Rune.f Startet 18.April Link til dette innlegget Startet 18.April Har en velholdt Yamaha F50, alt bortsett fra denne "armen" er helt strøkent, men uansett hvor nøye jeg har vært med spyling å konserveringsolje ruster denne i turbo fart, irriterer meg fryktelig på rusten på denne delen, ser det er noe som går igjen på mange, skulle gjerne ha byttet den/eller tatt den av å sandblåst den, men er vel en stor jobb å få den av ? Sitér dette innlegget Link to post
Aristokraten89 Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Samme på min F100, sykt irriterende at de skal bruke støpestål/jern på den delen! så vidt jeg vet må blokka av, og det meste under… Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.April Link til dette innlegget Svart 20.April Rune.f skrev On 18.4.2025 at 14.45: irriterer meg fryktelig på rusten på denne delen, ser det er noe som går igjen på mange, skulle gjerne ha byttet den/eller tatt den av å sandblåst den, men er vel en stor jobb å få den av ? Har irritert meg over det samme, og da jeg gjorde en større reparasjon på min Merc 100 i fjor benyttet jeg anledningen til å demontere denne styrekulten, sandblåse, og lakkere opp med flere lag epoxyprimer osv. Ble helt strøkent, men som du sier mye jobb å få demontert. Men er man glad i å skru, så er det jo en fin måte å bli litt bedre kjent med motoren sin Du kan lese litt om demontering, sandblåsing osv. herfra og utover i "Dracotråden": https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/87/ Etter min mening burde akkurat disse delene vært varmgalvanisert og lakkert, eller som et minimum veldig mye bedre overflatebehandlet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rune.f Svart 20.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April Er det ganske rett fram å skru løs blokka å løfte den av ? Komode, sjekket tråden din, ser du hadde samme problem, pulverlakkering hadde løst problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.April Link til dette innlegget Svart 20.April Rune.f skrev for 1 time siden: Er det ganske rett fram å skru løs blokka å løfte den av ? Komode, Det er Komodo, om jeg må få be Og ja, ganske rett fra å demontere blokka. Du må pelle av alt av slanger, ledninger, kabelpakker, og kontrollkabler. Så plukker du av sidedeksler og løsner noen skruer som holder blokka. Så bruker du en eller annen løftemekanisme (gjerne en elefantløfter), og løfter av blokka. Men regn med å bruke kraft i tillegg. Vi måtte slå inn trekiler for å få den av, fordi skruene hadde satt seg i irr. Under blokka sitter det en pakning du må skifte, men den er nok ikke dyr. Dette er også en fin anledning til å rengjøre og inspisere andre komponenter, f.eks. øvre motorfeste og oljepumpe. Nå vet jeg ikke med din Yamaha, men på Mercuryen holder det ikke med å løfte av blokka for å få av rorkulten, man må også ha av selve stammen, eller midtdelen på motoren. Og for å få av den, så må nedre motorfester av også. På min motor gikk ikke det uten å ødelegge motorfestene. De var i prisippet helt i orden, men det er rustfrue bolter som hadde irret fast i aluminiumshylser, og hylsene var igjen vulket fast i gummi. Disse måtte brytes fra hverandre til de gikk i stykker. Idiotisk konstruksjon. Her burde hylsene i de nedre motorfestene vært i rustfritt, ikke alu. Alt dette er forklart i tråden hvis du leser litt videre. Rune.f skrev for 1 time siden: pulverlakkering hadde løst problemet. Usikker på hvorfor du mener det, og kan ikke si at jeg er enig. Det er mange kvaliteter av pulverlakk, men uten en god grunning ser jeg ikke det som en spesielt god løsning. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rune.f Svart 20.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April Rett å slett fordi pulverlakk tåler fryktelig !!! mye mer før det går hull/blir riper gjenom, vanlig lakk tåler ingenting før vannet/salt når grøtmetallet, da spiller ett tynt lag grunning ingen rolle. Har du prøvd deg på pulverlakk med smergel/pussepapir, er som å pisse på gåsa :) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Ville startet prosessen med ferro-bet rustfjerner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April Link til dette innlegget Svart 21.April Pulverlakk tåler derimot dårlig drivstoff. Jeg så et bilde det noen av en eller annen grunn hadde pulverlakket en forgasser innvendig, det viste seg å være en fryktelig dårlig ide.... Ellers så ruster vel neppe denne armen i stykker de første 50 årene, så problemet er nok mest kosmetisk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rune.f Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Pulverlakk innvendig i forgasser, da er du totalt ! på jordet :)) skjønner ikke hva han tenkte å oppnå med det. Har brukt pulverlakk i mange sammenhenger i flere 10år, aldri opplevd att den slipper eller går hull på, prøvde engang å sandblåse ett pulverlakkert topplokk men var som å sandblåse en sprettball. Ja armen vil vare/holde rent mekanisk, men irriterende att det ikke er mulig å komme til så en kan vedlikeholde denne rustdriten, forventet bedre fra Yamaha når alt det andre er så bra behandlet/lakkert. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Rune.f skrev On 18.4.2025 at 14.45: Har en velholdt Yamaha F50, alt bortsett fra denne "armen" er helt strøkent, men uansett hvor nøye jeg har vært med spyling å konserveringsolje ruster denne i turbo fart, Har du hatt den siden ny? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Rune.f skrev for 4 timer siden: aldri opplevd att den slipper eller går hull på, Du burde du prøve deg på bremsecaliper i støpejern. Sandblåsing,pulverlakk og varmeskap. Etter to -tre-fire år tar rusten over er min erfaring så tror heller ett annet materiale er bedre en pulverlakk over støpejern. Nå er ikke jeg noen ekspert i lakkering men har lakkert min andel av tak platene i flytoget med pulverlakk men de er jo ikke særlig utsatt for salt. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Ingen ting varer evig. Har positiv erfaring med Hammerite, i noen sammenhenger. Hadde nok prøvd det, om jeg hadde hatt dette som problem. Demontering er en del jobb. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April samme rustjernet på mine totaktere. smurt inn med owatrol for noen år siden og siden spraya med fluidfilm eller biltemas linoljebaserte rustbeskyttelse, alt etter hva som har vært for hånden. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.