Jump to content

Værstasjon - anbefalinger


John_Kr

Recommended Posts

Hei folkens

I disse værtider så har jeg bestemt meg for å kjøpe en værstasjon med trådløse sensorer montert ute på huset. Har dere greie på hvilket merke/type jeg bør kjøpe eller holde meg unna.

 

Jeg trenger stort sett følgende sensorer:

- Vindstyrke

- Vindretning

- Utetemperatur

- +++

 

Takker for alle innlegg.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har også gode erfaringer med La Crosse , har en WS 2315 ( samme som 2300 ) i båten som jeg kjøpte på ebay , fikk den hjem for 1400.

Jeg var litt spendt på batteri forbruket , men nå har jeg hatt den i 1,5 år med samme batteriene både ute og inne.

Det kan virke som om at det er et stort marked i USA når en ser på utvalget på ebay, men så har dei jo mye vær også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Programvaren for å ta imot værdata og legge det ut på nettet fungerer også bra. Vi har koblet det til en PC som står på døgnet rundt, og så langt ikke hatt problemer med loggingen.

Det eneste jeg er misfornøyd med er vindmålingene, men det kommer nok av stedet jeg har montert måleren på, samt at den trenger justering. Skulle gjerne hatt den på hustaket.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Til Lasse. Har du den på nett???

 

Prøvekjører en værstasjon lik din og erfaringen så langt er at utstyret ikke kan komme høyt nok.

Trær, nabohus virker inn.

Sammenligner litt med den som ligger litt lenger nede i gata og de er ganske like, bortsett fra vind.

Ja, det bildet du ser legges ut på nett med jevne intervaller. Har også problem med vind, så jeg tror at jeg må sette vindmåleren på hustaket hvis den skal bli riktig.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi har koblet det til en PC som står på døgnet rundt, og så langt ikke hatt problemer med loggingen.

Kjekt for heimen, men for hyttebruk så er det kanskje litt optimistisk å satse på at en ordinær PC surrer og går ut tilsyn noen måneder av gangen. Har vært på jakt etter værstasjoner som snakker med mobiltelefon og kan kombineres med hyttealarm. (For båt er det litt enklere, for der er det bare snakk om å skaffe en mobilalarm som snakker NMEA. Har dog ikke funnet noe bra og billig barometer som snakker NMEA i dette oppsettet.)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 år senere...

Bruker denne tråden for å spørre om noen kjenner til værstasjoner som

  • kan ta inn 2-3 temperaturgivere trådløs over noen 10-talls meter (*)
  • kan kobles RETT på nett (dvs innebygget webserver - ikke nødvendig med PC imellom)
  • vindstyrke og retningen

Skummet noen gamle tråder, men fant ikke noe med "RETT PÅ NETT"

 

(*) Virker kanskje litt sær, men jeg vil - i tillegg til å tilby været hos meg til allmenheten inkl meg når jeg er borte - også kunne fjernovervåke noen 'private temperaturer' i/nær huset

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...