Jump to content

Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?

Komodo

Hva kan man som legmann gjøre selv i sin egen båt?  

129 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Lars H. skrev 1 time siden:

Ja ja, - etter den konklusjonen, kommer jeg da i fengsel?

Ha en God Påske alle dere som graver i uklare forskrifter/lover.

Det blir bare betinget, Lars :fniser:

Jeg tror absolutt ikke at de som har 'fusket i faget', men gjort installasjonene ryddige, vel sikret og brukt sunn fornuft, har noe å frykte framover.

Men, det brenner temmelig mange fritidsbåter for tiden. Mange av dem på grunn av feil og/eller lite gjennomtenkte elektriske installasjoner. Om jeg var 'myndighetene', så ville jeg kanskje satt noen av de relevante organene i gang med å gå opp dette området. Klarifisere. Gjøre det tydligere for hvermansen som 'bare skal koble litt' i båten. Konsekvensene kan være store.

Riktig god påske til deg også  :skål_vin:

Ingar skrev 1 time siden:

Er det ikke mulig å lage en sammenfatning som den vanlige båteier kan forstå, slik jeg gjorde her med jording av landstrøm? :glorie:

Tja. Utfordringen med å lage en sammenfatning som lister opp hva ufaglærte kan gjøre selv er vel at ekspertisen ikke er enige om hvordan regelverket skal fortolkes. Jeg tror vi må ha DSB på banen for å få klarhet i dette. Slik det er nå er det påstand mot påstand. 

Bonus skrev 1 time siden:

Se der ja, da begynner jeg å se et lite lys :tommel_opp:

....

Da er min oppsummering så langt at en privat fritidsbåteier (ufaglært) ikke kan gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun kan gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12V / 24V anlegget. Jeg forstår da videre at han/hun ikke kan gjøre arbeid med med 12V / 24V anlegg med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l

Ja, kanskje, men da forutsetter du også at DSB bruker begrepet VA (voltampere) feil. Fikk du med deg @Jens_Ps innlegg litt tidligere om akkurat dette?

Jens_P skrev On 15.4.2025 at 8.57:

Så kan vi løfte forvirringen til et nytt nivå. :fniser:

VA(VoltAmpere) er måleenhet for tilsynelatende effekt i vekselstrøm kretser. Måleenheten eksisterer ikke for likestrøm, her angis effekt i W(Watt). 

Jeg har såpass tiltro til lovmakerne at hadde denne forskriften vært gjeldene for likestrøm så hadde effektrgrensen vært angitt W i tillegg til VA eller på annen måte tydeliggjort at grensen gjelder både vekselstrøm og likestrøm. 

Så hvorfor har DSB brukt VA som enhet i begrensingen? Er det en glipp, at de egentlig skulle skrevet watt, eller er det rett og slett fordi denne begrensningen kun skal gjelde vekselstrøm? Teorien som ble lansert lenger opp her om at cos til 0 grader er 1, og dermed  er VA lik watt for likestrøm synes jeg høres tynn ut. Tviler på at det er det DSB mente da de utarbeidet veiledningen. 

Merk også hva Anders And skriver om dette lenger opp her:

Anders And skrev for 4 timer siden:

Man bruker jo ikke VA når man snakker om DC,

Det står spesifikt 200VA i veiledningen, så helt firkantet kan man da trekke den konklusjon at begrensningen gjelder for vekselstrømsanlegg, ikke likestrømsanlegg. 

Ellers helt enig i dette:

Bonus skrev for 2 timer siden:

Det virker som at myndighetene ikke har tenkt at private, ufaglærte båteiere gjør noen som helst inngrep i sine fritidsbåter, men at alt slikt gjøres av foretak med dertil kvalifisert personnel.  :usikker:

Det er liten tvil om at forskriftene er utarbeidet for installatører og fagarbeidere. Lite er gjort for å presisere smutthullene som fremdeles gjelder for ufaglærte legfolk. 

Her fra §6 i FEK:

• Person med fagbrev som ikke omfatter elektriske anlegg, men som har fagutdanning med opplæring i til- og frakopling ved feilsøking og feilretting av komponenter som ellers faller inn under deres fagområde, kan utføre slike oppgaver.
  • Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd.
  • Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte. 

Det er altså en rekke unntak for at ufaglærte og faglærte med et annet fagbrev en elektriker kan utføre installasjoner. Men når man leser hele forskriften virker det for meg åpenbart at disse unntakene allikevel primært er rettet mot installasjonsbedrifter og annen virksomhet. Det kan f.eks. være en lærling, han (hun) er jo ennå ikke faglært. Men under oppsyn av en faglig ansvarlig i bedriften kan han utføre installasjon, og det er jo litt av poenget med å gå i lære. Eller det kan være spesialarbeidere som har spesifikk opplæring i deler av en installasjon og at det foregår under et visst oppsyn. Eksempel på det kan være et verft der båter bygges, og deler av det elektriske blir montert av en som ikke har fagbrev som elektriker, men kanskje komposittbåtbygger. Et tredje eksempel kan være folk som har fagbrev innenfor et fag der elektriske anlegg er en del av læreplanen. Eksempler her er industrimekaniker, elektromekaniker, automatiseringsmekaniker, eller automatiker. For Automatiseringsmekanikerfaget var det vel så vidt jeg husker snakk om at de skulle få status som "instruert personell", med rett til å koble opp til 1000V AC, men at dette begrenset seg til den bedriften de var ansatt i, og at en installatør hadde det faglige ansvaret i bedriften (fritt etter hukommelsen). Elektromekanikerfaget fikk vel enda mer elektro inn i pensum så vidt jeg husker, og automatiker er jo et rent elektrofaglig fagbrev, men fremdeles ikke gruppe L (dersom det begrepet eksisterer ennå). 

Komodo skrev 19 minutter siden:

... Ja, kanskje, men da forutsetter du også at DSB bruker begrepet VA (voltampere) feil. Fikk du med deg @Jens_Ps innlegg litt tidligere om akkurat dette?

Så hvorfor har DSB brukt VA som enhet i begrensingen? Er det en glipp, at de egentlig skulle skrevet watt, eller er det rett og slett fordi denne begrensningen kun skal gjelde vekselstrøm? Teorien som ble lansert lenger opp her om at cos til 0 grader er 1, og dermed  er VA lik watt for likestrøm synes jeg høres tynn ut. Tviler på at det er det DSB mente da de utarbeidet veiledningen. 

Merk også hva Anders And skriver om dette lenger opp her:

Det står spesifikt 200VA i veiledningen, så helt firkantet kan man da trekke den konklusjon at begrensningen gjelder for vekselstrømsanlegg, ikke likestrømsanlegg. 

Jeg er bla. utdannet elektronikkingeniør selv, så jeg har litt peiling på området. Om jeg husker riktig, så brukte vi VA mer generelt, også for kretser med kun aktiv effekt (0 fasevinkel - ren likestrøm). Da var hele effekten aktiv, ingen del var reaktiv (tilsynelatende effekt, induktiv eller kapasitiv). Og, om du begynner å hakke opp likestrømmen og koble inn noen spoler eller kondensatorer, så er nødvenig vis ikke hele effekten i kretsen aktiv (altså målt i Watt). 

Så, uten å vite, tror jeg at DSB har brukt VA bevisst. Da omfattes ikke bare rene likestrømsanlegg, men også anlegg under 50V som ikke er rene likestrømsanlegg. Om noen skulle ha noe slikt. Hadde de skrevet Watt, så hadde ikke disse vært inkludert. Om vi skal være særs nøyaktige.

Jeg har forøvrig også en siviløkonomutdannelse bak meg, der hadde vi jus som eget fag. Jeg husker dog mer av elektrofagene enn jussen.

Tillater meg å komme med litt tankespinn med utspring i denne tråden.

Norge er i dag gjennomregulert på mange områder, også strøm.

Når det gjelder installasjonsmateriell til 230V har de fleste nettbutikker informasjon om at utstyr skal monteres av autorisert elektriker, typisk en tekst som denne hos Elektroimportøren.no:  Vi er etter Forskrift om elektrisk utstyr § 21 pliktig til å informere våre forbrukere at installasjonsmateriell ment for å kunne inngå i et fast elektrisk anlegg kan kun installeres av en registrert installasjonsvirksomhet. Unntatt er elektrisk materiell som utelukkende er ment for bruk i faste teleinstallasjoner, og elektrisk materiell som forbruker selv lovlig kan installere.

Om det ikke står på nettsiden, så finnes det tilsvarende informasjon om dette i dokumenter som følger med produktene.

I lys av dette fremstår det for meg som merkelig at det ikke er krav om tilsvarende informasjon rundt komponenter for 12/24V beregnet på bil, båt, bobil eller til hytte.

Om det gjelder solcellepanel, dynamo, startmotor eller thruster så gis det ikke informasjon som sier at dette kun kan monteres av autorisert personell. Det eneste er informasjon om at feilkobling kan føre til at komponenten eller annet tilkoblet utstyr kan ødelegges.

I vårt ellers gjennomregulerte samfunn får jeg det ikke til å rime at det ikke informeres om at ufaglærte ikke har lov til å koble 12/24V utstyr dersom dette ikke er lov. Ikke minst med den endringen vi ser i turbåter med stadig større batteribanker og solcellepanel.

Mine funderinger totalt uten henvisninger til lover eller forskrifter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Bonus skrev for 4 timer siden:

Da er min oppsummering så langt at en privat fritidsbåteier (ufaglært) ikke kan gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun kan gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12V / 24V anlegget. Jeg forstår da videre at han/hun ikke kan gjøre arbeid med med 12V / 24V anlegg med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.

Det er vel bare å kjøpe Defa landstrøms pakke skal en ha 220V i båten?

Eller er det blitt ulovelig nå?

Jeg kjøpte Ladix  220V  pakken av Rosenquist  og fikk beskjed om å kaste Jordledningen fra sentralen til batteri minus siden jeg hadde Topola system i stålbåten og  ikke tukle med landjorden , trafo/dynaplate var  tull  hvis en ikke skulle ha varmtvannsbereder.. Det fulgte med  samsvars erklæring god kjent av Sjøfart og DSB og andre. så mitt er lovlig.

Har også to  12V banker som lever sitt eget liv PGA 24V trøster.   Så med ny opplegg av 12V en må passe på at + og -  et i samme kretsen A eller B banken.

Koplet av meg, godkjent av Engbo .

Jeg har tolket lover og regler dit hend at en kan mekke 12V bare en følger regler om kvadrat og sikringer.

Men leste en forskrift her om dagen mener det sto at når en koplet 220V `s batteriladerne til batter bankene, så måtte en være kvalifisert. for å mekke på  12V delen??? ???

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er min oppsummering at to streker under svaret ikke er mulig. Jeg gjorde det selv for noen omganger siden, men ruller inn. Myndighetene har sagt at det er lov å mekke 12V selv, men ikke hvis det er farlig. Vi vet at 12V er farlig. I en forskrift har de forsøkt å spesifisere fareterskelen til 200VA, men dette drukner i virvaret av selvmotsigelser, og ikke nevnt noen andre steder. Det er ufattelig å kreve i forskrift at de med minst kompetanse skal ha vurderingsevne for hva som er farlig, uten å spesifisere det.

Så Arne 2 har helt rett i at det meste av 12V mekking er ulovlig, selv om det finnes hjemmel for at det er lovlig å mekke. Jeg tror derimot ikke han har rett i at han, eller noen andre, er i stand til å få fornuft i det hele, og at problemet er at forumet ikke forstår. Forumet har vel sett at det ikke finnes fornuft. 

Skal vi komme videre i dette må vi slutte med disse uendelige diskusjonene om tolkning og leting etter svar der de ikke finnes. Problemet er ikke i tolkningen, men i utformingen, av reglene. De er ikke tolkbare. De er som Bibelen, du finner støtte for alle syn. 

Alle henvendelser til ansvarlige myndigheter om å klargjøre og forbedre, er mye nyttigere enn denne rundkjøringa av tolkning.

I mellomtida er den faglige diskusjonen om god praksis veldig nyttig. La oss legge energien der.

Den store materielle syretesten for de fleste når det gjelder konsekvensen av dagens forvirring, er: Hva sier de når det går galt? Når du sier at du har lært dimensjoner og skjema på YouTube i stedet for "normert bransjestandard"? Får du avkortning? Gapestokk og pisk på pung? Erfaring er at det er ingen som spør, så akkurat på det punktet kan vi slappe av.  

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Kom til å tenke på en ting. Hvis en skal følge dette med 200 VA til punkt og prikke så har en med andre ord ikke lov til å bytte batterier ombord i egen båt? Da må du tilkalle et el.firma for å gjøre dette? Dvs at kanskje 99% av alle båter over tre-fire år har ulovlig elanlegg? 

leste i et EU direktiv om CE- båter som sier  det klart hva som må til

følger en det burde en være på trygg is??

5.3. Elektrisk system

Elektriske systemer skal utformes og installeres slik at de sikrer forsvarlig drift av fartøyet under normale bruksforhold og skal være slik at risikoen for brann og elektrisk støt minimaliseres.

Det skal tas hensyn til overbelastnings- og kortslutningsbeskyttelse av alle kretser, unntatt motorstartkretser, forsynt fra batterier.

Det skal sørges for ventilasjon for å hindre akkumulering av gasser som kan slippes ut fra batterier. Batterier skal være godt sikret og beskyttet mot inntrenging av vann.

Kort og greit.

Det må være utstyrs fabrikantene sitt ansvar og levere tegninger  så en får en godkjent  installasjon . Som da jeg installerte 24V truster  i et 12V anlegg la det opp selv og  fikk det godkjent  og testkjørt  av Selger..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

21 hours ago, Bonus said:

Dette kan du gjøre selv:

• Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
  • Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel.
  • Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording.
  • Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
  • Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
  • Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.

Arbeider som ikke står på denne lista, må du overlate til fagfolk.

Denne listen som beskriver hva du kan gjøre selv er sikkert aktuell for det den beskriver, i egen fritidsbåt. Om denne har lamper som henger i takkrok eller lignende ...

Men, det relevante som baatplassens deltakere sikkert er mest interessert i, er hva de selv (som ev. ufaglært) kan gjøre med eget 12V (eller 24V for de som har det) anlegg. Mener du da at alle arbeider som ikke står på denne lista, må overlates til fagfolk? Det skulle jo bety at man eksempelvis ikke har lov til å legge en ny 5A kurs fra forbruksbatteribanken (12V eller 24V) til en liten LED lampe over køya i forpiggen?

Jeg er fortsatt av følgende oppfatning om hva man (ufaglært) kan og ikke kan gjøre med elanlegg i egen fritidsbåt:

• Jeg kan ikke gjøre tilkoblinger eller endringer i fast installert 23V anlegg. Kun det som er nevnt ovenfor. I praksis alt utenfor en stikkontakt
  • Jeg kan legge nye eller endre kurser (kabler) tilkoblet forbruksbatteribanken (12V eller 24V) forutsatt at effekten ikke overstiger 200W (I forskrift beskrevet som 200VA)
  • Jeg er usikker på om jeg kan legge nye kurser (kabler) tilkoblet batteribankene (12V eller 24V) om denne kursen skal kunne belastes med mer enn 200W (eksempelvis dynamokabel, baugthruster, ankerwinch ++)

Jeg presiserer igjen at jeg kun er ute etter å klarifisere hva gjeldende lover og forskrifter tillater meg som ufaglært å gjøre i egen fritidsbåt. Jeg er selvfølgelig enig i at alt slikt arbeid skal gjøres sikkert og forsvarlig for å minimere risikoen for uhell (eks. brann) og implikasjoner av dette.

Ja, dette er helt rett.

Den listen som jeg refererte til og som er publisert av DSB er faktisk ikke helt komplett, og det finnes en hjemmel i veiledningen til Forkrift om elektrofaretak som gir "ikke elektriker" mulighet for å koble opp kurser, så vidt jeg husker mindre enn 50 V og opp ti 200 VA, så det er også tillatt.

Ellers så er hovedprinsippet i det elektrofaglige regelverket ikke å tolke regelverkets ordlyd mest mulig spissfidig eller korrekt, det gjelder å forstå og legge til grunn de overordnede prisippene som ligger til grunn. 

På øverste nivå i det elektrofaglige regelverket så har vi Eltisynsloven: 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1929-05-24-4/

Denne inneholder alle de overornede kravene til el-sikkerhet, i alle sammenhenger, og forskriftene på nivå under er i prinsipp en forklaring og utdyping av "hvordan man oppnår en tilstrekkelig grad av sikkerhet."

§1 sier når og hvor loven gjelder:

Denne lov omfatter alle elektriske anlegg og alt elektrisk utstyr, unntatt radiotelegraf og radiotelefon.

§2 beskriver hovedprinsippene for krav til sikkerhet og praktisk uførelse:

Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier.

Kongen utferdiger tekniske forskrifter for hvordan elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, vedlikeholdes, drives og kontrolleres. I forskriftene kan bl.a inntas bestemmelser siktende til å hindre at elektriske anlegg unødig virker skjemmende på omgivelsene.

Man kan aldri tolke seg fram til at de overordnede prinsippene som gjelder ut i fra loven ikke gjelder, med utgangspunkt i en forskrift. Kravene om at "Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier." gjelder sånn sett bestandig. 

Hvis man gjennomfører en elektrisk installasjon som er ufagmessig utført og som er farlig i bruk så vil dette alltid være ulovlig. 

Det finnes i prinsipp to typer fare eller risiko ved elektriske anlegg. 1. Berøringsfare og fare for elektrisk sjokk. 2. Brannfare ved for stor strømgjennomgang.

Ved spenninger lavere enn 50 Volt så rener man at det ikke er noen berøringsfare og ved effekter lavere enn 200 VA, så regner mann med at det heller ikke er noen brannfare, Dette gjelder likt i hus og båt. Regelverket omkring krav til brannsikkerhet gjelder også for 12 Volt anlegg. 

16 hours ago, Lars H. said:

Ja ja, - etter den konklusjonen, kommer jeg da i fengsel? Eller slipper jeg unna med en bot og inndraging av "båtlappen"?

Jeg kjøpte båten i 1987, og etter det er det utrolig mye elektrisk som er endret/lagt til, både 12V og 230VAC. Alt er gjort av meg selv, en såkalt "elektriker" slipper ikke ombord i Trudelutt. Kanskje jeg burde ta en tur til Lillestrøm Politikammer og melde meg selv?

Kan jeg unnskylde meg med at jeg ikker er baker, lege, sykepleier. . ., men en skarve "ingentingjør" ?

Ha en God Påske alle dere som graver i uklare forskrifter/lover.

Lars H.

Nei, du hadde jo et innlgg tidligere om han kontrolloøren som sa noe slikt som at "Jeg driter i om det er en fagmann som har gjennomført jobben, bare den er fagmessig utført".

Dette prinsippet er jo nesten indirekte innarbeidet i forskrift om maritime elektriske installasjoner.

Det som er og gjelder spesielt for fritidsbåter, det er jo at det ikke finnes noen dokumentasjonsplikt, eller oppbevaringplikt for dokumentasjon. Dette kravet gjelder for "yrkesfartøy", men fritidsbåter er unntatt. Da kommer man jo fram til at det neste man eventuelt behøver "å vise fram" det er sluttresultatet, og at installasjonen faktisk oppfyller alle relevante krav til sikkerhet og fagmessig utførelse. Det er ingen som med loven i hånd kan kreve framlagt noen anleggsdokumentasjon. 

Hvis den praktiske utførelsen på Trudelutt er like bra som den dokumentasjnen som er lagt ut på Internett, da bør det være lite å bekymre seg for.

Ja og god påske! Har ellers aldri lurt på innholdet i lover eller forskriter for elfagområdet jeg for min del. En gang så var det vel slik, men det er jo noen år siden 

Cheyenne skrev On 17.4.2025 at 8.40:

Kom til å tenke på en ting. Hvis en skal følge dette med 200 VA til punkt og prikke så har en med andre ord ikke lov til å bytte batterier ombord i egen båt? Da må du tilkalle et el.firma for å gjøre dette? Dvs at kanskje 99% av alle båter over tre-fire år har ulovlig elanlegg? 

Rent juridisk så er kanskje konklusjonen din riktig. 

Det ser ut som dette firma/nettside som lever av å selge bla. batterier har samme konklusjon: 

image.png.f9b9d6e99beed47a71aef3ab23ec12e8.png

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Anders And skrev 19 minutter siden:

Rent juridisk så er kanskje konklusjonen din riktig. 

Det ser ut som dette firma/nettside som lever av å selge bla. batterier har samme konklusjon: 

Det som står i teksten her er jo nærmest ren avskrift fra veiledningen, ikke en tolkning av regelverket. At DSB har satt en grense på 200VA er vel lite å diskutere, det står svart på hvitt. Usikkerheten så langt dreier seg om det kan settes likhetstegn mellom grensen på 200VA og 200W i et likestrømsanlegg. 

Og akkurat dette blir det jo veldig spennende å høre om vi får en avklaring på fra myndighetene. For hvis det stemmer, så betyr det jo ikke bare at menigmann ikke kan gjøre noe i sin egen båt som omhandler batteri, startmotor, vinsj, thruster solcelle over en viss størrelse osv. osv. Men det betyr også at marinaer/ båtverksteder som installerer vinsjer og thustere gjør dette ulovlig. For er det overhode noen marinaer som har en egen elektroinstallatør i staben? Det har i alle fall ikke jeg hørt om. Men det går lengre enn som så også. For det betyr jo også at en motormekaniker på et verksted ikke kan bytte dynamo eller startmotor på en vanlig båtmotor, ikke en gang på en påhenger, bytte batteri, klemme på nye kabelsko etc. etc. Høres egentlig dette sannsynlig ut? Det er i alle fall 100% sikkert at bransjen ikke har tolket regelverket slik, og at DSB ikke har fulgt opp dette til nå. Jeg vet ikke en gang om produsentene av fritidsbåter har installatører ansatt?

Og bare for å ha det på det rene, verken @TrikkerN Lønning, @Arne2, meg eller andre elektrofagfolk stiller noe juridisk sterkere en andre her.

Retten til å utføre arbeid på egen bolig og fritidsbolig ikke gjelder for egen båt. Det er kun virksomhet (installatør) som er registrert for maritime installasjoner som er godkjent. 

@Komodo Interessante problemstillinger du skisserer. VA / W usikkerheten deler jeg ikke med deg, for meg er dette klart. Men kan det finnes andre bestemmelser som gjør dette lovlig likevel? 

For å ikke avbryte en veldig lang, god og interessant diskusjonstråd så er det vel også slik at en skipselektriker ikke på egen hand har lov til å drive med noen form for installasjon av noe som helst ombord (230V anlegg) med mindre det står en autorisert installatør bak.

Det er årsak til at man kun driver med drift og vedlikehold på f.eks. plattformer hos Equinor med egne elektroressurser, mens nyinstallasjoner etc. leies inn av eksterne firmaer som f.eks. Aibel. og stiller krav om samsvarserklæring etc.

Anders And skrev 29 minutter siden:

Og bare for å ha det på det rene, verken @TrikkerN Lønning, @Arne2, meg eller andre elektrofagfolk stiller noe juridisk sterkere en andre her.

Ikke sant, derfor venter jeg på om vi får en avklaring fra myndighetene hvordan dette fortolkes. 

Anders And skrev 29 minutter siden:

@Komodo Interessante problemstillinger du skisserer. VA / W usikkerheten deler jeg ikke med deg, for meg er dette klart. Men kan det finnes andre bestemmelser som gjør dette lovlig likevel? 

Ikke så vidt jeg kan forstå. Denne grensen på 200VA var nytt for meg da du trakk det fram, og greia med VA kontra W slo meg ikke før @Jens_P nevnte det. Jeg har imidlertid ingen sterke meninger om hvordan vi skal forstå det, så i motsetning til deg og @Arne2 er jeg usikker. Min ringe erfaring med fortolkninger fra forskrifter og standarder hvor DSB har kommet på banen og oppklart, er at det gjerne har gått på hva intensjonen med forskriften har vært, og hva som har sirkulert oppe i hodet på de som skrev teksten. Hva de tenkte er det bare de som vet, så jeg avventer svar derfra. 

Skulle det vise seg at dere har rett i deres antagelser om at grensen for hva meningmann kan pusle med i egen båt er 200W er det braking news, og bør være stoff for førstesideoppslag i båtpressen. For min del har jeg ingen problem med det, så dette er ingen kjepphest for meg. Men det blir jo utrolig interessant å se hvordan båtbransjen (med alle de cowboyene der) griper an dette dersom DSB velger å løfte fokuset på denne grensen.

Merk deg at for min del startet det hele med at @Arne2 gikk ut med et bastant utsagn om at det er helt klart ulovlig det Hulda drev med, da han snakket om å installere sikringer på 200-400A. Da jeg spurte etter en link til den paragrafen, kontret han med at han ikke gadd, men at han kunne diskutere saken videre med meg på IM dersom jeg var elektrofaglig utdannet. Hvorvidt jeg er det eller ikke vet fremdeles verken han eller du, for jeg har (i motsetning til andre) ingen planer om å legge ut CVen min her. Jeg er imidlertid totalt uinteressert i å diskutere dette på IM med @Arne2 når han går ut med den arrogansen han viser. 

@TrikkerN Lønning, det ble litt stille fra deg. Jeg stilte deg et spørsmål om dette med at fritidsbåter eksplisitt er unntatt fra FEK, der tror jeg du må ha misforstått. Når jeg leser §2c i FEK ser jeg ikke at de skriver noe om fritidsbåter. Lurer også på det du skriver her om epost for avklaring. Sikter du da til den eposten du har limt inn tidligere her, eller venter du svar på en annen epost?

TrikkerN Lønning skrev On 15.4.2025 at 17.02:

Videre synes jeg det er merkelig at DSB henviser til FEK i forbindelse med maritime elektriske anlegg – selv om slike anlegg i utgangspunktet er eksplisitt unntatt fra forskriften, jf. § 2 bokstav c.

(Jeg har riktig nok sendt dem en mail for avklaring) 

Jeg har enda ikke funnet noen steder som avklarer temaet rundt kvalifikasjoner. Men alt tilsier at man står med et stort ansvar ved (selv)utførelse. 

Tror også det må være en misforståelse i forhold til innholdet i denne eposten som du viser til her. 

TrikkerN Lønning skrev On 15.4.2025 at 13.45:

Ja, diskuterte dette en gang i 2019/2020 og i den forbindelse sendte jeg mail i håp om å få en avklaring. Den gang var det innlysende for meg at FEK gikk hånd i hånd med andre relevante lover - Måtte innse at jeg tok feil. 

Her er hele mailen,ink mitt spørsmål.

Fra meg:

Regler rundt utførelse av elektrisk arbeid i fritidsbåt: Hvilke kvalifikasjoner kreves for å legge opp  12V-anlegg i en fritidsbåt? Og hvilke regelverk/lovverk legges til grunn?

Svar fra Senior ingeniør sdir.

Vi viser til din e-post datert 05.01.2020 om foretak som elektriker på fritidsbåt.

CE-merking av fritidsfartøy reguleres av forskrift 15. januar 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv. (fritidsfartøyforskrift)

Det er ikke spesielle krav til å ha sertifikat som skipselektriker ved produksjon eller vedlikehold av fritidsfartøy.  Men elektriske installasjoner skal utføres i henhold til fritidsfartøyforskriften og harmonisert standard.  

(Min utheving, og noe nedkortet)

Slik jeg tolker dette, så oppfatter ingeniøren i SD det slik at du spør om krav til kvalifikasjoner som installatør i en bedrift, og at vedkomne svarer som at du representerer en profesjonell bedrift med elektrikere, men at det ikke stilles særlige krav til sertifikat som skipselektriker. Altså at det er underforstått at dere er elektrikere, men at dere ikke behøver disse særlige sertifikatene i tillegg. Eller misforstår jeg?

Komodo skrev 11 minutter siden:

avklaring fra myndighetene hvordan dette fortolkes.

Jeg tillot meg selv å trekke ut noen av dine problemstillinger og spør Trainor om deres tolkning. De er jo ikke myndigheter, men underviser i faget og burde kunne gi noen vettuge svar. 

Komodo skrev 31 minutter siden:

derfor venter jeg på om vi får en avklaring fra myndighetene hvordan dette fortolkes. 

Er også spent på dette, men det kan ta måneder å få svar fra DSB på slike spørsmål. Mulig Trainor har kortere behandlingstid.
Om det skulle føre til avklaring skal jeg legge tråden inn i "Utvalgte emner" i sidekolonnen. :smiler:

Det ville forbause meg om de har et klart svar på dette. Båter flyter over landegrensene og man må nok også harmonisere med internasjonalt regelverk etc.

Tenker man har sitt på det rene om man utfører 12-volts anlegget til en god faglig standard, etter evt. utstyrsprodusenters ulike anvisninger og med god dokumentasjon.

En bilmekaniker trenger jo ingen utdanning som elektriker for å skru på el-biler med el-anlegg på 6-700 volt. De har jo kun noen enkle kurs og installerer like fullt både ekstralys, bytter elektrokomponenter osv. som inngår i "el-anlegget" i biler som er langt nærmere et høyspenningsanlegg enn en båt med et skarve 12 volts anlegg.

Anders And skrev for 1 time siden:

Jeg tillot meg selv å trekke ut noen av dine problemstillinger og spør Trainor om deres tolkning. De er jo ikke myndigheter, men underviser i faget og burde kunne gi noen vettuge svar. 

Bra tiltak @Anders And 👍 Interessant å høre hva de sier, men som du også sier så er de ikke myndigheter. Jeg forholder meg til det myndighetene kommer med.

Chiefengineer skrev 27 minutter siden:

Tenker man har sitt på det rene om man utfører 12-volts anlegget til en god faglig standard, etter evt. utstyrsprodusenters ulike anvisninger og med god dokumentasjon.

De fleste er nok av den oppfatning, men ut fra det som har framkommet i denne tråden kan det virke som om VA kontra W problematikken er avgjørende for om det er riktig. Dokumentasjonskravet er vi vel uansett unntatt.

Chiefengineer skrev 27 minutter siden:

En bilmekaniker trenger jo ingen utdanning som elektriker for å skru på el-biler med el-anlegg på 6-700 volt. De har jo kun noen enkle kurs og installerer like fullt både ekstralys, bytter elektrokomponenter osv. som inngår i "el-anlegget" i biler som er langt nærmere et høyspenningsanlegg enn en båt med et skarve 12 volts anlegg.

Det er annerledes for biler. Kjøretøy er unntatt fra forskriften vi diskuterer og underlagt kjøretøyforskriften. Og når de legger opp ekstralys så er de vel ikke inne i høyspentdelen?

Jeg har vært litt stille i denne tråden en stund, men er ikke blitt noe mindre intressert i temaet. Har diskutert dette med flere, bla. en god venn av meg som er sterkstrømsingeniør og har arbeidet i mange år med prosjektering og levering av el-anlegg. Han er også veldig godt kjent med relevante lover, forskrifter / normer og veiledninger til disse og har også bedrevet opplæring innenfor området. Han var veldig tydelig på at begrepet VA (VoltAmpere) ble brukt gjennomgående i dokumenter han hadde kjennskap til, også for likestrømsanlegg, for å beskrive effekt. Han var forøvrig helt enig i mine tolkninger (som jeg har skissert tidligere i tråden).

Jeg har derfor skrevet en mail til DSB for å forsøke å få fram en uttalelse derfra:

Hei,

jeg har gått inn i en diskusjon om lovligheten av egne arbeider i det elektriske anlegget i egen fritidsbåt. Og, har i den anledning studert ‘el-tilsynsloven’ samt to spesifikke forskrifter som er hjemlet i denne loven; ‘Forskrift om maritime elektriske anlegg’ og ‘Forskrift om elektroforetak’. Jeg har også studert DSBs veiledere til disse.

Er utdannet elektronikkingeniør og siviløkonom og har rimelig god forståelse for elektro og elektroarbeider.

Et spesifikt spørsmål: Det skrives 200VA (Voltampere) i forskriftene som maksimalt effektnivå for ufaglært (eget) arbeide. I fritidsbåt gjelder dette typisk da for større forbrukere tilkoblet båtens batteribank(er). Dette er jo da likestrøm og der brukes jo mer betegnelsen W (Watt) da begrepene fasevinkel, aktiv og reaktiv effekt ikke er så sentrale. Er det da riktig tolkning at begrensningen i forskriftene på 200VA da kan leses som 200W for et likestrømsanlegg og, således, kan anvendes direkte for å regulere arbeider med eksempelvis ankerwinch og baugthruster der effekten langt kan overstige 200W?

Jeg er, etter mye lesning og flere diskusjoner, kommet fram til at følgende gjelder for ufaglærte eieres arbeider på egen fritidsbåt (klippet fra et av mine innlegg i diskusjonen):

Min oppsummering er, så langt, at en privat fritidsbåteier (ufaglært) ikke kan gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun kan gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12V / 24V anlegget. Jeg forstår da videre at han/hun ikke kan gjøre arbeid med med 12V / 24V anlegg med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.

Tolker jeg relevant lov og forskrifter riktig?

//trond

Komodo skrev for 22 timer siden:

når de legger opp ekstralys så er de vel ikke inne i høyspentdelen.....

Spent på hva som blir konklusjonen i denne tråden, jeg er i alle fall interessert i å lære.

For læring:

høyspenning er nominell spenning høyere enn 1000 V vekselspenning eller 1500 V likespenning. Er vel ikke så vanlig i biler og fritidsbåter.

1 hour ago, Bonus said:

Jeg har derfor skrevet en mail til DSB for å forsøke å få fram en uttalelse derfra:

Ja, endelig, det er jo riktig fagmyndighet. Etter å ha diskutert disse problemstillingene med dem, nå og da, sporadisk, gjennom ca 20 år, for det meste relatert til landbaserte anlegg, så kan jeg vel neppe tenke meg noe annet enn at de kommer til å bekrefte at den veiledende grensen på 200 VA formelt sett også gjelder for båt.

https://www.dsb.no/elsikkerhet/maritime-elektriske-anlegg/

Dette representerer jo bare en presisering av de prinsippene som følger av el-tilsynsloven, som stiller krav om at alle elektriske anlegg skal være sikre i bruk, eller som det står i den overordnede loteksten:

Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1929-05-24-4

Selvfølgelig så dreier det seg ikke om lovlige installasjoner, når "ikke sakkyndig" (som det står i NEK'en)legger opp kurser 200 og/eller 400 Ampere, som noe som tilsvarer strømleveransen (i ampere) til en boligblokk med 7-8 leiligheter.

Heller ikke en "vanlig elektriker" vil ha lov til å gjennomføre en slik installasjon på egen hånd, her vil det kreves at man også har kompetanse som "installatør".

Hvis DSB sier noe annet enn slik som nevnt over, da har i alle fall jeg lært noe nytt. 

Hva slags konsevenser det kan få hvis man ikke retter seg etter lovens innhold står jo også beskrevet i § 14:

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller unnlater å følge denne lov, forskrift eller enkeltvedtak gitt i medhold av loven, straffes med bøter hvis ikke en strengere straff i henhold til andre regler kommer til anvendelse.

https://lovdata.no/lov/1929-05-24-4/§14

Jeg har lagt et spørsmål til båtadvokaten ha som kan ligge i formuleringen "..hvis ikke en strengere straff i henhold til andre regler kommer til anvendelse.".

Noe som faktisk kan skje ved ufagmessig gjennomført installasjon, det er jo at båten tar fyr, og eventuelt tar med seg andre båter og svigermor, og spørsmålet vlir vel da: Hvilket ansvar sitter men med da?

Eksempel på noe som godt kan skje og som allerede har skjedd:

https://www.nrk.no/rogaland/tre-bater-er-utbrent-etter-brann-i-sandnes-1.17384863

Grunnen til at disse 3 båtene brant opp er jo ikke kjent, men hvis man nå tenker seg at ufagmessig utførelse av et elektrisk anlegg i et gitt tilfelle viser seg å være årsaken til en brann, hvordan fordeler man da ansvar og økonomiske forpliktelser etter en slik brann? 

Spørsmålet om hvorvidt det finnes egen installatørprøve for maritime elektriske anlegg som er forskjellig i fra den som gjelder på land, det er jo et ganske interessant spørsmål. Jeg er bare kjent med at det finnes en enkelt Installatørprøve, men tatt i betraktning at Installatørprøven stort sett bare gjelder landbasert regelverk, så blir jo det på et vis litt merkelig. Også dette ligger det jo under DSB sitt ansvarområde å kunne svare ut, om hvorvidt det finnes forskjellige installtørprøver og om "landinstallatør" kan installere maritimt. Her er det jo noe som skurrer, når det maritime regelverket ikke inngår i den ordinære installatørprøven:

https://www.installatorproven.no/  

Når man leser på innholdet i "tilbudspakken" deres så ser man jo også at regelverket for "elektriske installasjoner på maskiner" heller ikke er med (Maskinforskriften/NEK EN 60204-1) "tilbudspakken" deres ser i alle fall til å bare handle om "bygningslektro". (Men som nevnt her er det DSB som er ansvarlig både for regelverk og forklaringer.)

Båtadvokaten har lagt ut et kort svar i forhold til det som går på ansvarsforhold i forhold til ufagmessig utført jobb/elinstallasjon:

Edit: Sjekket litt i elvirksomhetsregisteret. Hvis man laster ned hele registeret fra linken nede til høyre, så kan man se at det er noen virksomheter, men langt i fra alle som også er oppført med "Maritime lavspenningsinstallasjoner".

https://elvirksomhetsregisteret.dsb.no/

Denne tråd har fået international opmærksomhed!!  Jeg følger meget interesseret med her fra Danmark 😊😊

I Danmark har vi EU til at regulere det meste.

Og CE mærkningen kræver opmærksomhed, for ændrer man på bådens oprindelige el-installation, påtager man sig også ansvaret for at båden fortsat kan leve op til CE mærkningen.

Til at hjælpe med trådens emne er der (for danskerne 😊)  hjælp at hente i blandt andet denne bog: 

IMG_0407.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...