Jump to content

Ny Mercury tilt lekker olje

TrygveL

Recommended Posts

Hei

Kjøpte ny motor ifjor og har nå montert den oppå den gamle holder/sylinderen.

Men oppdaget noen dråper med tilt olje, prøvde å stramme mer men føler det fortsatt ligger nye dråper under etter noen timer.  Spesielt når jeg kjører den opp og ned.

Det følgte med oring men jeg føler denne er noe tynn. Stikker kanskje bare 1 mm ned når den er på plass.  

Har noen tips? Skal denne strammes på en spesiell måte eller kan jeg legge noe ekstra tetting rundt.

Kanskje jeg kan sette på litt trykkluft og spraye såpevann for å se nøyaktig hvor lekkasjen er?

Har noe høy-temperatur silikon som brukes til å lage pakninger med. Men usikker på hvordan dette vil få feste der og som vil ligge under vann...

Vannskorpa ligger ca der hvor den gule pluggen er.

Screenshot_20250420_143223_AliExpress.jpg.2c95fce1cd39ba1d53513bee929c0ba6.jpg

Se bilde for illustrasjon hvor jeg føler det lekker.

TrygveL skrev 1 time siden:

Har noe høy-temperatur silikon som brukes til å lage pakninger med. Men usikker på hvordan dette vil få feste der og som vil ligge under vann...

Produktet fungerer under vann, men pakningssilikon og O-ringer er en dårlig kombinasjon. Bruker du silikon på O-ringen, vil den ikke fungere på den måten den er konstruert for. 

En forutsetning for at en O-ring skal fungere er at sporet er riktig konstruert, at O-ringen har riktig dimensjon i forhold til sporet den skal ligge i, at O-ringen er uskadd og ligger riktig (ikke er vridd osv), og at det ikke er skader i anleggsflatene. En statisk O-ringstetning skal da presse sammen O-ringen slik at godset ligger klemt helt i mot hverandre. O-ringen skal da bli passelig deformert inne i sporet, og presse mot begge flater. 

Takk for tilbakemelding.

Jeg skal prøve imorgen å se om det kan være noe rusk som har ligget på flatene.

Å skru til noe jevnere.

Hvis ikke var ideen min å ta ut oring å bare bruke paknings silikon.

Klarte ikke å vente, demonterte og fant noe lakk som hadde skallet av på den ene kanten, fjernet dette og sjekket flatene nøye.

Remonterte med jevn tilstramming av de 4 skruene.

Ser ut som det holder tett foreløpig, krysser fingrene for samme status imorgen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...