Anders And Svart Fredag 10:00 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:00 Roger jo skrev 23 minutter siden: drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. Det vi diskuterer her i denne tråden er fritidsfartøy GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
TrikkerN Lønning Svart Fredag 16:15 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:15 Roger jo skrev for 6 timer siden: det er vel Sjøfartsdirektoratet en bør Kontakte. https://www.sdir.no/fritidsbat/regelverk-for-fritidsbat/lover-og-forskrifter-som-berorer-fritidsbater/ Hva med dette.? Forskriften gjelder heller ikke for drift av elektriske anlegg og elektrisk utstyr som tilfredsstiller relevante installasjons- og utstyrsnormer og som er konstruert for bruk av ikke-elektrofagfolk reparasjon av elektrisk utstyr når dette utføres av produsent eller dennes representant i Norge drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. Du må nok lese hele tråden(dette har blitt nevnt tidligere). Jeg ble også veldig opphengt i pkt 3 . Skip tilfaller ikke fritidsbåt. Link to post
Roger jo Svart Fredag 17:15 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:15 Anders And skrev for 7 timer siden: Det vi diskuterer her i denne tråden er fritidsfartøy Mulig jeg misforstår, men ser ikke at denne er for fritidsbåter https://www.dsb.no/elsikkerhet/kvalifikasjoner-foretak-og-virksomhet/veiledning-til-forskrift-om-elektroforetak-mv/#krav-til-kvalifikasjoner Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Selco Racing Svart Fredag 17:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:39 Roger jo skrev for 13 timer siden: Mulig jeg misforstår, men ser ikke at denne er for fritidsbåter https://www.dsb.no/elsikkerhet/kvalifikasjoner-foretak-og-virksomhet/veiledning-til-forskrift-om-elektroforetak-mv/#krav-til-kvalifikasjoner Gjelder overalt, men ikke for angitte unntak. Og der er ikke maritime elektriske anlegg, herunder fritidsfartøy/-båter angitt som unntak. Link to post
Bonus Svart Fredag 19:02 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:02 Det diskuteres hvilke lover og forskrifter som regulerer elektriske anlegg i fritidsbåt. Jeg har forsøkt å lage en oversikt over dette (etter min egen oppfatning): Link to post
Roger jo Svart Lørdag 05:27 Link til dette innlegget Svart Lørdag 05:27 Selco Racing skrev for 12 timer siden: Gjelder overalt, men ikke for angitte unntak. Og der er ikke fritidsfartøy/-båter angitt som unntak. Så den er skrevet for fritidsfartøy/-båter? Er fremdeles i tvil unntak er " skip" hva menes.? Forskriften gjelder heller ikke for drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger. Er de skrevet av en Landkrabbe og Sjøkrabbe? samme ordlyden her bare spesifisert. § 2.Virkeområde Forskriften gjelder for prosjektering, utførelse, drift, endring og vedlikehold av maritime elektriske anlegg på norske skip, flyttbare innretninger, sjøredskaper og fritidsfartøy. Forskriften gjelder også for elektrisk utstyr som er tilkoblet maritime elektriske anlegg. Forskriften gjelder ikke for: - Elektronisk radio-, telekommunikasjons- og informasjonsutstyr og - skip- eller sjøredskaper til militært bruk. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Steihy Svart Lørdag 07:04 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:04 Enig med Bonus. Men for at regelhierarkiet skal gi mening, må man ned på det nivået som regulerer anlegg under 50V, og se bort fra alt det de ikke gjelder for. 230V på skip, borerigger, fritidsfartøy og alt annet flytende, er irrelevant for forståelsen av reglene for 12V under 200VA, altså 16A. Skiller man ut alt annet, blir det enkelt. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bonus Svart Lørdag 07:41 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:41 Om jeg går inn i småbåtloven, finner jeg følgende definisjon på fritidsbåt: Link to post
Bonus Svart Lørdag 07:52 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:52 Steihy skrev for 2 timer siden: ... Men for at regelhierarkiet skal gi mening, må man ned på det nivået som regulerer anlegg under 50V, og se bort fra alt det de ikke gjelder for. Veldig enig, man må ned på detaljnivå for å forstå de konkrete implikasjonene. Intensjonen med skissen var å vise hvordan regelhierarkiet er bygget opp. Jeg tror fortsatt min tolkning fra innlegg 22. april er korrekt. Har forkortet den litt og byttet ut ordet 'kan' med 'har lov til å' for om mulig å være enda mer presis: ‘En privat fritidsbåteier (ufaglært) har ikke lov til å gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun har lov til å gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12/24V anlegget. Dog ikke ved 12/24V anleggsdeler med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.’ Link to post
Steihy Svart Lørdag 08:09 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:09 Jeg tror den blir enda enklere å forstå dersom du sier 16A i i stedet for 200VA. Eller (200VA : 12,5V = 16A) som forklaring i parentes. De fleste har en umiddelbar forståelse for A, men vi har sett at 200VA skaper mye forvirring. Som andre har sagt, det er amperen som er farlig. En begrensning på strøm gir like god mening som hovedskillet på spenning. Jeg vil ikke mene noe om den er fornuftig satt. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bonus Svart Lørdag 08:11 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:11 Steihy skrev 2 minutter siden: Jeg tror den blir enda enklere å forstå dersom du sier 16A i i stedet for 200VA. Enig i det for frittstående forståelse. Men, jeg bruker fortsatt 200VA for å tydelig koble denne begrensningen til beskrivelsen i lovverket. Kan skrive den om når/om DSB formelt bekrefter at forståelsen er korrekt. Link to post
Komodo Svart Lørdag 10:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:46 Steihy skrev for 2 timer siden: Jeg tror den blir enda enklere å forstå dersom du sier 16A i i stedet for 200VA. Eller (200VA : 12,5V = 16A) som forklaring i parentes. De fleste har en umiddelbar forståelse for A, men vi har sett at 200VA skaper mye forvirring. Ja, det blir jo mer forståelig for mange, men også mer upresist. Enkelte har jo 24V anlegg, og da blir strømmen den halve. Men jeg ville i så tilfelle sagt 17A og 12V, siden 12V er nominell spenning for et blybatteri. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Anders And Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Roger jo skrev On 3.5.2025 at 7.27: Er fremdeles i tvil unntak er " skip" hva menes.? Først må man starte med "forskrift om maritime elektriske anlegg" og forstå/akseptere at det er denne som er gjeldene for fritidsfartøy. Dette står eksplisitt i § 2. https://lovdata.no/forskrift/2001-12-04-1450/§2 Her er det helt tydelig at de skiller mellom skip og fritidsfartøy, og det kan man studere videre i veilederen til "forskrift om maritime elektriske anlegg", samt at fritidsfartøy er nevnt som unntatt av mange av kravene. Når man så kommer til § 4 så er det her linken til "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr" ligger. Fra DSB sin veileder: Til § 4 Hvem som kan forestå prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime elektriske anlegg reguleres i forskrift 19. juni 2013 nr. 739 om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek). Så kan man like det eller ikke.. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Anders And Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Komodo skrev On 22.4.2025 at 12.37: For det betyr jo også at en motormekaniker på et verksted ikke kan bytte dynamo eller startmotor på en vanlig båtmotor, ikke en gang på en påhenger, bytte batteri, klemme på nye kabelsko etc. etc. Høres egentlig dette sannsynlig ut? Jeg fikk tilbakemelding fra Trainor. Trainor | Arbeid på 12/24V DC systemer om bord i fritidsbåter, hvilke… Når det gjelder din bekymring for mekanikere på verksted utfører visse oppgaver innen elektro, så er det her denne delen av veiledning til § 6 (FEK) kommer inn i bildet: Annet ledd åpner for at personer med fagbrev som i seg selv ikke kvalifiserer for å kunne arbeide med bygging og vedlikehold av elektriske anlegg, likevel kan utføre visse oppgaver på anlegget. Forutsetningen er at utdanningen inneholder enkelte fag innen elektrofaget, og at oppgavene som skal utføres ligger innenfor fagene de har fått opplæring i. I tillegg er det et vilkår at de også har fått opplæring i samsvar med kravene som fremgår av forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
sjagen Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Ting som ikke er helt klart for meg: Er 12v anlegget i båt (batteri og alle tilkoblinger) ett anlegg over 200w som jeg ikke kan røre noe på? Må jeg ha fagfolk for å legge til USB uttak siden det er del av et anlegg over 200w? Må jeg ha fagfolk for å koble fra/til batteripolen ved vinteropplag? eller gjelder 200w grensen kun for hver tilkobling til batteri? Om jeg trenger 300w, kan jeg da koble til to ledninger (13A hver) for å holde meg under grensen? eller er det slik at det er hver forbruker som setter grensen på maks 200w? Kan jeg da koble til stopp-sensor på ankervinsjen som er en forbruker over 200w uten fagfolk? RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Chiefengineer Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden DSB har gitt en rekke avklaringer rundt emnet og publiserer disse jevnlig i forumet "Elsikkerhet", mye er skrevet i nr. 84: 2013-12 Elsikkerhet 84.pdf Dette innebærer at skal du f.eks. jobbe på høyspenningsanlegg ombord som f.eks. bytte en tennplugg på påhengsmotoren må du nok konferere med en maskinsjef først. Link to post
Bonus Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden sjagen skrev 57 minutter siden: Ting som ikke er helt klart for meg: Er 12v anlegget i båt (batteri og alle tilkoblinger) ett anlegg over 200w som jeg ikke kan røre noe på? Du kan (som ufaglært) gjøre arbeid selv på lavvoltsanlegg (under 50V) der effekten ikke kan overstige 200VA. Det betyr (min oppfatning) at alle lavenergideler (eks. USB uttak, LED lampett over køya ++) kan du legge opp selv om kursen du legger er forankoblet med en sikring som gjør at effekten i kretsen ikke kan overstige 200VA (eller Watt for likestrømskretser). Men, legger du ut en kurs direkte fra forbruksbanken til et USB uttak, og du lar være å sikre denne kursen med egen, tilpasset sikring, så er det stor sannsynlighet for at du er over de 200VA som begrensningen lyder på. Og, da har du ikke lov til å gjøre det. Link to post
Komodo Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Anders And skrev 1 time siden: Jeg fikk tilbakemelding fra Trainor. Interessant å lese svaret, men nå er det nå en gang ikke Trainor som er definisjonsmyndighet på ordlyden i forskriften/veiledningen. Venter derfor spent på svar fra DSB på dette. Uansett, han skriver: "Jeg stiller meg gjerne bak din konklusjon i punktene 1 og 2, men vet ikke om dette er krav som håndheves av DSB/DLE (spørsmålet kan rettes til DSB)." Altså, han sier seg enig i din tolkning i at 200VA kan sidestilles med 200W, og at dette er en grense som vil gjelde for ufaglærte. Men han understreker også at det er DSB som har siste ordet her. Angående hva en mekaniker på en marina kan gjøre, så skriver han dette: "På ditt punkt 3, som gjelder mekaniker, tenker jeg at FEK § 6 andre ledd er relevant. Dette betyr at mekanikeren kan bytte komponentene du beskriver." I dette punktet sier FEK noe om hva en faglært person som ikke er elektriker kan gjøre lovlig. Jeg har også skrevet litt om dette tidligere, og ser jo at Hans Olav i Trainor har et godt poeng her. Men paragrafen begrenser retten til å koble til og fra samt bytte komponenter. Nytt opplegg, f.eks. installere ankervinsj og truster, åpnes det ikke for. Og merk en ting til. Vet ikke om du er kjent med det, men hvor mange av "mekanikerne" rundt om på marinaer og båtverksteder har faktisk et slikt fagbrev som paragrafen viser til? Her er det faktisk mange som ramler gjennom. Bonus skrev 24 minutter siden: ... over de 200VA som begrensningen lyder på. Og, da har du ikke lov til å gjøre det. Ikke glem å ta høyde for at DSB så langt ikke har kommet på banen og presisert at grensen for 200VA også gjelder for 200W Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Johannes Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Synes dette blir en litt underlig diskusjon. Hvis 16A er en begrensning vil det altså være behov for godkjent installatør for å legge opp kurser fra batteri til sikringer (max 16A). A skifte batteri eller å benytte en jumpstarter er altså ikke lov for menigmann.. Den jeg har linket til leverer 2000A, er vel egentlig bæreløyve på en slik? Jeg håper, og tror, at dette er feil. Link to post
sjagen Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Men alle disse lover og forskrifter som det henvises til gjelder anlegg. Er det egne regler for kretser og/eller forbrukere i båter? På anlegg som FEL regulerer (på land) kan jeg ikke utvide en krets med nytt fastmontert utstyr, er det annerledes i båt? Kan jeg sette på en sensor på ankervinsjen? I diskusjonen blander man forbrukere, kretser og anlegg, men alle regler viser til anlegg. Båten har vel normalt kun ett 12v anlegg? Om det er slik at tolkningen av reglene det henvises til er riktige kan man ikke gjøre noe på anlegget i båten? RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Anders And Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden sjagen skrev 7 minutter siden: Om det er slik at tolkningen av reglene det henvises til er riktige kan man ikke gjøre noe på anlegget i båten? Jeg tror gjengs oppfatning er at man kan arbeide på deler av anlegget som er sikret til maks 16A (ved 12V). Jeg vil anta sensoren du sikter til også er på en sikret krets (kanskje internt på ankervinsjen?), og dermed lovlig og gjøre selv. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Komodo Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden sjagen skrev 7 minutter siden: I diskusjonen blander man forbrukere, kretser og anlegg, men alle regler viser til anlegg. Båten har vel normalt kun ett 12v anlegg? Om det er slik at tolkningen av reglene det henvises til er riktige kan man ikke gjøre noe på anlegget i båten? Godt poeng, og akkurat den nyansen har jeg ikke tenkt på. Jeg har bare tenkt at dersom 200VA regelen også gjelder for 200W, så begrenser det hvilken krets man har lov til å fikle med som ufaglært, evt. faglært, men ikke elektriker. Og en ting til. Hvis man skal være firkantet, og det skal man jo være i denne tråden. Det som ligger i FEKs §6, og som Trainor viser til i svaret til @Anders And om at faglærte innen andre fag enn elektrofaget kan utføre komponentbytter, så åpner det fremdeles ikke for at privatpersoner uten fagbrev som inneholder noe elektroutdannelse kan så mye som koble fra en batteripolsko i egen båt. En mildest talt kontroversiell tolkning. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Jeg tror at problemet med at ufaglærte monterer selv, er at de ikke klarer å gjøre en bedømming basert på info i denne tråd nettop fordi det kreves en del basiskunnskaper, som mange ikke har. Og for all del det finnes mange ufaglært her på båtplassen som har denne basiskunnskapen. Her diskuteres det hva lovdata, forskrifter og DSB skriver. Ingen av disse skriver noe om hvordan den mekaniske utformingen av krymp eller lodding skal utføres. Dette er helt essensielt selv under 200 VA med tanke på brann. De tar som en selvfølge at dette er i orden når de skriver regelverk. Ssøker man YouTube om hjelp så kan det se ut som at det rekker å bare snurre sammen ledningsendene, uten terminering . Ser ingen steder beskrivelse av gasstette koblinger (som man får ved korrekt utført lodding eller krymp), som er det viktigste for å unngå brannfarlige koblinger. Ser ett råd som er lett å være enig litt lenger opp i tråden, Ja USB kan man legge opp selv. Og i de alle. Fleste tilfeller kan man det, men nå finnes det allerede USB- C løsninger som leverer240W, og da vardet ikke lenger lovlig…. https://www.sweclockers.com/nyhet/34220-de-forsta-usb-type-c-kablarna-for-laddning-i-240-watt-letar-sig-ut Link to post
Anders And Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Johannes skrev 13 minutter siden: behov for godkjent installatør for å legge opp kurser fra batteri til sikringer (max 16A). Ja, i følge loven er det slik. Johannes skrev 14 minutter siden: A skifte batteri eller å benytte en jumpstarter er altså ikke lov for menigmann Det med å skifte batter er jeg veldig usikker på. Kanskje det finnes et regelverk som tilsier at dette skal være lov, men frem til nå kan jeg ikke se noen har belyst dette godt nok til å gi godt nok svar på det. Jumpstarter er ikke en del av den faste installasjonen og kommer ikke under dette regelverket. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
sjagen Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Anders And skrev 1 minutt siden: Jeg tror gjengs oppfatning er at man kan arbeide på deler av anlegget som er sikret til maks 16A (ved 12V). Jeg vil anta sensoren du sikter til også er på en sikret krets (kanskje internt på ankervinsjen?), og dermed lovlig og gjøre selv. Ja, jeg har også den oppfatning at man kan jobbe på 12v anlegg uten godkjenning, men i diskusjonen henvises det til lover og forskrifter som setter en grense på 200VA på et anlegg. Ingen av disse henvisningene nevner at det er spesielle regler for kretser og/eller forbrukere. Og denne tolkningen med at det er størrelsen på sikringen som avgjør hva man kan jobbe med, hvor kommer den fra? Er det ikke alltid anlegget det henvises til? RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn