Jump to content

Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?

Komodo

Hva kan man som legmann gjøre selv i sin egen båt?  

129 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Så er det også slik at det er mye man kan gjøre på eget anlegg, hus el. så lenge man ikke tar betalt for jobben eller utfører den i næringssammenheng.

Om jeg vandrer rundt usikret på eget tak og arbeidstilsynet kommer forbi kan de ikke gjøre noe som helst, men foregår det i regi av et innleid firma som f.eks. under bytte av tak betyr det trøbbel i stor skala.

Og det er kanskje her det springene punktet er om man f.eks. skjerper tilsynet med de som driver med slikt i næring. Hadde DSB kommet på kaia og hatt innvendinger på om jeg skrudde på ankervinsja hadde evt. innvendinger ikke blitt tatt til etterretning.

1 hour ago, Bonus said:

@Arne2, du har til dette spørsmålet svart "Nei, det finnes ingen uklarhet eller usikkerhet i forhold til denne problemstillingen". Dette har du gjentatt flere ganger. Da kunne det være kjekt for oss andre, ikke så innvidde, om du kan vise til noe som helt konkret besvarer det aktuelle spørsmålet.

Dette har å gjøre med det som man i den juridiske teorien kaller for "trinnhøydeprinsippet".

El-tilsynsloven har høyere trinnhøyde enn alle de forskriftene som er gitt med hjemmel i loven.

De overordenede prinsippene i eltilsynsloven gjelder sånn sett som overordnede prinsipper for alle forskrifter.

Dett er det prinsippet som fastslås i Lovteksten §2:

Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier.

Om likespenning er nevnt eller ikke nevnt på forskriftsnivå, det har neppe noen betydning. Lovens overordnede prinsipp gjelder alltid.

Hvis ikke faglært eller autorisert person kobler opp en elektrisk installasjon som kan medføre brannfare, da vil dette alltid være i strid med lovens overordnede prinsipp.  

Nå synes jeg du tråkker veldig rundt grøten @Arne2. Du klarer åpenbart ikke å vise til en krystallklar tekst som forteller oss at 200VA grensen også gjelder for 200W DC, det er bare noe du fortolker deg til. Du kommer med lange historier om din tid som lærer i elektrofaget, all kontakt du har hatt med DSB osv, men du har selvsagt aldri snakket med DSB om akkurat dette eventuelle smutthullet som kan gjelde for legmenn som jobber på egen fritidsbåt, så her har du ingen avklaring fra DSB å vise til.

Når du trekker fram sitater fra loven om at elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres og vedlikeholdes på en sikker måte, så bommer du igjen. For det er ingen implikasjon mellom dette kravet i loven, og at man skal ha fagbrev som elektriker, evt. installatørpapirer. En som ikke har formell kompetanse kan fremdeles ha kompetanse til å utføre enkelte ting sikkert. 

Det vi diskuterer her er hva en ufaglært person har lov til å gjøre i egen fritidsbåt. Hvis utgangspunktet ditt er at en ufaglært person ikke har noen som helst kompetanse så er jeg faktisk enig med deg, da bør han holde seg helt unna det elektriske! Evt. kun bare bytte sikringer eller lyspærer, men ikke så mye som presse en kabelsko. For vi må faktisk ta høyde for at den som gjør elektrisk arbeid i egen båt har tilegnet seg den kompetansen som skal til for å gjøre akkurat den jobben. Det kan være en veldig enkel jobb, eller det kan være en relativt kompleks jobb med installasjon, som også krever kunnskap om dimensjonering. Men her er det altså snakk om at DSB i veiledningen har satt en konkret grense for hva en ufaglært kan gjøre på et anlegg under 50V, og den er på 200VA. Under denne verdien kan altså ufaglærte drive å mekke selv, mens over grensen skal man være elektriker, uansett om man har den kompetansen som skal til for å gjøre dette fagmessig eller ikke. Det springende punktet er da om VA kan direkte oversettes med W, og dermed gjelder for likespenning. Jeg venter spent på svaret fra DSB. Har du, @Bonus og andre rett i deres antagelser, medfører det konsekvenser som er meget drastiske for båtbransjen! For privatfolk vil det ha lite å si, for de fleste kommer til å drite i det. For min del så vet jeg ikke hva som er rett, så jeg avholder meg fra å tippe. Til tross for at både du og andre tidligere i tråden har antydet at jeg fortolker regelverket i "min favør". 

Komodo skrev 14 minutter siden:

200VA grensen også gjelder for 200W DC,

I utgangspunktet har ikke ufaglærte lov å tukle med strøm, men så har vi, som kjent, noen unntak. Dersom det skulle vise seg om @Komodo har rett, at det kun er unntak for AC og ikke DC så blir jo ikke dette et smutthull, men en begrensning. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Anders And skrev 6 minutter siden:

I utgangspunktet har ikke ufaglærte lov å tukle med strøm, men så har vi, som kjent, noen unntak. Dersom det skulle vise seg om @Komodo har rett, at det kun er unntak for AC og ikke DC så blir jo ikke dette et smutthull, men en begrensning. 

Dette var en noe underlig formulering. Man kan vel være kyndig selv om man er ufaglært? Og de fleste vil vel mene at det å legge opp en ny kurs på en ryddig, korrekt dimmensjonert og sikker måte ikke er å "tukle" med strøm uavhengig av om man er autorisert installatør eller ikke.?

Jeg mener også at mange såkalte "autoriserte installatører" som arbeider med boliger til daglig ikke er de rette til å drive med lavspent båtelektro. Enkelt og greit fordi de ikke har den samme erfaringen innen faget som en skipselektronikkbedrift, dog uten installatørpapirene.  I så måte blir det å ri kjepphester der dette får en utilsiktet konsekvens ved å sette fram slike krav.

Tror man kommer langt med en sikker og fagmessig utført installasjon, uavhengig av hvem som har utført den. Det er vel det forskriften er ment til å dekke.

Chiefengineer skrev 2 minutter siden:

Man kan vel være kyndig selv om man er ufaglært?

Jo, selvfølgelig, men det vi diskuterer egentlig i denne tråden er hva loven sier rent juridisk. 

Sunn fornuft må for al del ikke blandes inn 😅

Anders And skrev 20 minutter siden:

Dersom det skulle vise seg om @Komodo har rett, at det kun er unntak for AC og ikke DC så blir jo ikke dette et smutthull, men en begrensning. 

Merk deg en ting @Anders And- jeg har ikke påstått at det er slik, jeg har bare bitt meg merke i kommentaren til @Jens_P som påpekte at VA er størrelse knyttet til vekselstrøm, og dermed åpnet for at det muligens kan være slik. Hva utfallet blir i denne saken føler jeg at er litt fifty-fifty. Og ja, det er jo snakk om en begrensning. Men det er det jo uansett om det er snakk om kun AC, eller om det gjelder både AC og DC.

Arne2 skrev for 8 timer siden:

El-tilsynsloven har høyere trinnhøyde enn alle de forskriftene som er gitt med hjemmel i loven.

De overordenede prinsippene i eltilsynsloven gjelder sånn sett som overordnede prinsipper for alle forskrifter.

Om likespenning er nevnt eller ikke nevnt på forskriftsnivå, det har neppe noen betydning. Lovens overordnede prinsipp gjelder alltid.

Jo mer jeg fordyper meg i dette området, jo mer kommer gammel kunnskap til overflaten ...

Jeg registrerer at vi ufaglærte / uerfarne innen lovtolking og jus området og de mer erfarne sliter litt med å forstå hverandre / være konsise.

Om jeg 'oversetter' det jeg tror @Arne2 mener, så viser han til det generelle hierarkiet der pågjeldende lov ''el-tilsynsloven'' står over de relevante hjemlede forskrifter (som igjen peker direkte mot hverandre) og ditto myndighetsveiledninger (DSB).

I mine 'lekmanns' ord vil jeg da si at lovsystemets intensjon trumfer lovsystemets ordlyd.

Ut fra dette så gjelder da (1) ''Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier'', uansett hvem som har utført de, eller hvilke kvalifikasjoner som organisasjonen, organisasjonens personell eller privatpersonen har.

Så kommer en presisering i ''Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr'':

• Forskriften gjelder ikke arbeid knyttet til elektriske anlegg med så lav spenning eller strøm at anlegget ikke kan frambringe fare for skade på liv, helse eller materielle verdier.

Om vi stopper der, så gjelder fortsatt (1), men, underordnet (1) så gjelder da ikke forskriften om anlegget har så lav spenning eller strøm at ikke fare for skade på liv, helse eller materielle verdier kan frambringes.

Det betyr da at ut fra lovgivingen kan jeg som ufaglært gjøre arbeider på elanlegg med så lav spenning eller strøm at det er ufarlig.

Dit er det vel rimelig klart. Men, så oppstår spørsmålet: Hvordan vet jeg som ufaglært hvilken spenning eller strøm som anses farlig slik at jeg skal holde meg unna? Igjen, så gjelder vel da overordnet, om jeg ikke har et forhold til dette, så er jeg vel ikke i stand til å etterleve ''Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier'' som alltid gjelder. Og da bør jeg vel holde meg unna.

Under dette igjen kommer presiseringen om at jeg som ufaglært skal holde meg unna 230V, men at jeg kan gjøre arbeid på lavspenningsanlegg (under 50V). Fortsatt gjelder: ''Elektriske anlegg skal prosjekteres, utføres, drives, vedlikeholdes og kontrolleres slik at de ikke frembyr fare for liv, helse og materielle verdier'' og for meg som ufaglært, så må anlegget ha så lav spenning eller strøm at anlegget ikke kan frambringe fare for skade på liv, helse eller materielle verdier..

Ut i fra dette har jeg som ufaglært IKKE lov til å gjøre arbeid på eksempelvis baugthruster, da effekten i et slikt anlegg vil være så høy at det vil kunne være fare for skade eller brann.

Enda lenger ned i hierarkiet kommer den omtalte presiseringen om maksimalt 200VA. Men, denne ligger lavest av alle de jeg nå har vært gjennom.

Så, jeg tror fortsatt, nå med enda mer trygghet, at mine antagelser om hva man som ufaglært har lov til eller ikke, er riktige :flagg_bp:

Komodo skrev 2 minutter siden:

Men det er det jo uansett om det er snakk om kun AC, eller om det gjelder både AC og DC.

Det var ikke meningen å tilegne deg ukorrekte påstander, beklager det. Men dersom det skulle vise seg at dette kun skulle gjelde for AC, så betyr jo det at det ikke finnes unntak for DC, noe som vil bety at alt arbeidet ombord på 12v DC må utføres av en virksomhet med installatør. 

Har vurdert å sette inn et Lithium «støttebatteri» i tillegg til dagens bly/syre forbruksbank. Dette har som sikkert med mange andre ført til mye googling og sene kvelder :undrer:

Med tanke på tråden her så kan det være interessant hva enkelte engelske forsikringsselskap sier om dette. Den som vil kan lese forumtråden på YBW.com selv, det er tydeligvis mer fokus på godkjenning av installasjon der borte. 

PBOForum.png.9e6ae7533941c573ae735758a8cb2ff6.png

cruiser skrev 36 minutter siden:

Har vurdert å sette inn et Lithium «støttebatteri» i tillegg til dagens bly/syre forbruksbank. Dette har som sikkert med mange andre ført til mye googling og sene kvelder :undrer:

Med tanke på tråden her så kan det være interessant hva enkelte engelske forsikringsselskap sier om dette. Den som vil kan lese forumtråden på YBW.com selv, det er tydeligvis mer fokus på godkjenning av installasjon der borte. 

PBOForum.png.9e6ae7533941c573ae735758a8cb2ff6.png

Dette betyr i grunn at ingen landelektrikere eller autoriserte installatører har anledning til å foreta denne typen installasjon, den skal være utført at en skipselektriker, nærmere bestemt ETO etter norsk regelverk (Sjøfartsdirektoratet).

Kanskje ikke så rart da skipselektriker er en egen utdanning, som før i tiden var et ekstra år for en "huselektriker", (ble også kalt VK2 elektroautomasjon på 90-tallet) og kvalifiserte til å løse ut kompetansesertifikat som skipselektriker hos Sjøfartsdirektoratet.

Skipselektriker og Skipselektrikeroffiser - Sjøfartsdirektoratet

Komodo skrev On 22.4.2025 at 22.28:

Kunne jo vært interessant om noen hadde sjekket opp i krav til de som skal jobbe med dette utstyret. Tviler på om kjøretøyforskriften sier noe om det. 

Ikke kjøretøyforskriften men verkstedforskriften er veldig tydelig med klare definisjoner på hvem som kan gjøre hva på et kjøretøy. Kjøretøyeier kan i utgangspunktet gjøre alt på egen bil jf. §6 bokstav f.

Når det gjelder kjøretøy, så stemmer vel det, og hadde det ikke eksistert et eget regelverk for båter, så kunne man jo ha argumentert for at dette er en "rettsanalogi", slik at det som gjelder for biler, det bør også gjelde for båter. Når det finnes et eget regelverk som gjelder for båter, da holder det nok ikke like godt med å bruke en slik rettsanalogi.

Spørsmålet om kravene til sikkerhet, bare gjelder for vekselstrøm og ikke for likestrøm er jo også helt irrelevant ettersom risikoen for brann er den samme. I det grad det er noen forskjell i det hele tatt, så må det vel være likestrøm som i praksis er den farligste av de to mht brannfare.

Jeg startet vel opp med å diskutere tolkning av lovverk og krav til sikkerhet, med tisynsmyndighetene i Norge og i utland i 1982, og holdt på med det gjennom mange år, og synes vel at det sånn sett er en ganske kjedelig diskusjon.

Kort konkludert så vil jeg mene at det Bonus sier over er helt rett.

Men så har vi en litt annen problemstilling. En ting er "loven slik som den er", eller kanskje "hvordan man skulle ønske at den var". Noe annet er "loven slik som den faktisk praktiseres".

@Lars H. hadde en litt morsom formulering et sted litt over, der han forteller om kontrolløren som sier noe slikt som:

Jeg gir fxxx i om det er en fagmann eller ikke som har utført installasjonen, bare den er fagmessig utført.

Det er ikke noen oppbevaringsplikt for dokumentasjon og det er vel omtrent slik som det fungerer i praksis.

For å finne litt ut av "hvordan loven faktisk praktiseres" så logget jeg meg inn på Lovdata Pro og kikket litt på rettspraksis.

I ett av de eksemplene som jeg fant, så var det en kar som satt i sin feriebolig i Spania, og så fant han en fiskeskøyte på 50 fot som lå i Bergen og som han ville bruke som fritidsbåt. Ut i fra bildene på finn.no, så betalte han 200.000 for skøyta, og så dro han opp til Bergen for å besiktige og overta båten.

Vel framme i Bergen, så sier han noe slikt som: Men dette er jo ikke den samme båten som jeg så på bildene på finn.no, jeg vil ha kjøpet hevet og pengene tilbake. Kjøper argumentere bla med at det var en "livsfarlig" hjemmelaget elektrisk installasjon ombord, som ikke kunne være utført av fagfolk. Det var nok en del annet også.

Dom i saken var bla at den elektriske installasjonen ikke var fagmessig utført, slik at den medførte fare, og at kjøper hadde krav ikke på å heve kjøpet men på et prisavslag, som tilsvarer den negative verdien av en ikke fagmessig utført elektrisk installasjon. Selv om kjøperen ikke en gang hadde tatt seg tid til å besiktige båten, så fikke han faktisk medhold i at den elektriske installasjonen som var gjennomført, måtte ha en fagmessig utførelse, slik at dette uansett var en mangel ved båten.

Å spørre DSB om man kan få lov til å koble selv, det blir vel omtrent som å ringe til politiet og spørre om man kan få lov til å kjøre litt hurtigere enn fartsgrensen. Spør man så får man jo nei, men gjennomfører man, så behøver det ikke nødvendigvis å få noen konsekvens.

Når det gjelder "de firkantede regler", så vil nok svaret fra DSB være, når det kommer, etter all sannsynlighet være at det gjelder en grense på 200 VA for det man kan koble selv av 12V DV utstyr også ombord i båten.

Når det gjelder "praktiske konsekvenser ved gjennomføring", så dreier det seg vel i praksis stort sett om at den som kar kjøpt en båt med "ufagmessig elektrisk anlegg" kan kreve prisavslag i ettertid, og hvis båten brenner, eventuelt tar med seg andre båter i brannen, og elektrisk anlegg er grunnen, så kan man risikere at forsikringsselskapene nekter å betale og/eller krever regress. 

Ellers så finnes det sikkert mange jurister og advokater med båt, som er mye flinkere med Lovdata enn meg?!

Arne2 skrev for 2 timer siden:

Å spørre DSB om man kan få lov til å koble selv, det blir vel omtrent som å ringe til politiet og spørre om man kan få lov til å kjøre litt hurtigere enn fartsgrensen. Spør man så får man jo nei, men gjennomfører man, så behøver det ikke nødvendigvis å få noen konsekvens.

Her blir vel sammenligningen litt haltende, ut fra hvordan spørsmålet ble stilt. Å kjøre for fort kan være livsfarlig (og ulovlig), men å koble opp 12volt i en båt etter sikkerhetsregler er vel ikke farlig om det er gjort fagmessig som om en elektriker hadde gjort det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Arne2 skrev 1 time siden:

Det ble veldig mye om dette temaet, men om jeg ringer DSB og spør om  jeg selv kan bytte batteriene i min egen båt så får jeg altså nei. Er det det du mener?

Det holder om du svarer ja eller nei. 

Litt sammenligning: Jeg kan leie og kjøre en lift( personløfter) eller minigraver uten noen form kompetansebevis hvis jobben gjøres hjemme hos meg selv. 

Ønsker jeg en maler eller entreprenør til å ta jobben må de ha kompetansebevis for å føre maskinene ,selv om de benytter samme maskiner som jeg leier.

Og slik er det vel med strøm i båt også.

3 hours ago, hegra said:

Det ble veldig mye om dette temaet, men om jeg ringer DSB og spør om  jeg selv kan bytte batteriene i min egen båt så får jeg altså nei. Er det det du mener?

Det var jo en ganske god spissformulering av en problemstilling. Svaret må jo gis av DSB, som er fagmyndighet med veiledningsplikt og ikke av meg.

For å formulere litt om på spørsmålet: Dersom man har skiftet batteri i egen båt, tilsier rettspraksis at man da kan bli dømt til straff, erstatningsansvar eller regresskrav etter utbetaling av forsikring, eller at kjøper av en båt kan kreve kjøpet hevet og pengene tilbakebetalt, som følge av at forrige eier skiftet batteri?

Jeg har i alle fall ikke hørt om noen slik sak.

På den annen side, dersom båteier har utvist uaksomhet i forbindelse med bruk/endringer/ombygging av båt, så finnes det vel ganske mange eksempler på at dette har medført økonomiske konsekvenser. 

For at det skal være snakk om uaksomhet, eventuelt grov uaksomhet, så kreves det at lovbruddene har en viss "grovhet". Skifte batteri blir nok litt for lite, men legge opp 200A 12V kurser, uten å være elektrofagmann, det kan nok begynne å hjelpe litt på. Her er det som nevnt DSB som fagmyndighet og overordnet tilsynsmyndighet, og de som kan spørres.

3 hours ago, hegra said:

Ønsker jeg en maler eller entreprenør til å ta jobben må de ha kompetansebevis for å føre maskinene ,selv om de benytter samme maskiner som jeg leier.

Og slik er det vel med strøm i båt også.

Reglene for bolig er nokså klare, at man må være godkjent installatør. Etter all rimelighet og sannsynlighet så vil DSB svare, sånn litt etter hvert, og når de blir spurt at det gjelder de samme regler for elektriske installasjoner i båt, mht hvem som kan gjøre jobben. (For det er slikt regelverket er utformet, og svarene vil nok være i samsvar med det.)

Rettspraksis og den praktiske anvendelse av loven behøver på den annen side ikke å være lik. DLE eller det lokale elektrisitetstilsynet har tilsynsplikt for elektriske installasjoner i bygninger og i boliger. For bolig så har man også oppbevaringsplikt for dokumentasjon. For fritidsbåter så er det ingen som har slik tilsynsplikt og det er heller ikke noen oppbevaringsplikt for dokumentasjon.

Det er vel først i det tilfellet at det enten brenner, oppstår annen skade eller neste kjøper krever heving av kjøp eller prisavslag, at problemstillingen rundt ufagmessig utførelse av det elektriske anlegget kommer for en dag. 

En annen problemstilling som ble lagt til i et innlegg fra Danmark, det er jo problemstillingen rundt kravene til CE merking. Man kan jo også komme til å modifisere seg vekk i fra kravene til CE merking, med de konsekvenser det måtte medføre. 

Når det gjelder det svaret som man venter på i fra DSB så skal jo det også være i samsvar med det europeiske regelverket innenfor EØS området, og at det skal være fritt fram for "alle" til å koble alle typer elektriske anlegg på EU/EØS sine fritidsbåter, det kan jeg nok vanskelig se for meg.

At det er vanlig at båteier skifter batterier på egen båt i Danmark, Tyskland og Frankrike, det ville jeg jo tro, men som sagt, det er DSB som gir det svaret. 

Her er også en oversikt over det som kreves i forbindelse med CE merking og samsvarerklæring for en fritidsbåt. Det ligger jo i sakens natur at den som gjennomfører modifikasjoner må være i stand til å gi samsvarserklæring og CE merke, og det gjelder jo ikke privatpersoner.

https://www.sdir.no/en/Leisure-boat/CE-marking/About-CE-marking/

(Men båter i fra før 1998 og selvbygg som man har brukt i mer enn 5 år kjører utenom kravene til CE merking og tilhørende krav til samsvar med regelsett.) 

X10an skrev On 28.4.2025 at 21.52:

Ikke kjøretøyforskriften men verkstedforskriften er veldig tydelig med klare definisjoner på hvem som kan gjøre hva på et kjøretøy. Kjøretøyeier kan i utgangspunktet gjøre alt på egen bil jf. §6 bokstav f.

Interessant. Gjelder det på elbiler som har vesentlig høyere spenning på batteriet også? 

Uansett er dette en indikasjon til på at forskriftens begrensning på 200VA ikke er ment å gjelde for privatpersoner i egen båt og 200W dc. 

Arne2 skrev On 29.4.2025 at 15.21:

Nei, det blir helt feil. Her diskuterer vi hvordan teksten i forskriftens veiledning skal tolkes, og dermed hva som er lov for en legmann. Det er ikke snakk om å ringe DSB for å få lov til å gjøre noe som er ulovlig. 

Når det gjelder "de firkantede regler", så vil nok svaret fra DSB være, når det kommer, etter all sannsynlighet være at det gjelder en grense på 200 VA for det man kan koble selv av 12V DV utstyr også ombord i båten.

Mulig, men det er jo akkurat det vi venter på en avklaring av. Et svar som du tydeligvis ikke besitter, til tross for din steile holdning om denne saken i tråden til Hulda, der denne diskusjonen startet. 

For å finne litt ut av "hvordan loven faktisk praktiseres" så logget jeg meg inn på Lovdata Pro og kikket litt på rettspraksis.

I ett av de eksemplene som jeg fant, så var det en kar som satt i sin feriebolig i Spania, og så fant han en fiskeskøyte på 50 fot

..........

Dom i saken var bla at den elektriske installasjonen ikke var fagmessig utført, slik at den medførte fare, og at kjøper hadde krav ikke på å heve kjøpet

......

den elektriske installasjonen som var gjennomført, måtte ha en fagmessig utførelse, slik at dette uansett var en mangel ved båten.

Hvis dette er det mest relevante eksempelet du fant av rettspraksis for å underbygge hva som er lov eller ikke, så tyder det jo nesten på at det meste er lov. Vil ikke akkurat si at denne dommen støtter argumentasjonen din for at det er strengt ulovlig for alle andre enn elektrikere å koble på kurser hvor det kan gå mer enn 200W. 

Ellers må jeg si du er påtagelig engasjert i denne diskusjonen som du uttrykkelig ga beskjed om at du bare ville diskutere på PM med elektrofaglig utdannede BP-medlemmer. Du har så langt i denne nå syv siders lange diskusjonen bidratt med uhorvelig mange og lange irrelevante utledninger om ditt og datt, men av en eller annen grunn ikke kommet med din begrunnelse av påstanden om at det er strengt ulovlig å legge inn en 200A / 12V sikring av en privatperson som ikke er elektriker. 

hegra skrev On 29.4.2025 at 17.09:

Ikke sant, det er jo slike ting det koker ned til. Setter du inn et nytt batteri, så er du jo automatisk inne i kretser som kan lede er enn 200W, enten det er start- eller forbrukskretsen. Og slike enkle eksempler er det mange av!

Jeg vet ikke hva svaret fra DSB blir, men om det viser seg at begrensningen på 200VA også gjelder 200W likestrøm, så blir konsekvensene store for mange bedrifter, marinaer etc. 

Ikke sant, vi så hvordan det gikk :fniser:

33 minutes ago, Komodo said:

, så tyder det jo nesten på at det meste er lov.

Spørsmålet hva som er lov eller ikke lov, er nok ikke det mest relevante å ta utgangspunkt i, ettersom det ikke finnes noe båtilsyn eller andre som fører tilsyn med om utført jobb er gjort på riktig eller lovlig måte. Det er egentlig litt feil problemstilling å ta utgangspunkt i.

Man bør vel heller formulere slik:

1. Hvis båten brenner som følge av at man selv har gjennomført en elektrisk installasjon som ikke er fagmessig korrekt utført, hvilke konsekvenser vil dette kunne ha, strafferettslig, forsikringssrettsling og erstatningsrettslig? Vil man for eksempel kunne si til forsikringsselskapet: Jeg visste ikke helt hva jeg holdt på med, så båten min brant opp, og den tok med seg nabobåten i samme slengen, så dere må betale for de to båtene som brant opp? Har forsikringsselskapene en tradisjon for å la være å betale ut forsikring, eller å søke regress i et slikt tilfelle? Hva sier rettspraksis om dette?

2. Hvis kjøper av en båt etter hvert oppdaget at det elektriske anlegget i båten har blitt bygd om på en slik måte at det ikke lengre er i samsvar med kravene for CE merking av båten og/eller den utførte jobben ikke er i samsvar med de faglige normene som gjelder, vil kjøper av båten da kunne komme tilbake i ettertid og enten kreve kjøpet hevet, eller kreve erstatning eller prisreduksjon for jobben som ikke er korrekt fagmessig utført? Vil båten da kunne ha en kjøpsrettslig mangel? Hva sier rettspraksis om det?       

Hei,

Jeg tok påskeferie, som straff ble det ekstra mye å gjøre på jobb:undrer: Derfor ble det litt stille fra meg en periode.:ingen_kommentar:

Dog har jeg ikke glemt tråden og ser at den har lever godt enda.

Anders And skrev On 16.4.2025 at 8.22:

Eksplisitt unntatt? Det står da ikke fritidsfartøy.

c.drift og vedlikehold av elektriske anlegg om bord i norske skip, fiskefartøy og flyttbare innretninger.

Selv om sikkert enkelte her på forumet mener de seiler rundt i norske skip så gjør de egentlig ikke det (med forbehold om de som faktisk gjør det :) ).

Og selv de med velfungerende fremdriftssystem faller heller ikke inn under definisjonen "flyttbare innretninger". 

Fra Sjøfartsdirektoratet: 

Flyttbare innretningar

Ei flyttbar innretning er ei flytande flyttbar offshoreeining, uansett skrogtype, som vert nytta til aktivitetar innan undersjøisk petroleumsverksemd.

https://www.sdir.no/naringsfartoy/fartoystyper/flyttbare-innretningar/

Takk @Anders And, det ble en bastant påstand fra meg, som ikke holder mål. 

Komodo skrev On 16.4.2025 at 12.28:

Ja, jeg gjorde det. Derav min kommentar til konklusjonen :glimter:

Trikkern, jeg spør det spesifikt om akkurat dette ennå en gang: I §2c er ordet fritidsfartøy ikke nevnt, til tross for at du har gjentatt det flere ganger nå. Er det du som har blingset, eller har du fått en redegjørelse fra DSB eller andre om at fritidsbåter også er unntatt? Ser @Anders And kommenterer akkurat dette også. 

Ja, enig i at AI er mindre interessant i denne sammenhengen. Det blir for mange spissfindigheter, så jeg stoler ikke på svar derfra. 

Men du er veldig opptatt av DSBs veiledninger (det er for så vidt jeg også), samtidig du er villig til å se gjennom fingrene med at de bruker begrepet VA om likespenning:

Rent matematisk kan man jo si det siden cos 0 grader er 1. Men er du uenig i at VA er et begrep som er knyttet til vekselspenning? Det blir veldig flisespikking og spissfindigheter, men i så tilfelle tenker jeg at DSB bør oppklare om de har ment at 200VA = 200W i et likespenningsanlegg. 

Litt usikker på hva du mener nå, har du sendt en epost til DSB som du venter svar på, eller viser du til en gammel avklaring på epost? Den eposten du limte inn her i går var vel mellom deg og SD?

Nja, hvor leser du 200W? Enkelte er vel av den oppfatning at 200VA ikke er relevant for et likestrømsanlegg. For 200W står det vel ikke skrevet noe sted. Regner med at dette er iht. din logikk, ikke en avklaring du har fått fra DSB.

Dette blir helt irrelevant Arne. I denne linken til DSB er det kun snakk om hva man kan gjøre hjemme og på hytta i et 230V anlegg. Ikke hva man kan gjøre i et likestrømsanlegg med spenning under 50V i egen båt.

Her er et lite utdrag fra linken din:

image.png.6801c8f055c3630c789e9484325ffa05.png

@Bonus

Det er vel liten tvil om at forskrift om maritime elektriske anlegg gjelder for fritidsbåter, det står tydelig skrevet i §2. Stridens kjerne her er vel mer om begrensningen på 200VA i veilederen er ment å være 200W i et likestrømsanlegg. Hvis det viser seg å være riktig mener jeg det er veldig viktig å få presisert. Det betyr jo i praksis at all tukling med kurser som kan føre over 17A i et 12V anlegg er ulovlig for ufaglærte. Det betyr også at 99% av alle baugpropeller og ankervinsjer i dette landet er ulovlig installert. Man kan i så fall trygt hevde at det er en sovende paragraf. Hadde vært veldig interessant å fått to streker under svaret her. 

@Komodo  -Som @Anders And påpeker så er ikke fritidsfartøy eksplisitt nevnt. Jeg 

Jeg sendte mail til DSB i påsken, og fikk kjapp tilbakemelding - Jeg stilte noen oppfølgingsspørsmål, hvor jeg blant annet refererte til svar fra Sdir og ikke minst VA som har blitt nevnt her. Venter tbm på den før jeg ev. publiserer det her. Jeg ser også at du har nevnt tilsvar fra Sdir, den ble sendt fra kontaktskjema og svart opp på privat mail, så hadde blitt forundret dersom det hadde blitt antatt at jeg representerte et firma.

Anders And skrev On 22.4.2025 at 13.07:

Og bare for å ha det på det rene, verken @TrikkerN Lønning, @Arne2, meg eller andre elektrofagfolk stiller noe juridisk sterkere en andre her.

Retten til å utføre arbeid på egen bolig og fritidsbolig ikke gjelder for egen båt. Det er kun virksomhet (installatør) som er registrert for maritime installasjoner som er godkjent. 

@Komodo Interessante problemstillinger du skisserer. VA / W usikkerheten deler jeg ikke med deg, for meg er dette klart. Men kan det finnes andre bestemmelser som gjør dette lovlig likevel? 

Dette er igjen et veldig godt poeng.(se utheving) 

Å spørre DSB om hvordan man tolker og forstår lovtekst og forskrifter er 100% rett, og her kan man nok også forvente et svar omkring hva "som er lov" og "ikke lov". Noen ganger så kan imidlertid "det som teoretisk sett er lov" og "korrekt rettskildetolkning" kunne avvike litt i fra det som "lovens praktiske anvendelse", dvs slik som den praktiseres rettsanvendelse er for eksempel hos Finansklagememnda (ved forsikringssaker) og i forbindelse med rettsavgjørelser hos domstolene.

Noen ganger så kan det nok være slik at "korrekt rettskildetolkning" blir faktisk litt strengere enn det som er "lovens faktiske og praktiske anvendelse".

En litt annen måte å stille spørsmålet på enn "Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?", det er jo "Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv, uten at dette rent praktisk kan få økonomiske eller strafferettslige konsekvenser?

Fant et lite utvalg av saker i Lovdata sitt register over rettsavgjørelser. Stort sett så fordelte de seg på to tema. 1. Ansvar og forsikringsoppgjør etter brann. 2. Kjøpsrettslige konsekvenser etter at båten var solgt. 

Hvis man gjennomfører en elektrisk installasjon i en båt og det ikke oppstår noen brann og båten ikke blir solgt, så finnes det jo ingen rutiner som tilsier at noen fra myndighetene vil kontrollere lovligheten av den jobben som er gjort.

Hvis båten brenner og spesielt hvis den viser seg å ha sin årsak i det elektriske anlegget, da har man jo et praktisk tilfelle der problemstillingen rundt "lovlig utført jobb eller ikke" kan/vil dukke opp.

Hvis båten blir solgt og ny eier så reklamerer over kjøpet og i ettertid krever heving av kjøpet eller prisreduksjon, så vil også problemstillingen kunne dukke opp.

Hvis båten brenner og man kan argumentere med at "ja, men den kursen jeg la opp var jo ikke på mer enn de 200 VA, som ufaglært har lov å lege opp", da kan man kanskje ha en brukbar sak, selv om båten brant. Har man koblet opp en kurs på den 10 ganger den verdien, og det medfører brann, så er det vel ikke sikkert at man da har en like god sak.  

Et kjapt søk jeg gjorde i elvirksomhetsregisteret (DSB) viser flere tilfeller av foretak som er registrerte for å kunne utføre maritime elektriske lavspenningsanlegg uten at det er noen registrert installatør (bestått installatørprøve) som står bak eller er faglig ansvarlig.

Så det er åpenbart mest viktig å få virksomheten din registrert i dette registeret før du starter på en jobb. Iallefall om du har tenkt å ta betalt for jobben som virksomhet.

Komodo skrev for 8 timer siden:

Gjelder det på elbiler som har vesentlig høyere spenning på batteriet også? 

Uansett er dette en indikasjon til på at forskriftens begrensning på 200VA ikke er ment å gjelde for privatpersoner i egen båt og 200W dc. 

Dette gjelder også for elbiler uten nærmere spesifiserte unntak. Man kan ikke tolke verkstedforskriften som en indikasjon på at 200 VA ikke er ment å gjelde for privatpersoner i egen båt. Formelt sett følger dette direkte av forskrift om elektroforetak §2, tredje ledd, bokstav f.

200 VA er forøvrig en helt kurant benevnelse på 200 W i et DC anlegg.

om jeg ringer DSB og spør om  jeg selv kan bytte batteriene i min egen båt så får jeg altså nei. Er det det du mener?

Når det gjelder å skifte ut et enkelt komponent slik som et batteri så er det godt mulig at dette _kan_ være innenfor lovverket (min personlige mening).

Dette henger sammen med at du kan skifte ut enkelte komponenter selv, også i din egen bolig (i utgangspunktet ting med bevegelig ledning). Men å dimensjonere og å legge opp en ny kurs er noe helt annet enn å skifte ut et enkelt komponent. Jeg tenker altså at det kan argumenteres for at det å skifte ut et batteri med hurtigklemmer eller med skrudde kabelsko kan gå under elektrisk utstyr som er konstruert for bruk av ikke-elektrofagfolk, litt som å koble en stikkontakt. Jeg tenker videre at et batteri ikke nødvendigvis er en del av den faste installasjonen. Dette er isåfall unntatt i forskriften.

Det sies enkelte steder på nettet at man blant annet selv kan skifte ut topolede støpsler inntil 25 A på bevegelig ledning. Hvor disse tolkningene og denne eksakte strømstyrken kommer fra kan jeg ikke svare på da jeg aldri har sett disse benevnelsene i verken lov eller forskrift, kun i "uformelle" rettledninger. Vet kanskje @Arne2 noe om hvor disse "påstandene" har sitt utspring?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...