytende, er irrelevant for forståelsen av reglene for 12V under 200VA, altså 16A. Skiller man ut alt annet, blir det enkelt. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bonus Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Om jeg går inn i småbåtloven, finner jeg følgende definisjon på fritidsbåt: Link to post
Bonus Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Steihy skrev for 2 timer siden: ... Men for at regelhierarkiet skal gi mening, må man ned på det nivået som regulerer anlegg under 50V, og se bort fra alt det de ikke gjelder for. Veldig enig, man må ned på detaljnivå for å forstå de konkrete implikasjonene. Intensjonen med skissen var å vise hvordan regelhierarkiet er bygget opp. Jeg tror fortsatt min tolkning fra innlegg 22. april er korrekt. Har forkortet den litt og byttet ut ordet 'kan' med 'har lov til å' for om mulig å være enda mer presis: ‘En privat fritidsbåteier (ufaglært) har ikke lov til å gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun har lov til å gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12/24V anlegget. Dog ikke ved 12/24V anleggsdeler med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.’ Link to post
Steihy Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Jeg tror den blir enda enklere å forstå dersom du sier 16A i i stedet for 200VA. Eller (200VA : 12,5V = 16A) som forklaring i parentes. De fleste har en umiddelbar forståelse for A, men vi har sett at 200VA skaper mye forvirring. Som andre har sagt, det er amperen som er farlig. En begrensning på strøm gir like god mening som hovedskillet på spenning. Jeg vil ikke mene noe om den er fornuftig satt. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bonus Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Steihy skrev 2 minutter siden: Jeg tror den blir enda enklere å forstå dersom du sier 16A i i stedet for 200VA. Enig i det for frittstående forståelse. Men, jeg bruker fortsatt 200VA for å tydelig koble denne begrensningen til beskrivelsen i lovverket. Kan skrive den om når/om DSB formelt bekrefter at forståelsen er korrekt. Link to post
Komodo Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Steihy skrev for 2 timer siden: Jeg tror den blir enda enklere å forstå dersom du sier 16A i i stedet for 200VA. Eller (200VA : 12,5V = 16A) som forklaring i parentes. De fleste har en umiddelbar forståelse for A, men vi har sett at 200VA skaper mye forvirring. Ja, det blir jo mer forståelig for mange, men også mer upresist. Enkelte har jo 24V anlegg, og da blir strømmen den halve. Men jeg ville i så tilfelle sagt 17A og 12V, siden 12V er nominell spenning for et blybatteri. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn