Roger jo Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Arne2 skrev 1 time siden: Edit: Sjekket litt i elvirksomhetsregisteret. Hvis man laster ned hele registeret fra linken nede til høyre, så kan man se at det er noen virksomheter, men langt i fra alle som også er oppført med "Maritime lavspenningsinstallasjoner". forsøkte å søke med mang parameter alle gav 0 treff Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Clasg skrev 17 minutter siden: Til at hjælpe med trådens emne er der (for danskerne 😊) hjælp at hente i blandt andet denne bog: har du ISBN-nummeret? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Anders And Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Roger jo skrev 22 minutter siden: forsøkte å søke med mang parameter alle gav 0 treff Du må bruke færre parametere, så får du flere treff. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Arne2 Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April 30 minutes ago, Roger jo said: forsøkte å søke med mang parameter alle gav 0 treff Lastet ned hele registeret til egen PC på Excel format. I kollonne "S" så står det på headingen "Arbeidsoppgaver". For hver av de 4078 bedriftene, så står det oppgitt hvilke arbeidsoppgaver de er registrert for å kunne ivareta. Så brukte jeg bare søkefunksjonen i Libre Office regneark til å søke opp alle de virsomhetene som hadde brukt ordet "maritim" innenfor sine registrerte arbeidsoppgaver. Hvis du for eksempel ser på bedriften i linje 37, så finner du for eksempel: "Maritime elektriske lavspenningsanlegg;Maritime elektriske høyspenningsanlegg;". Det som jo er litt interessant det er at det finnes ett felles installatørregister, som forvaltes om DSB. Alle disse spørsmålene som diskuteres side opp og side ned er jo spørsmål som DSB er bemyndiget til å gi svar på. De har jo ansvaret både for regelverket, på forskriftsnivå og for registeret. Det er jo sånn sett ingen ting å lure på, det er bare å spørre dem. Link to post
Arne2 Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April 58 minutes ago, Clasg said: Denne tråd har fået international opmærksomhed!! Jeg følger meget interesseret med her fra Danmark 😊😊 I Danmark har vi EU til at regulere det meste. Og CE mærkningen kræver opmærksomhed, for ændrer man på bådens oprindelige el-installation, påtager man sig også ansvaret for at båden fortsat kan leve op til CE mærkningen. Her skal det i prinsipp ikke finnes noen forskjell mellom Norge og Danmark. Begge landene har i utgangspunktet sluttet seg til EU sitt opplegg rundt "The New approach" som går ut på å harmonisere (gjøre likt) alt teknisk regelverk innenfor EU. Når det gjelder det som skjer på forskriftsnivå, så skjer det først på den måten at "EU vedtar", og så gjennomfører Norge i ettertid en revisjon av sine forskrifter, slik at de er i samsvar med EU sitt regelverk. CE merkingen er en del av dette opplegget rundt "felles regelverk" og CE merkingen betyr akkurat det, at produktet er i samsvar med alt relevant regelverk innenfor EU (og EØS). En del av opplegget rundt "The New Approach" er at mye av det som før i gamle dager var "forskrift med detaljerte bestemmelser" i Norge, nå har blitt "dyttet over" i "normer" som utgis av normkommiteer. Forskriftene gir et rammeverk. Normene inneholder alle de tekniske detaljene, hva angår krav til sikkerhet. Det eneste forholdvis store unntaket i Norge, der man ikke følger EU regelverk "slavisk", det er i forhold til "elektriske installasjoner i bygninger". Her sier man noe slikt som et "bygninger er stasjonære, de er ikke handelsvare, så her har vi våre egne regler. Noe av grunnen til dette er et spesielt distribusjonsnett som brukes en del i Norge men i liten grad i Europa, som heter IT fordelingssystem. IT fordelingssystem i kombinasjon med forholdsvis høy belastning om vinteren, gir en del "særnorske forhold". (Ellers så ville det jo vært forholdsvis like forhold i forhold til Sveriege og Finnland). På forskriftsnivå, så er det nok likt, men på normnivå, så har man "NEK 400" som i prinsipp er "norsk". (Om enn bygd på en mal i fra EU) De fleste normemene brukt i Norge har en betegnelse som for eksempel er slik: NEK-EN-60204-1 Da står NEK for "Norsk elektrisk kommite" og EN for "Europanorm" Link to post
Arne2 Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Fant fram til forfatter og bok nevnt over (tror jeg) etter å ha googlet litt. Ser at den kan kjøpes lastes ned i elektronisk format i løpet av noen minutter, for den som ønsker det. https://www.marineelektriker.dk/ https://www.williamdam.dk/elektriske-installationer-i-skibe-og-baade-under-24-meter__3629385 Link to post
Bonus Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Elektrofaget er stort. For lesbarheten i tråden foreslår jeg at vi forsøker å holde fokus på å verifisere hva man kan selv lovlig kan gjøre med det elektriske anlegget ombord i egen fritidsbåt, og hva man ikke kan gjøre. ‘Min oppsummering er, så langt, at en privat fritidsbåteier (ufaglært) ikke kan gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun kan gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12V / 24V anlegget. Jeg forstår da videre at han/hun ikke kan gjøre arbeid med med 12V / 24V anlegg med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.’ Som sagt har jeg spurt DSB om de kan verifisere min oppsummering på en klar og tydelig måte, eller komme med en riktigere forståelse. Jeg legger ut svar derfra om / når jeg får det. Link to post
Komodo Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Arne2 skrev for 4 timer siden: Etter å ha diskutert disse problemstillingene med dem, nå og da, sporadisk, gjennom ca 20 år, for det meste relatert til landbaserte anlegg, så kan jeg vel neppe tenke meg noe annet enn at de kommer til å bekrefte at den veiledende grensen på 200 VA formelt sett også gjelder for båt. Nå er dreier vel ikke usikkerhetene seg i første rekke om 200VA grensen gjelder i båt, men om den gjelder både AC og DC. Arne2 skrev for 4 timer siden: Selvfølgelig så dreier det seg ikke om lovlige installasjoner, når "ikke sakkyndig" (som det står i NEK'en)legger opp kurser 200 og/eller 400 Ampere, som noe som tilsvarer strømleveransen (i ampere) til en boligblokk med 7-8 leiligheter. Hvorfor er det selvfølgelig? Hele denne tråden begynte som en spin-off med at du nektet å diskutere dette med andre enn elektrofaglig utdannede på IM: Arne2 skrev On 14.4.2025 at 13.30: Hvis du er elektrofagmann så kan vi diskutere det på PM. Ellers ikke. Men nå virker det som om skrivekløen har fått fart. Selvfølgelighetene renner på, men referansene uteblir. Eller er det rett og slett bare den referansen til 200VA i veiledningen til FEK du har støttet deg til hele tiden, men av en eller annen grunn ikke "giddet" å linke til? Bertramsen skrev for 2 timer siden: Kan det hende at båter også går innunder denne "kjøretøyforskriften" da? Det elektriske i båter og biler er jo veldig likt. Man får jo høyforbrukere til bil også. Vinsjer og diverse løfteutstyr. Tipper også det går mer enn 200 watt på å løfte bakdøra på en suv. Nei, det er nok ikke kjøretøyforskriften som gjelder for oss, det er forskrift om maritime elektriske anlegg: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-12-04-1450/KAPITTEL_1#§2 Men jeg ser jo poenget ditt i at det samme dilemmaet oppstår for kjøretøy. Du nevner kraftige vinsjer, men det behøver jo ikke være mer spesielt enn startmotor, dynamo og batteri. Alt er utstyr med over 17A i kretsen. Kunne jo vært interessant om noen hadde sjekket opp i krav til de som skal jobbe med dette utstyret. Tviler på om kjøretøyforskriften sier noe om det. Clasg skrev for 1 time siden: Denne tråd har fået international opmærksomhed!! Jeg følger meget interesseret med her fra Danmark 😊😊 I Danmark har vi EU til at regulere det meste. Og CE mærkningen kræver opmærksomhed, for ændrer man på bådens oprindelige el-installation, påtager man sig også ansvaret for at båden fortsat kan leve op til CE mærkningen. Til at hjælpe med trådens emne er der (for danskerne 😊) hjælp at hente i blandt andet denne bog: Artig at dere følger med fra Danmark også Når det gjelder debatten om CE-merking, så tror jeg vi skal holde det utenfor denne tråden. Det har blitt diskutert her inne før, og det er mange misforståelser ute og går. CE-merking foregår imidlertid likt i Norge som i Danmark til tross for at vi ikke er medlemmer av EU. Angående den boka du linker til, sier den noe om kompetansekrav for å jobbe på slike elektriske installasjoner? Bonus skrev 7 minutter siden: Elektrofaget er stort. For lesbarheten i tråden foreslår jeg at vi forsøker å holde fokus på å verifisere hva man kan selv lovlig kan gjøre med det elektriske anlegget ombord i egen fritidsbåt, og hva man ikke kan gjøre. Tiltredes Bonus skrev 7 minutter siden: ‘Min oppsummering er, så langt, at en privat fritidsbåteier (ufaglært) ikke kan gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun kan gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12V / 24V anlegget. Jeg forstår da videre at han/hun ikke kan gjøre arbeid med med 12V / 24V anlegg med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.’ Bra oppsummering @Bonus. For min del anser jeg det imidlertid fortsatt som usikkert hvorvidt det er korrekt at 200VA også gjelder for 200W i et DC anlegg, der venter jeg på svar fra DSB før jeg trekker den endelige konklusjon. Ikke fordi det betyr noe for meg, men fordi det vil være en veldig viktig grense for både menigmann generelt, og ikke minst for båtbransjen som i dag utfører drøssevis av jobber utenfor den grensen med folk som ikke er faglærte elektrikere. Avventer derfor spent DSBs avklaring om dette Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Clasg Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April @Komodo Jeg har først opdaget bogen ved søgning på nettet her i aften, så har ikke læst den. Vil prøve at finde den på biblioteket en af de næste dage. 😊 Link to post
Komodo Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Har hørt at det er store endringer på gang innenfor såkalt "24 volt installasjon" på mindre fiskefartøyer etc. DSB har visstnok begynt å kontrollere hvorvidt de foretakene som holder på med dette (og det er det mange av under bl.a. Skipselektronikk) har autorisering som installatør da man har begynt å handheve hittil "sovende" forskrifter. De fleste firmaer i denne kategorien har elektrofagfolk ansatte men ikke med teknisk fagskole/installatørprøven. Dette kan isåfall bety veldig store endringer i markedet. Hvorvidt dette gjelder for fritidsbåteiere som arbeider på eget anlegg vet jeg ikke noe om. Link to post
Jens_P Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Komodo skrev for 9 timer siden: Alt er utstyr med over 17A i kretsen. Om det er 24V anlegg vil denne grensen være 8,3A. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bonus Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Komodo skrev for 10 timer siden: ... For min del anser jeg det imidlertid fortsatt som usikkert hvorvidt det er korrekt at 200VA også gjelder for 200W i et DC anlegg ... For å drodle litt rundt temaet. Ved tolkning av lover og forskrifter brukes begrepene ''Lovens bokstav og lovens intensjon''. Det er for meg rimelig tydelig at Hva som kan gjøres og Hvordan, reguleres av ''Forskrift om maritime elektriske anlegg''. Hvem som kan gjøre noe reguleres av ''Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr''. Jeg har nedenfor laget et utdrag av disse to forskriftene, med tilhørende utdrag av DSBs veiledning: Forskrift om maritime elektriske anlegg § 1.Formål Formålet med forskriften er å oppnå forsvarlig elsikkerhetsnivå i maritime elektriske anlegg og ved bruk av elektrisk utstyr tilkoblet slike anlegg. DSBs veiledning til § 1 (utdrag): Elsikkerhet omfatter de faremomenter som elektrisiteten representerer i seg selv, som berøringsfare og brann og sikkerhetsmessige forhold knyttet til bruk av elektrisitet og elektrisk utstyr. § 4.Hvem forskriften retter seg mot Reder skal sørge for at anlegg som omfattes av denne forskriften til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i forskriften. Ved bruk og tilkobling av elektrisk utstyr til anlegg skal det vises aktsomhet slik at det ikke oppstår fare for liv, helse eller materielle verdier. Enhver som prosjekterer, utfører, endrer eller foretar vedlikehold av anlegg, er ansvarlig for at arbeidet som foretas er i samsvar med forskriftens krav. For eier av fritidsfartøy påhviler de samme plikter som for reder. DSBs veiledning til § 4 (utdrag): Hvem som kan forestå prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime elektriske anlegg reguleres i forskrift 19. juni 2013 nr. 739 om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet tilelektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek). Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr § 1.Formål Forskriften fastsetter krav til foretak og personer som utfører eller tilbyr å utføre arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr slik at arbeidet ikke fører til skade på liv, helse eller materielle verdier. DSBs veiledning til § 1 (utdrag): Formålet med forskriften er å forhindre at elektriske anlegg og elektrisk utstyr fører til skade på liv, helse og materielle verdier. Ved å stille krav om kvalifikasjoner overfor de som skal arbeide opp mot elektriske anlegg og elektrisk utstyr, vil man sikre at arbeidet gjøres på en slik måte at anleggene og utstyret oppfyller kravene som følger av de tekniske forskriftene. Forskriften skal samtidig bidra til at den som utfører arbeidet er i stand til å ivareta sin egen og andres sikkerhet. § 2.Virkeområde Forskriften gjelder arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr. Bestemmelsene om foretak gjelder alt arbeid som forutsettes utført av et foretak, uavhengig av hvordan den enkelte har valgt å organisere arbeidet. Med foretak menes også underenheter til et foretak. Forskriften gjelder ikke arbeid knyttet til e. elektriske anlegg med så lav spenning eller strøm at anlegget ikke kan frambringe fare for skade på liv, helse eller materielle verdier § 6.Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene. Person med fagbrev som ikke omfatter elektriske anlegg, men som har fagutdanning med opplæring i til- og frakopling ved feilsøking og feilretting av komponenter som ellers faller inn under deres fagområde, kan utføre slike oppgaver. Den som oppfyller kravene i § 7, kan utføre til- og frakopling i forbindelse med feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter og oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg. Vedkommende kan også bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig. Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd. Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte. DSBs veiledning til § 6 (utdrag): I bestemmelsens femte ledd åpnes det for at ufaglærte kan utføre mindre arbeid på et elektrisk anlegg. Med mindre arbeid menes tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording, tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording, tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere, tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt, montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg, utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser. Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt: effekten ikke overstiger 200 VA, monterings- og bruksanvisning følges nøye, hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt. Det virker veldig klart (og logisk) at intensjonen med hele lovverket (lov - forskrifter - veiledninger) er å beskytte personer mot elektrisk støt samt å beskytte mot materiell skade og fare. Fare for elektrisk støt utløses av høy spenning. Fare for brann og materiell skade utløses av høy strøm. Det blir for meg da mer og mer tydelig at begrensningen 200VA er satt inn nettopp for å regulere hvem som kan utføre arbeid på anlegg under 50V med høy (potensielt farlig) strømkapasitet. Tar man bort denne begrensningen, så klarer jeg ikke å se at lovens intensjon er dekket for anvendelse i fritidsbåt. Det blir interessant å se om jeg får svar fra DSB, og hva dette svaret innebærer for mine tolkninger Link to post
Arne2 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April 12 hours ago, Komodo said: Nå er dreier vel ikke usikkerhetene seg i første rekke om 200VA grensen gjelder i båt, men om den gjelder både AC og DC. Nei, det finnes ingen uklarhet eller usikkerhet i forhold til denne problemstillingen. DSB har blitt utdelegert myndighet ut i fra el-tilsynsloven og en egen delegeringsforskrift til å utarbeide forskrifter innenfor det elektrofaglige området og de har også myndighet til å tolke og gi råd og informasjon omkring de samme forskriftene. Man spør i all enkelhet DSB, hva rett tolkning er, og så er den problemstillingen avsluttet. Hvis man lar være å spørre DSB og i stedet lager sitt eget "de lege ferenda", da faller dette inn under det man innenfor erstatningrett og strafferett kaller for uaksomhet, slik at man kan bli gjort ansvarlig, både erstatningsrettslig og strafferettslig. Denne problemstillingen er ellers nå nylig lagt fram for båtadvokaten, her på båtplassen. DSB er også vår nasjonale overordnede tilsynsmyndighet for alle typer elektriske installasjoner. Quote Som nasjonal elsikkerhetsmyndighet fører DSB tilsyn med virksomheter som eier, bygger og drifter elektriske landanlegg, samt maritime elektriske anlegg. https://www.dsb.no/tilsyn/elsikkerhet/ Man spør DSB om hvordan man tolker og forstår regelverket, på forskriftsnivå, og så setter man to streker under svaret, og så er diskusjonen avsluttet. Hvis man allerede har spurt og diskutert med DSB, så forsøker man jo etter beste evne å formidle videre det som blir sagt. Link to post
Arne2 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April 44 minutes ago, Bonus said: Det virker veldig klart (og logisk) at intensjonen med hele lovverket (lov - forskrifter - veiledninger) er å beskytte personer mot elektrisk støt samt å beskytte mot materiell skade og fare. Ja, selvfølgelig. Forskriftene med veiledninger er bare en konkretisering av det prinsippet som følger av el-tilsynslovens § 2: Quote Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1929-05-24-4 Link to post
Bonus Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Arne2 skrev 6 minutter siden: ... Ja, selvfølgelig ... Det begynner etterhvert å bli 'selvfølgelig' for meg også. Men, lover og forskrifter er et komplekst område. Ikke rett fram å forstå relevans, gyldighet og implikasjoner bare ved å skumlese. Jeg er selv skrudd sammen slik at jeg trenger å forstå for å kunne akseptere. Derfor har jeg de siste ukene brukt mye tid på å sette meg inn i nettopp elsikkerhetsloven og de relevante forskriftene som er hjemlet i denne. For å forstå hvordan dette kan anvendes for arbeider i egen fritidsbåt. (som jeg ikke en gang har ) Link to post
Hulda Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Hadde eltilsynslovens § 2 vært fulgt, så ville det vel ikke brent så mange båter. Lurer på hvor mange av disse antatt elektriske brannene skyldes originalinstallasjon, mangel på periodisk vedlikehold eller ufaglært etterpåmekking. Noe vi naturligvis aldri vil få svar på. Link to post
Chiefengineer Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Arne2 skrev 1 time siden: Nei, det finnes ingen uklarhet eller usikkerhet i forhold til denne problemstillingen. Man spør DSB om hvordan man tolker og forstår regelverket, på forskriftsnivå, og så setter man to streker under svaret, og så er diskusjonen avsluttet. Hvis man allerede har spurt og diskutert med DSB, så forsøker man jo etter beste evne å formidle videre det som blir sagt. Dette her er faktisk en sannnhet med betydelige modifikasjoner. Jeg har vært på byggetilsyn på innretninger i utlandet, bygd for norsk sokkel med norsk registreringshavn der DSB er tilsynsmyndighet for el-anlegget. Store utstyrsleverandører som leverer utstyr til innretninger i hele verden bygger ikke nødvendigvis direkte etter DSB sine tolkninger men etter sine egne ingeniørers. De tar gjerne en kamp mot DSB og mine erfaringer er at mot slike aktører klarer ikke DSB å sette noen slags "to streker" under sine tolkninger, de kommer gjerne med masse punch men det avvises av utstyrsprodusenten og slik blir sluttstreken. Man kan ikke forlange en milliardleveranse omlevert pga. uenigheter om tolkninger så lenge utstyrsleverandøren godtgjør at de ivaretar sikkerheten minst like godt ved hjelp av andre løsninger og oppfyllelse av internasjonale harmoniserte standarder. Link to post
Komodo Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Bonus skrev 7 minutter siden: For å forstå hvordan dette kan anvendes for arbeider i egen fritidsbåt. (som jeg ikke en gang har ) Det er derfor du har tid til å fordype deg i denne debatten Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Har hørt at det er store endringer på gang innenfor såkalt "24 volt installasjon" på mindre fiskefartøyer etc. .... De fleste firmaer i denne kategorien har elektrofagfolk ansatte men ikke med teknisk fagskole/installatørprøven. Dette kan isåfall bety veldig store endringer i markedet. Hvorvidt dette gjelder for fritidsbåteiere som arbeider på eget anlegg vet jeg ikke noe om. Ja, det blir spennende å se Men siden fiskefartøyer er unntatt fra FEK, så kan det jo muligens hende at denne oppfølgningen du snakker om her ikke vil omfatte fritidsfartøyer, som jo er omfattet av FEK. Og innenfor fritidsbåtsegmentet er det i alle fall liten tvil om at det jobbes mye på DC anlegg over 200W av ufaglærte, og faglærte innen alt annet enn elektrofag. Folk med installatørpapirer er det enda lengre mellom. Har aldri hørt om det i fritidsbåtbransjen. Vi får se. Men du får følge opp her om du får høre noe. Jens_P skrev for 3 timer siden: Om det er 24V anlegg vil denne grensen være 8,3A. Ja, ser den Det med 17A var bare en folkelig "oversettelse" av 200W Noen har jo 24V, men de aller flest fritidsbåter har vel fremdeles 12V anlegg. Bonus skrev 1 time siden: Det blir for meg da mer og mer tydelig at begrensningen 200VA er satt inn nettopp for å regulere hvem som kan utføre arbeid på anlegg under 50V med høy (potensielt farlig) strømkapasitet. Enig i dette @Bonus. Det er vel egentlig relativt innlysende. Høy spenning: Fare for støt. Lav spenning: Gir høye strømmer og fare for varmgang og brann. Bonus skrev 1 time siden: Tar man bort denne begrensningen, så klarer jeg ikke å se at lovens intensjon er dekket for anvendelse i fritidsbåt. For det første, det er vel ikke snakk om å ta vekk begrensningen på 200VA, den er jo eksplisitt spesifisert. Spørsmålet er om de som har satt grensa (for den kommer jo kun fram i veiledningen, ikke i selve forskriften) og formulert teksten, har ment at 200VA også skal gjelde for 200W DC. Når jeg understreker ment, så er det for å få fram viktigheten med intensjonen til de som har formulert dette. Dessuten, hva vet vi om hvorvidt de tenkte på fritidsbåter da de skrev denne forskriften? Forskriften er rettet mot elektroforetak og dermed et profesjonelt marked, ikke legmenn. Det står jo i selve navnet på forskriften. Men jeg ønsker ikke å spekulere, så jeg avventer svaret fra DSB på dette. Jeg synes det er et for viktig tema til å trekke mine egne bastante konklusjoner, så jeg er åpen for at dette kan vippe begge veier. Komodo skrev for 13 timer siden: Nå er dreier vel ikke usikkerhetene seg i første rekke om 200VA grensen gjelder i båt, men om den gjelder både AC og DC. Arne2 skrev 1 time siden: Nei, det finnes ingen uklarhet eller usikkerhet i forhold til denne problemstillingen. Vel, det var din mening @Arne2. Nå er det jo stilt spørsmål her hvorvidt 200VA-grensen også gjelder 200W i et DC anlegg. Men siden du er så krystallklar på at det ikke er noen usikkerhet rundt dette, hvor leser du at dette også gjelder for DC? Arne2 skrev 1 time siden: Man spør i all enkelhet DSB, hva rett tolkning er, og så er den problemstillingen avsluttet. Og det er jo nettopp hva @Bonus har gjort. Han har stilt spørsmålet til DSB (fikk du ikke med deg det?), og nå venter vi på svaret. Arne2 skrev 1 time siden: Hvis man lar være å spørre DSB og i stedet lager sitt eget "de lege ferenda", da faller dette inn under det man innenfor erstatningrett og strafferett kaller for uaksomhet, slik at man kan bli gjort ansvarlig, både erstatningsrettslig og strafferettslig. Det virker mer og mer som om du ikke har fått med deg at spørsmålet er stilt til DSB. Er det noen her inne som har gitt deg det inntrykket du skriver i sitatet over her, eller driver du bare å spekulerer? Du siterer meg, og i samme åndedrag skriver du slik svada som dette? Innledningen til denne tråden var at du ikke ville diskutere denne saken annet enn med elektrofaglig utdannede folk på IM. Hvis du allikevel skal være med i debatten og sitere og svare meg, så forventer jeg at du ikke tillegger meg meninger. Det er ikke jeg som har trekt konklusjoner i påvente av DSBs klargjøring, det er det du som gjør. Jeg har skrevet flere ganger at jeg synes det er åpent for en tolkning, og at det må være myndighetene som fortolker dette for oss. Dette endte med at @Bonus tok ansvar og sendte spørsmålet til DSB. Jeg har ikke sagt at dette skal tolkes på den ene eller den andre måten, jeg har kun skissert noen scenarier ved de to ulike utfallene. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April 31 minutes ago, Komodo said: Men siden fiskefartøyer er unntatt fra FEK, På grunn av at sikkerhetskravene i el-tilsynsloven fortsatt gjelder, mens detaljer rundt konkretisering framgår av annet regelverk. 31 minutes ago, Komodo said: Det virker mer og mer som om du ikke har fått med deg at spørsmålet er stilt til DSB. Er det noen her inne som har gitt deg det inntrykket du skriver i sitatet over her, eller driver du bare å spekulerer? Da jeg begynte å gjennomføre kurs og opplæring innenfor elsikkehet og regelverk i tilknytning til elektrofagene, så var da noe av det aller første jeg gjorde å kontakte DSB for en diskusjon rundt kursinnholdet, slik at det skulle bli minst mulig slik at det skulle bli minst mulig "egne spekulasjoner" og mest mulig en "videreformidling av det som ble meddelt av DSB". Ellers, når man gjennomfører undervisning innenfor dette fagområdet, så går man jo også selv på kurs hos bransjeorganiasjoner som NELFO og andre og man forsøker jo også å oppdatere seg litt i forhold til bedrifter og fagprøvenemnder. Etter noen år med diskusjon og avklaring, så er man vel ikke akkurat i tvil om hvorvidt kravene til elsikkerhet, slik som beskrevet i el-tilsynsloven gjelder eller ikke. Jeg vil i hvert fall bli ganske overrasket om DSB nå sier noe annet, enn det de tidligere har sagt, gjennom alle år. Link to post
Bonus Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Chiefengineer skrev for 1 time siden: ... Store utstyrsleverandører som leverer utstyr til innretninger i hele verden bygger ikke nødvendigvis direkte etter DSB sine tolkninger men etter sine egne ingeniørers. ... så lenge utstyrsleverandøren godtgjør at de ivaretar sikkerheten minst like godt ved hjelp av andre løsninger og oppfyllelse av internasjonale harmoniserte standarder. Slike situasjoner er jo også omtalt i ''Forskrift om maritime elektriske anlegg'': § 5.Oppfyllelse av sikkerhetskrav Forskriften, supplert med tilhørende veiledning, vedlegg og normer, viser samlet det sikkerhetsnivået som skal legges til grunn. Ved valg av annen løsning, eller ved kombinasjon av deler av normer, skal det dokumenteres at tilsvarende sikkerhetsnivå oppnås. Link to post
Bonus Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Arne2 skrev for 2 timer siden: ... Jeg vil i hvert fall bli ganske overrasket om DSB nå sier noe annet, enn det de tidligere har sagt, gjennom alle år. Det blir alltid uklart når konkrete spørsmål besvares med generelle termer. Spørsmålet fra @Komodo (og meg selv) var om myndighetene formelt mener at den omtalte begrensningen på 200VA skal forstås som 200W for likestrømsanlegg. Som jeg forstår det, er dette det eneste ubekreftede spørsmålet i tråden. Jeg tror det er slik, men det er min egen tolkning. @Arne2, du har til dette spørsmålet svart "Nei, det finnes ingen uklarhet eller usikkerhet i forhold til denne problemstillingen". Dette har du gjentatt flere ganger. Da kunne det være kjekt for oss andre, ikke så innvidde, om du kan vise til noe som helt konkret besvarer det aktuelle spørsmålet. Link to post
Steihy Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Jeg legger foreløpig til grunn at 200 VA regelen gjelder for meg. Bonus sin oppsummering er god, men konsekvensen er vel enda større? På en god dag gir solpanelet nærmere 30A. En veileder (RS?) hevder at man kan gjøre "grunnleggende" installasjon, men ikke noe vanskelig. Det blir jo meningsløst. Det mest grunnleggende er å starte motoren. De store ledningene er det grunnleggende. Der går det mer enn 200VA. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bonus Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Komodo skrev for 2 timer siden: ... For det første, det er vel ikke snakk om å ta vekk begrensningen på 200VA, den er jo eksplisitt spesifisert. Spørsmålet er om de som har satt grensa (for den kommer jo kun fram i veiledningen, ikke i selve forskriften) og formulert teksten, har ment at 200VA også skal gjelde for 200W DC ... Litt dårlig formulering fra meg, kanskje. Jeg mener ikke bokstavlig å ta vekk begrensningen. Men at om man leser lov og forskrifter uten at denne (200VA begrensningen) skal oppfattes som en begrensning for lavvolt (under 50V) elanlegg i fritidsbåt, altså 200W, så er det jo ingen begrensning i eget (ufaglært) arbeid på høyenergisystemer som lading, ankerwinch, baugpropell ++. Da er det også lovlig for hvermansen til å mekke på dette. Det tror jeg ikke myndighetene mener. Så, det er godt mulig at DSB kan komme til å si at det kanskje burde ha stått W (Watt). Men, intensjonen om at hvermansen IKKE skal ha lov til å mekke på slike høyenergisystemer tror jeg ikke de kommer til å rokke ved. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn