Måkebæsj Startet 1.Mai Link til dette innlegget Startet 1.Mai Ship o`hoy! Jeg hadde egentlig ingen planer om å lage noen prosjekttråd for båten da det ikke var rare prosjektet...trodde jeg. Det hele startet sensommeren 2023 da vi kjøpte en slitt Draco, litt på impuls. Jeg hadde gått å sikla på båt i godt og vel 10år, timingen var aldri riktig. Jeg fikk overtalt samboeren til at vi bare trengte noe for å komme oss utpå vannet. Teste det uten å tømme sparekontoen. Vi ville ha en liten daycruiser med mulighet for overnatting, utenbordsmotor (av vedlikeholdshensyn), men gjerne med litt god høyde på fribordet så den tåler norsk skjærgård. Båt ble det, og sånn ser den ut. Forrige eier bygde den om for omlag 10 år siden. Han hadde hatt båten i vel 15-20år før jeg fikk kjøpe den. Det er bygd en brakett i hekken og satt på 175 av Johnson sine hester. Hestene er vel fra sent 90`tall så usikker på hvor mange som egentlig er igjen. De klarer nå hvertfall skyve det enda eldre Lingeskroget gjennom fjorden i over 40knop så det holder lenge for meg. Siden vi kjøpte den på sensommeren gjorde vi ikke så mye annet enn å kjøpe inn nødvendig utstyr det året. Når jeg tok den opp på høsten 23 visste jeg at det kom til å bli artig til våren. Bunnstoffet lå tjukt på, og det hadde begynt å flake av flere steder. Den gamle kalesjen hadde også gjort sitt etter Hans hadde vært på besøk. Så kalesjen ble pakket pent sammen og sendt til systua. Man kan skimte sølvtapen gjøre en liten innsats for å redde de siste ukene på vannet. Når telefonen ringte fra marinaen, at båten var tatt ut fra vinterlagring og nå stod ute og tilgjengelig for vårpuss var det bare å brette opp ermene. 3 lange dager med skraping og sliping før jeg endelig var fornøyd. (Burde sjekket innom her først, skjønner nå at man kan få kjemisk hjelp til å gjøre jobben noe enklere). Dro over skroget med ei acetonfille før maskeringen begynte og endelig fikk rulla på litt primer. Ett par strøk senere, så var jaggu bunnstoffet på og! Etter å ha fått på den nye kalesjen og så var båten klar for sjøen! :D (ser nå at bildene med kalesjen ble tatt før skrapingen begynte). Sommeren kom og gikk, båten ble flittig brukt. Over sommeren løsnet skapet under førersete. Fuktskadet og stygge som de var kjøpte jeg like gjerne inn stolsøyler. (Endelig har vi kommet til starten på dette prosjektet) Vi brukte ikke de skapene til noe annet enn å tidvis sparke tåa borti uansett så. Nei de skulle ut ja. Men det fikk bli etter sesongen. Våren 2025! Før stolsøylene kunne settes inn var det jo ett problem. Den orginale "teak"-vinylen var jo ikke på langt nære så slitt under de skapene som ellers. Så å bare sette stolsøylene der skapene en gang stod ville sett rart ut. OK, da får vi bytte vinyl da. Men de dørkplatene har jo også sett sine bedre dager. De har begynt å delaminere i endene. Oi, her ligger det fortsatt kabler fra den gamle motoren. Hadde vært kult å bygd om understellet til sofaen bak. Dumt at batteriet står under sofaen og på førersiden, kapteinen er som regel tyngstemann ombord og båten er allerede litt tung i hekken av hele stallen til Mr.Johnson. Når vi først er igang kan vi kanskje gjøre det koselig inne i baugen og, er sikker på jeg så noe krype i den gamle plysjen der ifjor. Ja, dere skjønner tegninga... Link to post
Måkebæsj Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai Jeg tenkte jeg kom til å ha god tid til å få alt unna innen 17.mai. Jeg startet jo tross alt pappapermen i April. Men det viser seg at en 11mnd gammel måkegutt ikke sover like mye/ofte som når han var 3mnd gammel. Så arbeidet går noe senere enn tenkt. Jeg har nå hvertfall satt igang å rive, "Spaghetti", "gammal moro" eller brannhazard (kjært barn osv.) passer seg ikke med måkeunger ombord. Så ut med det og, her blir det å trekke nytt. Foran der skippern vanligvis parkerer labbene sine så det slik ut etter dashbordet var demontert. Det var litt å ta tak i. Planen er å få inn ekkolodd, så gamle instrumenter som kanskje virket av og til ble klipt bort og fjernet. Det eneste jeg beholder er turtelleren til motoren og bryterpanelet til trimflaps. Batterispenning og fart får jeg i ekkoloddet. Resten får jeg klare meg uten. Som dere nå ser var det ikke så forbasket stor forskjell på dørkbelegget under der skapet stod og ellers. Skulle bare skrudd fast søylene og ferdig med det. En sesong til, tut og kjør. Neida, Vekk med det. Så var det inne i baugen da. I master cabin. Når en tur ute på sjøen, i frisk luft og skjønn natur er alt annet enn helsefremmende. Nei fy, få det ut... Dørken inne var egentlig ikke så værst, men skal jo bytte den ute og vil se rart ut med forskjell ute og inne. I tillegg var det det her med delaminering av kryssfiner da. Uansett hvor jeg snur meg er det morkent, rottent treverk. Skulle nesten tro skuta hadde vært utsatt for fuktig miljø i nær 50år... ikke sant... Pelsen av 100 gamle teddybjørner er ute, vi fortsetter. De orginale skruene fra fabrikk, flathodet med mykeste legeringen jeg har vært borti..arrrgh.. Også så mye gammel lim som nå er støv, godt en for brukt restlageret av masker etter covid. Etterhvert som jeg demonterer, får jeg bare lyst til å rive mer. Skal man først gjøre det, kan man like godt gjøre det ordentlig. Mon tro om de trebitene er orginale fra fabrikk, eller har noen gått løs på det samme prosjektet før meg. De ser fuktige ut på bildet, de plankerestene men alt her er knusk tørt. Det er så langt jeg har kommet til nå, alle platene er lagt på lager så jeg kan bruke de som mal når ny kryssfiner blir kjøpt inn. Jeg har dog nådd ett punkt og en utfordring jeg nesten må be om innspill på. Etter å ha demontert dørkplata så kjente jeg på de stringerne som ligger på tvers der. (Usikker på om det er korrekt navn på de). Ble litt overasket over at det ikke var 100% glasset inn, men bare i endene. De to fremste Stringerne har nemlig sideveis slark 1-2cm. Treverket er morkent. Jeg frykter jo nå (jeg er ikke ingeniør) at ved harde slag mot bølger i høy fart så vil skroget i værstefall gi litt etter, og siden "bjelkene" som er ment til å stive av skroget ikke gjør jobben sin før det er 1-2cm bevegelse i skroget at det skal sprekke langsgående. Hvis jeg monterer en ny dørkplate vil de jo holde seg i "ro", og hjelpe å stive av, men er dette noe jeg burde ta? Jeg har ingen tidligere erfaring med glassfiber arbeid, men har heldigvis tilgang på youtube. Spørsmålet er, bør/må jeg gjøre noe med det? Hvis jeg må, holder det å skjære av toppen som på bildet markert med røde strek og 1, erstatter treverket og pusser godt rundt (grønn strek) og glasser over. eller som til høyre markert med 2, skjærer av hele "holderen", pusser godt rundt og bygger opp ny holder fra scratch? Link to post
Selco Racing Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Måkebæsj skrev On 2.5.2025 at 2.11: De to fremste Stringerne? har sideveis slark 1-2cm. Treverket er morkent.Spørsmålet er, bør/må jeg gjøre noe med det? Fjern alt dårlig treverk. Lag nye avstivinger i treverk og lim/plastre dem fast. Et generelt råd er å følge avstivinger som er gjort fra verftet, eller litt bedre. Konstruktøren har nok gjort noen beregninger. I baugen av skroget er vinkelen såpass stor at det ofte er godt avstivet uansett. Hadde fokusert på avstivinger av akterspeil. Ved å gå fra inboard til outboard, blir belastningen annerledes. Link to post
Måkebæsj Svart 2.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai Takk for svar Selco Racing! Skal dykke litt ned i materien, så oppdaterer jeg når jeg har fått det til! :) Link to post
Grufolf Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Tykkelsen på de skrogene der gjør dem stive i seg selv. Men allikevel ville jeg byttet det som er dårlig når du først nå er i gang og laget nye stringere. Link to post
Selco Racing Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Måkebæsj skrev On 2.5.2025 at 2.11: Jeg tenkte jeg kom til å ha god tid til å få alt unna innen 17.mai. Noen gode råd for å bli klar for sjøsetting innen 17. mai i år: Gjør det viktigste først. Mindre viktige ting kan gjøres til neste år eller etter sjøsetting. Se over skroget, at det er vanntett og stoffet. Ta service på motor, drivstoffsystem, styring og el anlegg. Angående festing av brakett, basert på bilder: Strekkfisker hadde jeg nok byttet ut med rigide kneavstivinger i glassfiber eller metall, slik at du ikke har bevegelse noen av veiene. God sommer, og 17. mai på vannet i år. Link to post
pipe Svart 5.Mai Link til dette innlegget Svart 5.Mai Selco Racing skrev for 12 timer siden: Noen gode råd for å bli klar for sjøsetting innen 17. mai i år: Gjør det viktigste først. Noe sier meg ett det rådet kom noe seint og guttungen kan svømme før denne båten kommer på vannet igjen. Er mange som har ribbet båten innvendig og færre som klarer å sluttføre Link to post
Måkebæsj Svart Søndag 20:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:55 Takker for innspill! :) Båten ble ikke klar til 17.Mai, og det er mulig det drar seg langt utpå sommeren før den får dyppe seg i oslofjorden igjen. Arbeidet har gått litt sakte de siste ukene på grunn av andre forpliktelser og hobbyer. Men fikk lagt inn ei økt idag. Fikk skjært ut de to stringerne som det var slark i og pusset godt rundt festene. Mangler å få skjært til å tilpasset nytt trevirke nå før jeg går videre med glassfiber og epoxy. Selvom jeg gjerne skulle hatt båten på vannet allerede er det på ingen måte ett haste-prosjekt. Det får ta den tiden det tar for å gjøre det skikkelig. Det er litt gammelt lim som fortsatt må pusses bort selvom jeg fikk tatt det værste idag. Planen er å legge Low-E (6,5mm) isolasjon på skroget, mest for å ha noe ekstra lyddemping. Før det legges skrogtrekk på utsiden. Har sett på Seawall skrogtrekk, med mindre jeg skulle få noen enda bedre tips. Link to post
Komodo Svart Søndag 22:29 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:29 Måkebæsj skrev for 1 time siden: Fikk skjært ut de to stringerne som det var slark i og pusset godt rundt festene. Mangler å få skjært til å tilpasset nytt trevirke nå før jeg går videre med glassfiber og epoxy. Jeg ville skjært vekk resten av den glassfiberen fra avstivningene også, og slipt vekk coaten og ned på rent laminat før jeg støpte inn nye. Og så ville jeg brukt polyester. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Måkebæsj Svart Mandag 00:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 00:52 Komodo skrev for 2 timer siden: Jeg ville skjært vekk resten av den glassfiberen fra avstivningene også, og slipt vekk coaten og ned på rent laminat før jeg støpte inn nye. Og så ville jeg brukt polyester. Ja, jeg kan nok gå grundigere til verks med slipingen. Men hvorfor polyester fremfor epoxy? Link to post
subwoofer Svart Mandag 04:15 Link til dette innlegget Svart Mandag 04:15 Det er en mengde grunner til å bruke polyester framfor epoxy. At epoxy er sterkt allergifremkallende og vel også kreftfremkallende er bare en av dem. Bruk polyester og en løsemiddelmaske når du holder på. Link to post
Komodo Svart Mandag 07:26 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:26 Måkebæsj skrev for 6 timer siden: Ja, jeg kan nok gå grundigere til verks med slipingen. Ta deg en tur på Jula, og kjøp deg ei slik skive: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/slipeskive--020767/ Da rasper du deg lett gjennom topcoaten, og du får en rufsete og god overflate å støpe på Men hovedpoenget mitt var egentlig å kappe vekk de glassfiberrestene etter forrige avstivninger. De gjør ingen nytte når du skal støpe inn nytt. Tvert imot. Måkebæsj skrev for 6 timer siden: Men hvorfor polyester fremfor epoxy? Bruk gjerne epoxy dersom du foretrekker det, jeg ville brukt polyester. Og det er flere grunner til det, en grunn er at jeg synes den er mye enklere og bedre å jobbe med. Også lettere å holde kontroll på geltid og neste lag, og for ikke å snakke om veldig mye billigere. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Selco Racing Svart Tirsdag 05:11 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:11 Mange veier til samme mål. Ingen anbefalinger her, bare erfaring. Ulike typer herdeplaster har sine positive og negative sider. Velg rett produkt til rett bruk. For å slipe vekk før støping har jeg likt å bruke slipepapir K16, k24 på støtterondell. Denne er noe fleksibel slik at den føyer seg etter underlagets buer. Gjerne med lavere turtall på vinkelsliper. Mindre avvirke og slipestøv, og jevnt støpeunderlag. Som herdeplast har jeg foretrukket vinylester, da den vanligvis fester godt til gammel polyester. Men denne selges ikke på BT. Så for de fleste vil nok polyester og epoksy være mest relevant. Med epoksy og 450g biaksialduk greier du deg ofte med et lag for å oppnå meget bra heft og styrke. Bruker du hansker og ikke får uherdet epoksy på huden, eller uherdet slipestøv, skal du visstnok ikke få allergi. Får du epoksy på huden, vask med såpe og vann og ikke aceton, da aceton vil gjøre at det lettere går gjennom huden. Ingen av disse stoffene er helsekost. Link to post
Sinvano Svart Tirsdag 20:05 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:05 Kult prosjekt du har på gang, gøy å følge med på 👍 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn