Snekkaaa Startet 2.Mai Link til dette innlegget Startet 2.Mai Har fått diesel dyr i tanken, hvordan har dere løst det? Link to post
tobixen Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Er det store mengder, så er nok det beste å tømme tanken helt og rengjøre den manuelt. Dersom det bare er små mengder, så kan man kanskje greie seg med å tilsette noen kjemikalier. Kjemikalier som bare dreper dieseldyr vil forhindre at problemet vokser seg større, men det vil jo fortsatt være gugge på tanken som kan sette seg fast i filtre. Så er det å finne ut hvorfor det har blitt dieseldyr. Dersom drivstoffet er iblandet biodrivstoff så kan det være en årsak, men ellers må det være vann på tanken. Det har vært diskutert opp og ned i mente her på forumet om kondens kan være en årsak - jeg tror det er en ganske solid konsensus om at kondens er en svært lite sannsynlig årsak, lekke pakninger i påfyllingslokk på dollbord er en meget mer sannsynlig årsak. Fylling av diesel på feil sted er tidvis også en årsak, det har hendt at det er blitt solgt diesel innblandet med vann. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Snekkaaa skrev for 11 timer siden: hvordan har dere løst det? Sjekk med forsikringen din, om de dekker rengjøring av tank (er). Dieseldyr er alger som lever i flaten mellom vann og diesel, så uten vann på tanken, null dieseldyr. Har du mannlokk / god tilgang til tanken(e)? EDIT: diesel-dyr er ikke alger, alger trenger lys / fotosyntese for å vokse / formere seg. Link to post
dieselfan Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai tobixen skrev for 1 time siden: Kjemikalier som bare dreper dieseldyr vil forhindre at problemet vokser seg større, men det vil jo fortsatt være gugge på tanken som kan sette seg fast i filtre. Litt avhengig av fasong på tanken, jeg vil heller anbefale å koble et 1m langt 8/10mm rør til en vacuumsuger og "støvsuge" tanken på de laveste punktene. Suger du ut 20 liter fra de rette stedene så er tanken din sgs helt ren, uten bruk av kjemikalier... Ellers, vil jeg gjerne berømme deg for et sabla godt innlegg om dieseldyr Link to post
Lars H. Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai dieselfan skrev for 1 time siden: Litt avhengig av fasong på tanken, jeg vil heller anbefale å koble et 1m langt 8/10mm rør til en vacuumsuger og "støvsuge" tanken på de laveste punktene. Det er avhengig av fasongen, ja. Og ikke lettere blir det når tanken har skvalpeskott. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 2.Mai Link til dette innlegget Svart 2.Mai Snekkaaa skrev for 4 timer siden: Har fått diesel dyr i tanken, hvordan har dere løst det? Åpne tanken, så mekanisk skrubbing med børste, glovarmt vann, og kraftvask. Til slutt, tørke rent, skylle med rødsprit. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mateco Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Ta kontakt med Maritim Consultant A/S som kan levere Dipsticks for å verifisere om du har "dieseldyr" i tanken. Ved en evt. positiv indikasjon så kan de levere Bioprotect-2 som tar knekken på faenskapen ! På deres web side så kan du også lese om prosedyre for hvordan du blir kvitt dieseldyrene (bakterier, alger, og soppdannelser) Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
tobixen Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai 4 hours ago, mateco said: Ta kontakt med Maritim Consultant A/S som kan levere Dipsticks for å verifisere om du har "dieseldyr" i tanken. Ved en evt. positiv indikasjon så kan de levere Bioprotect-2 som tar knekken på faenskapen ! Jeg tviler ikke på at de besitter spisskompetanse på dette feltet, men dersom man observerer gugge på tanken så vet man ganske sikkert at man har diseldyr, det er det lite verdi i å analysere det noe videre - giftstoffer kan man enkelt kjøpe uten å involvere noe konsulentfirma, og giftstoffer vil bare hindre videre vekst, gugga som er på tanken må man fortsatt få fjernet på noe vis. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Jeg er så heldig at jeg har mulighet for å tappe diesel fra laveste punkt på tanken, og jeg har to dieseltanker. Jeg pumpet diesel fra den ene tanken til den andre og tilbake igjen, med et grovfilter. Siden tilsatte jeg noe giftstoffer på tanken. Har ikke hatt noen problemer etter det. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai 9 hours ago, Code0 said: Dieseldyr er alger Jeg trodde det var bakterier? Alger trenger vel tilgang til lys for å leve? Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai tobixen skrev 33 minutter siden: Jeg trodde det var bakterier? Alger trenger vel tilgang til lys for å leve? Oops, jeg ser at alger er avhengig av fotosyntese ja, så da er det nok ikke alger. Link to post
lr-80 Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Code0 skrev 20 minutter siden: Oops, jeg ser at alger er avhengig av fotosyntese ja, så da er det nok ikke alger. De såkalte dieseldyrene er en blanding av ulike mikroorganismer som kan leve i miljøet mellom diesel og vann. De vanligste mikroorganismene som identifiseres i slike tilfeller er: Bakterier: Pseudomonas spp. – svært vanlige, danner biofilm og slim. Clostridium spp. – anaerobe bakterier som kan gi lukt og slam. Desulfovibrio spp. – sulfatreduserende bakterier som kan forårsake korrosjon. Sopp (mugg og gjær): Hormoconis resinae (tidligere kjent som Cladosporium resinae) – kanskje den mest kjente dieselsoppen, kalles ofte "jet fuel fungus". Aspergillus spp. – vanlig muggsopp som også kan vokse i drivstoffmiljø. Candida spp. – gjærsopp som kan være med i mikrofloraen. Disse organismene danner sammen biofilm, et klebrig og seigt belegg som legger seg i bunnen av tanken og tetter filtre, slanger og dyser. Det er spesielt Hormoconis resinae som er fryktet i luftfart og båtdrift fordi den tåler tøffe forhold og kan spre seg raskt. Link to post
dieselfan Svart 3.Mai Link til dette innlegget Svart 3.Mai Takk, da har jeg endelig et latinsk navn på fae**kapen Kan ikke love at jeg husker alt du lærte bort her, men jeg likte godt å lese det Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn