Jump to content

Værstasjon - anbefalinger


John_Kr

Recommended Posts

Jo takk, men dette er noe som krever en datamaskin mellom nettet og sensorene.

 

Jeg håper å finne en slik boks fra Oregon Sci eller liknende med en nettverkstilkobling, så åpner jeg en port på routeren og er på nettet. Har nettopp gjort det med et kamera - det har innebygget webserver.

Link to post
Share on other sites

Denne så riktig fin ut!

Har du en link til et sted jeg kan lese mer om den?

Hvilken prisklasse snakker vi om?

 

 

Hei,

http://www.weatherhawk.com/store/parts.cfm?parts=4

http://www.meteo.no/?PageID=1050&ItemID=256

Tør ikke skrive hva den koster :sweat: , men det står under linken

 

folkede

Redigert av folkede (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, etter et første øyekast ser dette bra ut:

Just attach the HauteSpot controller to your broadband router via Ethernet or 802.11a/b/g WiFi, and connect your weather station console, and you are ready to publish the weather conditions from your location to the Internet.

...

The HauteSpot Internet Weather Station monitors the attached sensors 24 hours a day, 7 days a week. No dedicated PC is required. The HauteSpot is fully self contained and can be managed from any PC through a simple to use browser interface.

 

Litt i overkant prismessig men vi får se...

 

Legger til: mye tekst på den siden, men jeg har nå inntrykk at jeg ikke kan vise flere temperaturer ulike steder, noe som egentlig var utgangspunktet for ønsket. Været ellers var sekundær, men kjærkommen.

Link to post
Share on other sites

Har denne: http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=22828954

Kan få den billig på netthandelen, og den har fungert greit.

Skruene ruster litt, og inntemp delen har sluttet og virke. Utetemp, vindmåler og nedbørsmåler fungerer imidlertid greit. Trykkmåling og klokkeoppdatering, kalkulering av div mm fungerer også fint. Rekkevidden ut til seonsorer ble imidlertid dårligere(kortere) etter at jeg har etterisolert, byttet kledning og vinduer på veggen ut mot hagen.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med Airmar sin PB serie da? En sensor og ingen bevegelige deler, inneholder gps, kompass m/rate, pitch/roll, trykk, fuktighet, vind relativ og sann...

 

Airmar PB200 virker som et genialt produkt!

Men vil det fungere i toppen av en seilbåtmast, med dertil "heftige" bevegelser?

 

EDIT: Også Maretron har en tilsvarende løsning.

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kikket på spec'en .Nøyaktigheten synker i regn og "Wet conditions"

 

Som værstasjon på en motorbåt - kult, men ikke noe å ha i toppen av masta på en seilbåt (som erstatning for "tradisjonelle" givere).

 

Synser jeg helt uten praktisk erfaring i bruk av den.

 

Redigert:

Det ser ut som om den ikke virker når det regner. Slik jeg tolker spec'en og prinsippet bak den.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dopplermålere.

Mulig at jeg tar feil, men i følge teksten i "Åssen virker dette" beskrivelsen er det tidsdifferanse måling (TD). Det er enklere og mindre nøyaktig.

 

 

Det er å trigge på samme sted på en flanke hver gang er et problem og det blir derfor unøyaktig, men teknologien er billig.

Doppler, hvor man måler en fase forskyvning er enda vanskeligere, mye dyrere, men svært nøyaktig.

 

Jeg tror altså at å sammenligne dette med dopplermålere blir feil.

 

Kan godt være at han som skrev forklaringen var en seller, men jeg tror at hvis de kunne brukt ordet doppler - så hadde de gjort det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...