Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 14 timer siden:

Cleat heter den seilbåt dingsen ja. Ryker den så skaffer Seatronic noen bra fra Seldén. Er det nødsfall for deg så har jeg ombord 😊

Takker :thumbsup:  ikke minst for tilbud om krisehjelp dersom det skulle bli aktuelt :smiley: Men denne cleaten har en veldig lite viktig funksjon, så det skal nok gå greit :smiley:

 

Hulda skrev for 9 timer siden:

Finnes også cleats hos Biltema. Ikke KNS-kvalitet, men godt nok. For en motorbåt :-)

Ja, den jeg har er fra Btiltema. Regner med at den er av det mindre solide slaget, men vi får se. Hadde jeg stolt på at den var solid hadde jeg hatt bruk for den i dag. Jeg var nede på bunn og gjorde fast ei 10mm line i en moringskjetting som satt fast i bunn, og to karer stod i båten og dro det de var mann for. Til slutt klarte de å dra løs kjettingen fra gjørma, men de klarte ikke å løfte den veldig langt over bunn. Når de hadde strammet opp det de klarte gjorde de fast tauet i rekka. Hadde cleaten vært solid kunne de bare lagt tauet i den, men jeg regner med at den hadde tatt kvelden der og da. Den er jo tross alt av plast, og kun skrudd med to M5 skruer. Så om den er god nok for motorbåt er jeg ikke sikker på :wink:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 7 minutter siden:

Til slutt klarte de å dra løs kjettingen fra gjørma, men de klarte ikke å løfte den veldig langt over bunn. Når de hadde strammet opp det de klarte gjorde de fast tauet i rekka. Hadde cleaten vært solid kunne de bare lagt tauet i den, men jeg regner med at den hadde tatt kvelden der og da.

Hvis du vil fortsette med seilbåttema kan du også installere en seilbåtvinsj. :giggle:

 

Fra spøk til alvor så er det noe som kunne vært praktisk i flere situasjoner, spesielt hvis den var elektrisk.

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
enslagsgjest skrev 36 minutter siden:

Hvis du vil fortsette med seilbåttema kan du også installere en seilbåtvinsj. :giggle:

 

Fra spøk til alvor så er det noe som kunne vært praktisk i flere situasjoner, spesielt hvis den var elektrisk.

Seilbåttema :lol:

 

Ja, i dag hadde det vært gull med en kraftig vinsj som kunne dratt litt. Moringskjettingen satt dønn fast nedi gjørma. Plantet begge beina i bunn, og gikk bortover mens jeg dro opp så mye jeg klarte, til slutt klarte jeg ikke mer og da ble det å dra fra overflata. Når to kæll drar alt de har ville jeg helst ikke at de skulle bruke blokka på teinehaleren. Et eller annet hadde antagelig knekt. 

 

Hulda skrev 33 minutter siden:

Slike cleater er ikke beregnet for store laster. Man bør vel stoppe ved mellom 100- og 150 kg strekk i tauet. Jeg har et par stykker SB og BB på løygangsvogna til storseilet. 

Ja, jeg regnet med at de ikke var beregnet på de helt store belastningene. Men det finnes kanskje noen som er mer solide enn de fra BT. Eller skrus alle fast med M5 skruer? I så tilfelle er det jo en begrensning der. Også stor forskjell på om den er laget av ren støpt plast, eller en sterkere kompositt. Regner uansett at den er sterk nok til å holde ei hummerteine, en soknedregg, og kanskje ei krepselenk. Den siste der kan bli ganske tung når det er mye strøm og vind.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 23 minutter siden:

Ja, jeg regnet med at de ikke var beregnet på de helt store belastningene. Men det finnes kanskje noen som er mer solide enn de fra BT. Eller skrus alle fast med M5 skruer?


De har vel samme skruedimensjon, men de kan ha forskjellig skrueavstand avhengig av dimensjonen på tauene som går gjennom cleaten. Tykkere tau (og større krefter) krever større cleat, naturlig nok.

 

Du kan jo også bruke en clamcleat, men da må du modifisere festet ditt så ikke clamcleaten blir stående på tvers. Clamcleaten har ingen bevegelige deler, og er en enklere konstruksjon:

https://www.maritim.no/clamcleat-aluminium-cl219

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 4 minutter siden:

Du kan jo også bruke en clamcleat, men da må du modifisere festet ditt så ikke clamcleaten blir stående på tvers. Clamcleaten har ingen bevegelige deler, og er en enklere konstruksjon:

https://www.maritim.no/clamcleat-aluminium-cl219

Se der ja, hadde glemt at det finnes slike også! En slik som går opp til ankertau (16mm) kunne vært praktisk mange ganger. 

 

Ser også på sidene til Maritim at de har cleats i ulike dimensjoner, men ikke så store. Ser også at de har en litt annen pris en BT sine.... Men jeg tror jeg tester ut denne fra BT nå først. Ser jo at også de fra Maritim leveres med karosseriskruer, det sier jo noe om hva de er tenkt å tåle. Det står også at de er laget av delrin (= POM), altså ren thermoplast, ikke en kompositt. Får nok fortsette å legge et stikk i rekka de gangene det er noe tungt :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

eg var nede på bunn og gjorde fast ei 10mm line i en moringskjetting som satt fast i bunn, og to karer stod i båten og dro det de var mann for. Til slutt klarte de å dra løs kjettingen fra gjørma, men de klarte ikke å løfte den veldig langt over bunn. Når de hadde strammet opp det de klarte gjorde de fast tauet i rekka

 

vi holdt på i båthavna her for etpar år siden med lodd og kjetting som skulle strammes opp, 2 mann i en summer fun som dro det vi klarte og litt til :giggle:  En rundtørn rundt rekka (rart den holdt) gjorde at vi klarte å knipe inn litt etter litt uten at alt alt forsvant ut igjen :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

stabile båter! :lol:

 

Og så hadde vi fordelt vekta med en i hver side - siden vi ikke hadde så lyst til å teste badetemperaturen :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har nå brukt uttalige timer på å lese igjennom tråden her fra start til slutt og lært en masse nytt!

Jeg hadde ingen forkunnskap til glassfiber, epoxy, styren eller lignende men har nå en god innføring.

Det hele har gitt meg motivasjon til et eget prosjekt av en gammel båt og opprettet en tråd, og du og andre i tråden her er velkommen til å bidra med noen innspill der om det oppdateres fra min side (Infra 727).

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev 1 time siden:

Har nå brukt uttalige timer på å lese igjennom tråden her fra start til slutt og lært en masse nytt!

Jeg hadde ingen forkunnskap til glassfiber, epoxy, styren eller lignende men har nå en god innføring.

Det hele har gitt meg motivasjon til et eget prosjekt av en gammel båt og opprettet en tråd, og du og andre i tråden her er velkommen til å bidra med noen innspill der om det oppdateres fra min side (Infra 727).

Oi, det var jo veldig hyggelig å høre, ikke minst at denne tråden har motivert deg til eget prosjekt :thumbsup: Og ja, det går fort utallige timer om man skal lese gjennom denne tråden fra A-Å, den har jo etterhvert blitt ganske lang. Og noe av det som er skrevet må man kanskje tygge litt på også. 

 

Satt egentlig akkurat med planer om å oppdatere tråden nå. For et par tre uker siden skulle jeg ut og assistere på et dykkeroppdrag da motoren plutselig og uten forvarsel gikk i nødmodus. Det viste seg at jeg brått hadde mistet oljetrykket, så nå står motoren i deler i garasjen... Skal se om jeg får lagt inn noen bilder. 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt over fikk jeg for en tid tilbake alarm på lavt oljetrykk, og motoren gikk i nødmodus. La seg ned på tomgang, men stoppet ikke. Men siden alarmen ulte, så stoppet jeg den relativt tvert. 

 

Skrudde ut oljetrykksgiver og  satt inn et manometer, og oljetrykk viste seg å være helt fraværende. Etter mye fram og tilbake, lesing i manualen, diverse telefoner, to dager med sveising og skruing på båthengeren (som jeg hadde lånt bort...), gikk båten på land. Det var bare en ting å gjøre, og det var å løfte av powerheaden, eller blokka som det heter på godt norsk, og se hva som hadde skjedd. Lånte meg en elefantløfter i dag til den jobben, og fikk litt hjelp av en bekjent til å demontere.

20230920_170341.jpg.d105650e153b7ed32bdfb7c466493945.jpg

 

Blokka trygt plassert i garasjen. 

20230920_183933.jpg.fabf4b870044e1f334a191bac065c611.jpg

 

Når man løfter av blokka er oljepumpa skrudd direkte i adapterplata. Det ser slik ut. Akselen med splines går rett inn i veivakselen og gjennom oljepumpa, derifra videre rett ned i undervannshuset. 

20230920_170357.jpg.1472eebffd27f27b7ba7dc5659737b54.jpg

 

Og der fant vi synderen med en gang. Det sitter to 5mm tapper i oljepumpa, disse blir trekt rundt av veivakselen via en medbringerskive i plast. Disse tappene var knekt tvert av!

20230920_170411.jpg.2e901fe02e8e6eaccf5657c85cc2b3dd.jpg

 

Tappene lå ikke løst, de satt i hullene i medbringerskiva. Som man ser har skiva fått seg litt slitespor etter restene av tappene.

20230920_170348.jpg.577765a739ab96199bf0ab40a2018145.jpg

 

Tilsvarende sitter det to tapper opp i veiva, det er de som drar medbringerskiva rundt. Det var disse tappene jeg fryktet at var knekt, men de var heldigvis hele! hvis ville dette mest sannsynlig blitt meget omfattende. 

20230920_170424.jpg.bf37eb97980391e810920877baacd927.jpg

 

Da jeg tok vekk oljepumpa så det slik ut. 

20230920_182509.jpg.02e8e0c64293484e482e73d24ec4f219.jpg

 

Utfordringen her er at det er relativt dype slitespor i akselen. De er faktisk såpass dype at jeg lurer på om det er smart å montere dette sammen igjen.

20230920_182521.jpg.23903c616bb97f03d638ae329e500190.jpg

 

Her er tetningene i pumpa som har laget slitespor i akselen. Var inne på tanken om å bore opp hullet i dette lokket slik at tetningsringene kommer litt høyere opp og dermed ikke treffer slitesporene, men det er kun 3mm gods igjen over tetningene. Aller helst ville jeg ha flyttet tetningene minst 3mm, men det går ikke. 

20230920_203754.jpg.b12ec186b61b79b6260ebb711809e5d0.jpg

 

Og delene i oljepumpa. Selve oljepumpa er av en meget solid og enkel konstruksjon, og den bærer heller ikke preg av slitasje. Men jeg synes det er merkelig at de bruker fire stykk 5mm pinner til å trekke pumpa rundt. Nå er kanskje ikke dette en stor svakhet, ut fra hva jeg har forhørt meg høres det ut som om jeg er den eneste i Norge som har opplevd denne typen havari. Ganske uflaks der altså. Jeg bare takker de høyere makter for at dette havariet skjedde innaskjærs en varm sommerdag med havblikk, og ikke utenfor et brytende skjær i november mens jeg henger over ripa med ei hummerteine :ghost:

20230920_210357.jpg.d5607e8b01bb21919bfb796bf3d94bae.jpg

 

Her er det også en ting som ikke er helt ideelt, vet ikke hvor mye det har å si. Som dere ser sitter denne braketten med tre skruer. Det skulle vært fire, men den siste hadde knekt, og sto helt løs oppi hullet. Ut fra korrosjon på bruddflaten er det lenge siden skruen har knekt. 

20230920_182641.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Det så ikke veldig bra ut! Den akslingen vil jo skjære i stykker ny tettning. Tror du bør sette inn ny skrue på den klaven for å få jevn belastning. de skruene under der er jo helt opprusta!   Er motor gammel? har den vært skrudd på før?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Her må du nok til med nye støtdempere, ny bolt og nye mutre ja. Tipper de tre siste boltene også vil knekke etter hvert om du kjører videre uten de to tøydemperne. 

 

Mulig det finnes hylse til å sette på akslingen? Hvis ikke må det kanskje metallisering eller ny aksling til?

 

Rart at tetningene har klart å lage så skarpe spor da, det er jo ikke helt normalt. Og den drivmekanismen til oljepumpa så unødvendig svak ut. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Har akselen eller oljepumpa flyttet på seg? 

Eller kommer skadene på akselen av noe inne i tetningsholderen som har partert/flyttet på seg?

Har de knuste demperskivene gjort det mulig for de store skivene som er endestoppere på stammedemperstengene å rappe til noe som skaper press på akslingen eller oljepumpa/tetningholder?

Er det en ide å løsne litt på de tre skruene på brygga til stammedemperstengene, for å se hvor mye du kan bevege brygga mot drivakselen? før de tre skruene stopper bevegelsen (ubelastet).

Brygga har jo en utsparring for akselen, så gutta på designavdelingen har nok sett at det kan bli trangt i det området...

 

Er det noe på drivakselen som gjør det umulig å dreie til en slitehylse ?

Er det plass til å lage et nytt og større tetningshus?

 

Takk igjen @Komodo for at du igjen slipper oss inn i det aller helligste :thumbsup:

Selvfølgelig trist at det skjedde, men når det er som det er, så er veldig interessant å få være med tett på..  

Link to post
Share on other sites

index skrev for 4 timer siden:

Og den drivmekanismen til oljepumpa så unødvendig svak ut. 

Enig, ser ut til at oljepumpeleverandøren har studert nominell driftsbelastning og lagt på 10%, i stedet for å legge seg midt mellom driftsbelatning og egendestruksjon.

Det ville vel gitt brukeren den største marginen mot motorhavari (generert av oljepumpa)

Link to post
Share on other sites

I går var jeg på Ravns Garage i Båstad og hadde en lang og hyggelig samtale med de der inne. Både sjefen sjøl (Erling) og sjefsmekaniker og delelagerekspert Håkon. Ble beroliget av dem etter ha vist fram deler av oljepumpe etc., samt studert bilder og drøftet dette. 

 

dieselfan skrev for 20 timer siden:

Er det en ide å løsne litt på de tre skruene på brygga til stammedemperstengene, for å se hvor mye du kan bevege brygga mot drivakselen? før de tre skruene stopper bevegelsen (ubelastet).

Brygga har jo en utsparring for akselen, så gutta på designavdelingen har nok sett at det kan bli trangt i det området...

Kort om dette. Jeg skal forsøke å sjekke glapp i denne forbindelsen, kommer tilbake med mer etter det.

 

Ellers- takk til alle som har svart så langt. Har ikke hatt tid til å skrive her inne, men jeg satser på litt mer svar og tilbakemelding i kveld. Nå er det andre ting som brenner under beina her...

Link to post
Share on other sites

Lillef0t skrev On 20.9.2023 at 22.25:

Det hele har gitt meg motivasjon til et eget prosjekt av en gammel båt og opprettet en tråd, og du og andre i tråden her er velkommen til å bidra med noen innspill der om det oppdateres fra min side (Infra 727).

 

Hei igjen @Lillef0t

Jeg har sett tråden din, og kommer nok til å kommentere litt der. Ikke på det som går på ekstreme fartsprestasjoner, men kanskje litt om støping og bygging. Men akkurat nå er det andre oppgaver som venter :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kort oppdatering mellom slagene. Har sjekket litt nå, og de gummidemperene har røket i vulkingen, så de må byttes. For moro skyld prøvde jeg å løsne litt på skruene, og til all forbauselse så var de lett å løsne. Jeg setter en femtilapp på at den skruen som har røket har blitt overtrekt ved montasje. De to M12 muttrene (de rustne) kom også veldig lett. Satt bare på en 19mm nøkkel, de løsnet med en gang. Utfordringen blir nok å få ut skruene, eller boltene som mange ville kalt dem. De har nok mest sannsynlig rustet fast i hylsene. Men den tid den sorg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...