Jump to content

Hva er normalt spenningsfall på et 12 V batteri ved belastning

Lazyjack

Recommended Posts

Batteriet burde vel i utgangspunktet ligge mellom 12,6 og 12,75'ish. Jeg ville nok holdt et øye med det batteriet med tanke på å bytte det ut. Tatt høyde for at jeg ikke kjenner laderutinen.

Tar du turen til Son, kan du få kjøpt billig et identisk batteri av meg. Nytt i fjor og aldri brukt, kun vedlikeholdsladet.

Hulda skrev 1 time siden:

Batteriet burde vel i utgangspunktet ligge mellom 12,6 og 12,75'ish. Jeg ville nok holdt et øye med det batteriet med tanke på å bytte det ut. Tatt høyde for at jeg ikke kjenner laderutinen.

Tar du turen til Son, kan du få kjøpt billig et identisk batteri av meg. Nytt i fjor og aldri brukt, kun vedlikeholdsladet.

Sender deg en PM👍

16 hours ago, Lazyjack said:

Er dette normalt eller et batteriet dårlig?

Slik jeg tolker grafen fra @shipahoyer visst spenningsfall fra 12.54V til 12.15V sånn omtrentlig innafor normalen.

Hvilespenningen burde kanskje vært høyere enn 12.54V dersom dette er et startbatteri som ikke brukes til andre formål.  Problemet kan jo skyldes krypstrømmer eller ukjent forbrukslast heller enn dårlig batteri.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 11 minutter siden:

Slik jeg tolker grafen fra @shipahoyer visst spenningsfall fra 12.54V til 12.15V sånn omtrentlig innafor normalen.

Hvilespenningen burde kanskje vært høyere enn 12.54V dersom dette er et startbatteri som ikke brukes til andre formål.  Problemet kan jo skyldes krypstrømmer eller ukjent forbrukslast heller enn dårlig batteri.

Hei. Det er et forbruksbatteri og jeg måler intet forbruk når alle forbrukere er avslått. Men jeg skal forske litt videre på dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...