Jump to content

Justisministeren foreslår sjokkerende oppjusterte bøtesatser for forseelser på sjøen

Rolf

Recommended Posts

aileenll skrev 59 minutter siden:

Det synes som om folk ikke tar ansvar for å oppføre seg innefor lover, forskrifter og felleskapets trygghet, uten at politiet  er til stede i alle sammenhenger.

Det er på høy tid at vi tar ansvar, hver og en av oss. Vi må si i fra når vi møter folk som oppfører sef galt og i konflikt med loven.

Da får du mye å gjøre på sjøen hvis du skal fortelle alle som gjør noe galt om det.

Sinvano, det er ikke jeg alene som skal ta ansvaret, men VI alle som ferdes ved og på sjøen!

Som borgere har vi plikt til å sette oss inn i og å inrette oss til gjeldende lover og regler. Som medborgere har vi plikt til å hjelpe hverandre med å følge gjeldende lover og regler.  

Er det noen som har glemt medborgerskapet sitt?

Aileen ll

aileenll skrev 54 minutter siden:

Sinvano, det er ikke jeg alene som skal ta ansvaret, men VI alle som ferdes ved og på sjøen!

Som borgere har vi plikt til å sette oss inn i og å inrette oss til gjeldende lover og regler. Som medborgere har vi plikt til å hjelpe hverandre med å følge gjeldende lover og regler.  

Er det noen som har glemt medborgerskapet sitt?

Nei, absolutt ikke du alene, poenget mitt var mer at hvis man skal passe på alle så får man ikke kost seg mye i båt iløpet av sesongen. Da blir man for opptatt mtp hvor mange som ikke følger alt av lover og regler til punkt og prikke..

Etter over 40 år på veien med bil, lastebil og MC uten noe annet enn en parkeringsbot (på privat område), tenker jeg dette skal gå helt fint for min del på sjøen også. Er vel stort sett fart og promille som blir hovedgrunnen til bøter tenker jeg. Som jeg pleier å si til folk som klager over fart og mobilbøter… « Det er fortsatt gratis å kjøre lovlig…»

Helt enig med @Honduras her! Bøter for fart og promille er det bare å skyte i været! Der trengs det en grundig opprydding blant båtførere!

Jeg ønsker at politiet skal få tilstrekkelig med midler til å være mer tilstede på sjøen. 
Oppfører man seg er det bare å fortsette å vinke glad og fornøyd til politiet!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Sinvano skrev for 10 timer siden:

Nei, absolutt ikke du alene, poenget mitt var mer at hvis man skal passe på alle så får man ikke kost seg mye i båt iløpet av sesongen. Da blir man for opptatt mtp hvor mange som ikke følger alt av lover og regler til punkt og prikke..

Feil konkludert Sinvano: om alle passer seg selv og overholder lover og regler, men samtidig tar ansvar for å hjelpe andre til likeså, da får vi det trivelig på og ved fjorden

Aileen ll

6 hours ago, Honduras said:

Er vel stort sett fart og promille som blir hovedgrunnen til bøter tenker jeg.

En av tingene som blir kontrollert, som er enkelt å kontrollere, er vestpåbudet.

Fart er jo også en ting som ikke alltid er så enkelt å kontrollere til sjøs - det er ikke alt av båter og planende joller som har speedometer lett synlig.  Skulle det plutselig komme et vindkast slik at man får 6 knop i 5-knopssonen med en relativt stor seilbåt, så kan det ta noe tid å justere seilføring.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Chilli Solbris skrev On 1.5.2025 at 8.18:

Så med disse bøtesatsene håper jeg det kommer en haug med penger til politibemanning av en haug med nye politibåter (som virker som de skal)!:tommel_opp::fniser:

Amen! Det er nesten kleint å se så dårlig politiet er utstyrt på sjøen.

Farlig oppførsel og fyll kan gjerne svi!

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

alfaalfa skrev On 29.4.2025 at 12.40:

Det er vel litt trist? Det viser dessverre at tiltakene i seg ikke har noen annen årsak enn å være et tiltak for økt inntekt for staten. Og det er ikke noe jeg påstår, men er kun det eneste som er nevnt.

At tiltakene reduserer risiko sier seg vel selv.

Lykke til...............til de som ikke skjønner det.

Golden Gate 37 skrev 41 minutter siden:

Husk at på sjøen er det fart gjennom vannet som teller.

He he, det var nok i steinalderen.

Man kan vel ikke være så gammeldags at man har en liten propellgiver under båten?

Nå er det vel kun hastighet via GPS som gjelder?

:påske:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nytt oppslag i NRK.  Vi er på vei inn i valgkampterreng, og politikere skal markere seg, nå er det Frp-dronningen som uttaler seg mot høyere bøtesatser: https://www.nrk.no/sorlandet/bateiere-reagerer-pa-foreslatte-boteokninger-til-sjos-1.17467740

Tittelen på oppslaget er "Reagerer på økte bøtesatser: – Mange bryter loven uten å vite det".  Ikke bare det at det kan være vanskelig å følge med på egen hastighet, men i tillegg er det også vanskelig å følge med på hvorhen fartsbegrensningene gjelder og hvilke begrensninger som gjelder.  Noen mener problemet bør løses gjennom mer skilting - det kan nok fungerer i trange leier, kanaler og elver, men ellers er jeg uenig i at dette er en løsning.

Selve tittelen gjenspeiler et poeng jeg har prøvd å hamre inn noen ganger, bøtesatsene bør ikke være for høye, for dette er en floskel:

17 hours ago, Honduras said:

Det er fortsatt gratis å kjøre lovlig

... fordi uhell skjer, selv om man gjør sitt beste for å følge lovene kan man bli en lovbryter dersom man er litt uoppmerksom eller ikke er helt oppdatert på lovverk og reguleringer.

Personlig synes jeg stort sett det er svært lett å følge fartsbegrensningene (bortsett fra i de periodene jeg har hatt planende jolle).  For min del må bøtesatsene gjerne være i millionklassen for å bryte fartsbegrensningene, så lenge straffen for å bryte vestpåbudet eller tømme septik langt unna nærmeste fungerende, gratis tømmestasjon er bøter i småmyntklassen :-)

(men seriøst, jeg synes ikke de foreslåtte økningene er urimelige - mye av det er jo bare en inflasjonsjustering).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...