Lazyjack Startet 1.Mai Link til dette innlegget Startet 1.Mai Jeg har gammelt reveopplegg med separate liner for akterlik og mastelik. Nå har jeg glemt hvordan det var arrangert på bommen i fjor🥴 Alt kan betjenes fra cockpit. Revelinene for akterlik kommer fra masta akterover langs bommen til to kinnblokker. Etter å ha passert gjennom hver sin kinnblokk går de opp i hver sin revemalje og spørsmålet er om de skal gjøres fast med pålestikk i revemaljene eller om de skal ned til bommen og gjøres fast med pålestikk rundt bommen? Link to post
bare lek(k)er Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Har alltid praktisert pålestikk rundt bommen. Blir jevnere belastning. Link to post
Lars Hansen Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Du skal ikke ha pålestikk på bommen, men pålestikk på enden av tauet som blir en snareløkke rundt bommen. Står beskrevet i Selden sin manual. Link to post
Bjørkski Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Lars Hansen skrev 1 time siden: pålestikk på enden av tauet som blir en snareløkke rundt bommen Hmm, den var ny for meg. Så lærte jeg noe i dag også😉 Link to post
Grønnskollingen Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Her er trekkinga mitt 1. rev tar fra tauklemma: Clutch på hyttetaket BB side--> Blokk ved mastefoten BB--> Malje i framliket --> Blokk i mastefoten SB -->Blokk ved svanehalsen --> Blokk i bomnokken --> Revemalje i akterliket --> Pålestikk mot bommen Link to post
EiSvIn Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Jeg brukte også bare pålestikk rundt bommen. Den knuten til Selden stå ikke i min manual. Hva er fordelene med den? Link to post
Framtia Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai jeg tror fordelen er at revelinen strammes kraftig rundt bommen og derved ikke glir så lett frem eller tilbake. Hos meg strammer den så kraftig at jeg sliter med å få flyttet på revet når det skulle være nødvendig, så jeg har vekslet mellom hvoilken av disse løsningene jeg bruker. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Steihy Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Jeg har ikke lest prosedyren, men var bekymret for torsjonskrefter på bommen ved å gå rett i øyet under. Dersom du har sånt øye, vil ikke lina gli på bommen med bare pålestikk. Fordelen da er at løkka ikke kiler seg, så krafta alltid går rett opp. En annen faktor er at stikket ikke må bygge så mye at ikke seilet kommer nedtil. Det kan være enklere med renneløkke. Jeg har brukt begge deler. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Lazyjack Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai @Framtia Hva tid har du behov for å flytte revet? Link to post
Framtia Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai det som ofte skjer ombord hos meg (hvor vi er lite mannskap og har et stort storseil) er at det ikke alltid blir like stramt rev i forliket. Så når vi da etterpå skal stramme til revet akter kan høyden over bommen variere noe, og derved også behovet for å flytte noe på hvor revet går rundt bommen. Målet er at revelinen er i lodd opp/ned fra bommen. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Code0 Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai EiSvIn skrev for 5 timer siden: Den knuten til Selden stå ikke i min manual. Hvilken manual er det, hva anbefaler den? Hensikten er å få revelina kloss i bommen, så maljen kommer lengst mulig ned og akterover. Hva er din oppskrift, og hvilke fordeler har den? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn