Jump to content

Yamaha 9,9 2T går ikke på tomgang, ikke kontroll stråle og går ikke i gir.

ND4SPD

Recommended Posts

Forsøkte å få i gang gamle båten til en slektning som har stått i flere år uten å bli brukt. Med ny bensin startet den til slutt, men dør med en gang choken røres så vidt. Forsøkte å gi gass også mens jeg tar inn choken, men det hjelper ikke. Det er heller ikke kontroll stråle på den, så der er mulig impellerne er ødelagt. Får den hell ikke i gir. Forsøkte å åpne olje pluggen for å se tilstanden på oljen, men den satt kubb. Motoren burde seff vært sett over før båten ble sjøsatt, men den lå alt på sjøen. Har stått i naust.  Noen tips?

Video https://streamable.com/2i9ve2

ND4SPD skrev 14 minutter siden:

Det er heller ikke kontroll stråle på den, så der er mulig impellerne er ødelagt.

Vanligste årsak er at hullet er tett, stak med ståltråd mens motoren går.

Anbefaler også å sjekke impelleren dersom motoren har vært lagret i mange år. Vingene kan ha blitt permanent bøyd og motoren får ikke nok kjøling under belastning. Selv om kontrollstrålen er ok.

Om du ikke har drenert forgasser så gjør det før du drar noe mer i snora.

Om flotørkammeret står med vann og mjød så få det ut,og ikke dra det inn i dysene...

Til alle som skal starte motor som har stått lenge og har ukjent tilstan:

IKKE gjør 'skal bare' startforsøk før du har drenert forgasser.

I løpet av 55 år med forgassermotorer har jeg aldri opplevd problemer med årsak i flottørkammeret
Eneste var en Yamaha 5hk med innebygget tank som hadde stått lagret i mange år med full tank og åpen bensinkran. Flottørnålen hadde satt seg fast etter å ha stått under konstant trykk.

Men klart, er det enkelt å komme til skader det ikke å tømme kammeret før man starter.
Og mulig dette er et mer aktuelt problem i dag med E10 bensin.

Ingar skrev 7 minutter siden:

Jo, men ifølge trådstarter har den aktuelle motoren vært lagret i flere år.

Sant nok :tommel_opp: Men uansett ikke dumt å drenere forgasseren. Kan være litt rusk der selv om den ikke har gått på E10.

Angående denne motoren så er det vel like greit å få jolla på land, og ta en skikkelig gjennomgang. Høres ut som om det trengs mer enn en service. I alle fall dersom man foretrekker å komme seg til land hver gang uten årer.

ND4SPD skrev for 1 time siden:

Forsøkte å åpne olje pluggen for å se tilstanden på oljen, men den satt kubb. Motoren burde seff vært sett over før båten ble sjøsatt, men den lå alt på sjøen.

Snakker du om gearolje da eller? Det er jo en totakter. Aldri hørt om noen som har sjekka gearolja på en påhengsmotor mens båten ligger på vannet... 

ND4SPD skrev for 1 time siden:

Noen tips?

Få den på land!

ND4SPD skrev 2 minutter siden:

Det er ikke fjernkontroll på den. Har lagt ut video av problemene.

Sorry, ser det nå, har redigert det jeg skrev. baatplassen har dessverre ikke mulighet til "embed" av streamable-video.

Da må dere sjekke i forkant av motorstammen om girstangen beveger seg opp og ned sammen med girspaken, den har et ledd som kan løsne eller komme ut av justering.

Ingar skrev for 19 timer siden:

I løpet av 55 år med forgassermotorer har jeg aldri opplevd problemer med årsak i flottørkammeret
Eneste var en Yamaha 5hk med innebygget tank som hadde stått lagret i mange år med full tank og åpen bensinkran.

Altfor mange har opplevd dette...

Y5mjd.jpeg.7f8ccfe4f669949cad1dfa84691f3fe4.jpeg

Redigert av dieselfan
Edit pga uakseptabelt ordvalg (see edit history)
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Hvis du seriøst mener at alle de timene jeg har brukt på å hjelpe folk på ditt Forum med forgasserhygiene basert på at jeg kommer med uriktig og unyttig informasjon, så slett meg. Er det virkelig slik, er all min motivasjon for å være her "fordunstet" så det blir et relativt lite tap for meg å bli slettet... 

Det er veldig mange som setter stor pris på opplysende og lærerrik informasjon fra deg @dieselfan, så håper virkelig ikke at du velger å forsvinne fra forumet. Samtidig, det må være lov å være uenig, eller ha andre meninger og erfaringer, uten at det nødvendigvis er ment som personlig kritikk mot ens meninger og hva man står for. Dette er tross alt et diskusjonsforum, der diskusjoner rundt ting som har med båtliv å gjøre er sentralt, på både godt og vondt😅

Jeg har også negativ erfaring med å la bensin (spesielt E10) bli stående i forgasseren over tid, så støtter drenering 100%. Respekterer at andre ikke har de samme erfaringene som meg selv, men da prøver jeg heller bare å overbevise dem med skrekkbilder fra den gamle VMaxJr.'en min, så blir de som regel omvendt etter hvert😁b4e3ff461cdc14acf56ed22f3e455291.jpeg.9a257ca6b0ec30b79e6f9c2cea96a8ed.jpeg

Hakkannen skrev 52 minutter siden:

det må være lov å være uenig, eller ha andre meninger og erfaringer, uten at det nødvendigvis er ment som personlig kritikk mot ens meninger og hva man står for. Dette er tross alt et diskusjonsforum, der diskusjoner rundt ting som har med båtliv å gjøre er sentralt, på både godt og vondt😅

Er 100% enig med deg i det du påpeker.

Mener å  ha tålt brukbart å bli kalt litt av hvert tidligere, men denne gangen er jeg klart sår

TS- @ND4SPD Beklager at jeg har latt dette gått ut over tråden din. Jeg setter strek her og håper alle fokuserer på å hjelpe deg på best mulige måte.

At den ikke går i gir gjør at jeg mistenker at forrige eier har hatt av undervannshus og ikke koblet girskjøt sammen korrekt etterpå. Da spørs det om det er gjort noe feil med impeller også. Jeg ville tatt dette av igjen og sjekket at alt ser greit ut. Når du monterer huset igjen, trykker du girstang helt ned i uv-hus og setter girspak i revers. Da skal giroverføring bli korrekt.

Hvis du fortsatt mangler kjøling, ville jeg prøvd å fjerne termostaten. SItter veldig greit til. Men du må jo få motoren til å gå skikkelig først....

Skrotnisse skrev for 17 timer siden:

At den ikke går i gir gjør at jeg mistenker at forrige eier har hatt av undervannshus og ikke koblet girskjøt sammen korrekt etterpå. Da spørs det om det er gjort noe feil med impeller også. Jeg ville tatt dette av igjen og sjekket at alt ser greit ut. Når du monterer huset igjen, trykker du girstang helt ned i uv-hus og setter girspak i revers. Da skal giroverføring bli korrekt.

Hvis du fortsatt mangler kjøling, ville jeg prøvd å fjerne termostaten. SItter veldig greit til. Men du må jo få motoren til å gå skikkelig først....

Motoren har ikke vært demontert, bare ikke vedlikeholdt. Jeg mistenker vann i girhuset men får ikke av drenerings pluggend for å sjekke. De sitter kubb. 

ND4SPD skrev 17 minutter siden:

Jeg mistenker vann i girhuset men får ikke av drenerings pluggend for å sjekke. De sitter kubb. 

Har du tilgang til slagskrutrekker? Den på bildet er fra Biltema, men virker som de har sluttet å selge den. Effektiv til å løsne skruer som har irret fast! Virker slik at den forsterker vridningen støtvis etter som man slår i enden med en hammer og samtidig vrir mot klokka (eller andre veien, alt etter innstilling og hva man skal). Klart, maskinell slagtrekker kan også fungere, men selv foretrekker jeg ofte den manuelle varianten, litt mer følelse med hva man jobber med med den.

Andre steder kunne man gjerne anbefalt bruk av varme i tillegg, men gjerne litt dumt når aluminiumen rundt er lakkert.

IMG_6311.jpeg.9431f3181943647cdebc27a5fbdd32ee.jpeg

Hakkannen skrev 38 minutter siden:

Den på bildet er fra Biltema, men virker som de har sluttet å selge den.

For slitsomt å bruke manuelt verktøy i dag. Slagtrekker. :glimter:

Jula har heller ikke den gode gamle manuelle lenger.
Noen er skeptiske siden girhuset er i aluminium, men ut fra min erfaring går det helt fint. Vri så hardt som mulig før man slår forsiktig.

Jeg har både manuell og batteri-slagtrekker. Når jeg skal bytte dekk er det elektrisk, men på en gjenstridig tappeskrue ville jeg nok brukt manuell med hammer. For det første har man litt mer føling med hvor mye krefter man tilfører. I tillegg kommer at den manuelle også gir et slag innover, ikke bare vridning. Jeg innbiller meg at det kan hjelpe til med å knuse noe av korrosjonen slik at det løsner bedre. 
Dette basert på såkalt superenkel forskning utført av meg 😎

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...