Jump to content

Rusten vindusvisker-motor, bengalack?

Muggebigge

Recommended Posts

Takker for raskt svar. Ikke til forkleinelse for Biltema, men blir jo litt nysgjerrig på hva som finnes av vindusviskermotorer på markedet. Hvilke merker er det som holder best kvalitet? Hva er det som regnes som standarden her?

Skru de av, rens bort det løse, og sett de godt inn med sort lanolin eller fluid-film. Etter 30 min tørker du de av. For best holdbarhet så gjør du dette en gang til neste dag. Da har første lag trukket seg godt inn. Dette er veldig penetrerende fett. Rett og slett sauefett;-) Du vil bli overrasket av resultatet og det vil vare lenge. Jeg bruker dette på tilhengerkula på bilen som er ute i vær og vind 365 dager i året. Trenger kun å etterspraye én gang i året. Drøy i bruk. Fint stoff å bruke rundt i båten der ting har lett for å ruste. Feks som motorfester..

Her har du link til den som er klar: https://www.ojtorheim.no/fluid-film/381-fluid-film-spray-x3-7090025390012.html?gad_source=1&gbraid=0AAAAADLTcGWifdA5RvovN0K5uYPfYcsIu&gclid=CjwKCAjwn6LABhBSEiwAsNJrjk4wAI2b4ruhsfAOMVkvCGYi7kgeBvIYY6GzmbRIPR6YVugf4CKk7hoC0F8QAvD_BwE

Torsen67 skrev for 8 timer siden:

Rett og slett sauefett;

Det er vel nettopp derfor jeg ikke hadde villet gjøre det med vinduspusser motoren som står "inne"  med mindre man ikke bryr seg med lukta da.
Kan bare tenke meg lukta inne i båten en varm sommerdag så syntes ikke noe særlig om det forslaget.

Mitt forslag.
Skru ut motoren og puss lett over å spray den med Hammerite med sort glatt finish.

Hvorfor?
Du kan risikere att båtprodusenten har brukt en kvalitets pussermotor som du ikke vil erstatte med en billig kina kopi så verdt jobben.

Investerer du i ny(e) pussermotorer, så sørg for at de har mulighet for selvparkering.  Jeg hadde en JODA 7900 som verftet ikke "gadd" å koble en ekstra ledning til.  Alle tre pusserne stoppet tilfeldig på rutene. Tok meg en time å legge om kablene, så parkerte pusserne pent inntil vindusrammene.

pipe skrev for 11 timer siden:

Det er vel nettopp derfor jeg ikke hadde villet gjøre det med vinduspusser motoren som står "inne"  med mindre man ikke bryr seg med lukta da.
Kan bare tenke meg lukta inne i båten en varm sommerdag så syntes ikke noe særlig om det forslaget.

Mitt forslag.
Skru ut motoren og puss lett over å spray den med Hammerite med sort glatt finish.

Hvorfor?
Du kan risikere att båtprodusenten har brukt en kvalitets pussermotor som du ikke vil erstatte med en billig kina kopi så verdt jobben.

Etter min erfaring så forsvinner den lukta etter ett par dager..

Dersom du ønsker en enkel løsning uten å sandblåse, prime og lakke er ett godt alternativ å bruke owatrol olje først, når den har tørket etter ett døgns tid i romtemperatur kan du lakke med bengalakk eller arcanol. Før behandling pusser du vekk løs rust. 

Yankee skrev On 26.4.2025 at 4.42:

Dersom du ønsker en enkel løsning uten å sandblåse, prime og lakke er ett godt alternativ å bruke owatrol olje først, når den har tørket etter ett døgns tid i romtemperatur kan du lakke med bengalakk eller arcanol.

Det må da være enklere å spraye eller male med Hammerite ?
Den kan brukes direkte på rust.

Yankee skrev On 26.4.2025 at 4.42:

Dersom du ønsker en enkel løsning uten å sandblåse, prime og lakke er ett godt alternativ å bruke owatrol olje først, når den har tørket etter ett døgns tid i romtemperatur kan du lakke med bengalakk eller arcanol. Før behandling pusser du vekk løs rust. 

Støtter detter forslaget, der er slik jeg ville gjort det. 

Det ideelle er selvsagt å demontere alle komponentene, sandblåse eller glassblåse alt som er korrodert, sende aluminiumsdelene til eloksering, og lakkere opp ståldelene etter alle kunstens regler med epoxyprimer, egnet lakk osv. 

Men det er jo begrenset hvor mye tid og penger man koster på en gammel vindusviskermotor. Da holder jeg en knapp på forslaget med Owatrol (obs: bruk den som er for rust!) og Bengalack e.l. utenpå. Bruker Powercoat så er den enda bedre enn Benga. Det må være en oljebasert maling utenpå Owatrolen, ikke f.eks. en tokomponent polyurethanmaling. 

pipe skrev 7 minutter siden:

Det må da være enklere å spraye eller male med Hammerite ?
Den kan brukes direkte på rust.

Kan jo også spraye med Powercoat, den fås både i malingspann og på sprayboks. Det er en maling som de skryter av at skal kunne klare seg uten grunning. Men når stålet er rustent, så holder jeg en knapp på å gå på med Owatrol først. Den er veldig tynn, og penetrerer bedre inn i rusten. Det var min mening. 

image.png.635cd8efded4e0fa51eb334aa877ceb6.png 

image.png.d7ed4d8dd0e3557817f890c00119dd3f.png

Har ikke prøvd powercoat, mulig den gjør nytten. Hammerrite har jeg testet litt, men har desidert best resultat når owatrol brukes først, men tar jo litt tid. Finnes jo også endel heftige industrimalinger også men tror ikke man får kjøpt dem i små kvanta og det er noen tusen for ett spann. 

Ja det er fult mulig å dille og dale med den motoren i timevis og bruke menge hundre lapper...sikkert tusenlapper også på remedier.
Eller bare gi den ett strøk med maling som kan males rett på rust.
Er jo bare noe som skal stå innendørs så tviler på det kreves mye greier for å få ett god resultat som varer lengre enn motoren 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...