Jump to content

Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?

Komodo

Hva kan man som legmann gjøre selv i sin egen båt?  

127 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

TrikkerN Lønning skrev for 15 timer siden:

eksplisitt unntatt fra forskriften, jf. § 2 bokstav c.

Eksplisitt unntatt? Det står da ikke fritidsfartøy.

c.drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger.

Selv om sikkert enkelte her på forumet mener de seiler rundt i norske skip så gjør de egentlig ikke det (med forbehold om de som faktisk gjør det :) ).

Og selv de med velfungerende fremdriftssystem faller heller ikke inn under definisjonen "flyttbare innretninger". 

Fra Sjøfartsdirektoratet: 

Flyttbare innretningar

Ei flyttbar innretning er ei flytande flyttbar offshoreeining, uansett skrogtype, som vert nytta til aktivitetar innan undersjøisk petroleumsverksemd.

https://www.sdir.no/naringsfartoy/fartoystyper/flyttbare-innretningar/

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Oppsummering:

Regulerer HVORDAN installasjonen skal utføres:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450

Regulerer HVEM som kan utføre arbeidet:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

Kan lekmenn tukle med eget 12v anlegg ombord? Ja, men med begrensninger. 

Er det noen som bryr seg om begrensningene? Nei. 

Min agenda? Svare på @Bonus sitt ønske om å få det juridiske på plass. 

Tenker at DSB sin webside gir en god beskrivelse av de hovedprinsipper som gjelder:

Maritime elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, driftes og vedlikeholdes slik at de sikkert ivaretar den funksjon de er tiltenkt uten å fremby fare for liv, helse og materielle verdier.

https://www.dsb.no/elsikkerhet/maritime-elektriske-anlegg/

Dette hovedprinsippet og krav til sikkerhet gjelder jo også for fritidsbåter, og det er jo da ikke slik at man for eksempel gjerne kan ta livet av svigermor, hvis hun befinner seg ombord i en fritidsbåt, men ikke i en leilighet. Kravene til at de tekniske anleggene skal ha en sikker prosjektering og utførelse som ikke utgjør en fare for liv helse og materielle verdier, de gjelder jo i den samme grad ombord i en fritidsbåt, som i en bolig. Kravene til sikkerhet og forsvarlig utførelse er i prinsipp de samme.

Grunnen til at "skip" er unntatt enkelte bestemmelser, det er at det er det er en annen lovgivning og andre sikkerhetskrav som gjelder spesielt for skip og som er i samsvar med internasjonal lovgivning og avtaleverk. Det betyr ikke at kravene til sikkerhet ikke finnes, bare at de finnes et annet sted.

Det er jo da heller ikke slik innenfor norsk rettskildelære at det er et hovedprinsipp å tolke ordlyden i rettskildene mest mulig bokstavelig. Det prinsippet som i større grad gjelder, det er å tolke og forstå de rettsprinsippene som ligger til grunn for ordlyden. At man ikke kan "framby fare for liv, helse og materielle verdier", det er nok et grunnleggende prinsipp som gjelder for alle elektriske installasjoner, uansett hvor den elektriske installasjonen er.

En ting jeg har stusset litt på det er hvorfor Forskrift om Maritime elektriske anlegg, på et vis er delt opp i deler, "det som også gjelder fritidsbåter" og "det som ikke gjelder fritidsbåter". Jeg mener å ha funnet ut av det. Det skyldes at lovgiver har tatt utgangspunkt i to forskjellige EU direktiv, ett som gjelder "fritidsbåter" og ett som gjelder "andre båter" og så har man så og si slått disse to sammen til en forskrift. Grunnleggende krav til "sikkerhet for liv, helse og materielle verdier" er nok de samme, selv om kravene til "praktisk gjennomføring" kan være litt forskjellig.      

Så følger det en annen problemstilling som følger av dette: Dersom man som ikke elektrofagmann gjennomfører en elektrisk installasjon i en fritidsbåt, og det viser seg at denne installasjonen er ufagmessig gjennomført, slik at det oppstår brann med tap av menneskeliv og materielle verdier, kan man da gjøres ansvarlig for dette?  

Edit:

Jeg har lagt den siste problemstillingen ut til Båtadvokaten, og så får vi da se hva svaret eventuelt blir.

Anders And skrev 43 minutter siden:

Regulerer HVEM som kan utføre arbeidet:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-19-739

Min agenda? Svare på @Bonus sitt ønske om å få det juridiske på plass. 

Det begynner å bli litt klarere (tror jeg ...). Jeg sliter dog litt med forståelsen av at denne loven kommer til anvendelse for en privat eier og bruker av sin egen fritidsbåt:

"Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr". Korttittel på Lovdata: "Forskrift om elektroforetak mv."

Jeg har ingen juridisk bakgrunn, men min umiddelbare oppfatning av å lese gjennom denne loven er at den gjelder for foretak (som bedriver elektriske installasjonsarbeider) og kvalifikasjonskrav til deres personell. Jeg klarer ikke å se at denne loven også kan anvendes for aktiviteter som utføres av private båteiere uten at et foretak er involvert og ansvarlig for arbeidet. Med 'private båteiere' mener jeg da båteiere uten relevant elektrofagutdannelse / fagbrev. Altså ufaglærte.

Tolker jeg feil? 

Tar med noen utklipp av loven, men har lest hele. Også endringene.

Bilde1.png.4a37c9ee0ef6d8cdd95507c40e0700b6.png

Forskriften gir foretak "monopol" på å uføre visse typer arbeid. Ulovlig for andre.

Det er heller ikke snakk om spissfindig tolkning av ordlyd. Det er snakk om de rettsprinsippene som ligger til grunn og som  gir grunnleggende krav til sikkerhet. 

Man kan ikke gjennomføre elektriske installasjoner hjemme eller i båt, med mindre man er et godkjent foretak som kan drive med dette. 

Og så er det noen små unntak:

https://www.dsb.no/sikkerhverdag/strom/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv/

Bonus skrev 19 minutter siden:

Tolker jeg feil? 

Ja du gjør nok det. Det er også denne forskriften som regulerer unntakene, altså hva du får lov til å gjøre selv som lekmann. 

Arne2 skrev 27 minutter siden:

... Man kan ikke gjennomføre elektriske installasjoner hjemme eller i båt, med mindre man er et godkjent foretak som kan drive med dette. 

https://www.dsb.no/sikkerhverdag/strom/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv/

Fint om vi holder oss til hva vi som ufaglærte (elektro) lovlig kan utføre i egen fritidsbåt. 

@Arne2 skriver: 

Man kan ikke gjennomføre elektriske installasjoner hjemme eller i båt, med mindre man er et godkjent foretak som kan drive med dette. 

Dette kan du gjøre selv:

• Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
  • Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel.
  • Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording.
  • Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
  • Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
  • Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.

Arbeider som ikke står på denne lista, må du overlate til fagfolk.

Denne listen som beskriver hva du kan gjøre selv er sikkert aktuell for det den beskriver, i egen fritidsbåt. Om denne har lamper som henger i takkrok eller lignende ...

Men, det relevante som baatplassens deltakere sikkert er mest interessert i, er hva de selv (som ev. ufaglært) kan gjøre med eget 12V (eller 24V for de som har det) anlegg. Mener du da at alle arbeider som ikke står på denne lista, må overlates til fagfolk? Det skulle jo bety at man eksempelvis ikke har lov til å legge en ny 5A kurs fra forbruksbatteribanken (12V eller 24V) til en liten LED lampe over køya i forpiggen?

Jeg er fortsatt av følgende oppfatning om hva man (ufaglært) kan og ikke kan gjøre med elanlegg i egen fritidsbåt:

• Jeg kan ikke gjøre tilkoblinger eller endringer i fast installert 23V anlegg. Kun det som er nevnt ovenfor. I praksis alt utenfor en stikkontakt
  • Jeg kan legge nye eller endre kurser (kabler) tilkoblet forbruksbatteribanken (12V eller 24V) forutsatt at effekten ikke overstiger 200W (I forskrift beskrevet som 200VA)
  • Jeg er usikker på om jeg kan legge nye kurser (kabler) tilkoblet batteribankene (12V eller 24V) om denne kursen skal kunne belastes med mer enn 200W (eksempelvis dynamokabel, baugthruster, ankerwinch ++)

Jeg presiserer igjen at jeg kun er ute etter å klarifisere hva gjeldende lover og forskrifter tillater meg som ufaglært å gjøre i egen fritidsbåt. Jeg er selvfølgelig enig i at alt slikt arbeid skal gjøres sikkert og forsvarlig for å minimere risikoen for uhell (eks. brann) og implikasjoner av dette.

Anders And skrev 2 minutter siden:

Det er viktig å starte på rett sted. 

Er du enig at det er Forskrift om maritime elektriske anlegg som er regulerende/gjeldene for fritidsbåter?

Først og fremst: Jeg skriver ikke for å krangle. Kun for å forstå. Klarifisere. Sette meg inn i området. :tommel_opp:

Som jeg forstår det (til nå) så er det et antall forskrifter som er hjemlet under el-tilsynsloven (Lov om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr). Den du nevner "Forskrift om maritime elektriske anlegg" er en av disse. "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr" er også en slik. Jeg må lese litt mer før jeg kan gi et kvalifisert svar.

Anders And skrev 29 minutter siden:

Det er viktig å starte på rett sted. 

Er du enig at det er Forskrift om maritime elektriske anlegg som er regulerende/gjeldene for fritidsbåter?

Da har jeg lest grundig gjennom "Forskrift om maritime elektriske anlegg" som en av mange forskrifter som er hjemlet under "el-tilsynsloven".

Jeg tror jeg er blitt betraktelig klokere. Her er 'fritidsbåt' klart omfattet og paragrafer der disse er omfattet eller ikke omfattet av forskriften er klart merket. Tok ut et lite utsnitt for at lesere lettere kan se uten å lese hele forskriften. Utheving i rødt er gjort av meg.Bra, @Anders And :tommel_opp:

Bilde1.png.5f0e8aedee20b6991a27d58f9fb88b92.png

TrikkerN Lønning skrev for 18 timer siden:

Man kan skrolle til konklusjon 😉

Ja, jeg gjorde det. Derav min kommentar til konklusjonen :glimter:

TrikkerN Lønning skrev for 18 timer siden:

Videre synes jeg det er merkelig at DSB henviser til FEK i forbindelse med maritime elektriske anlegg – selv om slike anlegg i utgangspunktet er eksplisitt unntatt fra forskriften, jf. § 2 bokstav c.

(Jeg har riktig nok sendt dem en mail for avklaring) 

Trikkern, jeg spør det spesifikt om akkurat dette ennå en gang: I §2c er ordet fritidsfartøy ikke nevnt, til tross for at du har gjentatt det flere ganger nå. Er det du som har blingset, eller har du fått en redegjørelse fra DSB eller andre om at fritidsbåter også er unntatt? Ser @Anders And kommenterer akkurat dette også. 

Anders And skrev for 18 timer siden:

Jeg tror jeg ville hatt dette bekreftet fra andre kilder en AI før jeg hadde satt 2 streker under svaret. Hvis DSB sine veiledninger er feil så får jeg bare legge meg langflat, men står fortsatt oppreist inntil videre. 

Ja, enig i at AI er mindre interessant i denne sammenhengen. Det blir for mange spissfindigheter, så jeg stoler ikke på svar derfra. 

Men du er veldig opptatt av DSBs veiledninger (det er for så vidt jeg også), samtidig du er villig til å se gjennom fingrene med at de bruker begrepet VA om likespenning:

Anders And skrev for 16 timer siden:

Blir det ikke riktig å si at ved DC spenning er vinkelen 0 grader. Cos 0 = 1, og da blir VA = W 

Rent matematisk kan man jo si det siden cos 0 grader er 1. Men er du uenig i at VA er et begrep som er knyttet til vekselspenning? Det blir veldig flisespikking og spissfindigheter, men i så tilfelle tenker jeg at DSB bør oppklare om de har ment at 200VA = 200W i et likespenningsanlegg. 

TrikkerN Lønning skrev for 17 timer siden:

Hadde ikke unntak for FEK vært tilstede, hadde jo dette vært klokkerent.

Jeg ventet spent i tbm fra DSB. Av erfaring kan det ta litt tid 😊

Litt usikker på hva du mener nå, har du sendt en epost til DSB som du venter svar på, eller viser du til en gammel avklaring på epost? Den eposten du limte inn her i går var vel mellom deg og SD?

JRK skrev for 16 timer siden:

Utrolig å mange krumspring man skal lese her før å kunne forsvare egen installasjon. Men 200 W, så enkelt er dette. 

Nja, hvor leser du 200W? Enkelte er vel av den oppfatning at 200VA ikke er relevant for et likestrømsanlegg. For 200W står det vel ikke skrevet noe sted. Regner med at dette er iht. din logikk, ikke en avklaring du har fått fra DSB.

Arne2 skrev 1 time siden:

Dette blir helt irrelevant Arne. I denne linken til DSB er det kun snakk om hva man kan gjøre hjemme og på hytta i et 230V anlegg. Ikke hva man kan gjøre i et likestrømsanlegg med spenning under 50V i egen båt.

Her er et lite utdrag fra linken din:

image.png.6801c8f055c3630c789e9484325ffa05.png

@Bonus

Det er vel liten tvil om at forskrift om maritime elektriske anlegg gjelder for fritidsbåter, det står tydelig skrevet i §2. Stridens kjerne her er vel mer om begrensningen på 200VA i veilederen er ment å være 200W i et likestrømsanlegg. Hvis det viser seg å være riktig mener jeg det er veldig viktig å få presisert. Det betyr jo i praksis at all tukling med kurser som kan føre over 17A i et 12V anlegg er ulovlig for ufaglærte. Det betyr også at 99% av alle baugpropeller og ankervinsjer i dette landet er ulovlig installert. Man kan i så fall trygt hevde at det er en sovende paragraf. Hadde vært veldig interessant å fått to streker under svaret her. 

Komodo skrev 7 minutter siden:

Nja, hvor leser du 200W? Enkelte er vel av den oppfatning at 200VA ikke er relevant for et likestrømsanlegg. For 200W står det vel ikke skrevet noe sted. Regner med at dette er iht. din logikk, ikke en avklaring du har fått 

Det leser jeg ingen steder, men det er en god praktisk tolkning når man snakker om likestrøm eller en resitiv last for vekselstrøm. Det du skriver her er akkurat det jeg mener med krumspring. Å henge seg opp i at det brukes VA som en begrunnelse for at dette gjelder ikke lystbåt.

Komodo skrev 12 minutter siden:

@Bonus

Det er vel liten tvil om at forskrift om maritime elektriske anlegg gjelder for fritidsbåter, det står tydelig skrevet i §2. Stridens kjerne her er vel mer om begrensningen på 200VA i veilederen er ment å være 200W i et likestrømsanlegg. Hvis det viser seg å være riktig mener jeg det er veldig viktig å få presisert. Det betyr jo i praksis at all tukling med kurser som kan føre over 17A i et 12V anlegg er ulovlig for ufaglærte. Det betyr også at 99% av alle baugpropeller og ankervinsjer i dette landet er ulovlig installert. Man kan i så fall trygt hevde at det er en sovende paragraf. Hadde vært veldig interessant å fått to streker under svaret her. 

Helt enig @Komodo. Jeg måtte bare ta det litt suksesivt (og kanskje bidra til andres forståelse:glorie:.

Så, da er min oppfatning kommet et skritt videre:

• Jeg oppfater at "Forskrift om maritime elektriske anlegg" er relevant for det vi diskuterer
  • Jeg klarer fortsatt ikke å se at "Forskrift om elektroforetak mv" er tilsvarende relevant (slik det er blitt sagt i denne tråden)

Så, da har jeg tenkt å lese litt videre i påskeregnet :tommel_opp:

JRK skrev 9 minutter siden:

Det leser jeg ingen steder, men det er en god praktisk tolkning

Jeg skjønner det @JRK. For min del er jeg imidlertid ydmyk nok til at jeg overlater fortolkningene til DSB eller andre myndigheter. 

Minner at det som utløste denne tråden og denne diskusjonen var @Arne2s bastante påstand om at installasjon av kurs med 400A sikring er hinsides hva en "amatør" har lov til å utføre. Påstanden er for så vidt helt ok, men da vil jeg gjerne ha en begrunnelse forankret i en lov. Det ville han imidlertid ikke gi, han var kun interessert i å diskutere det med meg på PM dersom jeg var utdannet "elektrofagmann" (som han kalte det). Nå er vel ikke Arne2 verken elektriker eller installatør, så det er kanskje tvilsomt om han er den rette å diskutere dette med uansett. 

Bonus skrev 6 minutter siden:

Helt enig @Komodo. Jeg måtte bare ta det litt suksesivt (og kanskje bidra til andres forståelse:glorie:.

:tommel_opp:

Nå har jo dette utviklet seg til å bli enda en "krangletråd" om strøm i båt, ref tråd fra i fjor om landstrøm, og tråd tidligere i år om å forsyne thruster med strøm fra batteri. Det er synd, for min intensjon er kun å få fakta  på bordet, og at feilaktige uttalelser ikke skal få stå. Spent på hva som blir konklusjonen i denne tråden, jeg er i alle fall interessert i å lære.

Komodo skrev 42 minutter siden:

Men er du uenig i at VA er et begrep som er knyttet til vekselspenning?

Nei, ikke i det hele tatt. Man bruker jo ikke VA når man snakker om DC, men det er prinsipielt/matematisk ok. 

Begrensningen på 50V har ikke referanse til verken AC eller DC, og man kan prinsipielt finne AC under 50 V (selv om jeg ikke har vært borti det).  

Ved bruk av VA sikrer man seg for både DC og AC. Om det er det som er tanken bak er usikkert, men ikke utenkelig. 

Anders And skrev 28 minutter siden:

Nei, ikke i det hele tatt. Man bruker jo ikke VA når man snakker om DC, men det er prinsipielt/matematisk ok. 

Bra, da er vi enige der :tommel_opp:

Videre, om DSB har ment at 200VA skal være en begrensning for 12V og ufaglærtes tukling så tenker jeg at en avklaring på det må komme fra dem. Det vil jo i så tilfelle være en liten glipp fra DSB, men det har skjedd før, de er heller ikke ufeilbarlige.

Det vil imidlertid være en viktig avklaring, for det betyr jo at alt opplegg av 12V som kan overstige 17A er ulovlig for ufaglærte. Det innebærer bla. at marinaer og båtverksteder som i dag installerer baugtrustere, ankervinsjer, solcellepaneler over en viss størrelse m.v. er nødt til å sette den elektriske koblingen bort til en installatør. Da forsvinner fort lønnsomheten i de jobbene. 

Så falt jeg av igjen.

Det er (for meg) klart at "Forskrift om maritime elektriske anlegg" gjelder for fritidsbåter. Med sine anmerkninger om fritidsbåter.

Så går jeg inn på dsb.no og tar fram "Veiledning til forskrift om maritime elektriske anlegg". Dette dokumentet gir veiledning til de enkelte paragrafene i forskriften.

"§ 4.Hvem forskriften retter seg mot" lyder som følger i forskriftsteksten: 

Reder skal sørge for at anlegg som omfattes av denne forskriften til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i forskriften. Ved bruk og tilkobling av elektrisk utstyr til anlegg skal det vises aktsomhet slik at det ikke oppstår fare for liv, helse eller materielle verdier.

Enhver som prosjekterer, utfører, endrer eller foretar vedlikehold av anlegg, er ansvarlig for at arbeidet som foretas er i samsvar med forskriftens krav.

For eier av fritidsfartøy påhviler de samme plikter som for reder.

Så går jeg inn i DSBs veileder for denne forskriften og finner veiledningen til denne paragrafen. Der finner jeg følgende:

Til § 4

Hvem som kan forestå prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime elektriske anlegg reguleres i forskrift 19. juni 2013 nr. 739 om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet tilelektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek).
Både når det gjelder å forestå utførelse og reparasjon av maritime elektriske anlegg og å forestå drift og vedlikehold av disse anleggene, kommer forskrift 1. juli 2006 nr. 458 om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (fse) til anvendelse.
Når det gjelder kvalifikasjonskrav til mannskap vises det til forskrift 22. desember 2011 nr. 1523 om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk. Forskriften forvaltes av Sjøfartsdirektoratet.

Forskrift 19. juni 2013 nr. 739 om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet tilelektriske anlegg og elektrisk utstyr ("Forskrift om elektroforetak mv.") er nettopp den forskriften jeg ikke klarer å se kan regulere hva ufaglærte privatpersoner kan gjøre i egen båt. Skal denne følges, så kan ikke jeg se at man kan gjøre noe som helst uten fagbrev og godkjennelser.

Forskrift 1. juli 2006 nr. 458 om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg ("Forskrift om sikkerhet ved elektriske anlegg") har et unntak som bla. sier dette under § 2.Virkeområde:

Forskriften gjelder ikke for:

e.Elektriske anlegg hvor effekten er så lav at den ikke medfører fare for personskade.

Så, jeg er fortsatt sikker på at "Forskrift om maritime elektriske anlegg", men nå sliter jeg med å tolke hvordan jeg skal forstå innholdet i "Forskrift om elektroforetak mv." Som, i følge DSBs veileder til "Forskrift om maritime elektriske anlegg" tydeligvis gjelder også for denne.

Er det noen som kan hjelpe meg videre her? Målet må jo være å frambringe dokumentert klarhet i hva en ufaglært båteier kan gjøre med det elektriske anleggei i sin fritidsbåt, og hva han ikke kan gjøre.

Det virker som at myndighetene ikke har tenkt at private, ufaglærte båteiere gjør noen som helst inngrep i sine fritidsbåter, men at alt slikt gjøres av foretak med dertil kvalifisert personnel.  :usikker:

Bonus skrev 40 minutter siden:

Er det noen som kan hjelpe meg videre her? Målet må jo være å frambringe dokumentert klarhet i hva en ufaglært båteier kan gjøre med det elektriske anleggei i sin fritidsbåt, og hva han ikke kan gjøre.

Da må du inn i DSB sin veiledning til FEK. 

Anders And skrev 33 minutter siden:

Da må du inn i DSB sin veiledning til FEK. 

Se der ja, da begynner jeg å se et lite lys :tommel_opp:

Om jeg forstår DSBs veileder til "Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr", forkortet "fek" riktig, så gjelder ikke dennes bestemmelser for arbeid med elektriske anlegg med så lav spenning eller strøm at anlegget ikke kan frambringe fare for skade på liv, helse eller materielle verdier.

Lav spenning eller strøm er senere i samme veileder spesifisert under arbeid med lavvoltsanlegg (under 50V) til 200VA.

Jeg har, igjen, gjort et utdrag av veilederen. Uthevninger i rødt er gjort av meg.

Bilde1.png.13e31f0f42b63f8f60541801246567ae.png

Da er min oppsummering så langt at en privat fritidsbåteier (ufaglært) ikke kan gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun kan gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12V / 24V anlegget. Jeg forstår da videre at han/hun ikke kan gjøre arbeid med med 12V / 24V anlegg med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.

Ja ja, - etter den konklusjonen, kommer jeg da i fengsel? Eller slipper jeg unna med en bot og inndraging av "båtlappen"?

Jeg kjøpte båten i 1987, og etter det er det utrolig mye elektrisk som er endret/lagt til, både 12V og 230VAC. Alt er gjort av meg selv, en såkalt "elektriker" slipper ikke ombord i Trudelutt. Kanskje jeg burde ta en tur til Lillestrøm Politikammer og melde meg selv?

Kan jeg unnskylde meg med at jeg ikker er baker, lege, sykepleier. . ., men en skarve "ingentingjør" ?

Ha en God Påske alle dere som graver i uklare forskrifter/lover.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...